När börja ge vatten till valpar?

S

Sock

När är det lämpligt att börja erbjuda valparna vatten? När dom börjar äta fast föda eller senare? och ska dom ha fri tillgång eller bör man ställa ner skålen till dom några gånger om dagen?
 
Sv: När börja ge vatten till valpar?

När jag har valpar brukar de inte få vatten annat är varma sommardagar.
De får ju väldigt mycket vatten i maten och diar ju äve tiken +välling. Har heller aldrig märkt att de är törstiga.

Så mina får nog vatten när de flyttar till sina nya familjer.
 
Sv: När börja ge vatten till valpar?

ja det är ungefär så jag har tänkt också. Så då behöver de egentligen inte vatten förrän senare vid avvänjning ungefär.
 
Sv: När börja ge vatten till valpar?

Vattenskål ställs in i valphagen så snart de börjar röra sig stadigt på benen och äter fast föda regelbundet, dvs inte bara små smakportioner... någonstans mellan 3-4 veckor och ja, de brukar snart vara där och lapa, även om de diar och får maten uppblött. Att inte ge valparna tillgång till vattenskål innan de flyttar låter heltokigt för mig.
 
Sv: När börja ge vatten till valpar?

Jag brukar låta valparna få fri tillgång till vatten dagtid när de är 4-5 veckor gamla.

:laugh:
 
Sv: När börja ge vatten till valpar?

Jag har gett valparna vatten när dom är ca 4 veckor.
I början leker dom mest med vattnet och sölar men dom dricker även en del.
Jag har ställt ner vatten i valphagen en kortare stund 3-4 gånger om dagen.

Jag har bara haft valpar på sommaren och haft stor rasthage ute på gräsmattan. Där har det alltid funnits fri tillgång på vatten. Även om dom får mycke vatten i maten och vätska från mamman dricker dom.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
707
Hundhälsa Först och främst. Vi har varit hos veterinären. Hunden har fått mediciner. Allt är "bra". Men jag pallar tydligen inte psykiskt att mina...
Svar
13
· Visningar
1 577
Senast: tanten
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 644
Senast: Bison
·
Hundhälsa Hej på er, Min tik börjar tröttna på att dia så jag tänkte avvänja mina valpar. Förväntad vuxen vikt är ca 23 kg. Jag har gett dem...
2
Svar
24
· Visningar
2 898
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp