När betalar man?

V

Vannie

En lite dum fråga, ursäkta, men när betalar man egentligen för hästen när man köper den? Alltså; före eller efter att man skrivit på pappren?

Ber om ursäkt om det är en mycket dum fråga, eller om den blivit frågat förut (kunde dock inte hitta något när jag sökte) :crazy:
 
Sv: När betalar man?

Har bara köpt en häst och då värken skrev vi papper eller jag betalade förän besiktningen var gjord.
Samma dag som vet. vad där (jag var självklart med) så skrev vi papper och jag betalade.

Eftersom det är den enda häst jag köpt så vet jag inte om detta är brukligt, men det kändes rätt, jag ville inte köpa om inte besiktningen var utan anmärkning det sa jag också till säljaren och det var OK.
Att jag betalde direkt när det var ua på besiktningen kändes också rätt, fanns ju ingen orsak att vänta.
 
Sv: När betalar man?

Ofta så betalar man minst handpenning i samband med att man skriver papprena, och sen resten efter vetbes. Men man kan betala allt vid vetbes och skriva papper då. Eller betala handpenning och resten senast datum X. Finns många varianter.

Men vanligast är att man betalar handpenning eller hela summan när papprena skrivs, och resten i samband med att man tar hem hästen efter vetbes.
 
Sv: När betalar man?

När jag köpte Honey (första och hittills enda hästköpet) skrev vi pappren när jag hämtade henne, och betalade i samband med det också. (långt att åka, och betalade ingen handpenning på henne).
 
Sv: När betalar man?

jag tog ut en såndär post..(nånting) som är ungefär som en check, och när jag hämtade henne så skrev vi på papprena och hon fick post ****

smidigt!
 
Sv: När betalar man?

Lite OT: Hur vanligt är det att man betalar hästar kontant? Är det något som avråds av ena eller andra skälet?
 
Sv: När betalar man?

Lite OT: Hur vanligt är det att man betalar hästar kontant? Är det något som avråds av ena eller andra skälet?

Inget som direkt avråds. Mer än att man får beakta risken att springa runt med kontanter.

Vanligast är nog fortfarande kontant betalning eller postväxel. Alt internetöverföring medan båda parter tittar på. Det tycker JAG känns lite vanskligt om det inte är samma bank (dvs sker i realtid) då jag inte har riktigt koll på hur man kan stoppa betalningar i andra banker? Dvs om de kan åka hem och stoppa betalningen.

Jag har betalat kontant (utom de som jag köpt på avbetalning men det är ju en helt annan grej)
 
Sv: När betalar man?

Jag har sålt två hästar, första besiktades hästen och köparen var med. Hon hade med sig transporten och vi skrev papper och hon tog med sig honom direkt efter vet.besiktningen. Hon satte sen in pengar på mitt konto samma dag. Kanske dumt, jag hade kunnat bli lurad men jag litade på henne.

Andra hade ganska långt så hon var inte med på besiktingen. Samma dag som vet. bes. var gjord skickade jag kontraktet och sen betalade hon in pengar på mitt konto innan hon kom och hämtade hästen.

Hästen som jag köpte som föl betalade jag en handpenning på när jag "bokade" henne och resten innan hon åkte iväg med lastbil.

Två hästar har jag köpt av folk jag känt så det har inte varit ng problem. En när jag var liten betalade pappa med postväxel.
 
Sv: När betalar man?

Jag som jobbar i bank avråder från kontanthantering, men så har vi också en dröm om ett kontantlöst samhälle! ;) Då är postväxel ett bättre alternativ.

Vid mina senaste köp och försäljningar så har ev handpenning betalats kontant innan bes (har dock bara krävt handpenning på en häst och aldrig betalt själv) sedan har resterande resp hela köpeskillingen förts över via internetbank i samband med att köpekontraktet skrivits under (först kontraktsskrivning, sedan betalning).
 
Sv: När betalar man?

Ja det råde min bank också, eftersom det var så mycket pengar så det blev postväxel.
 
Sv: När betalar man?

Både när jag köpt och sålt häst har först papprena skrivits på, därefter betalning in på konto och leverans efter betalning.
 
Sv: När betalar man?

Internetöverföring tillsammans använder jag vid lantbruksmaskinaffärer men kolla så att det skrivs omedelbar betalning den är oåterkallig såvitt jag vet .skriver man fram datum för bet så kan den återkallas när som helst före betdag.sen göt man utskrift.så skriver man ett vanligt kvitto.Då räcker det med dosan o koderna samt pengar på kontot för stora affärer :)
 
Sv: När betalar man?

Internetöverföring tillsammans använder jag vid lantbruksmaskinaffärer men kolla så att det skrivs omedelbar betalning den är oåterkallig såvitt jag vet .skriver man fram datum för bet så kan den återkallas när som helst före betdag.sen göt man utskrift.så skriver man ett vanligt kvitto.Då räcker det med dosan o koderna samt pengar på kontot för stora affärer :)

Mm, min bank kan jag inte dra tillbaka omedelbara betalningar iaf. Vi gjorde så när jag sålde transporten, men jag var ändå lite nojig. Var en fredagskväll som vi gjorde överf, på min dator, jag stod bredvid. Men minns jag undrade om de kunde stoppa den under helgen. Nu kom pengarna fram precis som de skulle så inga problem alls. Och går det inte stoppa en omedelbar i andra banker heller så är det ju en himla bekväm lösning som dessutom är säker och gör att man helst slipper risken för falska sedlar/checkar/postväxlar, och även att tappa bort/bli bestulen på sedlar/checkar/postväxlar. (Just check rekommenderas väl inte, men det förekommer ju)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 407
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 554
Senast: CaisaCax
·
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
1 962
Senast: Badger
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp