Myten om hunden-siberian husky

Sv: Myten om hunden-siberian husky

kl

Kan ingen svara på min fråga ovan? Jag är ju nyfiken! Kanske MrsScabtree som verkar ha koll vill svara?
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Ja, det har du rätt i. Det var nog ett lite väl kategoriskt uttalande, särskilt som du själv känner att ni funkar bra.
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Nu hittade jag ;)

Är det konstigt att man har trott detta angående huskies?
Att vanligt folk tror på det förvånar mig inte, dom är ju lite varglika och ylar dessutom. Men att "duktigt" hundfolk som dessutom INSISTERAR..Ja DÅ är det lite roligt :D

Det var bara några månader sedan det stod i min morgontidning att nu hade man äntligen kartlagt hundrasernas dna och kommit fram till att inga raser har inkorsning av varg utan de härstammar allihop från urhunden/urhundarna. Detta ansågs värt att påpeka då det förekommit spekulationer om att bland annat våra nordiska raser som spetsr o dyl hade inkorsning av varg eller härstammade från vargen. Men nu hade man alltså kommit fram till att de varken härstammade från vargen (mer än andra hundar alltså) eller hade varg inkorsade i sig.

Men detta har kanske varit inofficella sanningar länge?
Ja mig veterligen har det varit känt i ett par år iallafall?
Jag tror jag läste det i "illusterad vetenskap".

Enligt en kompis till mig har man gjort avelsexperiment och sett att ett ju mer varglikt utseende man avlar fram hos hundarna, desto mer varglika blir de till sättet. Att alltså karaktärsdragen kommer med utseendet alltså. Inte vet jag om det ligger något i det.

Då stämmer det inte på min hund, hon kallas "vargen" här i området för att hon är så lik en. Men hon är inte särskilt vargig av sig-då är nog min lilla terrier värre på det.
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Det finns en bok om chihuahuor där det står att rasen är en korsning mellan ökenräv och hund, det är liksom bara :rofl:

Sen när vi ringde till en uppfödare av dvärg/toy pudel som hade valpar fick vi höra ett och annat

-Pudlar måste alltid ha på sig heltäckande overall utomhus så fort det är minsta minusgrad
-Pudlar gillar inte att springa i skogen eller på isen
-Pudlar gillar inte att vara ute på promenader över huvudtaget.
-Pudlar blir sjuka om man klipper ner de och inte har en fluffig utställningsfrissa

Nej det blev absolut ingen hund från den uppfödaren :crazy:
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Det finns en bok om chihuahuor där det står att rasen är en korsning mellan ökenräv och hund, det är liksom bara :rofl:

Sen när vi ringde till en uppfödare av dvärg/toy pudel som hade valpar fick vi höra ett och annat

-Pudlar måste alltid ha på sig heltäckande overall utomhus så fort det är minsta minusgrad
-Pudlar gillar inte att springa i skogen eller på isen
-Pudlar gillar inte att vara ute på promenader över huvudtaget.
-Pudlar blir sjuka om man klipper ner de och inte har en fluffig utställningsfrissa

Nej det blev absolut ingen hund från den uppfödaren :crazy:

Nej hujeda mig det där tog priset :eek:
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

siberian huskys går inte ihop med katter..För hunden har sån jaktinstinkt,så katten blir ihjälbiten!

Har man hört flertalet gånger! En myt!
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Jag vet en uppfödare som tutar i sina valpköpare att man måste vara noga med att inte låta sin cocker bada ute - de sjunker på djupt vatten och drunknar ofelbart! (tur att mina sälar inte har insett det ;) )

Dessutom finns det en förklaring till myten att röda cockrar är vassare - det är nämligen inkorsat räv. Tvärsäkert uttalande från nybliven cockerägare som uppgav att hennes hunds uppfödare informerat om detta. (Jag var tvungen att fråga nämda uppfödare, varpå hon höll på att dö av skratt) Tydligen ska räven även vara inkorsad i tollare, enligt samma säkra källa, bara så att ni vet.:D

080615164.jpg

080615188.jpg
080615079.jpg
080615118.jpg

Några inte ont anande cockrar som glatt simmar trots att de tydligen ska sjunka som stenar...
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Man ser ju tydligt att bilden är tagen precis innan de sjunker.
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

siberian huskys går inte ihop med katter..För hunden har sån jaktinstinkt,så katten blir ihjälbiten!

Har man hört flertalet gånger! En myt!

Om hunden är innehund och van vid katter går det säkert bra.
Men en tävlingshusky som bor utomhus hela tiden och inte har kattvana kan faktiskt göra det.
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Innan jag skaffade min första rottis så ringde jag en rottisuppfödare för att få höra lite mer om rasen. Hon frågade vad jag hade för hundvana sedan innan och jag berättade då att jag blandannat hade en schäfertik.

Hennes kommentar efter det (angåenda val av kön) var att "Du kan jämföra såhär: En rottis tik är ungefär som att ha en schäferhanne. Att ha en rottishanne däremot är ungefär som att ha sju schäferhannar!".

...jag har i dagsläget 14 schäferhannar och kan stolt säga att samtliga fungerar bra i flocken. :D
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

...jag har i dagsläget 14 schäferhannar och kan stolt säga att samtliga fungerar bra i flocken. :D

Ja jag minns så väl hur trångt det var när dom bodde två dagar i min etta på 42 kvadratmeter! Vi fick ligga på köksbordet och diskbänken för att alla skulle få plats :angel:
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

siberian huskys går inte ihop med katter..För hunden har sån jaktinstinkt,så katten blir ihjälbiten!

Har man hört flertalet gånger! En myt!

Håller med. Våran hund(husky) äter inte upp katten. Utan han tror att katten kommer att äta upp honom istället.:D
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Just räv påstås vara inparade även i finsk spets får man höra lite nu och då :D

Bild_3.jpg


Bild-071213097_2.jpg


080424DSC_0065.jpg


Valpar ur 3 olika kullar ;)
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Hej och hå..... :D

Jag fick höra av en granne:

-Är det en Border Collievalp?

-Ja. Han är 8 veckor (hade precis hämtat hem honom).

-Jagar du?

-Nej det gör jag inte.

Då frågade grannen varför jag hde köpt en jakthund...

Jag såg nog ut som ett stort frågetecken..

Jag hde nämligen ingen aning om att Border Collie var en jakthund.....


Människan ifråga hade en kompis som hade 2 BC och de hade jagat hennes hästar, och minsann nästan bitit ihjäl dom!!
:o:confused:


Ehhhh... Va??


Vad kan BC:n tänkas jaga??
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Då frågar jag här;


Stämmer det at Siberian Huskyn går till anfall mot någon/något som skriker?

Enligt en f.d kollega så går de till anfall för att döda om någon hund el dyl skriker...
Att detta skulle vara en instinkt för att rädda dom i det vilda???



Jag är livrädd för SH eftersom jag blev anfallen av en när jag var 13.....
Men tycker de är fina ..
På håll...
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

våra grannar var helt förskräckta och ringde runt oss andra grannar (bor i mkt liten 'by' i urskogen), dem hade nämligen sett en björn(:eek:) i trädgården!!

det var bara till att kila över och hämta familjens röda setter som stod där och snosade på rabetterna.

enligt sägnen sen i densamma 'byn' så var "björnen" stor och lurvig, vilket ju ifos stämmer:D tror gamlingarna behöver glasögon.
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

jag har nu studerat dina valpbilder med rävungar, och det är sant...dem bara måste vara inkorsade med räv:love:
fox_1.jpg

:angel:
 

Liknande trådar

A
Övr. Hund Blev attackerad av två Siberian Huskys (såg renrasiga ut) när jag skulle ta in hästarna i dag. De kom rakt emot mig skällandes trots...
Svar
1
· Visningar
981
Senast: Hobnob
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp