när börja träna föl enligt ar?

confetti

Trådstartare
ja, vid vilken anser ni att det är okej att börja lära in hjälperna, skolorna och sådant?
(från marken självklart!!!)

tacksam för svar :bow: :banana:
 
"Man" brukar väl säga vid ca 3 1/2 år. Alltså arbetet från marken och den tum"regeln" tycker jag passar mig bra och när jag får en avkomma undan Aminette så kommer jag att köra på det. Självklart på ett ungefär. Vissa hästar kan ju vara klara senare och då får man ju gå efter det, men tidigare tar emot oavsett ras eller hur snabbt den ser ut att ha blivit klart.

Det tålamodet tycker jag att man får ha om man har häst. (inget menat mot dig utan bara allmänt)
 
Först ocgh främst skulle jag börja med vanliga NH-övningar direkt på min unghäst, så att hästen ser människan som en ledare och lär sig hanteras på ett säkert sätt och lastas i transport. Sedan skulle jag nog börja med böjningsövningar och att öva in trängande tygeltag/flytta bogen ungefär vid 2,5 års ålder. Till en början bara korta pass ett par dagar i veckan, sedan öka successivt och öva skolorna från marken så att hästen är redo för inridning som 3-åring.
 
Man kan ju titta bakåt i historien - det är ju ingen ny fråga Du ställer.
Bent Branderup säger att man bör vänta till 4 - 5 år. Orkar man inte vänta så länge föreslår han att man ska köpa sig en moped...
Gueriniere - mästaren på 1700 talet som uppfann övningen öppna - menar att man kan påbörja arbetet med hästen vid en ålder av 6 - 8 år. Hästar från kallare klimat bör man låta mogna den längre tiden.
Både Bent och Gueriniere börjar sitt arbete med longering. Det är med andra ord inte alls fråga om att rida hästen omedelbart.

Varför säger de så? Av det enkla skälet att utbildning av en häst i AR tar lång tid och då vill man inte att den sedan ska vara slut efter några få års bruk utan målet är att den sedan ska vara brukbar i 15-20 år framåt.

Ett annat citat av Bent som säger mycket: "Det viktigaste en häst lär sig är att vara häst. Lär den sig inte det går det aldrig att utbilda den." (Ungefär) För att en häst ska lära sig vara häst måste den vistas i hage med andra hästar och inte bara umgås med människor.

Ska man då inte göra något alls i 6 år? Jo, har vi hästen i ett stall och inte löst i en hästflock måste och bör vi naturligtvis umgås med den. Då menar jag att man ska vänja den vid grimma och få den hanterbar av veterinär och hovslagare. Men att börja med böjande övningar eller annat innan hästen är mogen fysiskt och inte minst psykiskt riskerar ge bakslag.

Detta som jag anser man BÖR göra. Därmed inte sagt att jag har tålamod att vänta så länge. :p Men det är nog bra ju längre man orkar vänta...
 
Jag vet ju att C.E. och BB tycker att man ska börja jobba hästen efter tre års ålder men många andra har ju åsikten att hästens skelett och muskler mm inte utvecklas för att hålla för ridning om man inte börjar belasta hästens kropp för ridning redan när de är unga - naturligtvis mycket korta stunder med gradvis upptrappning över ÅR. Svårt att veta vad som är riktigt, därom tvistar de lärde. Man har gjort studier i USA där man undersökt skelettet på döda hästar och där det har visat sig vara en fördel att börja rida hästarna tidigt. Kanske har med klimat att göra men i den studien handlade det om tvååringar. Felet många gör är väl att när hästen är tre år tänker de "japp, nu är det dags att rida in" och så rider de skiten ur hästarna utan att varesig muskler eller skelett hänger med. Det är då hästarna går sönder eller får kroniska skador.

Jag tror på att börja hänga på och sen sitta på hästen som tvååring, korta stunder och gradvis öka, rida maximalt 5-10 min ett par gånger i veckan under första halvåret och låta den vila flera veckor i taget med jämna mellanrum. Samtidigt är det mycket NH-övningar man kan göra från marken.

Vad är det för fel med att börja uppfostra sin häst när den är ung? Är det bättre att ha en odräglig unghäst? Jag tror bara att man får problem om man helt plötsligt en dag börjar kräva en massa för att hästen då är "vuxen", bättre då att det sker gradvis. Eller?
 
Måste bara tillägga att jag har en granne som har ett sto på 13år som ridits mycket sparsamt och reds in väldigt sent. Hon har oerhört dålig lungkapacitet, flåsar för minsta lilla och det tycks bero på att hon har satts igång för sent.
 
Min häst är nu 19 år gammal och tävlas i MSV dressyr, tränas St Georg med siktet ännu högre. Han är inriden som 3-åring. Uppfödaren i Spanien, som ridit in hästen, har livslång erfarenhet av hästar och har bl a haft en häst som vid 29 års ålder tävlade Grand Prix dressyr. :eek: Enligt min mening är det HUR man rider och inte NÄR man börjar rida som är avgörande för om hästen ska hålla eller inte! Den akademiska ridningen verkar helt klart vara den mest skonsamma, även om man börjar vid 3 års ålder!
 
Nej, men uppfostring och arbete är två olika saker för mig. Givetvis blir det träning i att bli led kanske också att man hänger på dem, petar på bakbenen eller liknande, men själva arbetet (alltså att börja sätta under sig bakbenen) vill jag inte börja med för tidigt.

Har ju haft en unghäst, vilken jag red in lite tidigt i min mening numera, men hon var givetvis väl förbered för det och kunde inte brytt sig mindre om att jag satt på hennes rygg. Så som sagt för mig är utbildning och uppfostran två olika saker.

Sen börjar man ju försiktigt med arbetet vid handen inte bara pang bom nu ska vi både trava och skritta.
 
Jag tycker inte att det är så himla bråttom att börja träna AR att man måste göra det med ett föl. De lär sig så snabbt ändå den dagen det är dags. Så jag tycker att man kan vänta tills det är ett år/halvår kvar tills man tänker sitta upp.

Däremot tycker jag att man gärna kan träna med sin fölunge, men då på andra saker. Jag tycker att det är bra om man gå promenader med fölet ensamt, så att det får lära sig att gå dit man själv går och så att det får se en del av världen. Sen vintern därpå kan man gärna tömköra på promenader så att unghästen får lära sig att gå fram frimodigt även när den går först.

Har man gjort det här arbetet har man förhoppningsvis en trygg och frimodig unghäst som går fram i de flesta situationer och som är stadig och styrbar. Och vem vet, kanske man råkar köra in den av bara farten!
 
*håller med Svea*

Ungefär så går det till för mig och Campero just nu.. I janurai tänkte jag att jag skulle börja tömköra nu och igår var det fjärde gången. Han är så jäkla duktigt.. Jag plockade fram skaklarna och vi klättrade i dem, genom dem, förbi dem och på dem... Sen gick jag med skaklarna medan han fick gå bredvid. Inga problem...

Ge mig en månad till och han är inkörd. :D

Jag tror det är nyttigt för en ung häst att göra saker med människor. Det är viktigt att de lär sig att vara hästar, men jag anser också att hästar ska kunna vara häst i människans tjänst - för hur vi än gör så är det vad hästarna är... För att hästens liv i det läget ska fungera så smärtfritt som möjligt för hästen anser jag det vara bra för hästen att lära sig vara tillsammans med människor.

Att arbeta lätt tror jag också kan vara bra, d.v.s. röra på sig så att kroppen redan från början anpassas för ett liv i rörelse under ryttare eller framför vagn. Men det måste göras med måtta. Framför allt blir unghästen fort trött i huvudet, 20 minuter är väldigt mycket tid för en ung häst att behöva tänka och koncentrera sig. Går man över den gränsen börjar man istället bryta ner.

Utbildningen av skolorna är så enkelt egentligen att det behöver man inte hålla på att lära dem i förtid, har hästen genom "vardagsträningen" lärt sig att vara observant och att det är värt att försöka göra det nya och svåra tror jag det är den bästa grund en framtida ridhäst kan få.
 
Sen kan man ju kanske tillägga att det gäller att vara någorlunda på det klara redan från början med hur man ska utbilda hästen i framtiden, så att man får en konsekvens i t ex hjälpgivningen redan från början, så att man inte måste lära om en massa och förvirra hästen sedan.

Däremot arbetar jag "bebishästar" helt utan krav på formgivning. De får gå med slack på tömmen i helt fri form i så stor utsträckning det bara går.

Coolt förresten att det går bra med Camperos inkörning. Nisse har dragit mig i pulka, men vagn får vänta tills det torkat upp så vi kan vara på stora fältet. Men lite däck ska han få dra någon dag snart :bump: Hihi, sen kan vi köra omkring med våra bruna barockhästar...
 
Jag tycker det lönar sig mycket att vara ute och gå med fölisarna. Var ute med min ettåring idag en rund på 4,5 km, hon gick lös nästan hela vägen, visserligen var det lite långt, trött i slutet, men hon uppskattar det väldigt mycket. :love: Sen håller vi mest på med vanliga saker, flytta farmdel och bakdel för tryck, backa osv. tränar en del på att ställa upp henne eftersom hon ska visas på utställning till sommaren. :rofl:
 
Inte är det enkelt!
Jag tycker det ligger mycket i det som de flesta säger men det finns en del jag funderar på. Att vi idag är ivriga att snabbt få hästarna i arbete tror jag inte är unikt. Det torde varit lika viktigt i alla tider. Så när Gueriniere argumenterar emot detta tror jag han har fog för sina åsikter.

Det som förutom vår otålighet har talats för att börja arbeta hästarna tidigt och inte vänta är tre saker:
1) Att de ska utveckla lungkapaciteten
2) att skellettet skall bli starkare genom att det belastas
3) att hästarna inte ska bli odrägliga genom att få olater.
Om valet är mellan att låta hästen gå i en hästflock fritt på bete eller att börja arbetas så ser man tydligt att alla dessa tre argument faller eftersom hästen kommer få den fysiska aktivitet som behövs samtidigt som den får lära sig "hästvett" i flocken. Men det är ju få av oss som har en hästflock att stoppa unghästen i och då kommer frågan i en annan vinkel. Och där har jag inga svar. Jag vet inte heller vilka alternativ Gueriniere såg framför sig men troligen var det snarare hästflocken än den uppstallade unghästen han såg framför sig. Såsom påpekats är det dock viktigt med korta perioder av träning (oberoende av typ) eftersom unghästen inte mentalt orkar någon längre stunds koncentration. När det gäller att belasta hästen fysiskt för att främja lungfunktion och skellett-muskler torde detta dock bäst ske genom löst arbete eller i hagen.
Men, som sagt, en sak är teorier och tankar en annan sak vad man slutligt har tålamod att vänta in.
Vår häst Joki, numera 9 år gammal, är dock ett exempel på en häst som reds in för fort långt innan mental och fysisk mognad uppträtt. Det ledde fram till diverse mentala olater och ledproblem. Vid 7 års ålder skadade han sedan en has och blev stående utan arbete (men i lösdrift så han kunde röra sig) under 1 års tid. Under det året mognade han fysiskt och psykiskt och när vi började arbeta honom igen vid 8 års ålder var det en helt annan häst!
 
Muskeluppbyggande träning finns ju goda skäl att vänta med till skelett och annat är ordentligt utvecklat, och jag håller med om att låt hästen "vara bara häst" så länge som möjligt.

Jag rider in tidigast vid tre. Ser dock ingen anledning att vänta med arbetet från marken, i mindre skala. Alla övningar är ju saker hästen redan kan, vilken unghäst kan inte böja sig i sidan eller gå i öppna ett par steg längs skogsvägen? Jag menar att en unghäst tar ingen skada av att utföra övningar vid hand som den utför dygnet runt i hagen tillsammans med kompisarna. Nyttan i att börja med det tidigt kan ju sen diskuteras, men att det skulle skada hästen tror jag inte.

Ju mer allsidiga saker man kan hitta på med sin unghäst desto bättre tror jag. Mina unghingstar är två år, går på lösdrift och hanteras ett par gånger i veckan. De kan ledas, longeras, lastas mm, mest blir det skogspromenader.

Frida
 
Jo, en konkret linje är nog inte alls någon dum idé! :-) Konsekvens stavas det visst har jag hört...

Tror också på det där med att arbeta utan krav på formgivning! En unghäst växer och har fullt upp med att lära sig hantera sin hela tiden förändrande kropp.

Idag har vi för övrigt varit ute i skogen och tömkört, han går så gärna först, vi svänger lite mellan träden och han blir mer och mer följsam hela tiden. Nu ska jag få lite hjälp så jag kan börja leka lite mer med skaklar utan att fullständigt riskera att det går åt pipan...

Ser bilden framför mig! En stor och en liten brun barockhäst framför var sin snygg vagn! :bump:
 
Jodå, det är inget som hindrar att träna sin körhäst enligt AR eller vice versa. Gueriniere (1700-talet) förfasade sig över alla slarvigt arbetade körhästar och menade att man bör träna dem i alla fall en liten bit, dvs upp till piaff, så att man kan köra dem på ett snyggare sätt än när man kör ett ox-spann. Bent har uttryckt samma sak att han tänker sig körhästar utbildade till piaff (för att kunna göra snabbare riktnings-ändringar när man kör).

Det är bara två saker som kommer i konflikt. Det ena är om man tänker sig låta hästen dra tungt. Då måste man akta sig för att få en häst som alltför mycket lägger vikten på bakdelen. En överstörtning bakåt av en häst som drar tungt kommer fortare än man tror, och kan ha lika fatala resultat som när en traktor utan störtbåge slår runt.
Det andra problemet är om man vill arbeta sin häst med långa tyglar. Att jobba hästen enligt tömkörningsmodell eller med långa tyglar är två diametralt olika sätt att jobba hästen. Med långa tyglar använder man tygeltrycket sidförande inte bara på halsen utan även på bakdelen medan man vid tömkörningen och körningen inte vill att hästen ska reagera på tömmar eller andra linor som lägger sig mot bakdelen.

Själv kör vi alla tre hästar, två islänningar och en nordis, och tränar alla tre i AR. :) Och vi är inte ensamma vet jag.
Lycka till!
 
Så olika behöver det inte vara att köra hästen jämfört med att arbeta på långa tyglar. Att det skulle vara "diametralt olika" håller jag definitivt inte med om.

Tygeln som sidförande mot halsen motsvaras i körning av piskslängen mot manken. Och hästarna förstår väl skillnaden mellan en töm som inverkar på bakdelen, och en "död" draglina som bara ligger emot.
 
Håller helt med! :bow: :bow: :bow:
Även att det inte är helt fel att köra in hästarna. Har kört in båda mina hästar i 2-årsåldern och det har inte varit några som helst problem att sitta upp och rida.
Den största fördelen är att man inte behöver hamna i någin konflikt med munnen på hästarna
tycker
Gast
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 327
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
1 772
Senast: Solstig
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 916
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
788
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp