När är det försent på sommaren att betäcka?

Trix

Trådstartare
Jag blir lite fundersam när folk börjar prata om att det är "sent" att betäcka redan nu, vi är ju trots allt fortfarande bara i juni och betäckningssäsongen håller ju på fram till september.


Har det att göra med Breeders, Kvalitén osv, att man är rädd att hästen inte ska vara färdig? De som är födda lite tidigare har ju kanske en viss fördel i de sammanhangen.
Eller är det för att man vill ge fölet en så lång "sommarsäsong" som möjligt?
Är det för att om stoet fölar sent på sommaren och man vill betäcka direkt igen att nästa föl då blir född ännu senare?
Andra förklaringar?

Ser man på brunsterna så kommer ju oftast inte stona igång med rejäla brunster förrän värmen kommer, dvs nu, så rent biologiskt är det väl under de "bästa" brunsterna stoet är "färdigt" för betäckning, eller tänker jag fel?
 
Sv: När är det försent på sommaren att betäcka?

Du tänker rätt. Jag fattar inte heller detta tjat om att det är för sen att betäcka. En del påstår ju det redan i början av juni?

Jag har då aldrig lyckats se på 1½-åringar vilka som är födda i mars och vilka som är födda i juli.

Och avlar man enbart för att få fina poäng på fölmönstring är man nog helt fel ute...
 
Sv: När är det försent på sommaren att betäcka?

Ett av stona där jag har min häst installad fick föl i september förra året och det blev ett jättefint föl som gick på lösdrift på vintern.

Så jag tycker inte att det är sent för en häst att föla juni - juli och om man betäcker sitt sto i september så kommer hon att föla i juni. Då vet man dessutom att det är varmare nätter än i mars.
 
Sv: När är det försent på sommaren att betäcka?

Jag trodde att det var sent att betäcka nu, då jag läst så mycket om det här på bukefalos.

Mitt sto resorberade och ska nu betäckas om, frågade seminstationen hur de skulle ha gjort om det var deras egna sto.
De sa att de skulle provat både en och två gånger till i år. Jag ska ju få ett ponnyföl och det ska inte visas förens som fyra år, om det visas alls.
 
Sv: När är det försent på sommaren att betäcka?

Så jag tycker inte att det är sent för en häst att föla juni - juli och om man betäcker sitt sto i september så kommer hon att föla i juni.

Plugga på lite om dräktighetstider.
 
Sv: När är det försent på sommaren att betäcka?

Mitt sto tog sig inte på första brunsten förra året utan fick gå om, hon seminerades sista gången 2 juli och fölet kom 31 maj.
Jag tycker att augusti börjar bli sent för om fölet föds i juli blir det kort tid på bete och jag vill gärna ha mina hästar på bete så länge som möjligt. Det är den enda personliga anledningen till att jag inte vill ha föl sent på sommaren.
 
Sv: När är det försent på sommaren att betäcka?

Jo, det är ju sant, fast det beror ju också på hur de går på bete :)

Mina hästar går i princip "på bete" så länge gräset växer och ofta kan ju det bli en bit in i november ;) , men jag förstår om man bara har sommarmånaderna på sig att man vill ha ut så mycket som möjligt av dem då.
 
Sv: När är det försent på sommaren att betäcka?

Jag står inackorderad och kan inte styra som jag vill. Mitt sto brukar få gå på bete till slutet av september om det finns sällskap till henne. Där omkring brukar hon visa att hon vill vara kvar inne och slippa gå ut igen.
 
Sv: När är det försent på sommaren att betäcka?

Personligen gillar jag tidiga föl eftersom det passar mig väldigt bra rent tidsmässigt. Jag vill helst vänja av i samband med installningen på hösten samtidigt som jag gärna ser att fölen får gå ganska länge med mamma.
Om jag tex fått en fölunge i januari (hör ju inte till vanligheterna men ibland blir det så) så är fölis redan 8-9 månader vid installning (och oftast redan avvand av sig själv). Och jag har hunnit hantera den och vänja den vid det mesta innan den får gå på bete.

Men annars bryr jag mig inte så mycket längre. Jag skulle inte sluta betäcka bara för att det råkar bli lite senare på säsongen. I år skulle jag tex haft ett fölning i slutet på juni som tidigast (330 dygn den siste, det troligaste skulle väl vara att hon hade fölat i början av juli) men tyvärr kastade stoet.

Nästa år får jag föl i februari, april och maj om allt går som det ska.

Jag skulle nog betäcka i augusti som allra senast ifall något sto skulle gå om, men det är i senaste laget för att jag ska vara helt nöjd. :)
 
Sv: När är det försent på sommaren att betäcka?

Jag vet att ett sto är dräktigt i 11 månader. =)

Jag tänkte bara fel när jag räknade månaderna.
 
Sv: När är det försent på sommaren att betäcka?

Enligt en av de mest kända seminveterinärerna i landet är det oftast bäst brunster och dräktighetsresultat i augusti, så det är ju egentligen helt vansinnigt att väldigt många (halvblods-) hingstar bara är tillgängliga till slutet av juli....
 
Sv: När är det försent på sommaren att betäcka?

och mitt sto har bara haft två brunster ännu i år, skulle egentligen ha betäckts nu på den senaste, men blev tvungen att byta hingst och de skulle ha blivit för stressigt ( den första var naturligt, men nu skall ja ha en på semi)

Och jag vill dessutom ha ett föl tidigast i maj, innan dess så måste min häst vara inne på nätterna, våra hagar är så våta då ännu att hon inte vill ligga ner och sova ute
 
Sv: När är det försent på sommaren att betäcka?

Tänk om folk som skaffar barn var lika petiga.
Då skulle alla barn födas i januari och februari, så att de är välutvecklade tills de börjar skolan.
 
Sv: När är det försent på sommaren att betäcka?

Tänk om folk som skaffar barn var lika petiga.
Då skulle alla barn födas i januari och februari, så att de är välutvecklade tills de börjar skolan.
:bow: :bow:

För egen del har jag en ponny som var placerad i ponnytravkriteriet (=treårsmästerskapet) trots att hon var född så sent som 1 augusti.
Och min "guldklimpen" (som det kanske inte längre är så många kvar här som minns :p) vann treårstestet i hoppning med 53 p trots att han var så "sent" född som 2 juli. (mamman omseminerad efter att ha resorberat första rundan och sen gick hon nästan 3 v över tiden också...)

Nej, jag har inga större funderingar över sent födda föl. Idag med grovfoderanalyser och bra tillskottsfoder som kan komplettera upp foderstaterna, finns inte längre argumentet att "de ska födas tidigt så de hinner tillgodogöra sig av det fina betet innan hösten kommer"...
 
Sv: När är det försent på sommaren att betäcka?

Det enda jag är rädd för är att men inte ska hinna få dräktigt innan de slutar tappa hingsten :o
 
Sv: När är det försent på sommaren att betäcka?

Jag frågade "min" seminstation om det. De som har hingsten jag valt är tydligen flexibla. :)
 
Sv: När är det försent på sommaren att betäcka?

Jag mailade till de som har hingsten jag är mest intresserad av nu för att fråga bla det, bad om snabbt svar och det fick jag. Tyvärr så stod det bara "ring så får du all info" och ett telefonnr. Fyyyy, jag som har seriös allvarlig grav telfonfobi :o
 
Sv: När är det försent på sommaren att betäcka?

Klart vi kommer ihåg din guldklimp! :)
Vad gör han nu för tiden?
finns hos en tävlingsryttare och tävlar så mycket hon hinner med :love:
enligt uppgift klar för svår klass sedan ganska länge men har inte lyckats få till nån start ännu, av olika orsaker
 
Sv: När är det försent på sommaren att betäcka?

I år har man sett det mer än vanligt och jag tror faktiskt att mkt beror på att de flesta av oss är fel på det i tanken iom att vi fick rena högsommaren under våren. Så det känns som att vi är mkt längre in på sommaren än vad vi faktiskt är (om man nu kan kalla det sommar vi har nu), alla säger samma sak när man pratar om tex att skörda höet odyl och gick där och glodde på sina vallar när det var fint väder brukar ju liksom mer vara att när det fina vädret och riktiga sommarvärmen kommer så är det dags för höskörd och betäckningar odyl och nu har det ju redan varit här och försvunnit igen och man har fastnat lite i ett men nu är man ju för sent ute......... tills man funderar en runda till och kollar almenackan och inser att vi är bara i mitten av juni inte i augusti som det känns som.
 

Liknande trådar

Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 701
Senast: Karro-Lina
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 024
Senast: Digbil
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 167
Senast: Habina
·
Avel Syrran köpte en Islandshäst för cirka 3 månader sedan och idag insåg hon att stoet förmodligen är dräktig då hon har fått en ordentlig...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: superstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp