Bukefalos 28 år!

När blir havre för gammal?

H

Helan

Hej!

Min "bonde" har dålig havre i år med dåligt fyllda kärnor och svartmögel på skalet men det finns fjolårshavre kvar som är fin.
Frågan är alltså: när blir havre för gammal?
Den är inte möglig eller dålig på något sätt och förvaras åtskild från årets dåliga skörd.
Försvinner näringen ut ut kärnan eller ligger den kvar???
Någon som vet? Och i så fall hur länge kan man förvara havren?
Hälsn Helena
 
Sv: När blir havre för gammal?

Fjolårs havren kan du ge utan problem så länge den har förvarats torrt o inte är möglig, helhavre har långt "bäst före datum".
 
Sv: När blir havre för gammal?

Vitaminhalten i fjolårshavren är väl ganska nära obefintlig nu, men i övrigt är all näring kvar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 085
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Skulle behöva lite input och hjälp att tänka och då är ju Buke absolut bästa platsen! Gammal medlem, anonymt konto just nu. Är 30+ och...
2
Svar
37
· Visningar
3 508
Senast: DarkInNight
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 446
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
8 478
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp