”Nacken som högsta punkt”

Jag vet inte om jag förstått tråden rätt men är alltså alla eniga om att hästen på bilden ovan går i en väldigt öppen och inte önskvärd form? @fio vad skiljer denna från resonemangen från Dadde?

Jag tycker den har en jättefin grundform och jag tycker inte den är för öppen, det är ju en förutsättning när man ska börja samla ihop den. Du läser ju hela tiden om folk som kämpar för att få ut och ner halsen. Jag hade velat se om den kan komma ner och ut med halsen framför manken oxå, då det är en av grundförutsättningarna för att den ska kunna komma upp mer i fronten.
Behåller den samma fina öppna ganaschvinkel när man börjar samla ihop den och den kan komprimera ihop kroppen och få eftergiften i nacke och överlinjen så skiljer det inget från Daddes resonemang.

Detta är dock ingen arbetsform så jag hade inte ridit omkring i den någon längre tid men som sagt så är det en grundförutsättning att hästen kan vara såhär lång och fortfarande sitta ihop då.
 
(sedan är frågan om jag har fel termer i diskussionen. Det du benämner lösgjord är kanske samma sak som jag menar med accepterar bettet? ingen aning)
Nej, skulle inte säga att det är samma sak. Men det det är ju svårt att komma till lösgjordhet om inte hästen accepterar bettet.
 
Men var är lösgjordheten i din modell?
En icke-lösgjord häst kan aldrig vara självbärig och man kan liksom inte hoppa över vissa kroppsdelar i lösgjordheten. Är hästen ordentligt lösgjord inkl i nacken så har jag svårt att se att den skulle gå i en väldigt öppen form.

I övrigt håller jag med dig om att öppen form = lång häst men då hamnar vi ändå tillbaka till att det inte är en gynnsam arbetsform för långsiktig hållbarhet. Lång häst med bakbenen långt bak kommer inte vara bärig = framtung.
Ah, här. Jag är gammal(dags) som vanligt. Jag har nu googlat.

En lösgjord häst är en häst som är avslappnad i sin kropp och vars rörelse går igenom hela kroppen i varje steg. Det är det som förr kallades ”gå på tygeln”. Och först när hästen är lösgjord, kan vi över huvud taget tänka tanken på att samla den på ett korrekt sätt

Gå på tygeln, acceptera bettet, (80-talsorden för näraliggande betydelse) :) Det var det den kunde göra utan att ha nosen i lod utan framför lod, speciellt beroende på huvudform osv. Eftersom det handlar om att peta in bakbenen inte nosen. Det är liksom gensvaret på hjälper, inte huvudvinkeln.

Bra att du fick mig att googla. Lösggjord häst har alltid mer gett mig en inre bild av en lång häst i låg form, lite på bogarna, lite bakom lod. (men ska då snarare betyda -på tygeln, vilket är för mig en helt annan inre bild :))
 
Senast ändrad:
Ah, här. Jag är gammal(dags) som vanligt. Jag har nu googlat.



Gå på tygeln, acceptera bettet, (80-talsorden för näraliggande betydelse) :) Det var det den kunde göra utan att ha nosen i lod utan framför lod, speciellt beroende på huvudform osv. Eftersom det handlar om att peta in bakbenen inte nosen.
Ja, men sålänge hästen är lösgjord och eftergiven i hela kroppen så kommer huvudets position påverkas. Jag har aldrig sagt att huvudet måste vara i lod, men det är osannolikt att huvudet skulle vara så pass framför lod att formen blir väldigt öppen. Du skrev att man inte behövde bry sig om lodplanet förrän i högre dressyr, och det har jag svårt att köpa eftersom en väldigt öppen (och lång) form högst troligen är ett symptom/tecken på att viktiga saker saknas i övriga kroppen.
 
Ja, men sålänge hästen är lösgjord och eftergiven i hela kroppen så kommer huvudets position påverkas. Jag har aldrig sagt att huvudet måste vara i lod, men det är osannolikt att huvudet skulle vara så pass framför lod att formen blir väldigt öppen. Du skrev att man inte behövde bry sig om lodplanet förrän i högre dressyr, och det har jag svårt att köpa eftersom en väldigt öppen (och lång) form högst troligen är ett symptom/tecken på att viktiga saker saknas i övriga kroppen.
Ja alltså det är ju klart att huvudets position påverkas. Det är ju klart att nosen inte är i skyn och inte är väldigt långt fram utan att främre hävarmen är kortare och nacken är eftergiven.

Jag tror bara vi är i olika ändar av resonemanget orsak och verkan :)

Om hästen är ihop, är det sannolikt att nosen ligger närmare än lodlinje än när den inte är det. Och det verkar väl osannolikt att en domare skulle säga att en häst är öppen i formen om bakbenen är under den. (även om hästens fysiska förutsättningar lägger nosen längre fram)

För i andra änden, att nosen är i lod behöver ju inte betyda att hästen är på tygeln eller att den är kort, eller att den trampar under sig.
 
Senast ändrad:
Nej, skulle inte säga att det är samma sak. Men det det är ju svårt att komma till lösgjordhet om inte hästen accepterar bettet.
ja exakt, det är ju också första delen i att hästen ska gå på tygeln. Att den inte stretar emot tygeltag -dvs accepterar bettet, alltså antagligen då är lösggjord (enligt ny insikt) :)

Nu när jag googlar accepterar bettet får jag upp saker som bett med äppelsmak. Men det var inte riktigt det jag menade.

A horse that does not accept the bit will be against the rider’s hand and will be inclined to hollow through his back, trailing his hocks and lacking balance through transitions.
https://howtodressage.com/dressage-theory/accept-the-bit-bridle/
 
Senast ändrad:
ja exakt, det är ju också första delen i att hästen ska gå på tygeln. Att den inte stretar emot tygeltag -dvs accepterar bettet, alltså antagligen då är lösggjord (enligt ny insikt) :)

Nu när jag googlar accepterar bettet får jag upp saker som bett med äppelsmak. Men det var inte riktigt det jag menade.
Är lite förundrad över hur du har kunnat tolka lösgjord som lång, låg, på bogarna och bakom. Hur gick det till liksom? 😅
 
Är lite förundrad över hur du har kunnat tolka lösgjord som lång, låg, på bogarna och bakom. Hur gick det till liksom? 😅
Bilder på lösgörande arbete i tidningar tex :) lång låg och rund var väldigt populärt 2008 tex.

Sök lösgörande arbete på google och kolla översta bilderna :) eller lösgjord häst om du vill, 50% av dem. :D

Sorry :D

(bäst länka mitt resultat, folk får ju olika när jag tänker efter https://www.google.com/search?sca_e...EDHco6C9kQ0pQJegQIDRAB&biw=1242&bih=801&dpr=1)
 
Senast ändrad:
Bilder på lösgjorda hästar i tidningar tex :) lång låg och rund var väldigt populärt 2008 tex.

Sök lösgörande arbete på google och kolla översta bilderna :) eller lösgjord häst om du vill 50% av dem. :D

Sorry :D
För mig är det rätt självklart att det inte är formen på det sättet som avgör om hästen är lösgjord eller inte. Det är väl mer olika vägar fram till målet.
 
Bilder på lösgörande arbete i tidningar tex :) lång låg och rund var väldigt populärt 2008 tex.

Sök lösgörande arbete på google och kolla översta bilderna :) eller lösgjord häst om du vill, 50% av dem. :D

Sorry :D

(bäst länka mitt resultat, folk får ju olika när jag tänker efter https://www.google.com/search?sca_esv=570917586&rlz=1C1VDKB_svSE1026SE1026&q=lösgörande+arbete+häst&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwiYj9mSx96BAxVZVvEDHco6C9kQ0pQJegQIDRAB&biw=1242&bih=801&dpr=1)

Det där är nåt som stört mig länge, att "lösgjord" verkar likställas med att hästen går kraftigt bakom lod och ser mest framtung ut. Återkommer med bild från bästa boken om ridning enligt mig "Proffsryttarens ridlära".
 
För mig är lösgjordhet när hästen är helt fysiskt och mentalt lösgjord. Det tar tid för mig att få min häst hit, då hon fysiskt behöver mycket galopp för att lösgöras helt och mentalt blir spänd av galoppen. Oftast kommer vi inte hela vägen varje pass.

IMG_4414.jpeg
 
Sen spinner jag vidare på det här med nacken som högsta punkt. Har tidigare lagt in den här bilden i en diskussion kring hästens form, så jag kan lika gärna outa oss här med. Det här är vad jag upplevt att dressyrdomarna vill se om min häst ska få 6 eller 7 på bedömningspunkterna (alltså om vi tex gör en volt i trav så behöver min häst gå såhär för att inte få 5,5 och kommentar "öppen form").

180323_002_5ab75f60e087c32435c5651a.jpg


Men här går hon ju dels något bakom lod (både om man tänker öga-mungipa och nosrygg) och dels är nacken lägre än mitten på halsen (vet att manen gör det ännu svårare att se, kan rita ifall nån behöver). När den här bilden togs var hon dock väldigt nöjd själv, det är hon som sökt kontakt med handen och hon som vill gå i denna form. Hon är lösgjord och tillfreds helt enkelt. Och återigen, ignorera min handställning...

Jag tycker det här med form är vansinnigt svårt...
 
Sen spinner jag vidare på det här med nacken som högsta punkt. Har tidigare lagt in den här bilden i en diskussion kring hästens form, så jag kan lika gärna outa oss här med. Det här är vad jag upplevt att dressyrdomarna vill se om min häst ska få 6 eller 7 på bedömningspunkterna (alltså om vi tex gör en volt i trav så behöver min häst gå såhär för att inte få 5,5 och kommentar "öppen form").

180323_002_5ab75f60e087c32435c5651a.jpg


Men här går hon ju dels något bakom lod (både om man tänker öga-mungipa och nosrygg) och dels är nacken lägre än mitten på halsen (vet att manen gör det ännu svårare att se, kan rita ifall nån behöver). När den här bilden togs var hon dock väldigt nöjd själv, det är hon som sökt kontakt med handen och hon som vill gå i denna form. Hon är lösgjord och tillfreds helt enkelt. Och återigen, ignorera min handställning...

Jag tycker det här med form är vansinnigt svårt...
Ja om ridning vore lätt så kunna alla göra det. 🙈 det är jätte svårt. Många pusselbitar att få ihop. På din bild är det inte alls sån bakom lod som jag tänker på, för det känns inte som du tvingar huvudet ditt. Men det är en rörelse hon gör medans hon traver.
 
Bilder på lösgörande arbete i tidningar tex :) lång låg och rund var väldigt populärt 2008 tex.

Sök lösgörande arbete på google och kolla översta bilderna :) eller lösgjord häst om du vill, 50% av dem. :D

Sorry :D

(bäst länka mitt resultat, folk får ju olika när jag tänker efter https://www.google.com/search?sca_esv=570917586&rlz=1C1VDKB_svSE1026SE1026&q=lösgörande+arbete+häst&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ved=2ahUKEwiYj9mSx96BAxVZVvEDHco6C9kQ0pQJegQIDRAB&biw=1242&bih=801&dpr=1)
Tänkte på ordet "lösgjord", klickade på din länk och scrollade ner. Min hjärna sa "nej, nej, nej, nej" i flera rader av bilder, tills den plötsligt sa "jo men lite mer så" och den bilden var Klaus Balkenhol. 😁

Sen var inte Balkenhol-bilden "perfekt" eller så, men i alla fall bättre än de andra.
 
Jag tycker den har en jättefin grundform och jag tycker inte den är för öppen, det är ju en förutsättning när man ska börja samla ihop den. Du läser ju hela tiden om folk som kämpar för att få ut och ner halsen. Jag hade velat se om den kan komma ner och ut med halsen framför manken oxå, då det är en av grundförutsättningarna för att den ska kunna komma upp mer i fronten.
Behåller den samma fina öppna ganaschvinkel när man börjar samla ihop den och den kan komprimera ihop kroppen och få eftergiften i nacke och överlinjen så skiljer det inget från Daddes resonemang.

Detta är dock ingen arbetsform så jag hade inte ridit omkring i den någon längre tid men som sagt så är det en grundförutsättning att hästen kan vara såhär lång och fortfarande sitta ihop då.

Jag förstår nog inte hur hoppet från denna form går till att ständigt ha nosen bakom lod och nacken lägre än resten av halsen om man faktiskt fokuserat på samlande arbete med bibehållen grund? Som alla säger att de gör/lär ut.

Självklart är det skitsvårt men varför hamnar alla i samma fälla om enda fokuser egentligen uttrycks vara motsatsen liksom.

Dessutom, vad säger att en häst som har den grundformen och sedan tillåts balansera sig med hals och huvud i vidare arbete, skulle gå sönder mer än den massförstörelse som ridningen nu verkar vara? Det hade varit intressant att se.
 
Jag tycker det finns många olika anledningar till att hästar kan gå bakom lod. Man måste skilja på de som inte tar stöd framåt (pga dålig styrka och/eller dålig balans) och de som har nosen bakom lodplan pga "våld" i någon form (graman, felaktig ridning med för stark hand osv). Och jag gör skillnad på, bakom hand och bakom skänkel. Bakom lod är bara en vinkel. Orsaken till det som gör att den är där, är det som intresserar mig. Och hur vi gör för att komma framåt, vidare i grundutbildningen.

När jag tittar på bilder och på ekipage jag dömer, så tittar jag också på var tyngdpunkten ligger, och om hästen är framme för skänkeln.

För mig är lösgjordhet inte att hästen är lång och låg. Det handlar om att hästen är mentalt och fysiskt uppmärksam på sin ryttare. Att den är avspänd och gymnastiserad. Att ryttaren kan ha sin häst "där den vill, när den vill". Länger jag på tygeln ska hästen följa om min kropp ber den att göra det (sitter jag kvar uppe med samling i bålen blir det ju en överstrykning och det är något annat). Den bilden som @Habina la in i en bok är ett exempel. Ryttaren har placerat hästen i den formen, för att det är det den vill för tillfället. En lösgjord häst kan också vara högre i formen, om det är vad ryttaren efterfrågar.
 
Tänkte på ordet "lösgjord", klickade på din länk och scrollade ner. Min hjärna sa "nej, nej, nej, nej" i flera rader av bilder, tills den plötsligt sa "jo men lite mer så" och den bilden var Klaus Balkenhol. 😁

Sen var inte Balkenhol-bilden "perfekt" eller så, men i alla fall bättre än de andra.
Ja :) vet inte om vi tänkte på samma.
 
Jag tycker det finns många olika anledningar till att hästar kan gå bakom lod. Man måste skilja på de som inte tar stöd framåt (pga dålig styrka och/eller dålig balans) och de som har nosen bakom lodplan pga "våld" i någon form (graman, felaktig ridning med för stark hand osv). Och jag gör skillnad på, bakom hand och bakom skänkel. Bakom lod är bara en vinkel. Orsaken till det som gör att den är där, är det som intresserar mig. Och hur vi gör för att komma framåt, vidare i grundutbildningen.

När jag tittar på bilder och på ekipage jag dömer, så tittar jag också på var tyngdpunkten ligger, och om hästen är framme för skänkeln.

För mig är lösgjordhet inte att hästen är lång och låg. Det handlar om att hästen är mentalt och fysiskt uppmärksam på sin ryttare. Att den är avspänd och gymnastiserad. Att ryttaren kan ha sin häst "där den vill, när den vill". Länger jag på tygeln ska hästen följa om min kropp ber den att göra det (sitter jag kvar uppe med samling i bålen blir det ju en överstrykning och det är något annat). Den bilden som @Habina la in i en bok är ett exempel. Ryttaren har placerat hästen i den formen, för att det är det den vill för tillfället. En lösgjord häst kan också vara högre i formen, om det är vad ryttaren efterfrågar.
Måste det vara våld eller graman, borde det inte gå att få till även genom belöning eller eftergift helt enkelt?

Dvs genom att visa att det är den önskade formen som gör ryttaren glad. Sedan att framtida dålig styrka ev kommer med på köpet. Det var ju ändå bilden av fin ridning i tidningarna i många herrans år och jag vill nog inte tro att det alltid varit hård ridning som lett dit när man väl lika gärna kan lirka, belöna och uppmuntra. (jag tror mig nog kunna lirka in en eller annan häst försiktigt bakom lod. Men det kanske bara beror på att ngn annan gjort förarbetet i inridningen iofs.)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 018
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 794
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Känner att jag måste få lite input i något som jag upptäckt idag. Ett stall i byn där jag bor har släppt fyra av sina hästar på bete i...
Svar
17
· Visningar
3 955
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp