Bukefalos 28 år!

När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Nej absolut, det måste ju komma ifrån dom själva sas. Men jag upplever det som ganska vanligt att personer som i detta exempel frågar många andra om vad det är för fel etc.
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Om man är ambitiös nog att ta ut tränare för att få hjälp att komma vidare har jag svårt att se att man skiter i att träna alls där emellan (även om det kan bli lite tränat). förändrar man ingenting emellan passen ja då har man ju ingen anledning att träna alls?

skämtar du? tyvärr måste jag säga att jag känner hur många ekipage som helst, som rider för (tillochmed så högt som) A-tränare en gång i veckan och inte tränar ett enda pass hemma under veckan. Än mindre har ngt upplägg överhuvud taget med en plan, gällande övrig tid utanför träningstiden. Gäller både dressyr och hoppning. Detta är samma ryttare som gladeligen ställer av sin häst i november när det är jävligt väder och allmänt motigt att ha häst, för att sen damma av den i februari och med 2 veckors radie anse att hästen är i trim för tävlings säsongen, nemas problemas.
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Nej, varför skulle jag det? Vad jag uppfattat så är folk mycket snåla med ridlektioner, då tänker jag att dom rider inte för tränare utan att träna ett dyft emellan heller. Att det är många som inte har en mer långsiktig plan känns som en femma.
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

alltså,när jag frågade om du skämtade så gjorde jag det med glimten i ögat, det var inget sarkastiskt avsett mot dig på ngt sätt.
Men som sagt - tyvärr har du fel i dina antagandet utifrån det jag ser och har sett genom åren. Folks ekonomi känsla är nog inte riktigt så optimal som kan tyckas vore logiskt,för det går utmärkt bra för väldigt många att lägga pengar på träning utan att för den skull ha ett koncept ö.h.t bakom det penga läggandet, om det handlar om att det "kostar" den övriga tiden. Det får helt enkelt inte ta för mycket tid och engagemang utanför pengarna man lägger - man vill träna, betala sina pengar, och sen ska det sitta ändå.

där kan jag tycka, nu när vi pratat tränar ansvar osv, att tränare borde våga stå upp lite mer och lägga vissa förväntningar/krav på sina elever.Jag hade aldrig fått spela piano så många år som jag gjorde som liten, om inte min instruktör hade tydligt markerat de gånger jag kom till lektionen och det var uppenbart att jag inte övat ett enda dugg. Om jag personligen var tränare i hästsporten och upplevde samma sak, så hade jag faktiskt sagt ifrån. Men så funkar det inte, tränarna vill väl ha sitt uppehälle och några av dem skulle jag tillochmedsäga, är glada och nöjda med att få betalt för sitt träningspass punkt slut. Är man nöjd med detta som elev och vill köra på det - helt upp till dem. Men framåt kommer man inte och man bör inte vara förvånad över det heller. Men de jag känner är inte bekymrade, och då finns kanske inte problemet annat än i mina och bygdens ögon, och det är ju faktiskt inte vårt problem heller, om man ska vara ärlig.
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Jag håller med. Det finns många som gladeligen betalar många hundralappar för lektion en dag i veckan och sen kanske inte ens kommer ut till stallet förrän nästa lektion(trots egen häst).
Vissa av dem har inte några större ambitioner med lektionen heller. De gör inte som tränaren säger ens under lektionen. Men rida lektion ska de göra av någon anledning.

TS

Jag håller med Breccia i mycket här. Jag tycker synd om de som står still och stampar och är frustrerade över det. Som tränare hade jag skämts ihjäl om jag inte förmådde hjälpa ett ekipage och inte slussade dem vidare. Skulle jag komma dit att jag inte kan hjälpa någon så hoppas jag att jag har så mycket anständighet att jag inte fortsätter blåsa dem på pengar genom att inte erkänna det för dem.

Jag ser det här problemet en hel del faktiskt. Man har köpt en häst som egentligen är lite för svår för ryttaren, för hästen var ju så flashig och fin och hade ju resultat. Egentligen skulle man tightat till ridningen under kanske en säsong iaf på en häst med mindre gång och mindre känslighet innan man köper den där fina gångartsmodellen/unghästen eller vad det nu än är.
Och man rider för tränare för att de är gulliga och rara som personer mer än att de är väldigt, väldigt kvalificerade. Alt så är tränarna väldigt bra på att snacka omkull okunniga. Och vinner sina elever på så sätt. Det ser jag rätt mycket av med. Har man mycket kunskap själv ser man ju igenom det. Men som lite okunnig så låter det ju fint och bra.

Får man bara skitprocent varje tävling skulle iaf jag börja felsöka. Känns det lika som hemma och det enligt tränaren är bra bör man ju börja bli väldigt mörkrädd. Man kan inte skylla på banan, vädret, ljud, hästen var si och så i all evighet. En välriden häst som vants med tävlingsmiljön lite ska kunna gå att rida på tävling på bra procent.

Som tränare anser jag mig ha visst ansvar för mina elevers utveckling. Jag ser det som mitt jobb att lära dem rida. Det är inte mitt jobb att stå och skrika braaaa och få betalt. Mitt jobb kan vara att bli obekväm för ryttaren för att denne ska se till att prestera under lektionen och lära sig mer. Det är ju mitt jobb att motivera dem. Har jag misslyckats med att motivera dem kommer de inte träna när de rider själva.
De flesta bryr sig ju dock om sina hästar och inser att om de inte tränar korrekt så kommer hästen gå sönder/må sämre. Därför tränar de flesta om man lägger fram hälsoaspekten och djurets välmående.

I Stinas fall hade jag om hon frågade mig gett henne råd om tränarbyte/omlägg av träning. Om hon är ledsen och frustrerad och vi pratade om det kanske jag hade försökt smyga in det i konversationen. Men vill hon inte så är det hennes beslut. Jag försöker inte pracka på folk råd om de inte vill ha dem. Det finns så många som vill ha hjälp man kan hjälpa istället.

Jag har ju själv ridit för skittränare som nog eg inte lärt mig något. Och idag hade jag ju eg varit tacksam om någon sagt någonting och jag slapp gå den långa vägen och inse. Men kanske hade jag iaf inte varit mottaglig för det då. Ibland måste man misslyckas för att inse att man bör ändra sig.
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Det här handlar inte om mig eller någon till mig närstående, lika bra att klargöra det från början. Inte heller någon Bukemänniska, utan det är ungefär som i ungdomsprogrammet "Bullen" för er som är så gamla så att ni kommer ihåg det;).

Vi kan kalla personen för Stina. Stina köper en ponny/häst som har kvaliteter men som inte är helt lätt om man inte är rutinerad(vilket många som sett hästen på tävling vet om). Hästen har resultat med "meriterade ryttare" men har också haft ryttare som inte alls fått samma goda resultat. Stina köper iaf hästen på inrådan av sin tränare och tar hjälp av denne i mångt och mycket. Dock uteblir resultaten i princip helt och hållet på tävling trots mycket hjälp av tränaren.

Har ni varit i den här situationen? Känner ni någon som varit det? När skulle ni själva börja fundera över om ni valt rätt häst/tränare?
Funkar hästen på träning?
Vad är problemet? Känslig, nervig häst eller istadig.....:confused:
Är tränaren med på tävling?
hur rutinerad är Stina själv?

Om Stina inte tycker om hästen så får den väl vandra vidare- pokalen. Om det är meriterna man är ute efter eller om man tycker om den ändå.
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Mkt vanligt i Sthlm. Man får inte träna för flera olika, och jag förstår dessa.

Jag tycker att omgivningen kanske kan försöka sluta bry sig om Stina och hennes resultat och fundera lite på om de verkligen har med de att göra.

För mig låter det som om Stina vill ha omgivningens åsikter, men inte kan ta in det just nu. Hon vill ju utvecklas och tävla och när detta inte funkar är det inte konstigt att de runtomkring säger till. Hon kanske inte är redo att inse hur läger är än bara? Det kommer nog om hon får lite tid på sig.

Sen fattar jag inte alls varför vissa tränare inte tillåter eleverna träna för andra tränare. Låter helt galet i mina öron. Många trivs bra med att ha en tränare som de träffar ofta och en som de rider för mera sällan. Det viktiga är ju att tränarna håller samma röda tråd så att inte träningarna går emot varandra. De måste träna i samma linje. Jag tycker ett sådant upplägg bara är en fördel, för även om de undervisar i samma linje har de oftast fokus på lite olika saker så helheten blir bättre.
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Funkar hästen på träning?
Vad är problemet? Känslig, nervig häst eller istadig.....:confused:
Är tränaren med på tävling?
hur rutinerad är Stina själv?

Om Stina inte tycker om hästen så får den väl vandra vidare- pokalen. Om det är meriterna man är ute efter eller om man tycker om den ändå.

Det fungerar nog inte ultimat på träning heller... Stina är inte så rutinerad på den nivå hon vill tävla.
 
Sv: När är det dags att fundera på att byta tränare el kanske häst?

Då är det väl inte mycket att göra utan vänta på att ryttaren får bättre självinsikt. När hon inser sin egen nivå, sina förtjänster och brister kan hon komma vidare. Innan dess kan ni andra inte göra någonting. Det måste komma från henne själv.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 374
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
14 721
Ridning Hur gör ni för att fortsätta hittta nya mål med ridningen när man har ridit ett tag? Jag har ridit i trettio år lite drygt, och sen...
11 12 13
Svar
243
· Visningar
13 557
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 061
Senast: akleja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp