När byta från babyskydd till stol?

Mirre

Trådstartare
När har ni bytt till bilstol istället?
Har barnen åkt baklänges då med?
Fram eller bak?
 
Sv: När byta från babyskydd till stol?

Vi bytte då Emil var runt 8 månader. Han sitter fram, bakåtvänd och har gjort det hela tiden. Man bör låta dom åka bakåtvänd så länge som möjligt. :)
 
Sv: När byta från babyskydd till stol?

Vare sig de sitter fram eller bak i bilen så ska de sitta bakåtvända till minst 4 års ålder. Det har med nackmuskulaturen att göra, innan dess är den inte tillräckligt stark att hålla upp huvudet och barnet kan knäcka nacken vid krock, om de sitter framåtvända.
 
Sv: När byta från babyskydd till stol?

Li åker fortfarande babyskydd, hon väger bara 7,5 kilo och är inte speciellt lång, hon fyller 1 år om två veckor. Skulle inte känna mig trygg med att ha henne i stol riktigt ännu.
 
Sv: När byta från babyskydd till stol?

Vi bytte när Jonas var 6-7 månader, till en bakåtvänd stol. Han har alltid varit stor och han satt inte riktigt bra i babyskyddet längre, därför bytte vi. Han har samma bakåtvända stol fortfarande och kan säkert ha den ett bra tag till (han fyller tre i januari).
 
Sv: När byta från babyskydd till stol?

jag har sett någonstans (trodde det var på www.ntf.se men blev lite osäker nu) att barn som väger under 15 kg och är under 1 m bör sitta bakåtvända... 15 kg är väl minigränsen för att vanliga bältet ska lösa ut? (men jag kan ha fel)
 
Sv: När byta från babyskydd till stol?

Rasmus är 1 år och sitter fortfarande bra i sin stol han haft sen han föddes. Han kommer få åka baklänges så länge det bara går. NTF kom ut och hade information på BVC och vi fick b.la känna på ett modellhuvud i normalstorlek för en 3 åring för att verkligen veta hur tungt det är.
 
Sv: När byta från babyskydd till stol?

jag har sett någonstans (trodde det var på www.ntf.se men blev lite osäker nu) att barn som väger under 15 kg och är under 1 m bör sitta bakåtvända... 15 kg är väl minigränsen för att vanliga bältet ska lösa ut? (men jag kan ha fel)
3 år, 1 m och 15 kg är de gränser jag har hört.

Jag har ganska långa barn, som fått knöla ihop benen ganska tidigt i babyskyddet, så jag har bytt till bakåtvänd stol runt 6-7 månaders ålder. De stolar jag har är godkända att använda redan från nyfödd, även om tillverkaren inte rekommenderar det, men det innebär ju att det funkar väldigt bra att ha även ganska små bäbisar i dem. De sitter minst lika bra i stolen som i babyskyddet.

Sen har jag fått vända dem framåt strax efter 3 års ålder av samma anledning, de har vuxit ur sina bakåtvända stolar på längden. De har klarat ovan nämnda gränser med god marginal då de börjat åka framåtvända.
 
Sv: När byta från babyskydd till stol?

3 år, 1 m och 15 kg är de gränser jag har hört.

Jag har ganska långa barn, som fått knöla ihop benen ganska tidigt i babyskyddet, så jag har bytt till bakåtvänd stol runt 6-7 månaders ålder. De stolar jag har är godkända att använda redan från nyfödd, även om tillverkaren inte rekommenderar det, men det innebär ju att det funkar väldigt bra att ha även ganska små bäbisar i dem. De sitter minst lika bra i stolen som i babyskyddet.

Sen har jag fått vända dem framåt strax efter 3 års ålder av samma anledning, de har vuxit ur sina bakåtvända stolar på längden. De har klarat ovan nämnda gränser med god marginal då de börjat åka framåtvända.


Vi har gjort precis samma sak med min sambos dotter, strax efter att hon fyllde 3 år så fick vi vända på henne.
Både pga längd och att hon klagade på onda knän.
 
Senast ändrad:
Sv: När byta från babyskydd till stol?

I andra länder ska barnen alltid åka framåtvända eftersom de menar på att den vanligaste krocken är att bli påkörd bakifrån och då är det värre att åka bakåtvänd.

I sverige rekommenderar man väl bakåtvänd till 4 år
 
Sv: När byta från babyskydd till stol?

Bytte när Lova var 3 månader hon kommer åka bakåt tills hon är minst 4 gärna 6 år gammal....
 
Sv: När byta från babyskydd till stol?

jag har sett någonstans (trodde det var på www.ntf.se men blev lite osäker nu) att barn som väger under 15 kg och är under 1 m bör sitta bakåtvända... 15 kg är väl minigränsen för att vanliga bältet ska lösa ut? (men jag kan ha fel)

Min 2,5-åring väger knappt 17 kg (knappt 1 m lång), men aldrig att jag skulle vända honom redan nu. Det har som sagt med nackmusklerna att göra, jag kan verkligen inte tänka mig att chansa och riskera hans liv. :crazy:
 
Sv: När byta från babyskydd till stol?

I andra länder ska barnen alltid åka framåtvända eftersom de menar på att den vanligaste krocken är att bli påkörd bakifrån och då är det värre att åka bakåtvänd.

I sverige rekommenderar man väl bakåtvänd till 4 år
Fast de flesta påkörningskrockarna sker nog i förhållandevis låga hastigheter. Det är nog ofta högre hastigheter vid frontalkrockar...
 
Sv: När byta från babyskydd till stol?

Vi bytte när dottern kunde ha en stol som var 9-25 kilo, det var typ när hon var 5,5månader. Dessutom hatade hon sitt babyskydd så det skyndade på processen en aning. Hon sitter bakåtväd och stolen kan även användas som framåtvänd när de väger över 15kilo. Det är en Britax TwoWay elit.
 
Sv: När byta från babyskydd till stol?

Dottern är nu 9 mån. Hon får fortfarande plats i babyskyddet och jag tgycker att det är så smidigt om man ska använda olika bilar att slippa montera loss hela stolen så hon får ha det ett tag till. Även när hon somnat är det ju enkelt (men tungt:crazy:) att ta med henne in på dagis/skola när man hämtar de andra barnen.

Ska få en av min systers miljoner bilstolar så småningom, men vi träffas inte så ofta. Vet inte vilket märke det blir, hon har flera olika, har ni några tips på bättre/sämre? Finns det någon bra sida som redovisar tester av bilbarnstolar?
 
Sv: När byta från babyskydd till stol?

ALLA stolar har för- och nackdelar och mycket av detta är också smaksaker, vad man själv som förälder värderar högst.
 
Sv: När byta från babyskydd till stol?

Sökte på bäst i test, en del stolar lossnade helt när man kollar på filmerna som fanns. Kan inte uttyda att sidan jag hittade hör till något speciellt märke eftersom det även fanns tvättmedelstest mm. Jag fick iaf huvudbry nu...:crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 516
Senast: Guldaskig
·
Skola & Jobb Hej Har landat i insikten att nuvarande bana - vården - inte är min grej. Det är inte så kul längre. Det är dags o byta, plugga är...
Svar
18
· Visningar
1 216
Senast: manda
·
Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
271
Senast: ufot
·
Utrustning Jag bytte för några månader sen till ett par biothanetyglar med metallhakar istället för vanliga spännen. Det blev mest så för att de...
2
Svar
22
· Visningar
2 236
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp