När andra människor blir för närgångna...Vad gör man då?

@Lyraolissy Jag tror du behöver läsa TS inlägg en gång till. Hon skrev ju även om att män brukar tafsa på hennes bröst och rumpa och kommentera hennes utseende, och som jag uppfattat det så är det just den delen som folk har syftat mest på när polisanmälningar och högljudda protester kommit som förslag. Visst, även att tydligt sätta ner foten när det gäller håret också, men på ett lite annat sätt.
Ja jag menar inte just ts inlägg, utan diskussionen om att man inte kan ta i någons hår :)
 
Underligare och underligare. Hur RÅKAR man ta i någons hår?[/QU
De gånger jag som tjej råkat ta i någons hår och sagt "gud vad fint hår du har" ex på krogtoaletter så har jag fått världens leenden och tack tillbaka, mer komplimanger åt folket tycker jag, vi i sverige är dåliga på sånt !!
Taffsarna kan dra åt helvete dock!
 
De gånger jag som tjej råkat ta i någons hår och sagt "gud vad fint hår du har" ex på krogtoaletter så har jag fått världens leenden och tack tillbaka, mer komplimanger åt folket tycker jag, vi i sverige är dåliga på sånt !!
Taffsarna kan dra åt helvete dock!
Nu svarade du ju inte på frågan som ställdes. Hur gör du när du råkar ta på någon annans hår? Vevar du runt med händerna i huvudhöjd på folk och råkar då kommer i kontakt med deras hår?

Dessutom går det ju alldeles förträffligt att ge komplimanger utan att ta på andra.
 
Jag bor nog under en sten eller så är jag väldigt oattraktiv för jag har aldrig varit med om eller hört förut (av vänner) att kvinnor blir tafsade på mitt på dagen av nyktra män :wtf: (att de skulle vara onyktra är absolut ingen ursäkt bara att då förutsätter iaf jag att de är ovanligt intelligensbefriade, dock fortfarande ingen ursäkt för svinigt beteende).

Jag blir både arg och äcklad att de tar sig såna friheter och det verkar vara många som har råkat ut för detta? Det är ju helt sinnes :rage:

Det där med hår råkar jag inte själv ut för men min dotter har långt, blont och lockigt hår och det drar till sig ibland ovälkommen uppmärksamhet. Så pass att hon identifierade sig med sitt hår som 3-åring :down: nu är det inte längre så många som tar på hennes hår men då drog jag till mig dottern och tackade lite kyligt för komplimangen.

Klappad på min gravida mage har jag blivit utsatt för och det var förvånande nog inget som bekom mig. Jag tog det med ro och skrattade åt det så jag har inga dräpande kommentarer att dela med mig av.
 
Jag tycker att det är otroligt obehagligt med kroppskontakt oavsett vem den kommer i från eller anledning. Tyvärr är jag alldeldes för feg för att säga till, så jag kan inte ge några bra råd. Bara att om du är tuff nog att säga till så gör det, ordentligt!
Jag har dessutom ganska nyss blivit medveten om hur folk (män) lyckas kontrollera mig utan att ens ta i mig. Jag tycker det är obehagligt med folk som står för nära så då tar jag ett steg bakåt. Personen följer då efter och jag backar ännu mer och det har hänt flera gånger att det inte slutar för än jag står med ryggen mot väggen. :banghead:
 
Jag tycker att det är otroligt obehagligt med kroppskontakt oavsett vem den kommer i från eller anledning. Tyvärr är jag alldeldes för feg för att säga till, så jag kan inte ge några bra råd. Bara att om du är tuff nog att säga till så gör det, ordentligt!
Jag har dessutom ganska nyss blivit medveten om hur folk (män) lyckas kontrollera mig utan att ens ta i mig. Jag tycker det är obehagligt med folk som står för nära så då tar jag ett steg bakåt. Personen följer då efter och jag backar ännu mer och det har hänt flera gånger att det inte slutar för än jag står med ryggen mot väggen. :banghead:

Några få gånger har det hänt mig så att jag tyckt det har varit obehagligt, då har jag faktiskt sagt till. "Stå inte så nära." Men det har givetvis varit på platser där det är helt omotiverat att stå så nära, inte på en fullproppad buss t.ex.
 
Några få gånger har det hänt mig så att jag tyckt det har varit obehagligt, då har jag faktiskt sagt till. "Stå inte så nära." Men det har givetvis varit på platser där det är helt omotiverat att stå så nära, inte på en fullproppad buss t.ex.
När det är motiverat kan jag ta det. Situationerna jag tänker på var under en vanlig konversation. Och som sagt är jag en riktig fegis när det kommer till att säga ifrån.
 
Det är inte bara långt hår det gäller, utan allt hår som avviker det minsta från det vanliga. Människor med afrohår brukar berätta hur jävla trötta de är på folk som "bara måste få känna på ditt hår".
Hm, jag har förvisso hår som avviker från det vanliga, dock har det aldrig varit någon som tagit på det, snarare blev jag mobbad för det. Kanske är det andra sidan av skalan...?

Jag bor nog under en sten eller så är jag väldigt oattraktiv för jag har aldrig varit med om eller hört förut (av vänner) att kvinnor blir tafsade på mitt på dagen av nyktra män :wtf: (att de skulle vara onyktra är absolut ingen ursäkt bara att då förutsätter iaf jag att de är ovanligt intelligensbefriade, dock fortfarande ingen ursäkt för svinigt beteende).

Jag blir både arg och äcklad att de tar sig såna friheter och det verkar vara många som har råkat ut för detta? Det är ju helt sinnes :rage:
Välkommen till klubben, jag har heller inte råkat ut för det. Tror jag är för "tråkig" för att tafsa på, har förvisso inte hört någon jag känner som blivit direkt utsatt. Kanske spelar det roll vart i landet man bor också?
 
Alltså, att inte bli utsatt för sexuellt ofredande innebär inte att en är tråkig eller oattraktiv. Tänker ni likadant om andra brott? "Jag har inte blivit rånad, jag måste se fattig ut" "Har aldrig blivit våldtagen, attraktionskraft noll". Detta är ju del i våldtäktskulturen, att oönskad uppmärksamhet i form av ofredande ses som något slags kvitto på attraktivitet. Det handlar om makt, att andra tar sig rätten till andra människors kroppar. Vissa blir utsatta, andra inte. Sedan hur gärningsmännen väljer ut sina offer, tror knappast att det har med attraktiv eller inte att göra. Är ju makten över offret som är det lockande, tänker jag.
 
Jag hade långt hår när jag läste på universitetet och det hände ibland (ganska ofta) att helt främmande kvinnor, oftast något äldre då i trettiofem till fyrtioårsåldern, kommenterade och rörde vid det.
 
Jag bor nog under en sten eller så är jag väldigt oattraktiv för jag har aldrig varit med om eller hört förut (av vänner) att kvinnor blir tafsade på mitt på dagen av nyktra män :wtf: (att de skulle vara onyktra är absolut ingen ursäkt bara att då förutsätter iaf jag att de är ovanligt intelligensbefriade, dock fortfarande ingen ursäkt för svinigt beteende).

Jag har aldrig sett det som jag blivit "tafsad på", jag gissar att det är likadant för många andra. När jag tänker efter har det hänt hur många gånger som helst, jag reagerar inte ens längre. Så om någon skulle frågat mig om jag blivit tafsad på i ett köpcentrum hade jag svarat nej, trots att jag vid närmare eftertanke har det.
 
Alltså, att inte bli utsatt för sexuellt ofredande innebär inte att en är tråkig eller oattraktiv. Tänker ni likadant om andra brott? "Jag har inte blivit rånad, jag måste se fattig ut" "Har aldrig blivit våldtagen, attraktionskraft noll". Detta är ju del i våldtäktskulturen, att oönskad uppmärksamhet i form av ofredande ses som något slags kvitto på attraktivitet. Det handlar om makt, att andra tar sig rätten till andra människors kroppar. Vissa blir utsatta, andra inte. Sedan hur gärningsmännen väljer ut sina offer, tror knappast att det har med attraktiv eller inte att göra. Är ju makten över offret som är det lockande, tänker jag.
Nej jag ser inte det som ett kvitto på attraktion utan var en tanke bland många andra. Att det går runt människor och ofredar andra på det sätt som beskrivs i tråden var ett maktspel är inget som jag tänkte på men som jag förstår när jag läste i tråden och ändå uttryckte jag mig som jag gjorde. Hade räckt att jag stannade vid "levt under en sten" men det gjorde jag inte utan det blev en förlängning på den tanken och/men inte för att jag önskar mig att vara så jäkla snygg och attraktiv att puckon inte kan motstå ta sig friheter på min kropp.

Hela grejen att någon annan tar sig friheter att ofreda någon som beskrivs i tråden var en ögonöppnare för mig. Inte att det händer utan hur ofta det verkar hända så det där med maktspel är inget som var min första tanke. Jag känner igen andra maktspel men inte nu i denna situation utan mina tankar föll snarare mot idioter, intelligensbefriade och svin samt att de inte borde få vara ute bland folk.
 
Nej jag ser inte det som ett kvitto på attraktion utan var en tanke bland många andra. Att det går runt människor och ofredar andra på det sätt som beskrivs i tråden var ett maktspel är inget som jag tänkte på men som jag förstår när jag läste i tråden och ändå uttryckte jag mig som jag gjorde. Hade räckt att jag stannade vid "levt under en sten" men det gjorde jag inte utan det blev en förlängning på den tanken och/men inte för att jag önskar mig att vara så jäkla snygg och attraktiv att puckon inte kan motstå ta sig friheter på min kropp.

Hela grejen att någon annan tar sig friheter att ofreda någon som beskrivs i tråden var en ögonöppnare för mig. Inte att det händer utan hur ofta det verkar hända så det där med maktspel är inget som var min första tanke. Jag känner igen andra maktspel men inte nu i denna situation utan mina tankar föll snarare mot idioter, intelligensbefriade och svin samt att de inte borde få vara ute bland folk.

Förlåt om jag lät hård, var menat som kritik mot strukturen, inte ni som gav uttryck för den. Ursäkta att jag var otydlig med det! Det jag vänder mig emot är ju att hela samhället anser att 1, en kvinnas värde ligger i hennes utseende samt 2, vad som är attraktivt enligt en norm av män. Det är ju det som i grunden gör att de kan bortförklara sitt beteende med att "det är en komplimang", eftersom det anses att en kvinnas värde ligger i liggbarhet hos män.

Visat var det i denna tråd det länkades till en artikel/inlägg av någon snubbe som argumenterade för att kvinnor ska behålla sitt långa hår? Hela det inlägget genomsyrades av att kvinnor finns till för att vara attraktiv för en stor massa av män. Och det suger.

Jag tror inte att du tänker så egentligen alltså, utan denna norm är så stark att den tanken ändå kom till dig, när du konfronterades av ett okänt fenomen. Och så är det ju, när vi reflekterar över något nytt faller vi ju gärna tillbaka i de tankemönster normen har planterat i oss. Det är därför diskussioner som denna är fab, det får oss att reflektera. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp