Bukefalos 28 år!

När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

break_a_leg

Trådstartare
Det här handlar inte om mig eller någon till mig närstående, lika bra att klargöra det från början. Inte heller någon Bukemänniska, utan det är ungefär som i ungdomsprogrammet "Bullen" för er som är så gamla så att ni kommer ihåg det;).

Vi kan kalla personen för Stina. Stina köper en ponny/häst som har kvaliteter men som inte är helt lätt om man inte är rutinerad(vilket många som sett hästen på tävling vet om). Hästen har resultat med "meriterade ryttare" men har också haft ryttare som inte alls fått samma goda resultat. Stina köper iaf hästen på inrådan av sin tränare och tar hjälp av denne i mångt och mycket. Dock uteblir resultaten i princip helt och hållet på tävling trots mycket hjälp av tränaren.

Har ni varit i den här situationen? Känner ni någon som varit det? När skulle ni själva börja fundera över om ni valt rätt häst/tränare?
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Jag råder flickan i brevet att byta tränare nu!!
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Jag skulle nog träna för nån/ell ngra andra. Iaf testa och se.
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Jag råder flickan i brevet att byta tränare nu!!

Men om Stina har fått det rådet av flera personer och inte vill ta till sig det, ska omgivningen bara "strunta i det" fortsättningsvis?
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Jag har vart med i bullen! :D
Det är en känslig fråga för många har jag märkt. Tyvärr! Många har en sådan relation till sin tränare att jag tror de inte riktigt vågar byta för de är rädda att tränaren ska ta illa upp. Det är isf dåligt åt båda håll, en tränare ska vara så pass professionell att han eller hon inte ska bli sur. Man gillar sin tränare och är rädd att uppbrottet ska feltolkas, det kan ju lika väl vara så att man kan ta in info från någon annan bättre.
Man kanske behöver något man inte vet fattas.
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Men om Stina har fått det rådet av flera personer och inte vill ta till sig det, ska omgivningen bara "strunta i det" fortsättningsvis?

Ja, det tycker jag. Vänner och bekanta kan ju bara säga vad de tycker och ge de råd man anser vara lämpliga. Men det är Stina som själv bestämmer vad hon vill göra med sin häst, sin tid och sina pengar. Vill Stina behålla häst och tränare och istället vara utan tävlingsresultat så är det ju hennes val, så hon vill ha det.

Många tränare är ju duktiga på att hitta alla möjliga anledningar till att resultaten uteblir och det litar förmodligen eleverna på många gånger. Ofta är det ju så att kemin inte stämmer mellan just den häst/tränare/elev, inte så att någon är totalt icke-kompetent.

Jag skulle aldrig säga till en bekant eller ytlig stallkompis att byta tränare, däremot kan jag ju lite fint tipsa om "min" tränare kanske, men mer lägger jag mig inte i.

För alla människor är det inte viktigt att göra bra tävlingsresultat och utveckla sin ridning, för en del räcker det att ha roligt och vara trygg i vardagen.
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Det finns ju dessutom tränare som faktiskt inte "tillåter" sina elever att rida för andra, under årens lopp har jag träffat på flera exempel. Vet inte om det handlar om att man är rädd för att mista elever eller vad det är?

En del tränare (både de som lyckas med sina elever och inte)verkar vilja ha "helhetskonceptstuket". Jag kan förstå om man väljer detta om man har råd och det verkar som den träningen ger resultat, men när den inte gör det...
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Jag tycker inte heller att tävling på hög nivå är det som alltid måste efterstävas, vill man inte tävla alls så går det lika bra. Och jag tror inte heller att tränare är icke kompetenta, men alla tränare passar ju inte alla elever...
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Om det är ett helhetsupplägg som inte funkar bör ju den tränaren se om det gäller fler ekipage och utifrån det se över vart det brister, det säger ju mer om tränaren än ekipagen.
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Det finns ju dessutom tränare som faktiskt inte "tillåter" sina elever att rida för andra, under årens lopp har jag träffat på flera exempel. Vet inte om det handlar om att man är rädd för att mista elever eller vad det är?

En del tränare (både de som lyckas med sina elever och inte)verkar vilja ha "helhetskonceptstuket". Jag kan förstå om man väljer detta om man har råd och det verkar som den träningen ger resultat, men när den inte gör det...

Mkt vanligt i Sthlm. Man får inte träna för flera olika, och jag förstår dessa.

Jag tycker att omgivningen kanske kan försöka sluta bry sig om Stina och hennes resultat och fundera lite på om de verkligen har med de att göra.
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Det här handlar inte om mig eller någon till mig närstående, lika bra att klargöra det från början. Inte heller någon Bukemänniska, utan det är ungefär som i ungdomsprogrammet "Bullen" för er som är så gamla så att ni kommer ihåg det;).

Vi kan kalla personen för Stina. Stina köper en ponny/häst som har kvaliteter men som inte är helt lätt om man inte är rutinerad(vilket många som sett hästen på tävling vet om). Hästen har resultat med "meriterade ryttare" men har också haft ryttare som inte alls fått samma goda resultat. Stina köper iaf hästen på inrådan av sin tränare och tar hjälp av denne i mångt och mycket. Dock uteblir resultaten i princip helt och hållet på tävling trots mycket hjälp av tränaren.

Har ni varit i den här situationen? Känner ni någon som varit det? När skulle ni själva börja fundera över om ni valt rätt häst/tränare?

Jag tycker definitivt att det låter som om du pratar om någon särskild person nu. Att folk köper hästar som gått bra med andra och sen inte själva kan rida dem är inte ovanligt alls, det händer hela tiden. Det är väl upp till var och en när det känns ok att hela tiden rida på 51-55% och inte? Sen får en del märkvärdigt höga poäng på välutbildade hästar men med dålig ridning men det är kanske en annan diskussion.
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Mkt vanligt i Sthlm. Man får inte träna för flera olika, och jag förstår dessa.

Jag blir nyfiken, kan du utveckla din åsikt. Alltså att du förstår dem! Återkommer med mina funderingar senare!
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Jag kan förstå som tränare att man kanske inte vill att ryttaren ska rida för en eller flera andra - sålänge det bara gäller enstaka träningar, eller sådana med långa mellanrum, då det lätt blir rörigt att ha två tränare som inte lär ut likadant, dvs att det gör det svårare för båda tränare. Det finns dock tränare som kompletterar varandra, men dom är inte många. Även dressyr och hopptränare måste ju funka någorlunda lika även om man tränar på olika saker, men grunden måste ju ändå vara densamma.

Svårt att säga ang. Stina för det beror på vem jag är i situationen och hur gammal Stina är. Kan hålla med om att man ofta ser detta och jag tycker ofta lite synd om ryttarna när dom fortfarande bara är barn (11-13) och inte har alltför mycket att säga till om det hela. Är dom däremot 16-17 så vet dom bättre om vad som faktiskt gäller för att komma vidare och inser mer själva vad dom vill göra med sin ridning, om det är SM som hägrar eller bara tävla lite grann för skojs skull, dom har kanske också bättre kunskap om hur mycket dom klarar av att rida.

Hade Stina bara varit barn så hade jag gärna sett att hon fick bytt både ponny och tränare, ridning måste vara kul och att traggla med en ponny där man inte kommer någonvart tar död på det roliga i att rida (och tävla). Tränaren som rått henne att köpa en för svår häst hade jag nog inte haft kvar av den anledningen, hon/han ska ju veta hur mycket eleven klarar av och när detta bevisligen är för svårt så fortsätter man att traggla... neeej. Fram med en liten, duktig ponny som Stina kan ha roligt med och plocka rosetter med - även om det 'bara' är 40 cm hoppning och LC dressyr. Dom ungarna lär sig andra och mer betydande saker i ridningen än dom som ska lära sig skolor när dom är 12 år på en häst som kan, men som dom inte kan rida hyfsat utan tränare...

När glädjen uteblir, då är det dags att se över 'ponnymaterialet', när tränaren inte ger det som är förväntat, alltså en ridutbildning till ryttaren, då hade jag också sett mig om efter andra tränare. Man ska som ungdom eller barn inte behöva tränaren för att kunna rida just den hästen. Man ska träna för att bli skickligare som ryttare.
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Det är för lite information att gå på tycker jag för att egentligen kunna säga något.

Vad för klass och resultat handlar det om, typ 45% 55% i MsvC eller LB och beror det bara på att det går dåligt rent ridmässigt, eller kastar hästen sig runt i programmet?

Det finns ju dom som tycker dom har koll och är nöjda med sin tränare men som ändå inte hamnar runt mer än 55% ändå i MsvC gång på gång på gång på gång och det kanske inte alltid handlar om tränarna utan mer att dom kanske inte har mer talang eller känsla än så oavsett häst?
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

När jag red seriöst så red jag alltid för någon annan tränare med jämna mellanrum. Det är lätt att både ryttare och tränare blir hemmablinda och jag tyckte det var bra att få någon att jämföra min tränare med ibland. Så mitt första tips skulle vara att rida några träningar för en annan tränare och känna hur det känns.

Skulle det sedan (efter ev. tränarbyte och ett tags kämpande) fortfarande inte hända något så skulle jag nog fundera på att byta häst. Det behöver ju inte vara så att Stina (?) är kass eller att hästen inte är tillräckligt bra, det kan ju bara vara så att de inte passar ihop.

Sedan finns det en sak till som man måste tänka på, tycker Stina det är värt jobbet? Ridning är en hobby och om hon nu börjar tröttna för att det går motigt då är det troligtvis bäst både för hennes och hästens skull att göra ett byte. Ridning ska vara roligt!

/Lillagoajag, som har varit i samma situation vilket tyvärr dödade intresset lite.
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

I detta fallet tycker jag nog att omgivningen får stå tillbaka och låta Stina ta sina egna beslut. Kanske finns det en plan hur det ska bli bättre och vi vet heller inte hur länge Stina haft hästen. Kanske mognar ett beslut fram hos Stina själv och hon byter häst och/eller tränare.

Själv funderar jag rätt starkt på att byta tränare. Inte för att hon är dålig, utan mest för att det känns som om jag får dåligt stöd. Jag är liksom ingen viktig elev eftersom vi är lite blåbär och min häst är lite dum. Även när ridningen fungerar så är det litet engagemang vilket jag faktiskt kan förstå när man rider mellan ekipage på väääldigt mycket högre nivå än mig. Vill ha en lite mer lagom tränare som kan acceptera att jag vill behålla min dumma kossa och kan leva med att inte kunna pressa min häst eftersom hon inte håller för det.
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Skulle byta tränare , och efter ett antal tränare och det inte hade funkat hade jag lagt av med tävlandet med denne häst och ägnat mig åt det hästen är bäst på.
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Hur kan frågan huruvida "omgivningen" bör bry sig om Stinas beslut eller ej, ens vara en fråga? Är det "synd om hästen" då eller? Jisses. Bullen eller inte.
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Det är inte synd som så många hästar alls i Sverige...

Men har man som tränare något ansvar för sina elever?
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Det är klart man har, om man vill att de ska utvecklas, och det nu, med Bibelns sanning råkar vara tränaren som hindrar den utvecklingen. Men det förutsätter ju att det är så - även enligt Stina, - inte bygden som anser det. Det är ju det jag menar - det är väl inte bygdens ansvar att ta på sig vad som är bäst för Stina - det måste hon ju själv göra?
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 367
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
14 719
Ridning Hur gör ni för att fortsätta hittta nya mål med ridningen när man har ridit ett tag? Jag har ridit i trettio år lite drygt, och sen...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
13 557
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 061
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp