när en häst dör

baltobus

Trådstartare
Jobbig rubrik kanske.
Men vad gör ni med hästens utrustning när hästen dör?

Självklart är det kanske olika hur man gör, men jag vill höra olikas åsikter.

Min ena ponny dog förra nyår hastigt och plötsligt. Hans ena sadel har jag redan givit bort till en annan ponny som jag känner. Där kände jag att det var bra att den kom till användning.
Men allt annat finns kvar. Det får för min del bara vara där.
 
Sv: när en häst dör

Jag rensar, sparar och säljer ganska omgående faktiskt. Jag ser inget affektionsvärde i utrustning, utan det är just det, bara utrustning.
Jo, jag sparar boxskylt och kanske någon annan "personlig" sak, men allt annat används eller säljs :)
 
Sv: när en häst dör

Jag tar tillvara det som kan användas. T ex så har min 4-åring fått ta över ett träns som tillhörde ett fullblod som jag tog bort i början på 90-talet. :)

Utrustning av kvalitet är inte gratis och det är nog endast om jag med säkerhet skulle veta att jag aldrig mer skulle skaffa häst, som jag hade gjort mig av med sakerna.
 
Sv: när en häst dör

Sadel och träns sparade jag men det visade sej sen att sadlen inte passade min nya pålle. Så det fick bli en ny sadel.

Borstar och sånt använde jag till en början men dom byttes ut allt efterhand.
Jag hade grönt till min förra pålle, nu har jag rosa.

Har ett schabrak kvar för min förra hästs namn är sytt på + alla prisrosetterna förstås...
 
Sv: när en häst dör

Sparade det jag kunde använda till min andra häst, resten, förstora täcken, bett mm har jag sålt eller gett bort.

Boxskylten/na får hedersplats i sadelkammaren, nu har jag fyra som vandrar på de evigt gröna ängarna.
 
Senast ändrad:
Sv: när en häst dör

Jag sparar ett "minne" vilket oftast blir en grimma med hästens namn på. Allt annat går till någon annan häst eller säljs.
 
Sv: när en häst dör

Jag har sparat nästan alla mina saker. Jag planerar liksom inte att vara hästlös för all framtid och jag köper inte massa skitsaker (nåja.. :angel: ) som bara är att kasta bort.

Jag gav bort några små saker (täcken bla) till min syster eftersom jag förmodligen inte kommer skaffa mig nån liten häst/ponny igen, så hon har mer nytta av det.
Sen gjorde vi en allmänm storrensning i somras och gav bort endel till ridskolan.

Mina sadlar däremot har jag sålt. Eller en är kvar för försäljning.
De var relativt dyra så det är ingenting man vill ha liggandes och bli förstört..
 
Sv: när en häst dör

Jag fick min gammelpålle 13 december -89. Sedan ägde jag honom till hans död för två år sedan. Han var de sista tre åren utlånad på foder till en fantastisk fodervärd.

Jag tog tillbaka hans grimma, den grimman jag hade som fingrimma med namnskylt på som han hos fodervärden haft som vardagsgrimma.
Sedan tog jag tillbaka Back on Track underlägg. Grimman och BoT underläggen får min nuvarande underbara häst använda.
Sadel, träns, täcken mm fick fodervärden behålla, dem använder hon på sin nya häst.

Kände att grimman var ju saken som påminde så mycket om honom att den ville jag ha!
 
Sv: när en häst dör

Det är drygt tre år sedan jag förlorade min häst och jag har kvar hennes grimmor och träns som bara är där som minne. Det kommer jag inte att göra mej av med.
Hennes sadel sålde jag, hon hade bara haft den en kort tid så det kändes inte som något jag ville spara. Hennes täcken använde hennes kompis ganska omgående men det tog mer än ett år innan jag klarade av att använda dem till min nya häst för det kändes så fel. Som om jag ersatte henne hur som helst.
Hennes sele var det som var mest känslor i. Tyvärr insåg jag inte det förren jag redan hade sålt den och skulle skicka iväg den med bussgods. När jag skulle gå ur bilen slogs jag av vad jag höll på att göra, det kändes som om jag förlorade sista länken till henne och trots att det var länge efter hennes död så storgrät jag. Jag körde varv på varv runt busstationen men jag kunde inte förmå mej att skicka iväg den. Jag fick be min dotter lämna in paketet istället.
 
Sv: när en häst dör

Jag tog bort min ena häst (Gustav) i maj 2010 efter en tids sjukdom.

Hans sidepull hänger orört på hans krok i sadelkammaren, och grimmskaftet hänger kvar på kroken i stallet. Hinken med borstar står fortfarande i hyllan...

Häromdan hängde jag unghästens grimma på Gustavs krok, och det skar i hjärtat. Den hästen kommer det ta lång tid att sörja klart och städa bort:cry::cry:
 
Sv: när en häst dör

Jag har kvar allt. Det är 2½ år sen min ponny dog och jag har inte klarat av att göra mig av med någonting. En del grejer använder jag visserligen till min andra häst, men det mesta ligger mest där som ett minne. Jag borde verkligen göra en rensning, och sadeln är rätt fräsch så den hade jag säkert fått lite pengar för. Men jag klarar det inte. Jag kan inte göra mig av med hans saker. Sen har jag ingenting kvar som vittnar om att han ens funnits.
 
Sv: när en häst dör

Jag sålde ett regntäcke och en halsdel efter min förra häst. Resten behöll jag för framtida bruk. Min andra häst var föl när jag fick avliva och växte sedan i en del av grejerna. Har även lånat ut täcke och sadel till folk kortare perioder. Har kvar allt och har använt det när det passat på mina unghästar (hästen jag tog bort hade 135 i täcken, cob i grimma) och nu är det inte värt något just, så det kan lika gärna ligga till nästa gång jag har unghäst.
 
Sv: när en häst dör

Jag började använda lite försiktigt min förrförra hästs grejor nu i somras, då hade hon varit borta sen mars 2004.....
Täcken och annat som jag visste att jag inte skulle ha användning för storleksmässigt sålde jag sommaren 2004.
Träns, benskydd m.m. la jag undan liksom namnade schabraket.
Övriga schabrak använde jag själv framåt.

Hur jag kommer göra med Lippan som togs bort 6 dec 2010 vet jag inte...
Hennes namnade schabrak kommer jag lägga ner tillsammans med Månens saker.
Resten får väl hänga ett tag till, förutom hennes sadlar för jag tror inte att jag kommer ha en häst med normal bomvidd någon mer gång så dom ska nog säljas framöver.
Bett, träns, benskydd m.m. kan vår andra häst redan ha storleksmässigt så dom behåller jag.
 
Sv: när en häst dör

Har kvar grimman och tränset efter Skyan som dog 1996, resten såldes eller gavs bort, för litet för nuvarande häst.
 
Sv: när en häst dör

När mina gamla ponnyer dog ( bägge samma år) så var det ju så att vi bara hade nordsvenskar kvar. Så jag sålde det mesta och gav bort en del till vänner som också hade b & c ponnyer. Behöll ett par saker som hade affektionsvärde. Dessutom behöll jag våran gamla ponnysele och tömmar, draglinor etc till den, då jag tänkte att jag ev i framtiden skulle hjälpa andra att köra in sina ponnyer och då kan ju grejorna komma väl till pass.

Strax efter skaffade vi dock en LITEN ponny ( 117 cm som vuxen i mankhöjd) och till honom passade ju ändå nästan inget av det jag sparat. Welshponnyns & russets kvarvarande grimmor och träns tex kunde han ju bada i eftersom Timon använder storlek shetland i träns & grimmor då han har väldigt litet huvud, selen däremot har gått bra att använda åt den lille tjockisen!

Fast nu när vi har en nordsvensk unghäst på 1,5 år så hade det ju varit bra att spara welshponnyns täcken på 125 cm eftersom det är den storleken som Elektra drar just nu. Men när min gamla welsh dog hade jag ju inte en susning om att vi 5 år senare skulle ha en unghäst som grejorna passade till.
 
Sv: när en häst dör

Var och hämtade ett par selar för några år sen, de behövde utrymmet och selarna hängde ivägen men gubben i gården tyckte det var jobbigt att flytta bort siste hästens grejer, efter femtio år. Selarna var så pass i skick så de måste varit smorda en eller några gånger under denna tid. De tyckte det var skönt att det blev hämtat så de kunde bygga foderhantering i det gamla stallet.

Rippsons grejer ”lånar” jag av ibland, han är fortfarande i mina tankar dagligen, han liksom pappas gamle katt (blev 24 år).

Sorg är svårt och jobbigt, och det är ändå vad det handlar om. Har skrivits en hel del fint om det här och var på forumet.

Ptr
 
Sv: när en häst dör

Vi tvingades ta bort mitt sto i september 2006. Jag har kvar alla grejor och det mesta har använts på andra hästar. Det enda som jag inte rör är hennes grimma, den hänger fortfarande i sadelkammaren. I början hade den en speciell plats, men nu hänger den faktiskt bland de andra. Jag har så många minnen kvar av henne ändå, samt en minnesplats med en gravsten som alltid kommer att vara hennes.
 
Sv: när en häst dör

min gamla ponny ska tas bort till våren :( han är 30 år och kan inte hålla hullet längre.
Då jag avskyr hans engelska sadel så håller jag på att försöka få den såld redan nu, hans träns är ombyggt och så slitet att det inte är lönt att sälja det. dock så ska jag behålla hans lilla westerrn sadel, den kommer jag behålla så länge jag kan då det var den sadeln som jag använde mest. och den skönaste jag någonsin ridit i (synd att den är så liten bara :()
har haft många grimmor till lilla buck men kommer nog slakta och slänga de flesta.
borstar och sånt har jag till alla hästarna så de är inte så viktiga på det sättet för mig.
ska sen också spara den första box skylten jag hade, dvs en bräda som nu håller upp taket med Buck skrivet med tusch penna på ^_^
 
Sv: när en häst dör

jag har fortfarande min forsta (shettis) hast namnskylt och bett kvar.. dragit runt det for ungefar 45 ar nu och kommer nog att fortsatta gora det.. en annan speciell hast jag hade har jag photo och en tufs av man plus namnskylt i "glaslada", samt alla namnskyltar pa hastar jag har haft.. nar sadelkammaren ar i ordning skall de upp pa vaggen.. och nagonstans har jag ocksa rosetter och plakat men det aker nog ut..
namnskyltar ar val de enklaste sakerna att spara, utrustning ateranvander jag sa mkt som mojligt. hasten som jag tog bort har i november2010, hans tacken pryder redan de andra... varfor kopa nytt nar man har som kan anvandas..
 
Sv: när en häst dör

Jag har också sparat svanstoffsar från alla mina hästar utom den första som togs bort fredagen den 13 sept 1985, men hans superfina specialbeställda namnskylt har jag kvar och diverse lindor och benskydd likaså.....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 711
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
655
Senast: valy
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 666
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 952
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp