Nääe.. Gunnar!!!

Hur går det, tror ni det blir någon uppdelning av avelsforumet?
Mitt förslag är att ha ett "Teoretiskt" och ett "Praktiskt" avelsforum.
Det "teoretiska" innefattar Härstamningar, hingstar, föllistor, blodslinjer, inavelsfrågor mm, det "praktiska" om "allt annat", från stoets brunst, dräktighet, fölning fram till fölets avvänjning.

Internet ger ger fantastiska möjligheter att stamforska på sin häst, intresset för härstamningsforskning är stort, och ett eget forum här på Bukefalos skulle uppmuntra detta ännu mer. Avel är inte bara att para ihop två hästar för att få ett föl, utan det är även viktigt att se generationer bakåt för att aveln skall gå framåt.

Håller ni med om denna uppdelning, eller finns det fler förslag? Vem PM-ar Gunnar när vi kommit överens om ett bra förslag? Eller läser han här? Någon förklaring av denna ihopslagning har ju iaf inte synts till?
Har någon något bra förslag var raser kan diskuteras? Behöver de ett eget forum, eller passar de flesta av ras-diskussionerna under Gnägg?

Hlsn Helena
 
Håller med här också om att det är en väldigt bra uppdelning!

Ska fundera på det där med raserna :)
 
Hur går det, tror ni det blir någon uppdelning av avelsforumet?
Tyvärr tror jag inte att det kan bli som 'vi vill', vi är för få som 'tycker & håller med'.. och dessutom vill inte Gunnar dela upp Avel i mer än två delar, helst kanske inte dela alls OM det inte kan bli en förbättring mot förut!!!

Fattar inte riktigt vad han menar med det :confused:

Förslaget om 'Teoretisk'- och 'Praktisk' AVEL är mkt bra, men då ska det innehålla raser och stamforskning också (lämpligtvis på Teoretisk?), å andra sidan kan det bli väldigt rörigt och svårt för 'vissa' att veta vart man ska lägga sin tråd!

Detta är knepigt, och Gunnar 'lyser' totalt med sin frånvaro & kommentarer/synpunkter!! :smirk:
 
Nääee...nu är jag "tje" på detta :(

Kommer det inte att bli någon ändring?
Avel är det jag är intresserad av och jag vill fortsätta läsa, men det är fortfarande rörigt :crazy:
 
Jag håller med dig, och jag håller fortfarande på ett "teoretiskt" och ett "praktiskt" avelsforum!
Hlsn Helena
 
Det hade kanske varit något :) Det är nog väldigt få från avel som läser här.

Vi bör kanske höra med Gunnar först, jag undanber mig uppdraget :o
 
Hittade tråden nu först...
Jo, en delning vore bra. Teori och praktik är vida kategorier, men bättre än som det nu ser ut.
Eva
 
Men om man frågar först, skriver att man frågat och kanske tom får den nålad ett tag. Då kanske det går? Vad tror ni?
 
Mina tankar om "teoretisk" och "praktisk" avel är att det är en bra uppdelning - teoretiskt sett ;), men det är på tok för luddigt! Vad skulle man kalla forumen? Teoretisk avel och praktisk avel? Det låter inte lite underligt det. :crazy: Teoretisk avel får mig att tänka på alla de frågor som skulle drälla in om "Vilken hingst skulle ni välja till min valack ifall han gick att betäcka?" :angel: Och hur skulle folk veta vilket forum de skulle lägga trådarna på? Det låter som två väldigt svårmodererat forum, i och med att ingen skulle ha en aning om var trådarna skulle ligga så vi skulle få flytta ihjäl oss. :devil:

Jag skulle gissa att det är anledningen till att det inte blivit någon ändring. Men säg mig ärligt, inte är det väl SÅ hemskt som det är nu? Jag är övertygad om att mycket varit en vanefråga och att det känns åtminstone lite bättre nu. Jag vet tyvärr inte hur jag ska kunna hjälpa er och det är klart att man alltid vill vara användarna till lags, men ibland är det svårt! :( Själv tycker jag forumet fungerar alldeles utmärkt, jag är mycket nöjd.

/Erica
 
Fast idag består Avelsforumet till största delen av frågor rörande föl, fölning och saker omkring betäckning. Det finns nästan inga rena stamfrågor längre, tyvärr!
 
Håller med dig!

Som stamtavlenörd, men med mitt livs första sto på betäckningsstation, tycker jag att antalet intressanta trådar bara blir färre och färre :(
 
*ger inte upp*
Stamforum och Avelsforum? Och en lättfattlig beskrivning på varje.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp