Näe, nu ger jag snart upp....

Sv: Näe, nu ger jag snart upp....

Ligger den bättre längre bak kan du väll sätta på en mammagjord så den håller sig där?

Hej!
Den är ju säkert för smal eftersom han får tryckömhet.
Han har inte heller byggt några muskler över manken...
Det finns bara en sak att göra, byt till en bredare.
Själv använder jag Isabel Cair, med möjlighet att byta koppjärn till vidare eller smalare bomvidd, efter hur hästen ändrar sig i musklerna. Den bommen rör sig också diagonalt och gör det möjligt för hästen att röra sig naturligt. De blir jättefina på kort tid...
Hej då/Lena

Centaur skrev:
jag. Men har lagt på en 34a när han står still, och då ligger den inte emot ryggen längst bak... :(

Men du har ju skrivit så här i en annan tråd ang glappa; Tycker det här är väldigt intressant!! Jag har noterat mig att min häst nästan jobbar bättre med min Prestige sadel, som egt är båda för vid och för svängd (har fårskinnspad under) än han gör med sin Specialanpassade rakare Passier!! Men JAG sitter inte bra i den sadeln på honom, så min sits blir dålig. Men hästen har som sagt mkt lättare att runda ryggen och skjuta på!

Jag red med den sadeln i några mnd innan jag fick hem hans egen, och han kollades regelbundet av massör. Han hade aldrig ont i ryggen... Han är också lite överbyggd med hög manke (mkt fullblod) men har rak rygg. Prestigen ligger inte alls bra när han står i stallgången.

Tänkvärt!!

Du kanske ska försöka hitta en sadel som är byggd som prestigen men som även DU rider bra i. Upplever du att hästen har lättare att komma upp med ryggen och "trampa på" mer. Ja, LYSSNA på hästen! Strunta i att sadeln ligger "dåligt" på stallgången. När du RIDER kanske den ligger perfekt eg för DIN hästs rörelsemönster. Min stallägares dressyrsadel låg också perfekt i gången, men de stora kilbossorna (som även du verkar ha på passieren) låste fast den hästen (som föö också är överbyggd) i arbete. Jag skulle utvärdera det närmare om jag vore i dina kläder! Vi kanske får börja omvärdera hur en väl anpassad sadel eg ska ligga.

Hade du bott nära oss hade du fått komma över och titta på hur stallägarens dressyrsadel ligger i gången. Jag LOVAR att du blir chockad! :D Jag såg iaf ut så här :eek: innan stallägaren berättade sadelutprovarens motivering och jag såg henne rida.

//Alice

kan du inte fixa en bild åt mig, vore jätteintressant att se!! Säkert flera som är intresserade också! ;)

Jag är lite dålig på att förklara, Jag menar området där manken/ryggen börjar. Inte själva manken :o

Ja det är tråkigt när man känner att man inte kan lita på folk som jobbar med det här och ska veta. Jag känner en som är jätteduktig, och har 7-8 års utbildning. Pm:a om du är intresserad.

Jag ska försöka fixa en bild...kan redan se stallägarens min :eek: framför mig när jag ber om att få fota hennes sadel på hästen för att någon på nätet vill se. :D Ska försökta få till en bra bild, men det är ju svårt att illustrera "glappet" på en bild. Det måste ju eg upplevas. ;)

Så länge kan jag berätta en annan liten historia om det här med att strunta i "vad man ska" och gå efter hästen. :angel: Jag hade en fjording förut som krävde BRED bom (över 100 grader iaf). Till henne hade jag en County dressyrsadel som ju ska vara väldigt svängd i bommen. Den låg inte helt 100 på henne (rockade liiiiiiiite på ryggen). Det som var det största problemet var att sadeln klämde vid manken (gav torra fläckar iaf på schabraket) MEN var aningens för vid längre ner, vid magen ungefär. Det gjorde att det blev ganska trångt mellan sadeln och manken. Fick väl in drygt 1 finger när jag red, men sadeln låg ej emot manken. I början gick det jättebra, men efter ett halvår ungefär började jag bli mer och mer orolig för det där. Tog en "rövare" och satte under en fårskinnspadd (ja, eg h**ks "fusk-fårskinnspadd" i teddy :D ). Det gjorde visserligen att sadeln blev ÄNNU trängre vid manken, men sadeln kom upp lite mer. Gissa vad som hände? Hästen slappnar av rejält och släpper till ytterligare lite. :eek: (Hon släppte till rejält när jag bytte från Wintec dressyr till countyn) Så det var bara att rida med padden och ha en nöjd häst! Men hade jag berättat här på buke och frågat om råd så hade jag fått hela "mobben" mot mig. :devil:
Så jag tror att vi BÅDE ska titta på sadlarna OCH lyssna på hästen. Och det leder till att man ibland får gå ifrån "reglerna" om "hur det SKA vara".

//Alice - som drömmer om en prestige till sin rakryggade häst :d

Ja, verkligen.. I dag red jag med dressyrsadeln, en Albion, en rak-bommad sadel med andra ord. Kände igenom ryggen ordentligt efter passet, och trots fårskinnspad så ömmade han ganska långt bak i ryggen, kändes även stel och ovillig att böja sig när jag red, dock blev det bättre efter ett tag, så det måste ju inte vara pga sadeln. Men det verkar nästan som att Albion'en är för rak, att det blir punkttryck. :(

Tog fram Prestige'n och la på, med den finns det faktisk plats för hans manke, trots att den egt är två nr för vid! Och det är inte ens nån cutback. Tog en gelpad under sadeln för att göra hästen lite bredare, och nej, den ligger inte till längst bak. Men jag ska rida med den ett tag och hålla stenkoll på ryggen, får han inte ont nånstans så ska jag ta mig en rejäl funderare på om jag inte ska köpa en Prestige i bomvidd 34-35 istället. Fast inte en GoldenStar, får bli en Paris el Sydney i såna fall. Är ju inget stöd alls i min GS, och man behöver en hel massa stöd om man ska sitta kvar på Arrow... :p

Centaur skrev:
Ja, verkligen.. I dag red jag med dressyrsadeln, en Albion, en rak-bommad sadel med andra ord. Kände igenom ryggen ordentligt efter passet, och trots fårskinnspad så ömmade han ganska långt bak i ryggen, kändes även stel och ovillig att böja sig när jag red, dock blev det bättre efter ett tag, så det måste ju inte vara pga sadeln. Men det verkar nästan som att Albion'en är för rak, att det blir punkttryck. :(

Tog fram Prestige'n och la på, med den finns det faktisk plats för hans manke, trots att den egt är två nr för vid! Och det är inte ens nån cutback. Tog en gelpad under sadeln för att göra hästen lite bredare, och nej, den ligger inte till längst bak. Men jag ska rida med den ett tag och hålla stenkoll på ryggen, får han inte ont nånstans så ska jag ta mig en rejäl funderare på om jag inte ska köpa en Prestige i bomvidd 34-35 istället. Fast inte en GoldenStar, får bli en Paris el Sydney i såna fall. Är ju inget stöd alls i min GS, och man behöver en hel massa stöd om man ska sitta kvar på Arrow... :p

Men albionen har väl också ganska stora kilbossor som går ganska långt bak??!! Det kan inte vara de som ger ett tryck på ländryggen (innan korset) och gör att han "motsätter sig" dina signaler?!?! *fundering*Han ömmade ju ganska långt bak.
Trots att han "gav efter" efter ett tag, KAN det iaf bero på sadlen. JAG personligen, efter att ha sett din häst på bild och hört dina reaktioner, tror att Albionen är för rak, eller iaf har för lång anläggningsyta baktill/för stora kilbossor.

Ja, provrid Prestigen och håll stenkoll. Det skulle jag gjort (trots att halva bukeligan skulle skrika i ren förfäran :devil: ). Har hästen INTE ont efter ett bra tag och DU upplever att hästen trivs bättre; Ja finns det mycket att fundera på då eg?

Håll mig gärna uppdaterad hur det flyter. *nyfiken* PM:a om du inte vill ta det offentligt.

//Alice

men vad jag kommer ihåg så köpte du den till din nya unghäst(?) som var tre år eller nåt?
Du visade bilder på sadeln och jag och fler reagerade på att sadeln såg så himla smal ut.
Dessutom var den köpt till en unghäst och om du hade tänkte träna hästen så är det ju ganska normalt att den breddar sig...

Det måste du väl haft i åtanke ändå när du köper en sadel för 20 tusen?

Seabaz skrev:
men vad jag kommer ihåg så köpte du den till din nya unghäst(?) som var tre år eller nåt?
Du visade bilder på sadeln och jag och fler reagerade på att sadeln såg så himla smal ut.
Dessutom var den köpt till en unghäst och om du hade tänkte träna hästen så är det ju ganska normalt att den breddar sig...

Det måste du väl haft i åtanke ändå när du köper en sadel för 20 tusen?

Det är faktisk en normal mot vid bom! Så såå trång är den ju inte. Man kan ju inte bara titta på hur bred kanalen är, det beror ju på hur bossorna är formade och bommens vinkel framtill.
Hästen är sex år nu, klart jag har tänkt på att han kommer bredda sig! Och bommen går att göra vidare, det är inte det som är problemet, grejen är ju att han kanske skulle haft en helt annan typ av sadel! En sadel som ligger "dåligt" när han står still, men som inte glider fram när han rör sig dvs tvärtom vad han har nu. För den kommer kanske inte ligga bra om jag får den breddad heller.... Redan nu så får ju inte hans låånga manke plats, hur ska det bli när sadeln blir vidare? :confused: Hans Albion glider också fram, och den är vidare (med jättebred kanal dessutom), därför jag misstänker att det är mer än bomvidden det beror på.

Sadeln är alltså utprovad av en mkt anerkänd sadelmakare, som sa att den här sadeln kunne han ha även om han blev bredare, eftersom bommen går att spänna om hur många ggr som helst. Jag litade på henne, det gör man ju.....

Hur går det? *nyfiken*

Har inte lyckats åka till gamla stallet för att fråga stallägaren om jag får ta bild på sadeln...Jobbar på det!

//Alice

Centaur skrev:
Vilken vacker häst du har! *avis som 17*

Rider med pader och väntar på sadelmakaren... :p

LiPP, Tack! Han var dock inte så vacker på dom bilderna, kolla in dom andra som finns i albumet istället. ;)

Liknande trådar

Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 662
Senast: Equilina
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 425
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
869
Senast: Aureola
·
Utrustning Har ingen aning om jag postat detta under rätt tråd................... har en Kieffer Lech Proffi dressyr till mitt sto, som haft...
Svar
10
· Visningar
1 933
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka