Mystiska symton, korsförlamning?

Nea_

Trådstartare
Min unga arab har fått en del knepiga symtom och jag har självklart haft ut veterinären men jag vet inte om dennes diagnos är rätt....

Min häst har varit skadad i ett framben vilket läkt och han är under igångsättning. Har promenerat, ridit, tömkört och jobbat med draglinor så jag har varvat igångsättningen. Han har inte jobbat hårt.

I onsdags var jag och hästen och drog ett däck i draglinor, det är lite större än ett bildäck men inte megatungt. Han var lite småseg men var nöjd och belåten med vårt traskande med däcket, han hade lite gisch i ena ögat såg jag men inget annat jag reagerade på.

Torsdagen var regnig så jag lade på ett 100 grams regntäcke och gick med honom till hagen, märkte inget konstigt då.
Regnade rejält så vid lunch åkte jag till honom och då frös han så han skakade i hagen och ville verkligen in men då jag leder honom till stallet är han otroligt stapplig och seg i bakdelen. Jag trodde det var av kylan och att han spänt sig så jag lade på ett stalltäcke och ställde honom i boxen. På kvällen var han fortfarande stel så jag satte på lite liniment och masserade honom lite lätt.

Fredagen var han fortfarande inte fräsch och rejält geggig i ögonen så han fick vara inne och jag ringde veterinären för då kändes det ju som han borde vara bättre om det var träningsvärk/spänt sig i hagen. Veterinären kom och jag berättade allt för honom, hade så smått börjat vänja in hästen på ensilage så han trodde att ögonreaktionen berodde på att han inte tålde ensilage så han tyckte jag skulle återgå till hö och benen trodde han var en överansträning av däckdragning och spänningarna då han frös i hagen. Fick en ögonsalva och Metacam till hästen. Han tog blodprov som inte visade något annat än något låga njurvärden men han bedömde det som normalt.

Idag lördag var hästen piggare och ville verkligen inte vara inne och han gick bättre så han fick gå ut en stund rejält täckad, när jag tog in honom gick han lite segt och direkt han kom in i boxen somnade han. När jag två timmar senare kom dit såg han vaknare ut.

Jag tycker det känns som korsförlamning är troligt i och med hästen rör sig vingligt och stelt MEN han har inte svettats, flåsat, haft hög puls eller något annat än stel och vinglig gång....som han fått en lätt dos lugnande. Bakbenen är något tjocka och ömma...men detta var bättre idag efter han varit ute en stund.

Hur behandlar man korsförlamning som hästägare?
Hur sätter man sedan igång hästen?

Ska på måndag rådgöra med en annan klinik men era åsikter vore intressanta.
 
Sv: Mystiska symton, korsförlamning?

Har hästen haft feber? Unga hästar kan ju lätt åka på virusinfektioner som kan ha såna symptom som du beskriver-geggiga ögon, svullna bakben....men dom brukar få feber åxå.
 
Sv: Mystiska symton, korsförlamning?

Jag tycker det låter mycket som en virusinfektion. Varför trodde inte veterinären det?
 
Sv: Mystiska symton, korsförlamning?

Hej och tack för era svar.

Veterinären trodde inte det, han tog blodprov och de visade inget intressant.

I söndags tog jag ut en ET och han satte akupunktur och laserbehadlade lillkillens bakkärra och efter det var hästen mer rörlig, han trodde mer på överansträngning än korsförlamning. Efter ET:s benhandling åt hästen hö och somnade sedan....mot kvällen fick han sträcka på benen på stallbaken och var ganska pigg och busig. Fortfarande stel men lite mindre.

I morse var han pigg och ville ut så han fick vara ute till lunch väl täckad (ok med ET), han går lite bättre men är fortfarande seg och såg lite småtrött ut i blicken.

Jag blir tokig!! Inget stämmer ju med nånting!
Hade det varit korsförlamning borde det ju släppt!
Enda symtomen har varit geggiga ögon och stel gång, främst bak...ögonen var lite geggiga innan regnet i torsdags men den akuta stelheten kom efter han frusit i regnet (trots täcke).

Hur länge kan en överansträning sitta i?
Ögonen är bra nu iaf.

Vilka virusinfektioner kan orsaka sådana här symtom? Tack för att ni tar er tid!
 
Sv: Mystiska symton, korsförlamning?

Testa hästen för PSSM/EPSM. PSSM1 testar man lätt via manprov som man skickar till USA (googla Animal Genetics) det kostar ett par hundralappar. Visar det ingenting går man vidare och tar en muskelbiopsi för att testa PSSM2.

Det är inte helt ovanligt hos araber.
 
Sv: Mystiska symton, korsförlamning?

Korsförlamning borde också ha visat sig på blodprovet.
Om de skulle vara en överansträngning med eventuell lätt muskelskada kan det sitta i ganska lång tid.
 
Sv: Mystiska symton, korsförlamning?

Det var det första jag tänkte på också. Det där har jag varit intresserad av ett tag då vi har en stor häst av kallblodstyp som uppvisat symptom som tyder på PSSM/EPSM. Han är (för tillfället får man väl säga, för säkerhets skull) bra, måste de visa symptom för att testet ska vara tillförlitligt?

På kallblod kallas det ju EPSM, men är alltså precis samma sak och borde gå att testa med tagelprov som man gör med PSSM1?
 
Sv: Mystiska symton, korsförlamning?

PSSM = polysaccharide storage. En muskelsjukdom som orsakar en form av korsförlamning. Vad jag vet är det vanligast bland raser som ex. quarter och appoloosahästar.
 
Sv: Mystiska symton, korsförlamning?

Det var det första jag tänkte på också. Det där har jag varit intresserad av ett tag då vi har en stor häst av kallblodstyp som uppvisat symptom som tyder på PSSM/EPSM. Han är (för tillfället får man väl säga, för säkerhets skull) bra, måste de visa symptom för att testet ska vara tillförlitligt?

På kallblod kallas det ju EPSM, men är alltså precis samma sak och borde gå att testa med tagelprov som man gör med PSSM1?

Det är lite olika mellan raserna. Kallblod, Quarter, Paint, Appaloosa osv har oftast (men inte alltid) PSSM typ 1 -när man dna testar man hår kollar man efter genen. Alla som bär på genen får inte symptom.

Varmblod (alla, tex SWB, Celle Francais, ja alla varmblodshästar) har ungefär 50% PSSM typ 1 och PSSM typ 2. Det är inte exakt samma sak men samma symptom och sjukdomsförlopp. PSSM typ 2 måste man ta muskelbiopsi för att diagnostisera.

Lätta raser som fullblod, arab, varmblodig travare osv verkar nästan alltid ha PSSM typ 2. Så i deras fall brukar man börja med en muskelbiopsi.

PSSM/ESPM är konstaterat i över 30 olika raser och borde alltid tas i beaktande vid diffusa muskelproblem, återkommande korsförlamningar, skumma oidentifierbara hältor etc.
 
Sv: Mystiska symton, korsförlamning?

Vad är PSSM och EPSM?

Sjuklig överinlagring av glycogen i musklerna, det kan inte brytas ner och musklerna får energibrist med symptom som kramper, korsförlamning, diffusa hältor, muskelnedbrytning osv som följd.

Det finns hos många raser, det är dock mest quarters som är testade och studerade/forskade på eftersom det är den Amerikanska Quarterhäst föreningen som bekostar forskningen på detta.

Det är väldigt vanligt hos europeiska kallblodsraser (kallas då EPSM). Även rel vanligt hos halvblodshästar.
Det finns två varianter på PSSM men i praktiken fungerar det på samma sätt.

Behandlingen är en diet med mycket fett och lite stärkelse/socker, samt motion och träning. Aldrig mycket stillastående på box och liknande, långsam igångsättning osv.
 
Sv: Mystiska symton, korsförlamning?

Då förstår jag varför quarter verkar vara överrepresenterade :) Görs det inga tester alls i Sverige för PSSM?
 
Sv: Mystiska symton, korsförlamning?

Biopsi för pssm2 gör man ju på klinik. Jag vet faktiskt inte om dom analyserar det här eller skickar iväg det också.
Men dna provet för pssm1 görs bara i USA, Australien och numera också England, än sålänge.
 
Sv: Mystiska symton, korsförlamning?

Hur viktigt är det med fettet i foderstaten, mitt kallblod har aldrig fått något kraftfoder men heller aldrig något mer tillskott av fett annat än lite linfrökaka. Kanske det vore en idé att försöka få i honom lite olja.
 
Sv: Mystiska symton, korsförlamning?

För en symptomatisk pssm häst är det väldigt viktigt. Det (i komb med regelbunden, daglig motion) gör skillnad mellan fullt fungerande och oridbar häst i väldigt många fall.

Fettet hindrar upptaget av för mycket glukos i muskeln.
(Men man måste ju också hålla koll på vikten om det är en lättfödd häst såklart)

Överskott på fosfor är något man ska undvika också.
Och B-vitamin, magnesium och selen anses viktigt.
 
Senast ändrad:
Sv: Mystiska symton, korsförlamning?

Hej på er!

Tänkte uppdatera hur det gått. Tack alla som skrivit, det uppskattas verkligen!

Han var som sagt bättre efter ET gjort akupunktur och laser och efter det blev han bättre för varje dag så på en vecka ungefär hade han återfått rörligheten nästan helt och var pigg och glad.

Vad jag sett denna lustiga lilla häst göra nu är att då kallregnet kommer så nästan sätter han sig på ändan, han drar in bakbenen under sig och sjunker med ändan FÖR ATT KUNNA STOPPA IN SKALLEN MELLAN FRAMBENEN....han verkar HATA att det kommer kallregn på huvudet och halsen. :eek: Han ser inte klok ut. Irriterat försöker han slå knut på sig och mellan försöken står han vid grinden och vill in.

Jag har inskaffat ett vintertäcke med hals som han fått ha nu då det regnat och varit lite snöblandat och då har herrn stått i sin täckeskokong och varit nöjd. Men tar jag av halstäcket blir det direkt sura miner.

Ska bygga ett regnskydd åt hans majestät!

Min häst är personlig och bestämd men detta tog priset, han satt väl på ändan med skallen mellan frambenen i flera timmar den där dan det regnade så musklerna krampade ihop totalt. Var ju på jobbet och såg det inte men det verkar logiskt då han var påverkad överallt men mest bak. Har satt honom i träning igen och han är superfin:love:
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
654
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 069
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 175
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp