Bukefalos 28 år!

Nä lönestatistik var inte roligt

Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

*Delvis kn l*

Som någon sa borde det vara inkomstuppgifterna från 2011 då 2012 års deklaration inte borde hunnit godkännas ännu.

Dels kan man, som Neko är inne på, ha fler inkomster. Kanske hyr man ut ett rum, kanske har man ett företag eller säljer tuppervare eller Aloe vera produkter utöver vanliga lönen.

Sedan är det ju så att i Sverige har vi ganska små skillnader i lön. Vilket med stor sannolikhet gör att 300kr i löneskillnad kan innebära många tusen placeringars skillnad om många ligger i det lönespannet.

Sedan är det också så att det handlar om taxerad inkomst. I många branscher förekommer en hel del svart lön, helt eller ofta delvis. Den svarta delen syns inte i Ratsits statistik.

Kanske några förklaringar till att det ser konstigt ut ibland.
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Jag ligger i bottenskrapet :p ingen nyhet dock och förväntade mig inte annat. Usk som man är så jobbar man knappast för pengarna haha. Sambon däremot kommer ligga högt när han är klar med sin utbildning. Får trösta mig med att vi har så vi klarar oss (och lite till, åker ju ändå utomlands 2ggr år och lägger runt många tusenlappar på de resorna) och ännu mer när han är klar.

Fickpengar brukar min lön kallas för :-) Fast lönen från april 2012 är jag faktiskt nöjd med även om den inte är "hög". Men den är okej för yrket så att säga. Dock jobbar jag ju inte heltid.
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Nej, det är senaste godkända taxeringen så det måste vara inkomstår 2011 som avses. 2012 kommer nog tidigast (för många) till hösten vara tillgänglig i den formen av tjänst.
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Kul att jag hittade en tant på gatan nedanför oss som har 100% på allt :-)

Samtliga hus på den gatan är jättegamla och ruttna, möjligtvis att det finns ett hus som är upprenoverat, resten har typ sprucken grund och ser allmänt tråkiga ut!

Jag klickade på "högst inkomst i kommunen".

Det här kommer roa mig i många dagar.
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

inkomst av tjänst står det att det är :)

Fast det kan inte rimligtvis stämma.

Jag som snittade på strax under 30 tusen i månaden, före skatt 2011, hamnade på 53% i kommunen.

Så kollade jag kompisen, han snittade på 24 och han hamnar på 74% i kommunen.

Så jag tror att annat spelar in, vad de än skriver.
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Fast jag tycker att man får hejda sin nyfikenhet lite grand... Det låter lite magstarkt att lägga en massa tid på att kolla vad hela omgivningen tjänar? Jag kollade tre familjemedlemmar vars ungefärliga inkomster jag känner till, mest för att göra en bedömning av om mina siffror var rimliga - men sedan drog jag gränsen.

"Människor är hysteriskt nyfikna på vad andra tjänar" säger en handläggare på Datainspektionen som ska granska om Ratsits lättillgängliga löneranking är okej.
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Fast det står att rankingen bygger på inkomst av tjänst vid den senast godkända taxeringen - och då bör ju annat inte finnas med. Däremot kan det säkert vara rena felaktigheter i statistiken.
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Fast det står att rankingen bygger på inkomst av tjänst vid den senast godkända taxeringen - och då bör ju annat inte finnas med. Däremot kan det säkert vara rena felaktigheter i statistiken.

Och kopplingen till att jämföra månadslön är redan där halvdan. Är man borta ett par månader i föräldraledighet, jobbar 3 månader åt ett utländskt företag eller tar tjänstledigt 2 månader för en långresa så "luras" siffrorna.

Sedan förstår jag inte riktigt varför man är så himla intresserad. Det är liksom inte möjligt att jämföra på hundra sätt ändå. Det låter mer som en tjänst för inbrottstjuvar som kan sortera bort hushåll med små möjligheter till bra utväxling...
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Nej, enda gången man har nytta av att känna till andras löner är väl när man löneförhandlar på jobbet. Och då hjälper inte den här tjänsten.
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Nej, enda gången man har nytta av att känna till andras löner är väl när man löneförhandlar på jobbet. Och då hjälper inte den här tjänsten.

Då är taxeringskalendern bättre.

När man löneförhandlar som man gör varje år så tycker inte jag det är så intressant att kolla taxeringskalendern. När jag söker nytt jobb har jag dock kollat vad andra med liknande tjänst tjänar.
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Å det struntar jag högaktningsfullt i! Jag är absolut inte född med någon gloria på huvudet som går omkring och försöker vara god och PK hela dagarna. Jag tittar och förfasas över lyxfällan också!

Någon inbrottstjuv är jag inte heller och jag tänker heller inte bli.
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Nja, nu kan man ju vilja kontrollera sin nyfikenhet på andras plånböcker utan att vara född med gloria och "försöka vara god och PK". Det var väldigt vad du tog i, det verkade vara känsligt.
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Nä verkligen inte! Snarare tvärtom, hur kan man ens tänka tanken att man bara ska kolla på sina närmaste?

Riktig lönestatistik inom mitt yrke tittar jag på fackets hemsida.
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

*kl

Jag vet inte jag. Inom min åldersgrupp och ffa kön så ligger jag väldigt högt. Och det känns inte helt rimligt.
 
Sv: Nä lönestatistik var inte roligt

Nä verkligen inte! Snarare tvärtom, hur kan man ens tänka tanken att man bara ska kolla på sina närmaste?

Som jag skrev: mest för att kolla om min siffra var rimlig. Därför valde jag att kolla en anhörig som jag vet tjänar mycket mer än jag, en som tjänar mer än jag och en som tjänar betydligt mindre än jag.

Men vilka andra skulle jag kolla? Vänner, bekanta, grannar? Att känna till deras inkomster har ju inget värde för mig.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 876
Senast: fejko
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 003
Senast: lundsbo
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 423
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 579
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp