”Nacken som högsta punkt”

Var försiktiga med att lägga in bilder. Lägg inte in bilder som ni inte har tillåtelse att använda. Lägg inte heller in bilder på personer som ni inte fått godkännande ifrån.

/mod.
 
Får man länka till artikeln och diskutera bilderna däri? https://www.hippson.se/artikelarkivet/reportage/den-roda-traden-takt-losgjordhet-och.htm för bilden är därifrån. Vart dom diskuterar just detta med lösgjorthet.
Det känns bättre i alla fall, tycker jag!

Och jag är inte jätteförtjust i någon av bilderna från den artikeln, tycker ingen av bilderna egentligen visar på någon ändamålsenlig form om målet är lösgjordhet och samling.
 
Ny forskning om hästens nackvinkel. Intressant pusselbit, tycker jag.

"When testing this group of dressage and show-jumping horses with the 100°-ground-angle poll flexion positions, in comparison to the 85° poll flexion position, multiple upper airway dynamic dysfunctions were significantly more frequent, and the highest scores were attributed to nasopharyngeal collapse, palatal instability/dysfunction, and intermittent bilateral arytenoid cartilage collapse. In addition, most conflict behaviours were significantly more frequent at this poll flexion angle, with the highest scores attributed to excessive salivation (drooling), mouth opening, and turning the ears backward. On the other hand, it is also noteworthy that relaxation behaviours were significantly more frequent with the 85°-ground-angle poll flexion position, and the highest scores were attributed to turning the ears forward and ear play (ear movement). Although upper airway dysfunctions and conflict behaviours were more often associated with the more-flexed poll position, their effect on dressage and show-jumping horses’ performance and welfare must be further evaluated."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC10215520/
 
Det känns bättre i alla fall, tycker jag!

Och jag är inte jätteförtjust i någon av bilderna från den artikeln, tycker ingen av bilderna egentligen visar på någon ändamålsenlig form om målet är lösgjordhet och samling.
Ja jag tycker ju inte hästarna ser speciellt lösgjorda ut och får min del blir det lite den där med; man säger rätt saker, men gör inte det man säger. Jag ser absolut inget syfte med den formen hästarna rids i på dom flesta bilderna och ryggen är inte lyft och bakbenen hamnar långt bakom.
 
Måste det vara våld eller graman, borde det inte gå att få till även genom belöning eller eftergift helt enkelt?

Dvs genom att visa att det är den önskade formen som gör ryttaren glad. Sedan att framtida dålig styrka ev kommer med på köpet. Det var ju ändå bilden av fin ridning i tidningarna i många herrans år och jag vill nog inte tro att det alltid varit hård ridning som lett dit när man väl lika gärna kan lirka, belöna och uppmuntra. (jag tror mig nog kunna lirka in en eller annan häst försiktigt bakom lod. Men det kanske bara beror på att ngn annan gjort förarbetet i inridningen iofs.)
Nä, det finns många sätt. Därav att jag skrev ”våld”. Följt av exempel och osv.
 
Jag ÄLSKAR denna tråd måste jag bara börja med att skriva ❤️
Lär mig mycket, men framförallt gör den att jag får tänka och tänka igen på både formuleringar och hur teori och praktik hänger ihop.
Också intressant med aspekten ”alla vi som faktiskt inte kommer rida på högsta nivå men som vill rida trevligt medan vi håller på” som jag tycker fått så fint utrymme här ❤️
Jag har skrivit det förr och gör det en gång till här, man för vara dålig på att rida så länge man inte är elak med sin häst.

Finns massor med roliga saker att följa upp i era inlägg (och jag är ledig imorgon så kanske hinner tänka och fråga lite mer då) men @Görel har ju såklart rätt i att vi ska vara försiktiga med att använda andras bilder… en länk till bilden kanske är klokare än att posta den här upphovsrättsmässigt?

Men tänkte att jag i alla fall ska bjuda på någon egen bild, från en amatör som varken rider bra eller på hög nivå men som man kanske kan diskutera (schysst) utifrån de olika resonemang som förs i tråden?
Tror jag postar de i egna inlägg… to be continued med andra ord
 
Jag har en häst (som är den absolut snällaste, sötaste och roligaste hästen i hela världen ❤️ så den som skriver att han är ful blir blockad genast ;)) som jag jobbat mycket med just med formen, kontakten osv.
Det hade blivit lite knasigt för honom från början så vi började liksom lite i uppförsbacke med en stor häst vars hals kanske inte är den mest optimala för dressyr och sen med en del issues i ridningen.
Här är han i början av vår resa (rätt dålig bild men uppställd så man kan se att det är en sport SWB med bra stam men som blev väldigt stor och som kanske inte har bästa halsansättningen eller halsen)
IMG_0320.jpeg


Sen är det inte hans hals som var krångligast då utan att han hade blivit rädd och obekväm under ridning så det tog lång tid för oss att lita på varandra och kunna börja rida. Tror det var @tuaphua som skrev att alla borde kunna lära sig piaffera på två år ;) för oss tog det två år till att uppsittningen skulle funka och att han inte blev rädd för varenda hjälp jag gjorde ;) och nu efter fem år (!) är vi på en trevlig LA nivå liksom :D
Det får inte direkt fort 😎
 
Men efter fem år så är hästen trygg, börjar följa bettet och grunderna känns riktigt bra (för amatörnivå) på plats!
och så här trevligt går han då att arbeta i låg form, han är faktiskt (nästan) lika fin under ryttare i denna form (även om bommen såklart ger lite mer lyft än han bjuder på rakt fram).
Så rider jag omkring i den här låga formen känner vi oss som världsmästare, och jag kan rida fram nosen, böja, inverka och ändra tempon så jag ibland tror jag är Uta Gräf 😇😅 Okej, kanske inte riktigt men det KÄNNS bra och ser bra ut i denna låga form.
intressant att se är kanske att han hanterar underhalsen bra och söker sig fram med nosen. Men han har egentligen rätt kort hals (hela hästen är kort, han är alltså 180 cm hög men känns som att rida en sportponn)

IMG_5968.jpeg


Han är ”några” kilo tyngre nu med jämfört med för fem år sedan 😎
Både ”dressyrmuskler” och riktiga muskler 😁
 
Men det är fasiken inte alls lätt att komma från att vara riktigt bra i låg form till att kunna rida upp den där nacken….
JAG tycker han är jättefin här med ❤️ och tycker också, som den indoktrinerade dressyrnörden som accepterar dagens dressyrtävlande som ett ideal, att trots att nacken inte är högst (vete sjutton om det år andra eller tredje halskotan ”knycken” kommer men definitivt är halsen ”av” någonstans innan nacken) och nosen inte är nog framme att det är helt okej bra för den lätt klass nivå (arbetstrav på bilden alltså) vi är på.
Visst ser man att vinkeln under ganaschen är ganska snäv och att han håller sig ihop och uppe med hjälp av underhalsen… och ryttaren sitter i bakvikt.
Finns säkert en massa andra fel att hitta för den som söker (det är arbetsvolt på en 20 m volt så liten böjning finns där med MEN jag är ändå nöjd!
En fin och glad häst som håller upp ryggen under ryttaren, får upp manken och börjar hitta en uppförsbacke i bringan men sen får vi inte ut halsen eller upp nacken för vi klarar inte få ihop mer än så här. TROTS att det bara är arbetstrav.
IMG_0745.jpeg
 
Blev många inlägg nu 😅
Men jag tror i alla fall att arbetet i den längre, öppnare formen har varit viktigt för oss för att hitta grunderna. Fast jag tror också att för att komma vidare därifrån måste man börja rida ”upp” och ”ihop” där kanske ”ihop” är det ord som klingar mest negativt inom dressyrvärlden?
Och då verkar det som att när JAG försöker göra det, på en väldigt fin häst men med den ryttare han har, så blir det inte perfekt på en gång.
…men jag tänker att man nog måste acceptera det?
Att vi får träna på att ta oss hit först, och sen till lite bättre därefter och så ser man hur långt man kommer. Och kommer vi inte längre än hit så är det jäkligt roligt att rida på denna nivå med så då fortsätter vi väl med det helt enkelt :)
 
Jag ÄLSKAR denna tråd måste jag bara börja med att skriva ❤️
Lär mig mycket, men framförallt gör den att jag får tänka och tänka igen på både formuleringar och hur teori och praktik hänger ihop.
Också intressant med aspekten ”alla vi som faktiskt inte kommer rida på högsta nivå men som vill rida trevligt medan vi håller på” som jag tycker fått så fint utrymme här ❤️
Jag har skrivit det förr och gör det en gång till här, man för vara dålig på att rida så länge man inte är elak med sin häst.

Finns massor med roliga saker att följa upp i era inlägg (och jag är ledig imorgon så kanske hinner tänka och fråga lite mer då) men @Görel har ju såklart rätt i att vi ska vara försiktiga med att använda andras bilder… en länk till bilden kanske är klokare än att posta den här upphovsrättsmässigt?

Men tänkte att jag i alla fall ska bjuda på någon egen bild, från en amatör som varken rider bra eller på hög nivå men som man kanske kan diskutera (schysst) utifrån de olika resonemang som förs i tråden?
Tror jag postar de i egna inlägg… to be continued med andra ord
Andras bilder ska inte användas alls utan tillstånd med tanke på upphovsrätten.

Bilder som enskilda personer lagt ut på andra ställen på nätet ska inte diskuteras eller länkas till alls, det är inte okej att kommentera bilder här utan att den som är med på bilden har kunnat välja att bli diskuterad.
 
Men det är fasiken inte alls lätt att komma från att vara riktigt bra i låg form till att kunna rida upp den där nacken….
JAG tycker han är jättefin här med ❤️ och tycker också, som den indoktrinerade dressyrnörden som accepterar dagens dressyrtävlande som ett ideal, att trots att nacken inte är högst (vete sjutton om det år andra eller tredje halskotan ”knycken” kommer men definitivt är halsen ”av” någonstans innan nacken) och nosen inte är nog framme att det är helt okej bra för den lätt klass nivå (arbetstrav på bilden alltså) vi är på.
Visst ser man att vinkeln under ganaschen är ganska snäv och att han håller sig ihop och uppe med hjälp av underhalsen… och ryttaren sitter i bakvikt.
Finns säkert en massa andra fel att hitta för den som söker (det är arbetsvolt på en 20 m volt så liten böjning finns där med MEN jag är ändå nöjd!
En fin och glad häst som håller upp ryggen under ryttaren, får upp manken och börjar hitta en uppförsbacke i bringan men sen får vi inte ut halsen eller upp nacken för vi klarar inte få ihop mer än så här. TROTS att det bara är arbetstrav.
Visa bifogad fil 129466

Jag förstod nog inte om du ville ha inputs eller ej men att man själv har en lodrät sits och inte hamnar i bakvikt har stor betydelse på formen. Men hans form är verkligen inte sämre än någon annans, tvärtom. Men för det behöver det ju inte betyda att man nöjer sig.

Jag kanske hade kollat efter en sadel som inte sätter dig på rumpan så mkt utan mer över låren.
 
Jag har en häst (som är den absolut snällaste, sötaste och roligaste hästen i hela världen ❤️ så den som skriver att han är ful blir blockad genast ;)) som jag jobbat mycket med just med formen, kontakten osv.
Det hade blivit lite knasigt för honom från början så vi började liksom lite i uppförsbacke med en stor häst vars hals kanske inte är den mest optimala för dressyr och sen med en del issues i ridningen.
Här är han i början av vår resa (rätt dålig bild men uppställd så man kan se att det är en sport SWB med bra stam men som blev väldigt stor och som kanske inte har bästa halsansättningen eller halsen)
Visa bifogad fil 129463

Sen är det inte hans hals som var krångligast då utan att han hade blivit rädd och obekväm under ridning så det tog lång tid för oss att lita på varandra och kunna börja rida. Tror det var @tuaphua som skrev att alla borde kunna lära sig piaffera på två år ;) för oss tog det två år till att uppsittningen skulle funka och att han inte blev rädd för varenda hjälp jag gjorde ;) och nu efter fem år (!) är vi på en trevlig LA nivå liksom :D
Det får inte direkt fort 😎
Njae, jag skrev att det tar två år ca från det man börjar med arbetet som ska bli piaff. Och jag menade inte att alla människor hinner lära sig hur man ska göra under dessa två åren ihop med sin häst. Utan att om man kan utbilda till piaff så bör det inte ta mer tid än så.
Poängen var främst att alla de elitryttare som tävlat tex int GP/Världcuper etc kan rida på 15-åriga hästar som fortfarande inte lärt sig en korrekt piaff. Och de kan ha tävlat GP ett gäng år. Då borde ju både tränare/ryttare och häst rimligen kunnat prestera en piaff.

Det är ju samma i all hästutbildning. Hade en duktig tränare haft gemene mans häst hade de ju blivit utbildade mycket snabbare än om ryttaren också ska lära sig.
Så att det dröjt för dig och din stora häst är ju inget märkligt alls. Det är väl så det ofta ser ut. Och någon gång har vi ju alla varit där.
Hade jag kunnat 10% av vad jag kan idag hade ju min resa med min första ponny sett vääääldigt annorlunda ut. 😅
 
Jag förstod nog inte om du ville ha inputs eller ej men att man själv har en lodrät sits och inte hamnar i bakvikt har stor betydelse på formen. Men hans form är verkligen inte sämre än någon annans, tvärtom. Men för det behöver det ju inte betyda att man nöjer sig.

Jag kanske hade kollat efter en sadel som inte sätter dig på rumpan så mkt utan mer över låren.

Tips är alltid bra och tas tacksamt emot, men ska jag vara helt ärlig så kanske jag inte alltid lyder tipsen trots att de är bra 😎
/obstinat tant som numera gör som jag vill trots att andra oftast nog vet bättre än mig 😁

Alltså, man får gärna tipsa och tycka och diskutera. Dessa bilder var mest tänkta för att få fler bilder att kunna vrida på frågeställningar ur nu när vi blev lite bannade för snodda bilder så främst är bilderna här som möjliga att använda för att bevisa någon tes man vill driva.

(och sadeln är inte ideal, det är en fåtölj.… jag menar Childeric 🤣… så man sitter alltid långt bak i den. Men nu har han breddat ur den så det är lite värre än vanligt. Har tagit bort padden nu och ersatt den med en tunn Winderen så nu sitter jag inte lika mycket i ”uppförsbacke”. Men det är inte bara med sadel till den här hästen, särskilt inte i kombination med mig som är lång (178 cm) och inte direkt trådsmal så det krävs lite plats för rumpan med.)
 
Tips är alltid bra och tas tacksamt emot, men ska jag vara helt ärlig så kanske jag inte alltid lyder tipsen trots att de är bra 😎
/obstinat tant som numera gör som jag vill trots att andra oftast nog vet bättre än mig 😁

Alltså, man får gärna tipsa och tycka och diskutera. Dessa bilder var mest tänkta för att få fler bilder att kunna vrida på frågeställningar ur nu när vi blev lite bannade för snodda bilder så främst är bilderna här som möjliga att använda för att bevisa någon tes man vill driva.

(och sadeln är inte ideal, det är en fåtölj.… jag menar Childeric 🤣… så man sitter alltid långt bak i den. Men nu har han breddat ur den så det är lite värre än vanligt. Har tagit bort padden nu och ersatt den med en tunn Winderen så nu sitter jag inte lika mycket i ”uppförsbacke”. Men det är inte bara med sadel till den här hästen, särskilt inte i kombination med mig som är lång (178 cm) och inte direkt trådsmal så det krävs lite plats för rumpan med.)

Childeric = stolsitssadeln 😎 Byt till en som har sittpunkten längre fram så stämmer det mer överens med var din häst har den djupaste punkten. 😊
 
Men det är fasiken inte alls lätt att komma från att vara riktigt bra i låg form till att kunna rida upp den där nacken….
JAG tycker han är jättefin här med ❤️ och tycker också, som den indoktrinerade dressyrnörden som accepterar dagens dressyrtävlande som ett ideal, att trots att nacken inte är högst (vete sjutton om det år andra eller tredje halskotan ”knycken” kommer men definitivt är halsen ”av” någonstans innan nacken) och nosen inte är nog framme att det är helt okej bra för den lätt klass nivå (arbetstrav på bilden alltså) vi är på.
Visst ser man att vinkeln under ganaschen är ganska snäv och att han håller sig ihop och uppe med hjälp av underhalsen… och ryttaren sitter i bakvikt.
Finns säkert en massa andra fel att hitta för den som söker (det är arbetsvolt på en 20 m volt så liten böjning finns där med MEN jag är ändå nöjd!
En fin och glad häst som håller upp ryggen under ryttaren, får upp manken och börjar hitta en uppförsbacke i bringan men sen får vi inte ut halsen eller upp nacken för vi klarar inte få ihop mer än så här. TROTS att det bara är arbetstrav.
Visa bifogad fil 129466
Undrade om det var du när jag läste trådstarten. 😁 Tycker du gjort ett fantastiskt jobb med B även om nosen inte är exakt där den ”ska” vara hela tiden (vad nu det är), men du har ju också hela tiden arbetat för att få fram den. Skulle det gått fortare för någon annan? Kanske med en tränare som verkligen fokuserade på det, eller en ännu duktigare ryttare… men det var väl inte så många som ville ta i den där hästen när du fick honom heller.

Grejen är väl att det inte finns någon som helst poäng med att rida hästen med näsan in, om man vill uppnå avslappning, lösgjordhet, bärighet och i slutändan samling. Det finns heller ingen poäng med att sitta snett, råka fastna i ena tygeln, tjata med en skänkel, råka dra hårt i en tygel om man tappar balansen, osv osv men vi råkar väl alla göra det lite tillmans utan att mena det.

Men om man inte ser ”indragen näsa” som ett problem så försöker man ju heller inte göra något åt det, och då blir det som vi har det nu - 90% av tiden går hästarna bakom lod (en siffra som jag har för mig att jag läst i en forskningsrapport, inte helt tagen ur luften alltså) och det ses som normen och inget man behöver göra så mycket åt, och det är ju DET som är problemet. Systemfelet. Inte hur en viss enskild ryttare rider.

Postar en bild på en av mina så @JohannaB vet vem jag är. 😁
 

Bifogade filer

  • IMG_8796_jpg.jpeg
    IMG_8796_jpg.jpeg
    227,1 KB · Visningar: 34
Hoppas den här bilden är ok att länka till. Det är jag och min häst iaf. Ville bara visa en ”fin” bild där hon faktiskt går med nacken högst.

1696538318042.jpeg


Hm… Hur jag än gör så blir det ingen länk? Jaja, hursomhelst. Här kan vi inte klaga på att nacken inte är högsta punkt. Däremot är ju formen istället väldigt öppen.

Det är fö vår andra tävling nånsin och hästen har precis fått syn på en båt. :rofl:
 
Childeric = stolsitssadeln 😎 Byt till en som har sittpunkten längre fram så stämmer det mer överens med var din häst har den djupaste punkten. 😊
Jag vet att du vet men skriver för trådens skull. Det här med sadel är så viktigt! En sadel som sätter en för långt på bakkanten av sittbenen istället för "rakt över sittplattan" bidrar till att man med sitsen råkar skjuta ner hästens bröstkorg och då får man lätt "gå på tygel-kroken" på halsen med näsan in och lite avknäppthet.

Blir alltid så ledsen av att se ryttare som lutar bakåt och har skruvstädshand på häst som absolut har krök på nacken men tyvärr ingen bärighet eller ryggverksamhet. Men den har ju krök så då är de... nöjda. 🥲
 

Liknande trådar

Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 018
Senast: Fiador
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 794
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Precis på dagen tre månader efter min ridolycka så fick jag äntligen möjlighet att komma upp på en hästrygg igen! :banana: Det var lite...
Svar
0
· Visningar
671
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Känner att jag måste få lite input i något som jag upptäckt idag. Ett stall i byn där jag bor har släppt fyra av sina hästar på bete i...
Svar
17
· Visningar
3 955
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp