Bukefalos 28 år!

När förhållningar inte funkar

Hellas

Trådstartare
Igår hade jag en, i mitt tycke, misslyckad ridtur. Vi skrittade ut en runda och så fort vi började hemvägen började hästen stressa på, takta och vilja trava. Jag förstår givetvis att det var för att han ville hem, men jag har någon sorts tanke om att det ändå är jag som ska bestämma takt och gångart. Jag försökte tänka på att andas lugnt och djupt och att vara stilla och stabil i kroppen. Jag gjorde tusen halvhalter. Jag flyttade undan för skänkeln. Men dåligt resultat. Direkt efter halvhalten gick han lugnare i några steg och i bättre form, men effekten höll bara i sig i några sekunder. Sedan tillbaka till spänd och stressig. Lång tygel var inte att tänka på, för då gick det ännu fortare :(

Vad gör ni i ett sådant läge när hästen är spänd och stressad? Jag ville ju skritta en lugn runda på lång tygel för att hästen skulle få sträcka sin hals ordentligt, men man kan ju inte fara runt på asfaltsväg i okontrollerat tempo.
 
Sv: När förhållningar inte funkar

När hästen blir så så jobbar jag ihop den och kör lite enklare skolor, öppna/sluta/skänkelvikning och lite fram/bakdel vändningar. Är vi långt hemifrån och hästen är för stutsig så tar jag lite trav inslag och så skrittar vi av lite extra utanför stället istället.
 
Sv: När förhållningar inte funkar

Jag håller med Buck... Jag rider en ponny som är drygt 15 år och som har ett starkt inlärt beteende att sticka på uteritter. Oavsett gångart. Från noll så taggar han igång på vad som helst och sedan drar han...

Ofta fungerar han dock med skritt på lång tygel, då har han inget att springa mot. Men samtidigt är han en ganska lättstressad och spänd individ, och när han väl är på sitt spända humör och vill takta och dra iväg så funkar verkligen inte lång tygel, man måste ju kunna kontrollera honom. Då brukar jag göra som Buck - jobba honom i skänkelvikningar, öppna/sluta, travövergångar och om humöret inte är helt hysteriskt så lägger jag in halter också. Ibalnd blir det inga vackra övningar men jag brukar tänka att huvudsaken att jag får honom att tänka på annat och inte gå i spinn... ofta kommer han av sig efter ett tag och då kan jag prova att ge honom lång tygel och se vad som händer. Antingen går han då lugnt eller så får man jobba honom hela ridturen.

Ibland får man helt enkelt foga sig efter att hästen inte hade en ide om att skritta på lång tygel ;) Min egen häst hade inga planer på harmoniska skritturer på lång tygel när hon var 5 år, det gick väldigt sällan och då enbart i skogsterräng då hon var tvungen att tänka vart hon satte fötterna. Men nu har hon landat lite i sin egen mognad och nu kan vi utan problem rida på lång tygel längs vägar i 1-2 timmar. Vet inte vad som stämmer in på din häst men ibland får man helt enkelt vänta ut dem och kompromissa under tiden :)
 
Sv: När förhållningar inte funkar

Ha ha, min är 21 år och hon har inga planer på att skritta hem lugnt när hon har energi kvar :p, men sen är hon en sån som vet att hon inte får dra iväg. Så hon steppar på stället trots halvlåg tygel, bara man påminner ibland så går det bra med lång tyger också. Är det för mycket så kör vi skolor så hon kan slappna av.
 
Sv: När förhållningar inte funkar

Min är 16 år och i grund och botten en ganska cool herre. Men han har sina dagar. Vi bytte stall i somras (juli) från ett ridskolestall till ett litet och lugnt privatstall och även om det är tydligt att han trivs mycket bra tror jag att han inte ännu helt är "hemma" i de nya omgivningarna. Han har lättare att spänna till än vad jag upplevde på gamla stället. Han har alltid varit en häst som är lite småseg på vägen från stallet och betydligt piggare på vägen tillbaka, men han har aldrig tidigare varit så på tårna som i går.

Tack snälla ni för tipsen! Då verkar jag inte ha varit helt fel på det ändå. Nästa gång det händer ska jag prova att aktivera ännu mer. Nu gjorde jag mest skänkelvikningar fram och tillbaka över vägbanan, många halvhalter och ställning i nacken. Nästa gång lägger jag inte öppnor och slutor också och försöker ännu mer att fånga hans uppmärksamhet.
 
Sv: När förhållningar inte funkar

Jag flyttar mycket för skänkeln och rider serpentiner, försöker få hästen lösgjord och uppmärksam på mig. Rider dock inte övningar som är samlande eftersom det på en spänd häst kan resultera i att den "samlar" utan att använda ryggen och blir ännu mer spänd i överlinjen.
 
Sv: När förhållningar inte funkar

Eftersom alla hästar är individer kan jag ju berätta vad som funkar på min häst när han har en hetsig dag. Förhållningar får honom bara att takta, gör jag halt backar han eller studsar och försöker jag flytta honom i sidled i skritt flyger han bara fram i trav. Får han trava då är det inga problem att jobba honom i form och flytta åt sidorna, men man kan ju inte trava hela tiden bara för att hästen har en sån dag.

Det som faktiskt funkar på min häst då är att helt enkelt bli arg och säga "nej, skärp dig" när han börjar öka, och lita på att han lyssnar på rösten och låta tyglarna vara lite halvlånga. Jag råkade upptäcka att det funkade en gång när jag började tappa tålamodet och skällde på honom :o. Det är alltså inget jag lärt honom att lyssna på, men jag är glad att det funkar.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 544
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 168
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 545
Senast: Snurrfian
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp