När börjar barnet bli kräset?

Fast just champinjoner finns ju färska i affären till hanterliga kostnader, eller hade du konserverat egenplockade själv? Då blir det möjligen en annan sak. När man konserverar kantareller själv, använder man väl inte metallburk, och det blir inte den där metalliska burksmaken. Samma sak borde ju gälla för egenkonserverade champinjoner.

Ja, det är svårt att se poängen med burkchampinjoner när färska champinjoner är så lättillgängliga, och både smaken och konsistensen dessutom avviker så mycket hos de konserverade.

(Jag hade hellre gett mig på att odla champinjoner i en låda, än köpa konserverade, om jag av någon anledning inte ville köpa färska. Eller avstått helt - egentligen de mer troliga alternativet.)

Jag tycker att burk champinjoner och färsk är helt skilda saker för att vara helt ärlig. :D Ibland kan jag få lite cravings efter burk champinjoner för det är till viss del lite barndomsmat för mig, men i övrigt tycker jag att färska är betydligt godare.
 
Och jag tycker burkchampinjoner (hela) är jättegott och kan lätt äta dem som de är direkt ur burken :p
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag var själv ganska kräsen som barn men äter i vuxen ålder det mesta med god aptit. Även min sambo, pappa till vår son, var kräsen som barn men där har det inte gått över utan han är fortfarnade mycket restriktiv med vad han äter och inte äter. Vår son är snart ett år och äter än så länge det mesta med god aptit.

Ni som har barn som är kräsna eller petiga med maten, när började det? Jag hoppas såklart att vår son ska fortsätta äta det mesta men räknar med att det kommer skifta i perioder så vill veta lite vad jag kan vänta mig framöver.
Vår äldsta äter begränsat och har alltid gjort. Nu smakar han ibland och äter nya saker ibland. Nyss åt han potatisgratäng för första gången.

Vi har aldrig gjort någon grej av det. Inte upuppmärksammat det på något vis. Erbjudit fast vi vet att han inte gillat det. Aldrig trugat eller tvingat.

Och när han äter något nytt har vi inte uppmärksammat det heller. Ingen stor grej av att han äter något nytt utan han får tänka och begrunda det själv.

Vi erbjuder och pratar positivt om maten vare sig barnen äter den eller inte.
 
Min äldsta som nu är 6 ar at fran början i stort sätt allt, spelade ingen roll vilken konsistens det var, hemlagat eller burkmat. Hon at allt. Det har fortsatt sa, visst är det vissa fa saker som inte tycker om men hon äter i stort sätt allt och smakar gärna. Hon älskar musslor, räkor och san mat som manga barn rynkar pa näsan at.

Mellanbarnet är 4,5 ar och hon var svar med maten redan fran början. Levde pa ersättning till hon var över 1 ar. Hon är kräsen nu ocksa men det gar ocksa mycket i perioder. Hon är känslig för konsistenser och vill sällan smaka pa mat hon inte känner. Hon skulle kunna leva pa pasta med tomatsas.

Minsta är 14 manader och ligger än sa länge mellan sina syskon. Hon äter det mesta men inte rikigt lika intresserad som äldsta. Vi far se hur det blir för henne.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 418
Senast: Blyger
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 448
Senast: Bulldoozer
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 597
Senast: Exile
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 210
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp