Myten om hunden-siberian husky

Sv: Myten om hunden-siberian husky

Det finns en bok om chihuahuor där det står att rasen är en korsning mellan ökenräv och hund, det är liksom bara :rofl:

Jaa, men det är ju den där nyöversatta boken, den läste jag en recension om. Recensenten bara tog sif för pannan.
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Här kommer min rävvalp!

mazda010.jpg


Ganska likt faktiskt. :)
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Nu hittade jag ;)


Att vanligt folk tror på det förvånar mig inte, dom är ju lite varglika och ylar dessutom. Men att "duktigt" hundfolk som dessutom INSISTERAR..Ja DÅ är det lite roligt :D


Ja mig veterligen har det varit känt i ett par år iallafall?
Jag tror jag läste det i "illusterad vetenskap".

Ok, det är väl bara vi här nere i Skåne som är lite sena...:D


Då stämmer det inte på min hund, hon kallas "vargen" här i området för att hon är så lik en. Men hon är inte särskilt vargig av sig-då är nog min lilla terrier värre på det.

Just det påståendet var jag rätt skeptisk mot (min fråga ovan alltså). Men man vet ju aldrig. Genetik har jag ingen koll på.

Tack för svar!:laugh:
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

*kl*

Det uddaste jag hört var nog när jag skulle hämta min första goldenvalp Billie och uppfödarens andra hundar hoppar på mig när jag kliver in. Då säger hon:

"Ja den här linjen av golden hoppar konstant, det sitter i generna och det är ingen idé att du ens försöker få bort det..."

Än idag undrar jag om det var ett extremt subtilt och maskerat skämt eller ej...

Men visst hoppade hon igenom livet min skithund.
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Då frågar jag här;


Stämmer det at Siberian Huskyn går till anfall mot någon/något som skriker?

Enligt en f.d kollega så går de till anfall för att döda om någon hund el dyl skriker...
Att detta skulle vara en instinkt för att rädda dom i det vilda???



Jag är livrädd för SH eftersom jag blev anfallen av en när jag var 13.....
Men tycker de är fina ..
På håll...

Va? Skulle dom gå till attack mot något som skriker. Har jag aldrig varit med om. Jag är uppvuxen med huskies och dom vi har haft har aldrig gjort något sånt. En kompis har även hudspann med huskies och hon har aldrig varit med om det heller.

Stackare som blev anfallen. Inge kul. Men det finns ju faktiskt snälla huskies oxå inte alla e bestar som anfaller juh.
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Det påminner lite om min kompis uppfödare (boxer) som har sagt till henne att hon inte ska vara ledsen för att hunden drar i kopplet för det är nämligen supersvårt att lära en boxer att inte dra i kopplet. Det går i princip inte. :confused:
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Just det!

Detta fick jag höra av en uppfödare som jag annars verklien respekterar, Jag gick i koppel med hennes hundar och dom drog som faaan rent ut sagt varpå hon uttrycker:

"Ja jag anser att om hunden inte drar lite i kopplet är den inte tillräckligt driftstark"...

Öh.Okej! :rofl:
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Men att hunden inte skulle härstamma från vargen är väl ändå en missuppfattning av dagens kunskap.
PL
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Men att hunden inte skulle härstamma från vargen är väl ändå en missuppfattning av dagens kunskap.
PL

Hur menar du? Jag kanske uttryckte mig lite oklart. Artikeln jag skrev om handlade om att man nu fastställt att de nordiska raserna härstammar från samma "urhund" (och dessförinnan vargen) som alla andra hundar och har och sedan spridit sig hit. De har alltså inte utvecklats från några nordiska urhundar eller vargar. Inte heller har människor medvetet korsat hundarna med varg under årens lopp.

Detta hade man bland annat kommit fram till genom att dna- analysera hundben från vikingatida boplatser i norden. Spännande!
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Det påminner lite om min kompis uppfödare (boxer) som har sagt till henne att hon inte ska vara ledsen för att hunden drar i kopplet för det är nämligen supersvårt att lära en boxer att inte dra i kopplet. Det går i princip inte. :confused:

Då har jag en ovanlig rackare till boxertjej :)

Fast sitt första år drog hon sig igenom, bokstavligt talat. Jag lyckades bli gravid två månader efter vi tog hem damen. Valpkursen genomled vi med en hormonstinn mig lipandes i en änden av kopplet. Och kursledaren bara "-Men, men, hon lugnar sig. Snart. Boxrar är lite, vilda." Hon visste inte vad hon skulle säga, för jag grät och vovven min gjorde precis som hon ville. Passade inget bra att bli gravid när jag hade planerat att träna så mycket, vi fick mycket att ta igen... :crazy:
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Jag som har Malinois har hört följande om rasen;

Man kan aldrig korrigera en malle, då svarar den upp och äter kött av en.

Alla mallar är jaktgalningar, det går inte att ha dom lösa.

Mallen stressar jämt, och har alltid diarré.

En malle föds lydig, man kommer till eliten innan man ens hunnit säga: Malinois.

:grin:
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Då frågar jag här;


Stämmer det at Siberian Huskyn går till anfall mot någon/något som skriker?

Enligt en f.d kollega så går de till anfall för att döda om någon hund el dyl skriker...
Att detta skulle vara en instinkt för att rädda dom i det vilda???



Jag är livrädd för SH eftersom jag blev anfallen av en när jag var 13.....
Men tycker de är fina ..
På håll...

Fast det finns ju inga vilda Huskies satt :grin:
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Mallen stressar jämt, och har alltid diarré.
Hahaha, ett gott skratt på morgonen :rofl:

En malle föds lydig, man kommer till eliten innan man ens hunnit säga: Malinois.
Åh men givetvis är det likadant med schäfrar. Jag får ofta höra följande:

-Åh så lydig hon är! Drar inte i kopplet och går så fint lös. Men det är klart, det är ju en schäfer.

-Öh, just det. Lydnaden kom liksom på köpet :confused:
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Men även om det lydnaden långt ifrån kommer på köpet kan man väl ändå säga att schäfrar naturligt är mer följsamma än många andra raser. Det kanske var allt de som sa "Men det är klart, hon är ju en schäfer" menade.
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Just det!

Detta fick jag höra av en uppfödare som jag annars verklien respekterar, Jag gick i koppel med hennes hundar och dom drog som faaan rent ut sagt varpå hon uttrycker:

"Ja jag anser att om hunden inte drar lite i kopplet är den inte tillräckligt driftstark"...

Öh.Okej! :rofl:

Åh vad trött man blir. Man tror att man hittat en människa med koll och så kommer det sådana grodor...
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Men även om det lydnaden långt ifrån kommer på köpet kan man väl ändå säga att schäfrar naturligt är mer följsamma än många andra raser. Det kanske var allt de som sa "Men det är klart, hon är ju en schäfer" menade.

Jovisst, men å andra sidan har iaf min en sjuhelsikes portion jakt!
Och jag har ju verkligen jobbat för att kunna lita på att ha henne lös, gå fint i kopplet med mera. Många verkar tro att det är gratis med rätt hund.
 
Sv: Myten om hunden-siberian husky

Men även om det lydnaden långt ifrån kommer på köpet kan man väl ändå säga att schäfrar naturligt är mer följsamma än många andra raser. Det kanske var allt de som sa "Men det är klart, hon är ju en schäfer" menade.

Ja, fast man glömmer ofta bort lite andra delar. En schäfer om den är bra kommer även med ett paket drifter, däribland jaktlust, enorm arbetsvilja, iver, humör ibland osv. Även om förighet ingår så är det inte bara att tänka "Du är schäfer och därför förig".

Min sambos blandras shih-tzu och lhasa, DEN går fint i kopplet vill jag lova, för den har inga åsikter i livet överhuvudtaget.
 

Liknande trådar

A
Övr. Hund Blev attackerad av två Siberian Huskys (såg renrasiga ut) när jag skulle ta in hästarna i dag. De kom rakt emot mig skällandes trots...
Svar
1
· Visningar
981
Senast: Hobnob
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Psykisk (o)hälsa

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp