Bukefalos 28 år!

När en äldre häst får en senskada

Sv: När en äldre häst får en senskada

Oavsett hur duktig veterinären än är så kan denne inte bedöma senskadans allvar utan att ULa.

En väns häst fick för några år sedan en liten bula, den var 3 cm lång, 1½ cm bred och buktade ut max 2 mm, på skenan. Min vän ringde mig och jag åkte ut och kikade och båda var vi lika fundersamma på vad detta kunde vara. Nåja, hon skrittade hästen under ett par veckor (hästen visade ingen som helst hälta eller ömhet vid palpation av bulan). Den gick inte ner övht så hon bestämmer sig för att dra in hästen på klinik. Vi drar anamnesen för veterinären och denne ser minst lika fundersam ut. Böjer hästen och palperar över svullnaden-ingen hälta, ingen ömhet. Vet. kliar sig i skallen och bestämmer sig för att ULa, där under visar det sig att hästen har en medelsvår skada på djupa böjsenan. Detta leder till en 6 månaders konvalecens i pyttehage och skrittpromenader i snöre.

Så, man KAN inte bedöma skadans storlek innan benet ULats.
 
Sv: När en äldre häst får en senskada

Tycker också det är väldigt konstigt att veterinären (vet för övrigt vilken det är) kan bedömma en senskada så stensäkert utan att ultraljuda.

Sen vet jag inte om jag är av den åsikten att det är skäligt att ha en 26-årig häst på boxvila i 6 månader. Jag hade det alternativet med en unghäst en gång, ungefär "hon blir KANSKE bra nog att hålla som promenadhäst, men det krävs förmodligen ett halvår på box".
Jag valde att ta bort henne för att jag inte anser att det är ett värdigt hästliv, när man inte ens är säker på att det blir bra ändå.

En så pass gammal häst går det väldigt snabbt utför med när det väl börjar krångla.
Jämför med äldre människor, de kan vara hur pigga och aktiva som helst, sen räcker det med en stukning eller nåt, blir de stillasittande går det oftast fort utför.
 
Sv: När en äldre häst får en senskada

TYcker nog faktiskt att "hönan" är din. Jag har ju nämligen ingenstans talat om för dig hur DU ska göra med DIN häst. Eller så väljer du att missuppfatta mitt inlägg med flit.
 
Sv: När en äldre häst får en senskada

Vad ni gör mer era hästar, det är upp till er och vad jag gör med min häst har inte ni med och göra. Jag känner honom bättre än vad ni gör och det gör även min veterinär som sett honom i alla år. Under 26 år har han aldrig varit vare sig skadad eller sjuk så han har ingenting i bagaget. Han har blivit riden regelbundet i alla år (blev inriden som 6 åring) och är därför välmusklad och väldigt fräsch i kroppen.

Jag tror nog att veterinären och Helsingborgs Djursjukhus vet vad de pysslar med.

Veterinären förklarade för mig varför jag inte behövde ultraljuda direkt och jag har för mig att det berodde på att hon kunde se att den satt högt upp och eftersom att den uppkommit på det sättet som jag beskrev (en snäv sväng i hagen) så trodde hon inte att det skulle vara så värst farligt. Hon diskuterade detta med Helsingborgs Djursjukhus och de kom fram till att vi skulle avvakta tills på måndag.

/Isabel
 
Sv: När en äldre häst får en senskada

Snälla, kan du sluta? Täpp igen! :rofl: Jag sa ju att allt var ett missförstånd. Jag missförstod dig och du mig. Lägg ner nu.

/Isabel
 
Sv: När en äldre häst får en senskada

Hoppas att du inte tog mitt inlägg som ett påhopp hur som, det var inte så jag menade. Jag är inte så berest inom senskador och antog att det var helt normalt att man väntar ett par veckor och sedan åker in och UL för att få en prognos på skadan.
Hoppas såklart att din häst ska bli bra för din och dennes skull, ville bara förtydliga mig. Och hoppas att konvalecensen inte ska bli så jävlig.
 
Sv: När en äldre häst får en senskada

Jag ska inte vänta ett par veckor med att ultraljuda? Jag skulle vänta över helgen bara. Förmodligen gör vi det på måndag men eftersom att han redan blivit bättre verkar det inte vara aktuellt.

:)

/Isabel
 
Sv: När en äldre häst får en senskada

Jag ska inte vänta ett par veckor med att ultraljuda? Jag skulle vänta över helgen bara. Förmodligen gör vi det på måndag men eftersom att han redan blivit bättre verkar det inte vara aktuellt.

:)

/Isabel

Ultraljuda ändå. Det jävliga med senskador är att hästen blir ohalt och smärtfri långt innan senan klarar belastningen. Det är lite problemet med att ha dem i hage under konvalescensen med, för långt innan senan ens börjat läkas, så känner de sig helt friska, och agerar därefter. Vilket kan få förödande resultat.

Så ultraljuda oavsett, är där ingen senskada slipper du oroa dig för det, är det en vet du det och kan ge konv osv för det. För som sagt, hältan och smärtan släpper ofta snabbt, och långt långt innan senan ens börjat läka.
 
Sv: När en äldre häst får en senskada

och hästen i mitt tidigare inlägg var som sagt inte ens halt i det akuta skedet. Jag håller med Alexandra - åk in och ULa ändå.
 
Sv: När en äldre häst får en senskada

Vi ska som sagt pratas vid på måndag, veterinären och jag. Tack för era tips!

/Isabel
 
Sv: När en äldre häst får en senskada

Hej alla. Vi har precis varit hos vetrinären men våran underbara häst, 21år, dom hittade en sen skadda på böjsenan alvarlig.
Vetrinären dömde ut han utan att behandal, linda eller något liknande hon tyckte han var så gamal att han gjort sitt.
Våran häst är hur pigg som heöst och gick igeenom böjprovet utan anmärkningar med senskaddan,
Snälla om någon fortfarande läser denna tråd och vet vad man kan göra så maila mig,,
Denna pigga och mycket glada häst är värd en chans att inte bara behöva gå i hage.

svantesson2@hotmail.com
 
Min tjugofem åriga ponny fick en rejäl senskada. Jag tog beslutet att ge henne en chans. Hon är ingen ridhäst längre men vi tar långa promenader varje dag och både hon och jag trivs med det. Hon ser piggare och gladare ut än många ridhästar. Vi älskar våra promenader!
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
11 12 13
Svar
248
· Visningar
18 959
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
483
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 334
Senast: Sel
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
974
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp