Nackproblem pg. min ridning.

LaMaya

Trådstartare
Vet inte vart jag ska lägga det här, men ni får flytta den om det är så.

Jag har precis varit hos en läkare eftersom jag har enorm huvudvärk, NÄSTAN jämt.
Han gjorde massor med tester och det vart väll inget direkt svar som jag ville ha.
Men efter ett tag så kom han på att jag kunde ha en spänd nacke och det ger mig huvudvärk, jag hade berättat om att jag rider.
Han sa att jag under mina ridpass spänner mig väldigt mycket och när jag mockar.
Nu är det så, hur ska jag göra för att inte sitta och spänna mig?
Ska till en kiropraktor och få hjälp med massage och sånt men har inte fått tid förrens om 2 månader.
Men eftersom min huvudvärk gör så att jag vissa dar inte klarar av att rida.

Nån som haft liknande som kan ge tips.?

Har samma problem, har idag beställt tid till tandläkaren så han får kolla om jag behöver bettskena eftersom jag också börjat gnissla tänder jättemycket. Har spänd nacke, käkar och huvudvärk. Kan vara upphakningar i kotor men jag är nyss kollad så jag hoppas att jag får hjälp hos tandläkaren.
Lycka till!

Ifall problemet inte ligger i sneda kotor så är det nog inte en kiropraktor du behöver.
Testa zonterapi!
Det löser spänningar i princip överallt, i nacke/huvud också. :)

Vilket sammanträffade,
har själv bettskena men som tyvärr inte hjälper för min huvudvärk men för resten av smärtorna man får av gnisslande tänder :crazy:.

Det är därför dom tror jag har problem med nacken eftersomd en inte går bort . :(

Du får hålla mig uppdaterad hur det går med kiropraktikern eller nån annan lösning. Skulle vara ljuvligt att bli av med huvudvärken. Jag hoppas på bettskenan och kommer förmodligen bli något besviken om det inte fungerar :(

Men får några år sen höll jag på med mycket Chi gong (osäker på stavningen) och det kändes faktiskt bra. Mycket lösgörande för spänningar. Har tyvärr kommit ifrån det och tappat mina övningspapper :crazy:

Följande övning kan tyckas fjantig men är MKt effektiv.

Din underkäke ska göra följande rörelser och det ska vara en halv mm, gärna mindre, stora rörelser.

Rör underkäken:
åt vänster och tebaks, vila.
Uprepa 3 gånger, vila sen en minut.

Rör den åt höger och tebaks, vila.
Upprepa 3 gånger och vila en minut.

rör den uppåt och tebaks, vila.

Rör den neråt och tebaks, vila.

Rör den åt vänster, neråt, upåt och åt höger.
Vila och upprepa 3 gånger.

Rör den höger, uppåt, neråt och åt vänster.
Vila och uprepa 3 gånger.

Nu kommer stoar testet :D
Rör den höger, neråt, vänster och sen uppåt 4 gånger.
Vila.

rör den vänster, uppåt, höger och sen neråt 4 gånger.
Vila .
Gör inget mer den dan, njut av at känan dig som en guldfisk.

Upprepa varje dag och många av dina spänningar kommer att försvinna.

Övning från Feldenkraiss, superbra sådan.

Jag kan bara inte motstå sånt här :o Jag testade din lilla övning och eftersom jag (pga dig ;)) analyserar precis allt som rör sig numer, så kände jag skillnad när jag rör underkäken åt olika håll. Även om det bara skulle vara pyttesmå rörelser, så kan jag inte föra underkäken åt vänster :crazy:, det blir liksom framåt/vänster :confused: De andra hållen går bra.
Gör jag fel?
Kan tilläggas att jag har lätt för att bli spänd i käkarna, blev dock mycket bättre sedan jag skaffade en sån där "anatomisk" kudde.

Hmm, jag har gäspat konstant i flera minuter nu. När jag tänker efter, sen strax efter jag testade ovanstående övning. Beror det på den sena timmen ;) eller är det en förbannelse som drabbar alla som utför övningen :devil:

Jag vågar! *lätt att vara kaxig över internet* Du har inga funderingar på att flytta några mil norrut? :angel:
Hojta gärna om du har lektioner i Gbg-trakten, det kanske kunde gå att samordna :)

Alvarligt talat så är det JÄTTE svårt att använda bettskenan varje kväll som tandläkaren säger.
Stoppar du in den i munnen så känner du dig som, ja du hade nåt stort och konstigt i munnen. :smirk:

Jag vart av med min huvudvärk i början och kunde efter 4 månader använda den varje kväll, men sen vart den sneställd och det orsakar ännu mer huvudvärk så jag fick åka tillbaka till tandläkaren och filla till den.
är inget vidare överhuvudtaget, räcker bara med den dåliga andedräkten du får.
Men du får vältränade käkar sen, nåt posetivt och så klart gnisslar du inte tänder, du gnisslar "Skena".. :crazy: ;)

Är faktis en riktigt bra övning, har testat den och det känns faktis riktigt bra. :bow:

Men jag måste vara riktigt dum men hur rör du underkäken uppåt?
Är det ut och sen upp? :crazy:

*viskar* Djurjouren har lovat komma upp hit till Gbg. Och jag har lovat mig själv att våga mig på ett pass för henne då.

Hänger du på? ;)

Har också haft problem med nacken i många år. Gick länge hos en naprapat, utan resultat.

Testade sedan att gå till en sjukgymnast. På två minuter var diagnos ställd - musklerna som skall hålla in skulderbladen är lite för svaga, vilket skapar spänningar på andra ställen. Fick 4-5 övningar och behövde inte ens komma tillbaka på återbesök om jag inte ville.

Känns mycket bättre idag - för att inte tala om hur bra jag säkert mått om jag hade gjort övningarna så regelbundet som man skulle... :angel:

Måste vara det jag också har! Jag har ont i huvudet nästan varje dag.. Bara lite, det är inte som migrän, men jag känner mig hängig och så dunkar det i huvudet, samt nästan alltid trött trots att jag sover ca 10tim.. Har aldrig tänkt på att det kan ha och göra med att min nacke är spänd, men nu när du säger det så kommer jag att tänka på en dressyrtränare som jag ränade ett par ggr för , för ca 1halvår sen.. hon klagade hela tiden på att jag satt så spänt, framför allt axlarna var spända...

Sv: Nackproblem pg. min ridning.

hihi, ett år senare och ni kan få svar på hur jag mår nu.
Jag mår toppen, felet fick jag reda på för två månader sen och det var att lilla jag behövde glasögon. Inget annat :angel:

Så nu mår man bättre än någonsin, fast snygg vet jag inte om man blev :confused:

Sv: Nackproblem pg. min ridning.

Det låter lite väl otroligt att du får sådan fruktansvärd huvudvärk av att spänna nacken vid ridning och mockning. Om du tidigare har haft häst och det här med huvudvärken är något du inte förr hade, så skulle jag om jag vore du se till att få träffa även en annan doktor. Speciellt om du också får problem med ögonen på något sätt i samband med huvudvärken.
Om nu läkaren har rätt så är det ju givetvis bra med kiropraktor, naprapat eller massör. Fast ett andra omdöme från en läkare skulle jag kräva först, kanske med en Cat scan.
Hälsning Maja

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 198
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Återupptog ridningen sen ungefär ett år tillbaka och rider på ridskola nu, men jag känner att lektioner en gång i veckan inte fyller... 2
Svar
26
· Visningar
5 088
Senast: Sirap
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 941
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 173
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka