Bukefalos 28 år!

När brukar kattungar kunna äta torrfoder?

Sv: När brukar kattungar kunna äta torrfoder?

Efterssom det här verkar ha utmynnat i en prestigekamp av nåt slag istället för det tråden ursprungligen handlade om kan jag ju försöka ge ett svar.

Men passa dig, det bygger inte på varken sverak eller nån bok utan är bara rent bondförnuft :smirk:

Vet du vad uppfödaren matade sina katter med? Kan ju vara så att dom katterna aldrig fick torrfoder utan enbart åt blötfoder/hemlagat?

Isf undrar nog din kisse vad tusan det är som luktar så gott men ändå verkar vara stenar och inte mat ;)

Om den blivit erbjuden torrfoder hos uppfödaren och ätit det där kan det ju vara så att du köpt "fel" sort, den luktar inte gott för henne?

Hon kan ju bli så pass mätt på blötfodret du ger henne att hon inte behöver torrfodret och därför ratar det?

För hårda/stora bitar? Åk till veterinären eller en bra husdjursaffär så hittar du torrfoder anpassat till kattungar, både bitarnas storlek, konstistensen och innehållet skiljer sig mot vuxenmat.

Sen är det ju så att många hävdar att katter inte ska äta torrfoder utan mår bättre av blötfoder/hemlagat (och jag tycker nog rent förnuftsmässigt också att det är det bästa, jag fodrar dock mina med både torr och blötfoder just för att det är så praktiskt att torrfoder kan stå framme)så ett alternativ är ju också att skippa torrfodret och ge henne blöt mat enbart.

Lycka till med din katt!
 
Sv: När brukar kattungar kunna äta torrfoder?

Uma skrev:
Efterssom det här verkar ha utmynnat i en prestigekamp av nåt slag istället för det tråden ursprungligen handlade om kan jag ju försöka ge ett svar.

Men passa dig, det bygger inte på varken sverak eller nån bok utan är bara rent bondförnuft :smirk:

Vet du vad uppfödaren matade sina katter med? Kan ju vara så att dom katterna aldrig fick torrfoder utan enbart åt blötfoder/hemlagat?

Isf undrar nog din kisse vad tusan det är som luktar så gott men ändå verkar vara stenar och inte mat ;)

Om den blivit erbjuden torrfoder hos uppfödaren och ätit det där kan det ju vara så att du köpt "fel" sort, den luktar inte gott för henne?

Hon kan ju bli så pass mätt på blötfodret du ger henne att hon inte behöver torrfodret och därför ratar det?

För hårda/stora bitar? Åk till veterinären eller en bra husdjursaffär så hittar du torrfoder anpassat till kattungar, både bitarnas storlek, konstistensen och innehållet skiljer sig mot vuxenmat.

Sen är det ju så att många hävdar att katter inte ska äta torrfoder utan mår bättre av blötfoder/hemlagat (och jag tycker nog rent förnuftsmässigt också att det är det bästa, jag fodrar dock mina med både torr och blötfoder just för att det är så praktiskt att torrfoder kan stå framme)så ett alternativ är ju också att skippa torrfodret och ge henne blöt mat enbart.

Lycka till med din katt!

Tack för ditt vettiga svar!!!! :bow: Du e nog den enda av alla som svarat som hållit sig till det min fråga handlade om!!! :bow:

Eftersom våra andra två kissar äter både torrfoder och burkmat är det smidigaste att Tiffany oxå gör det, för d blir så svårt å ha burkmaten stående hela tiden. Men vi får ge henne lite tid (hon håller sig ju mätt på blötmaten) å se om hon börjar äta de sorter vi har (tre olika faktiskt,de står framme så kissarna får välja) annars får vi skaffa annan mat till Tiffany.
Men kan Kitekats bitar verkligen vara för stora?Tycker de borde gå ner, lr e de för hårda kanske? Kanske skulle prova ge Junior av någon sort lr? Nån som har nått tips på inte allför dyr Juniormat??? (då våra andra två antagligen kommer vräka i sig lika bra av d som av d andra torrfoderna)
:bow:
Å snälla, bespara mej fler kommentarer om kattungar på 8 veckor!!!! Va inte d jag ville veta. Verkar som om folk har svårt för å hålla sig till ämnet här! :mad:
 
Sv: När brukar kattungar kunna äta torrfoder?

Men det är inte bara du som läser din tråd, det gör många andra också. Därför är det bara bra om så många som möjligt får veta vilka rekommendationer t ex Sverak har när det gäller kattungars ålder.

Om folk inte ha bemött det skulle andra läsare tro att det generellt sett är okej att ta 8-veckors kattungar. Vilket det generellt sett inte är.
 
Sv: När brukar kattungar kunna äta torrfoder?

Att 12-veckorsregeln kommer från Sverak har inte så mycket med saken att göra egentligen, det som är det viktiga i sitautionen är att den bygger på vetenskaplig forskning som visat på att kattungar som tas tidigare än 12 veckors ålder från sin mamma får lättare beteendestörningar, samt är känsligare för infektionssjukdomar.

Socialt beteende är nämligen bara en del av det viktiga i att låta kattungen bo kvar till 12 veckors ålder. En annan viktig del är immunförsvaret.
När kattungen är ca 8-9 veckor så börjar deras eget immunförvar nämligen byggas upp. Innan har de fått färdiga antikroppar via mammas mjölk, men vid denna ålder är det slut med det. Det är därför viktigt att kattungen nu får tid på sig att bygga upp sitt immunförsvar INNAN den utsätts för stressen det innebär med flytt till ny miljö (med nya smittoämnen). Det är inte speciellt ovanligt att kattungar som tas för tidigt råkar ut för infektionssjukdomar straxt efter flytten till nya hemmet.

Att det har gått bra för dina kattungar är ingen garanti för att det alltid kommer att gå bra, eller för att din metod är den bästa.

Pysslar man med uppfödning av levande varelser så är man skyldig att hålla sig uppdaterad om de senaste rönen inom forskningen, anser jag.
Precis som en läkare måste hålla sig uppdaterad om den senaste forskningen inom vården. Tänk om alla läkare bara skulle fortsätta behandla alla sina patiener på samma vis som de alltid gjort, bara för att det fungerat tidigare? Då skulle vården aldrig gå framåt.
 
Sv: När brukar kattungar kunna äta torrfoder?

loveponies skrev:
Pysslar man med uppfödning av levande varelser så är man skyldig att hålla sig uppdaterad om de senaste rönen inom forskningen, anser jag.
Precis som en läkare måste hålla sig uppdaterad om den senaste forskningen inom vården. Tänk om alla läkare bara skulle fortsätta behandla alla sina patiener på samma vis som de alltid gjort, bara för att det fungerat tidigare? Då skulle vården aldrig gå framåt.

Exakt :bow:

Skulle inte våra läkare "uppdatera sig" skulle spädbarn fortfarande opereras utan bedövning :crazy:
 
Sv: När brukar kattungar kunna äta torrfoder?

Måste tillägga att jag också stödjer 12-veckors regeln, MEN din katt är ju redan hos dig och behöver då hjälp från dom förutsättningarna..

Mina 2 katter kom till mig 10v gamla, jag hade gärna sett att dom stannat hos "uppfödaren" nån vecka till men "bondkatter/gatkorsningar" har tyvärr inte så högt värde och det enda hon ville var att bli av med dom så fort som möjligt..
 
Sv: När brukar kattungar kunna äta torrfoder?

Tweety1985A skrev:
Men kan Kitekats bitar verkligen vara för stora?Tycker de borde gå ner, lr e de för hårda kanske? Kanske skulle prova ge Junior av någon sort lr? Nån som har nått tips på inte allför dyr Juniormat??? (då våra andra två antagligen kommer vräka i sig lika bra av d som av d andra torrfoderna)

KiteKat innehåller på tok för lite fett för en kattunge, köp kattungefoder till den lilla. Det finns juniorfoder på vanliga mataffären men den mat du kan köpa på zooaffären är betydligt bättre med större andel kött i maten. För att förhindra att de två vuxna katterna äter av kattungematen kan du utfodra dem på bestämmda tider i två olika rum som du kan stänga dörren imellan, ha dörren stängd i 15 minuter eller vad som nu behövs för att de ska hinna äta upp sin mat.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 044
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 238
Senast: mackan
·
Hundhälsa Det började med att han inte ville äta förra söndagen, sen pep han till när jag lyfte upp honom i bilen men det är bara småsaker man...
7 8 9
Svar
168
· Visningar
11 908
Senast: tuaphua
·
Katthälsa Jag har kommit över lite läsning på nätet gällande IBD hos katt och börjar fundera på om det är vad vår en katt kan ha. Katten är en...
Svar
5
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp