När andra människor blir för närgångna...Vad gör man då?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Skriver från mobilen, så ursäktar om autocorrect spökar.

Har mer och mer på sista året märkt av ett problem när jag rör mig ute, särskilt när jag är "civilt" klädd (alltså inte stallklädd). Nämligen att andra människor rör mig mot min vilja. Jag har väldigt långt hår, över 1 m, som jag gärna om möjligt har utsläppt eller möjligen i en hästsvans. Och det verkar vara någon slags "allmänhetens egendom", och fritt att ta på hur mycket man vill. Det är alla sorts människor som ska rycka tag på en slinga och utbrista "Men! Vad långt hår du har!", allt från barn till vuxna män och kvinnor. Nu har jag ofta bara ryckt åt mig slingan igen, och givit personen en arg blick, för att sedan bara låta det rinna av. Men nu på sista tiden har det hänt så ofta att det börjar kännas jobbigt. Ska jag behöva ha håret uppsatt i en knut så fort jag går utanför dörren, för att få ha mitt hår i fred?!

Sen ett annat, dock inte lika stort problem (lyckligtvis...) är att män tafsar på mig. Som i helgen när jag var ute på lite ärenden. Då hade jag på mig en långärmad, något figurnära skjorta, med ett linne under (trots att skjortan inte var urringad eller genomskinlig!) och jeans. Dessutom håret utsläppt. Det skulle jag kanske inte haft...Inte nog med att människor skulle dra i mitt hår, det var flera män som "råkade" gå in i mig, så att deras händer "råkade" hamna på min rumpa eller bröst. Vuxna män. I ett shoppingcenter. Mitt på dagen dessutom! Här reagerade jag med att "rycka till" (backa undan) för att sedan ge de en arg blick, och slutligen bara låta det rinna av. Men även här börjar jag känna att jag fått nog nu.
Som en gammal gubbe i nyss nämnda shoppingcentrum kom fram och sa till mig "Du borde tänka på hur du ser ut! Bär inte figurnära kläder och ha inte ditt hår utsläppt, det kan locka till sig pojkarna."

Jag kanske borde göra så? Alltid ha håret i knut, och tänka på att inte ha figurnära kläder? Men samtidigt vill jag inte inskränka mitt klädval, bara för att inte andra ska ta på mig... :(

Hur bemöter ni folk som tar på er mot eran vilja? Har ni några tips?
 
Folk tafsade jättemycket på mitt hår också förut. Jag slutade ha det i hästsvans/utsläppt och började fläta istället. Nu har jag rakat av hälften och har resten i knut.

Män som tafsar har ju nästan alla kvinnor varit med om mer eller mindre regelbundet. Min erfarenhet är att det effektivaste är att åskådliggöra, dvs högt utbrista: "Ta handen från min häck ditt pervo"
 
Åh fy fan, nu blåser jag en säkring ...

Klä dig PRECIS som du vill! Och ha håret hur du vill. INGEN har rätt att tafsa på dig.

Klarar du att skrika "rör mig inte" eller "tafsa inte" när någon tar på din kropp? Isåfall tror jag det är bra, då får han skämmas.

Vad gäller ditt hår tror jag att det är bra att fortsätta som du gör: rycka undan håret och blänga argt - eller säga ifrån.
 
Hur bemöter ni folk som tar på er mot eran vilja? Har ni några tips?

Jag är fett otrevlig.

Har två sätt att hantera beroende på om jag hinner tänka efter innan jag reagerar:
1) Stanna upp, titta på personen och med hög röst fråga "varför rör du vid min kroppsdel?" alternativt "Jag vill inte att du rör vid mig. Sluta."

2) Bli fly förbannad och ryta något om "VAD I HELVETE GÖR DU? VAD FAN TROR DU ATT DU HÅLLER PÅ MED?!"

Ja, det blir dålig stämning, men jag kunde faktiskt inte bry sig mindre. Min kropp är inte allmän egendom!
 
Jag är fett otrevlig.

Har två sätt att hantera beroende på om jag hinner tänka efter innan jag reagerar:
1) Stanna upp, titta på personen och med hög röst fråga "varför rör du vid min kroppsdel?" alternativt "Jag vill inte att du rör vid mig. Sluta."

2) Bli fly förbannad och ryta något om "VAD I HELVETE GÖR DU? VAD FAN TROR DU ATT DU HÅLLER PÅ MED?!"

Ja, det blir dålig stämning, men jag kunde faktiskt inte bry sig mindre. Min kropp är inte allmän egendom!

Jag lever inte om särskilt mycket i vanliga fall, men när folk tar på mig utan att jag vill det gör jag på samma sätt. Asen ska skämmas :devil:
 
Som en gammal gubbe i nyss nämnda shoppingcentrum kom fram och sa till mig "Du borde tänka på hur du ser ut! Bär inte figurnära kläder och ha inte ditt hår utsläppt, det kan locka till sig pojkarna."

"Åh tack för att du reder upp en fallen kvinna, vad skulle vi göra utan hjältar som dig? Jag brukar inte släppas ut så ofta av min Make så jag har inte riktigt koll på klädkoden i verkliga världen."

Herregud vilka idioter det finns. Ta inte åt dig, även om jag förstår att det är svårt. Du har rätt att ha ditt hår hur du vill och klä dig hur du vill. Det är inte du som gör fel ALLS, det är de som beter sig fett olämpligt. Jag tror också på att högljutt protestera mot äckliga män. Bättre med dålig stämning ute bland folk (som dessutom är tafsarnas att bära) än dålig stämning inom dig.
 
Som en gammal gubbe i nyss nämnda shoppingcentrum kom fram och sa till mig "Du borde tänka på hur du ser ut! Bär inte figurnära kläder och ha inte ditt hår utsläppt, det kan locka till sig pojkarna.
Alltså, vaf**n, vad är det för fel på endel folk riktigt? :rage: Både tafsarna, och "rådgivaren" då...
Jaa, tänk bara de stackars viljelösa och ouppfostrade pojkarna som obönhörligt dras till långt hår och figurnära kläder, de bara måste ju få tafsa, de kan ju inte göra något åt det...:meh:
 
Skriver från mobilen, så ursäktar om autocorrect spökar.

Har mer och mer på sista året märkt av ett problem när jag rör mig ute, särskilt när jag är "civilt" klädd (alltså inte stallklädd). Nämligen att andra människor rör mig mot min vilja. Jag har väldigt långt hår, över 1 m, som jag gärna om möjligt har utsläppt eller möjligen i en hästsvans. Och det verkar vara någon slags "allmänhetens egendom", och fritt att ta på hur mycket man vill. Det är alla sorts människor som ska rycka tag på en slinga och utbrista "Men! Vad långt hår du har!", allt från barn till vuxna män och kvinnor. Nu har jag ofta bara ryckt åt mig slingan igen, och givit personen en arg blick, för att sedan bara låta det rinna av. Men nu på sista tiden har det hänt så ofta att det börjar kännas jobbigt. Ska jag behöva ha håret uppsatt i en knut så fort jag går utanför dörren, för att få ha mitt hår i fred?!

Sen ett annat, dock inte lika stort problem (lyckligtvis...) är att män tafsar på mig. Som i helgen när jag var ute på lite ärenden. Då hade jag på mig en långärmad, något figurnära skjorta, med ett linne under (trots att skjortan inte var urringad eller genomskinlig!) och jeans. Dessutom håret utsläppt. Det skulle jag kanske inte haft...Inte nog med att människor skulle dra i mitt hår, det var flera män som "råkade" gå in i mig, så att deras händer "råkade" hamna på min rumpa eller bröst. Vuxna män. I ett shoppingcenter. Mitt på dagen dessutom! Här reagerade jag med att "rycka till" (backa undan) för att sedan ge de en arg blick, och slutligen bara låta det rinna av. Men även här börjar jag känna att jag fått nog nu.
Som en gammal gubbe i nyss nämnda shoppingcentrum kom fram och sa till mig "Du borde tänka på hur du ser ut! Bär inte figurnära kläder och ha inte ditt hår utsläppt, det kan locka till sig pojkarna."

Jag kanske borde göra så? Alltid ha håret i knut, och tänka på att inte ha figurnära kläder? Men samtidigt vill jag inte inskränka mitt klädval, bara för att inte andra ska ta på mig... :(

Hur bemöter ni folk som tar på er mot eran vilja? Har ni några tips?

Arrgh..

Det som är så för jävligt är att vi inte diskuterar något som kvinnor råkar ut för nån gång i livet när något psykfall agerar, utan att det är vardagliga övergrepp som verkar hända väldigt ofta.

Blir bara arg. Fast jag tror du är inne på rätt metod. Gör väsen, låt dem skämmas öppet. Kanske minskar det risken för nästa övergrepp.
 
Ingen har rätt att ta på dig om du inte ville det.
Du måste våga sätta ner foten och tala om för äcklen att det inte är okej. Säg bara högt "sluta ta på mig ditt pervo" folk brukar backa ganska fort de gånger jag har gjort det
 
"vad FAN får dig att tro att du har rätt att peta på/kommentera mig?? Håll dina sliskiga händer och dina ytterst ovälkomna idiotiska kommentarer för dig själv! Jag vill inte ha varken dig eller dem i närheten av mig!"
Om jag då bemöts av ett hånleende så "Förutom att du beter dig som ett svin ser du jävligt dum ut när du gör så där, bara så du vet.."
Typ.
Tonläge beror på situationen, antingen skriker jag åt honom, eller bara talar om det för honom. Båda brukar ta skruv, ibland är det mer effektivt att behålla lugnet - utåt
 
Jag orkar inte bli arg när män "råkar" tafsa på mig längre. Hur sjukt är inte det egentligen? De enda gånger jag protesterar numera är när de verkligen tar tag i mig. Då säger jag i från hårt och högt. Det hjälper alltid. Förutom den där gången när kräket bara skrattade ch klämde en gång till. Jag tappade precis alla koncept och vände mig sakta om, tog tag i mannens paket och klämde åt hårdhänt. Han kved till och frågade vad faan jag höll på med. Svarade lugnt och sansat att jag gjorde samma sak på honom som gan ansåg sig ha rätt att göra på mig. Alla, och då menar jag verkligen alla, på bussen skrattade högt åt honom, applåderade mig och han åkte av bussen illa kvickt. Busschauffören hade ingen aning om vad jag blivit utsatt för först men flera andra på bussen stödde min utsaga om vad som hänt. Önskar att jag inte behövt göra som jag gjorde eftersom jag var lika hemsk som honom men jag hoppas ändå att han lärde sig något. Förövrigt tycker jag att du inte ska behöva ändra dig ett spår @Dressyrtjejen_97
 
Det som är så för jävligt är att vi inte diskuterar något som kvinnor råkar ut för nån gång i livet när något psykfall agerar, utan att det är vardagliga övergrepp som verkar hända väldigt ofta.

Vad jag inte fattar är vad de här männen får ut av det. Vad ger det för tillfredsställelse att ta en slumpmässig främmande kvinna på rumpan eller brösten? Obegripligt.
 
Det där med långt hår verkar vara ett allmänt problem.
Mitt var till rumpan och det skulle dras i på alla möjliga vis.
Nu så är det avklippt för att jag ledsnade på att trassla in mig i det på egen hand.
Eller att behöva trassla ut sambon ur det.
Men upptäckte då att det får vara ifred.
Det var en trevlig effekt av saxen.
 
Vad jag inte fattar är vad de här männen får ut av det. Vad ger det för tillfredsställelse att ta en slumpmässig främmande kvinna på rumpan eller brösten? Obegripligt.
Fullständigt obegripligt ja. Jag har funderat fram och åter på det så många gånger. Är det makt? Att veta att en kan göra det? Eller kanske ignorans? Varför ska jag behöva ta hänsyn till mina medmänniskor? Bristande impulskontroll? Bristande moral? Att de faktiskt inte vet bättre? Bristande empati? Eller är de helt enkelt rövhattar?
 
Vad jag inte fattar är vad de här männen får ut av det. Vad ger det för tillfredsställelse att ta en slumpmässig främmande kvinna på rumpan eller brösten? Obegripligt.

Ärligt talat misstänker jag att det är själva övergreppet som är huvudlockelsen. Inte kroppsdelen i sig, utan just att ta sig friheter med en annan människas kropp mot hennes (för det är det ju nästan alltid) vilja. Och det är så jävla genomvidrigt att jag kokar.
 
Fullständigt obegripligt ja. Jag har funderat fram och åter på det så många gånger. Är det makt? Att veta att en kan göra det?

Ärligt talat misstänker jag att det är själva övergreppet som är huvudlockelsen. Inte kroppsdelen i sig, utan just att ta sig friheter med en annan människas kropp mot hennes (för det är det ju nästan alltid) vilja. Och det är så jävla genomvidrigt att jag kokar.

Japp, det är så jag tänker också. Det handlar om makt, att visa vem som bestämmer.
 
Det där med långt hår verkar vara ett allmänt problem.
Mitt var till rumpan och det skulle dras i på alla möjliga vis.
Nu så är det avklippt för att jag ledsnade på att trassla in mig i det på egen hand.
Eller att behöva trassla ut sambon ur det.
Men upptäckte då att det får vara ifred.
Det var en trevlig effekt av saxen.
Det är inte bara långt hår det gäller, utan allt hår som avviker det minsta från det vanliga. Människor med afrohår brukar berätta hur jävla trötta de är på folk som "bara måste få känna på ditt hår".
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp