När blir en hjälpt av antidepp?

vtok

Trådstartare
Jaa som rubriken antyder: hur dåligt måste en må för att få -- och framförallt ha nytta av -- antidepressiva mediciner?

....

Jag undrar, funderar. Har litegrann tröttnat.

Jag har en bakgrund med flera år (hela tonåren) av dåligt mående, innefattande mkt tät kontakt med psykatrin & under olika perioder flera olika SSRI-preparat, men idag mår jag hyfsat bra. Jag har en på det stora hela fungerande vardag med heltidsjobb osv. och sen flera år tillbaks inte längre någon kontakt med psykiatrin. Så, så långt allt väl men -- mitt humör är så fruktansvärt ombytligt!

Jag kan känna att livet leker & allt är hur fint som helst i den ena minuten, i nästa minut har humöret sjunkit som en sten i vatten och allt känns bara fruktansvärt meningslöst -- och såhär ser det ut i princip varenda dag. Ibland går humöret inte hela vägen ner i botten, men tillräckligt för att jag ska känna mig allmänt nedstämd, rastlös och 'orolig'. Likgiltig. Många tankar. På dåtiden, nuet, framtiden, mig själv. Ibland kan jag känna mig på ett hyfsat gott humör ett par dagar i rad, men jag faller alltid neråt igen förr eller senare. Påbörjar saker som jag inte avslutar, känner ångest inför att behöva gå till jobbet osv. Ibland kan det komma helt 'oprovocerat' en i övrigt solig och molnfri dag & ibland av 'yttre påverkan' (jag känner mig ensam, ful, ältar tunga & jobbiga händelser som inträffade under dom perioder jag mådde dåligt i tonåren, allt jag missat osv -- sånt påverkar mig väldigt mkt fortfarande).

I vissa perioder är nedstämdheten övervägande och då går det förståss ut över livet i övrigt också -- att städa, träna & andra vardagssysslor känns som att bestiga berg och jag blir väldigt passiv, vilket jag förståss knappast mår bättre av. Jag vill så gärna orka och ha motivationen till att leva ett aktivt liv -- inte bara en dag i veckan!

Hursomhelst skulle jag inte kalla mig själv direkt depressiv idag, men jag undrar ändå om det är så här livet är eller om jag skulle kunna bli hjälpt på något sätt, få ett jämnare humör, känna motivation att göra saker, orka med vardagen även psykiskt.... Komma ur den onda cirkeln. Tex. med hjälp av antidepp.

Jag vet att ingen här inne kan svara ett rungande ja eller nej på min undran, men det känns inte lite fjantigt att gå till läkaren & be om medicin för att 'ibland är jag ledsen' eller 'jag orkar inte träna'. Jag är ju inte sjuk. Inte sängliggande. Jag går till jobbet varje dag.

Men, eftersom hela mitt liv har varit så mkt upp och ner vet jag helt enkelt inte riktigt vart gränsen går mellan 'helt normalt' och 'onormalt':confused:. Och det har gått alltför lång tid & hänt alltför mkt dom senaste åren för att jag exakt ska minnas hur medicin har påverkat mig tidigare, men vad jag kan minnas har jag ändå haft viss hjälp av medicin jag fått, i dom situationer jag befunnit mig i där & då (senaste svängen med medicin valde jag själv att avsluta, pga. en jobbig biverkning). Men för några år sen var mitt liv å andra sidan inte välfungerande på något plan så det känns väldigt svårt att jämföra med det liv jag ändå har lyckats åstadkomma idag....

Jag vet kort sagt varken ut eller in. Upp eller ner.

Är det kanske bara såhär det är? Livet.

Get used to it.

....

Har ni kanske några kloka tankar att komma med?
 
Sv: När blir en hjälpt av antidepp?

Jag står på antidepp, Citalopram, sen flera år tillbaka. Fungerar väldigt bra för mig. Måste dock öka dosen på hösten/vintern när d-vitaminnivåerna sjunker ute.
Visst, jag har också haft lite svackor, särskilt sen jag blev sjuk i annan sjukdom, men överlag mår jag väldigt bra på det.
Tycker du ska kontakta läkare om dina problem och så hoppas jag på att du får hjälp

En depression är en allvarlig sjukdom, även om det inte syns utåt på något vis. Ett brutet ben där du går med gips och kryckor ser folk, det gör de inte med en depression.
 
Sv: När blir en hjälpt av antidepp?

Det finns inga bevis för att antidepp skulle ha någon som helst större effekt på depression än placebo. Många blindtester med sockerpiller har utförts och dom alla flesta kommer tillbaka med samma resultat, lika många blir /inte blir hjälpta av sockerpiller versus antidepp. Hjälpen ska ligga i terapi, om du inte känner dig helt bra skulle jag rekomendera att du åtminstone ber om en sporadisk kontakt med psykolog. Om du redan finns i "systemet" så att säga, så ska det inte vara allt för svårt att få en tid bokad. Har man väl haft psykiska problem så tror jag att det är helt omöjligt att bli helt frisk, man kommer alltid ha lättare att ramla ner igen, men man ska ha fått lära sig verktygen att leva ett så bra liv som möjligt.

Jag äter själv antidepp, mirtazapin, men jag tror inte alls på antidepp effekten av den, utan äter den för sömngivande egenskapen då jag inte kan sova utan. Har ätit den flera år och planerar inte att sluta.... kanske inte någonsin
 
Sv: När blir en hjälpt av antidepp?

En sporadisk kontakt med psykolog hjälper sällan, skulle jag säga. Jag är som du säger "i systemet" och allting går extremt, extremt långsamt. Handläggningar och utredningstider och inbokningar av läkarbesök. Utan mina antidepp hade jag inte kunnat hålla mig uppe. Mina funkar (cipralex). Det märks mycket tydligt när jag inte står på dem och inte. Jag är inte frisk, men jag är heller inte självmordsbenägen eller inlagd på sjukhus, utan kan vara hemma och ha ont i själen hela dagarna, men pillrena är lite som en hjälptygel.

Att kunna läka helt från depression genom terapi tror jag på, men det beror också på orsaken till depressionen och vilka övriga psykiska problem man har. KBT kan vara livsförändrande för person A, medan person B har en annan psykisk profil och behöver psykodynamisk terapi. Person C blir hjälpt av DBT osv.

Att gå i en aktiv terapi är en sak och kräver väldigt mycket av dig. Att ha samtalskontakt är en helt annan sak. Jag pratar med psykolog men det hinner inte hända mycket på 45 min en gång i månaden, och jag är svårpratad och låser mig ofta också och är tyst. Så jag och min psykolog pratar mest om praktiska saker eftersom han också är min behandlingsansvariga.

Hur ens liv i övrigt ser ut är också en viktig faktor. Som t ex i mitt fall: jag väntar på rehabmöte för att kunna få arbetsträning. Tillsvidare lever jag i ett ingenmansland från månad till månad, något som är förödande för min psykiska hälsa.
Stabilitet i ens övriga tillvaro är ovärderligt för tillfrisknande.

Edit: i TS fall låter det dock inte som att antidepressiv medicin skulle hjälpa, det låter mer som livstristess och allmän nedstämdhet.

Till TS: kan du dra dig till minnes något som är annorlunda under de perioder/dagar då du är aktiv utan ansträngning? Behöver du mycket tankeverksamhet för att göra enkla saker som t ex tvätta, handla, eller går det bara på automatik?
Jämför du dig mycket med andra? Denna förbannade Facebook-generation framkallar mycket livsångest hos folk när folk ständigt lägger upp bilder på sina perfekta liv - men du har ingen aning om hur det ser ut bakom deras redigerade yttren!

Vad är viktigt för DIG? Innerst inne? Fundera på hur du vill spendera din fritid. Du kanske behöver något nytt som ger dig energi? Det kan vara vadsomhelst som gör dig lycklig. Aktiviteter, någon hobby. Bara du vet vad du tycker är själavårdande, spännande eller intressant.
 
Senast ändrad:
Sv: När blir en hjälpt av antidepp?

Kanske, kanske inte. Men att gå och försöka prata med någon och beskriva ens besvär och funderingar är nog aldrig fel.

Av det du skriver så mår jag ganska exakt likadant eller litet värre och på mig verkar de mena att antidepp hade kunnat hjälpa. Jag känner det dock meningslöst när jag tror jag varit igenom 10 olika sorter och det enda jag får är biverkningar som påverkar mig åt det sämre :cautious: Träffar jag någon ny inom vården blir de i det närmaste förvånade att jag inte äter nåt sånt, de förutsätter liksom det och tycks oftast bli förvånade när jag får förklara att det inte fungerar...

Själv ska jag snart börja på nån grupp i dagsjukvården som nästa steg mot att förhoppningsvis bli en självständigt fungerande människa igen. Just nu är jag högst skeptisk men jag kan ju inte ge upp utan att ha provat eller hur ;)
 
Sv: När blir en hjälpt av antidepp?

Jag kollade upp lite om placebostudierna du nämner, och i de flesta fallen är studierna ganska godtyckliga och det har nu också visat sig kunna vara genetiskt om huruvida du svarar på SSRI eller inte - för det är bara SSRI mig veterligen som har studerats mest noga, inte t ex SNRI eller MAO-hämmare.

I de flesta fallen där SSRI bara var, citat:
" the benefit of antidepressant medication compared with placebo may be minimal or nonexistent in patients with mild or moderate symptoms"

Alltså styrker det min misstanke totalt: har man en lätt till måttlig depression, som i TS fall, så hjälper inte antidepressiva särskilt mycket helt enkelt eftersom man inte riktigt behöver dem, eftersom depressionen oftast är psykologisk, ej klinisk, ofta livsstilsbetingad eller utlöst av livshändelse. Miljöfaktorer, alltså, ingenting nämnt om genetisk predisposition.

När den biokemiska balansen på ett neurologiskt plan är så pass illa att man pratar om svår depression i klinisk mening, ja, då hjälper antidepressiva enligt samma sorts studie som du nämner:
"I should add that the study found antidepressants work better than placebo for severe depression. This is not surprising, since virtually any psycho-stimulant can be found useful for the most the severely depressed patient."

Källor:
http://www.science20.com/natural_me...i_antidepressants_no_better_placebo_says_jama
http://healthland.time.com/2012/01/18/new-research-on-the-antidepressant-versus-placebo-debate/


Summa: studierna du pratar om har både rätt och fel. Men svåra depressioner kan inte gå omedicinerade, det är rent livsfarligt. Men långt ifrån alla depressioner är kliniska. Så vi måste säkerställa att vi inte jämför äpplen och päron.
 
Senast ändrad:
Sv: När blir en hjälpt av antidepp?

Det finns inga bevis för att antidepp skulle ha någon som helst större effekt på depression än placebo.

Och ändå är det så många människor som blir hjälpta? Många människor som klarar sin vardag bättre tack vare medicinen.

Jag tycker du ska vara försiktig i dina formuleringar. Många har ett bättre liv med SSRI och läkarna skulle inte fortsätta skriva ut om det var sockerpiller.

"Inga bevis" är starka ord och du har inte kompetens att uttrycka dig så.
Må vara att du för krig mot pillren. Välj var du strider.
 
Sv: När blir en hjälpt av antidepp?

Forskningen pågår fortfarande. Det är väldigt förenklat att hävda "serotoninbrist", precis som du säger, men en klinisk depression är biologisk och kan mätas och synas på ett annat sätt en "psykologisk" depression (i brist på bättre ordval).

Wiki:
MRI scans of patients with depression have revealed a number of differences in brain structure compared to those who are not depressed. Recent meta-analyses of neuroimaging studies in major depression, reported that compared to controls, depressed patients had increased volume of the lateral ventricles and adrenal gland and smaller volumes of the basal ganglia, thalamus, hippocampus, and frontal lobe (including the orbitofrontal cortex and gyrus rectus).[42][43] Hyperintensities have been associated with patients with a late age of onset, and have led to the development of the theory of vascular depression.[44]

Som sagt: pratar vi om klinisk depression eller pratar vi om livsstilsbetingad/miljöbetingad depression?
 
Sv: När blir en hjälpt av antidepp?

Som sagt: pratar vi om klinisk depression eller pratar vi om livsstilsbetingad/miljöbetingad depression?

Inom vården gör man väl ingen skillnad på de två. Är nog rätt få patienter som får genomgå MRI. Man får prova sig fram med antidep. och "se vad som händer", det verkar lite som ett lotteri.

Den där engelska texten nämnde ju bara "depression", inte om det var klinisk eller psykologisk. :confused:
 
Sv: När blir en hjälpt av antidepp?

Förlåt, taget ur sin kontext. Hela avsnittet refererar till "major depressive disorder" vilket för oss blir depression i egentlig mening.

Men jag håller med - antidepp får man pröva sig fram ungefär på samma sätt som med p-piller. "Jaha, nä då funkade inte den efter en slitsam insättning, då får du genomgå en slitsam utsättning och sätta in ett nytt" osv.

Hur vården fungerar och hur forskningen fungerar är tyvärr två helt olika saker. Och har olika resurser.
 
Sv: När blir en hjälpt av antidepp?

finns ju även studier där man sett att svåra depressioner kan vara orsakade av inflammation också. Forskning pågår, hörde reportage om det på p1 för lite sedan.
Antagligen finns det inte en orsak till depression utan flera som du skriver. Men vården gör nog inte så stor skillnad där idag, man testar sig nog fram mest.
 
Sv: När blir en hjälpt av antidepp?

Och dina källor är?
Blir irriterad över att du drar allt och alla över en kam, jag tror inte att du har kompetens att göra det.
Jag kan hänvisa till EN artikel som motsäger det du säger, och den är skriven av Läkemedelsverkets kliniske utredare Bernt Andreé. http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=18562

Där står också en hel del intressant om varför SSRI och SNRI fungerar så bra på vissa, men inte alls på andra.
Min läkare sa lite uppgivet en gång - "tänk den dagen man kan mäta signalsubstanser och receptorer med ett blodprov, vad lätt det skulle bli"...

Till TS: Läs artikeln, du blir kanske lite klokare... ;-)
 
Sv: När blir en hjälpt av antidepp?

Och dina källor är?
Blir irriterad över att du drar allt och alla över en kam, jag tror inte att du har kompetens att göra det.
Jag kan hänvisa till EN artikel som motsäger det du säger, och den är skriven av Läkemedelsverkets kliniske utredare Bernt Andreé. http://www.lakartidningen.se/07engine.php?articleId=18562

Läs kommentaren till artikeln:
Stödet för SSRI är hämtat från selektiva publiceringar av de läkemedelsföretag som säljer produkterna. I andra sammanhang brukar vi kalla det reklam och i läkemedelssammanhang är publicerade studier reklamen. Om man inkluderar de opublicerade studierna (ca hälften av de kända utförda) så ser man ingen kliniskt signifikant skillnad mellan SSRI och placebo för 85% av populationen. De som tycks ha hjälp (om än måttlig) är de allra svåraste depressionerna. Detta är en av de största hypeeffekterna inom psykiatrin någonsin och en bra indikation på att alla data måste finnas tillgängligt i open source så att "cherry picking" av enskilda studier som via design, placebo wash out och statistiska trolleritrick inte kan ligga till grund för behandlingsrekommendationer

Thomas Gustavsson
psykolog, Psykologpartnersverksamheten i Uppsala
 
Sv: När blir en hjälpt av antidepp?

Jo, men där finns ju också en mening som är intressant; "De som tycks ha hjälp (om än måttlig) är de allra svåraste depressionerna."

Läkare, studier, utredare, m.fl är ändock ganska överrens - det har inte effekt på alla (det är inget "hallelulja-moment") MEN det finns dom som det hjälper på....
Det är det jag vill ha sagt. Prova om det finns fog för det, hjälper det inte - sluta och prova något annat... det är inget fel att prova. Förkasta inte hela idén med SSRI, SNRI och MAO-hämmare!
 
Sv: När blir en hjälpt av antidepp?

Man kan säga mycket om den medicinska kulturen inom psykiatrin och jag är långt ifrån positiv till läkare som förenklar genom att hävda serotoninbrist i tid och otid, men att påstå att antidepressiva läkemedel inte fungerar är bara sjukt okunnigt.

Däremot har psykologisk behandling fått allt mer ökat stöd och socialstyrelsen rekommenderar numera terapi som förstahandsåtgärd för mild till måttlig depression.

Mest stöd har dock kombinerad behandling, alltså både läkemedel och terapi.

Förövrigt ska man inte underskatta placebo. Bara människor mår bättre så..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 825
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
751
Kropp & Själ Nej ingen här kan såklart ställa en diagnos, jag vill mest bara ha pepp och lite på fötterna sas för att få vården att lyssna...
Svar
9
· Visningar
926
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp