Bukefalos 28 år!

När börja tävla egentligen?

Men hur går inte snacket från dom tävlande då? Dressyrdomare är så negativa, det är mobbing det är ditten och datten. Jag fick dåliga poäng för att jag har en travare, skäck, gul, randig, rutig häst... aldrig ett ord om deras egna ridning. Inte fasen lätt att skriva positivt och dela ut 47% på en tävling där det ska gå undan.

Det snacket går ändå, även bland dom som rider på över 60%...
 
Fast tussen, den där infon hade du ju kunnat få även på en pay and ride, eller ännu hellre programridning. Programridningar är ju guld värt, man får en halvtimme var att rida ett program och sedan gå igenom med domaren vad som är bra och mindre bra och sedan får man rida om.

Visst, det hade jag kunnat. Men jag har inte varit så intresserad av det förräns nu, som sagt var jag mest intresserad av att stötta klubbens arrangemang som en kul grej. Hade blivit riktigt kränkt om någon hade antytt att jag inte borde vara med på min egen klubbs LC1 för att jag kanske inte skulle rida på godkänt!
 
Hur tänker du nu? Vi är kanske 5 ryttare här som är intresserad av något sådant. Ska vi be folk parkera och leda/rida runt oss när vi rider program för valfri människa med speaker? Bör ju hyra någon anläggning också så det blir just den här nya miljön. Låter väldigt mycket bökigare än att anmäla till en faktisk tävling där allt detta redan ingår i konceptet.

Men hur kan du tycka att en vanlig enkel programridning med er 5 plus en person placerad vid ett bord eller en bil vid C skulle vara så oerhört komplicerat att ordna? Lite fantasi och kreativitet kan man väl ändå visa.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Ja mer stök än så brukar jag aldrig se på en dressyrtävling. Åk ut på en pay and jump och man behöver aldrig miljöträna hästen mer...
 
@Tussinussen jag tycker snarare de som verkar mest störda är de som stör sig på att ej uppklassade ekipage rider i klasser de har full rätt att rida i, enda synden de begått är att de rider på högre procent. ;)

Att domare klagar på låg kvalitet på startfälten är ju knappast mitt problem eller hur? Däremot är det faktum.
 
Tycker @Solis att en vanlig enkel programridning motsvarar en tävlingsplats med allt vad det innebär? Vi måste åka på helt olika tävlingar.

Är man alltid tillräckligt duktig för en pay&jump då? Personligen åker jag hellre på dressyrtävlingar i början med en häst som har väldigt lätt till spänning och lite historik sedan tidigare. Ett helt annat klimat, lugnare liksom.
 
Säger du inte emot dig själv där nu @Bluefish ? Är det lugnet du är ute efter, eller stöket? Tyckte du sa det tidigare? Alltså överhuvudtaget på en vanlig lokal dressyrtävling eller pay and ride i dressyr är det inte mer stök än en normal dag i ett medelstort stall.

Det är ju helt öde på dressyrtävlingar och typ 5-6 pers i ridhuset som rider fram
 
Säger du inte emot dig själv där nu @Bluefish ? Är det lugnet du är ute efter, eller stöket? Tyckte du sa det tidigare? Alltså överhuvudtaget på en vanlig lokal dressyrtävling eller pay and ride i dressyr är det inte mer stök än en normal dag i ett medelstort stall.

Det är miljön jag är ute efter, något annat har jag inte påstått. För oss som inte står i ett medelstort stall utan ett litet stall om 4 kusar är det rätt stor skillnad.
 
Vi har hästarna i samma område men inte stall. Ridskolan skulle aldrig tillåta att vi tog fram några dressyrstaket ens.
 
Tycker @Solis att en vanlig enkel programridning motsvarar en tävlingsplats med allt vad det innebär? Vi måste åka på helt olika tävlingar.

Är man alltid tillräckligt duktig för en pay&jump då? Personligen åker jag hellre på dressyrtävlingar i början med en häst som har väldigt lätt till spänning och lite historik sedan tidigare. Ett helt annat klimat, lugnare liksom.

Ja, Bluefish, en programridning kan mycket väl påminna om en tävling. Man har flera ekipage omkring sig som värmer upp, man ska planera sin framridning, man rider in på banan på given signal och rider sitt program för någon som bedömer.

Sedan vet inte jag vilka tävlingar Bluefish åker på som anser dressyrtävlingar vara så otroligt lugna. Måste vara tävlingar med väldigt lite starter då.

Tar ett exempel, vi har eget stall här med bara våra egna hästar i, mycket lugn atmosfär. Min dressyrhäst hade aldrig tävlat förut och hon är en dam med väldigt mycket nerv. Vi bokade ridhuset ett par timmar en helg tillsammans med 4 andra ekipage, ställde upp staket och ordnade vår egen programridning. Därefter har vi haft en klubbtävling som var så tävlingsaktig det gick, med ganska många starter, rörig framridning, staket och blommor på tävlingsbanan, speaker och musik, domare, tämligen stor publik, prisutdelningar och allt. Min ängsliga häst klarade det galant och vann båda sina klasser. Vi ska nu våga oss ut på lokaltävling, på ett trevligt ställe som kan fortsätta ge hästen samma fina upplevelse hon haft hittills. Att direkt ta ut en sådan känslig och ambitiös häst i en situation som jag inte vet om hon klarar hade inte funnits i min värld. Jag vill att hästen ska känna sig stolt och duktig och säker på sin uppgift. Så tänker jag. Bluefish må ha annan åsikt.
 
De har väldigt lite aktiviteter, ingen aning huruvida det blir någon klubbdressyr till hösten eller ej. Men det bör väl räknas som tävling ändå?

Jag bor i Norrland så startfälten är inte jättestora nej. Utifrån hur du beskriver klubbtävlingen Solis ser jag ingen skillnad mot hur en lokal dressyrtävling ser ut. Så vilket man väljer att debutera i kvittar för mig. Jag tycker att man är lika välkommen på en LC som en klubbtävling i LB. Att gå ihop och hyra ridhus gör ju att flera komponenter uteblir. Publik, dekorationer, hästar i omlopp hela tiden på allt från parkering till framridning. Själva programridningen blir man ju naturligtvis bättre på. Men jag ser ingen anledning att engagera halva samhället för att jag anses för dålig för att vistas på en riktig lokal tävlingsplats. Jag skulle alltid våga starta de allra enklaste klasser förutsatt att hästen är styrbar och mer eller mindre ridbar.
 
Fast man rider ju fram även om det är programridning, eller hur menar du? I vårt fall var vi 5 ekipage som värmde upp samtidigt och sedan red program en och en. Vi använde staket som vi ställde upp i ridhuset. Dekorationer hade vi inte, nej, inga blommor o dyl. Men publik som applåderade hade vi, anhöriga och kompisar som tittade på. Och det var inget komplicerat arrangemang alls. ”Halva samhället” behövde inte engageras. På dig låter det som att programridning är något otroligt komplicerat och jobbigt för att inte säga helt omöjligt att ordna, jag förstår inte det.
På klubbtävling är det färre människor i rörelse, färre starter, kortare väntetid mellan starterna, mindre ”allvarligt”. Ett utmärkt tillfälle att träna på att tävla.
 
såklart vet du om du har en sportslig i sig på träning ? kan du inte ens halvdant rida ett etablerat godkänt program på minst 60% hemma så lär du inte kunna det på tävling? Det var ju precis det jag avsåg med min kommentar om tränaransvaret att rådgiva och coacha i sig.

att du sen rider på stadiga ungefär 60% hemma och vill prova på tävling ute är inte det jag pratar om öht. Du kan i sig rida på 70 hemma med en häst som sen visar sig vara påverkad på annan plats eller för dagen eller bara rent oförklarligt allmänt. Det säger sig självt och är inget konstigt för ngn som tävlat/tävlar??

En person som aldrig tidigare tävlat, som i TS exempel, vet knappast var ribban ligger för 60% varken i LC eller någon annan klass.

Jag tycker att man får starta när man vill, under förutsättning att man har kontroll på hästen så det inte blir farligt.
Å andra sidan är det ju inte helt ovanligt med "stökiga" hästar även i LA-klasser så det kanske är fel kriterium.
Det är inte domaren och funktionärerna som betalar för deltagandet och om domaren tycker att hästen är dåligt utbildad så får den ju dra ett djupt andetag och ge lite tips via protokollet.

Jag som rider fjording och andra "konstiga" raser har ju också en annan ribba för min tävling. För att kvala in till fjordhästSM krävs 55% eller med i LA. Alltså kan det vara en nivå som jag är nöjd med, även om jag inte kan få min häst att gå på 60%.
Om man "inte får" vara med om man inte klarar 60% därhemma, så får man alltså inte använda "vanlig" tävling till kval till ras-mästerskap.
Ganska taskigt.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
879
Hoppning Vilken nivå/höjd måste man tävla på för att kunna vinna prispengar på hopptävlingar i Sverige eller närliggande länder i Europa? När...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
10 216
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 457
Senast: zarmino
·
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
981
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp