När har man rätt att gå till företagshälsan?

OutOfService

Trådstartare
Nu gäller det inte mig, för jag har äntligen fått hjälp igen.

Men jag har en vän som har problem med en arm, vilket beror väldigt mycket på jobbet(vården) och hen känner sig stressad och mår dåligt över att behöva ha värk hela tiden. Hen ringde sin chef(inom kommunen) för att fråga om hen kunde få träffa en läkare på företagshälsan, men det fick hen inte? Tydligen måste hen fixa det själv genom VC, trots att det är väldigt mycket pga jobbet. VC tyckte hen skulle kontaka företagshälsan och då var chefens svar att VC alltid ska putta över det på företagshälsan.


Så hen får inte hjälp varken på VC eller företagshälsan.

Men min undran är har man alltså inte rätt att kontakta företagshälsan som är kopplad till sitt jobb? Är det någon som har koll på hur det funkar?
 
Nu gäller det inte mig, för jag har äntligen fått hjälp igen.

Men jag har en vän som har problem med en arm, vilket beror väldigt mycket på jobbet(vården) och hen känner sig stressad och mår dåligt över att behöva ha värk hela tiden. Hen ringde sin chef(inom kommunen) för att fråga om hen kunde få träffa en läkare på företagshälsan, men det fick hen inte? Tydligen måste hen fixa det själv genom VC, trots att det är väldigt mycket pga jobbet. VC tyckte hen skulle kontaka företagshälsan och då var chefens svar att VC alltid ska putta över det på företagshälsan.


Så hen får inte hjälp varken på VC eller företagshälsan.

Men min undran är har man alltså inte rätt att kontakta företagshälsan som är kopplad till sitt jobb? Är det någon som har koll på hur det funkar?
Fast - är det chefen som avgör det? Är det inte bara att ringa företagshälsan?
 
Där jag jobbade tidigare kunde vem som helst av de anställda boka tid på företagshälsan när som helst vid behov. Så ska det nog vara överallt. Det ska inte behöva gå genom chefen eller personalavdelningen.
 
Fast - är det chefen som avgör det? Är det inte bara att ringa företagshälsan?

Om bedriften är ansluten till företagshälsan vänder man sig alltid dit i förstahand vid alla typer av jobb relaterade skador som inte behöver ambulans och akutinsats. Företagshälsan skal även, efter utredning, föreslå lämpliga åtgärder så att liknande skada inte återkommer (vilket är största orsaken till att arbetsgivare inte tycker man skal använda dem).
 
Jag har ju gått genom chefen, så jag vet inte hur det brukar funka. Och nu när jag är där igen och skulle få samtalsstöd så måste det gå genom någon chef i kommunen som måste godkänna det? Men jag antar att det är för att kommunen betalar min "vård". Och det var sköterskan på företagshälsan som sa att hon måste få det godkänt från kommunen.

Men jag tycker det är konstigt att man inte ska kunna gå dit om inte chefen godkänner det, så därför undrar jag.
 
Jag tror att det beror lite på vilket avtal företagshälsovården och arbetsgivaren har. På mitt arbete har man rätt till ett rådgivande samtal/år utan att AG behöver blandas in. Men man kan inte boka tid utan chefen ett HRs medgivande.

Däremot oroar det mig att hens AG inte förstår att skadad personal inte hjälper någon. Är det en arbetsrelaterad skada är det självklart att personen ska till företagshälsovården för mig.
 
Där jag jobbade tidigare kunde vem som helst av de anställda boka tid på företagshälsan när som helst vid behov. Så ska det nog vara överallt. Det ska inte behöva gå genom chefen eller personalavdelningen.
Det beror på vad arbetsplatsen har för avtal med företagshälsovården. Ibland gäller det bara hälsokontroller, ibland även arbetsrelaterade skador ibland mer. På mitt jobb är det hälsokoller och eventuellt även arbetsskador. Vill man ha mer får chefen bestämma, om det ska gå på företaget/arbestgivaren. Kanske inte så vanligt (även om jag vet att just min chef har godkänt det, vill man vårda sina guldägg så vill man). På vår företagshälsovård kan man gå med vad man vill, men då får man betala vad det kostar, dvs inga avgifter enligt landstingets taxa eller högkostnadsskydd eftersom de inte är anslutna till "systemet"
 
Nu gäller det inte mig, för jag har äntligen fått hjälp igen.

Men jag har en vän som har problem med en arm, vilket beror väldigt mycket på jobbet(vården) och hen känner sig stressad och mår dåligt över att behöva ha värk hela tiden. Hen ringde sin chef(inom kommunen) för att fråga om hen kunde få träffa en läkare på företagshälsan, men det fick hen inte? Tydligen måste hen fixa det själv genom VC, trots att det är väldigt mycket pga jobbet. VC tyckte hen skulle kontaka företagshälsan och då var chefens svar att VC alltid ska putta över det på företagshälsan.


Så hen får inte hjälp varken på VC eller företagshälsan.

Men min undran är har man alltså inte rätt att kontakta företagshälsan som är kopplad till sitt jobb? Är det någon som har koll på hur det funkar?

Det beror helt på vad för sorts avtal arbetsgivaren har med företagshälsovården. Det är ingen "rätt" att anlita företagshälsovården för icke arbetsrelaterade krämpor. Företaget jag arbetar på tillämpar systemet att företagshälsovården anlitas vid alla former av hälsokontroller som arbetsgivaren kräver, man får naturligtvis också gå dit (efter tidsbokning via personalavdelningen) om man varit utsatt för t.ex hot o våld i tjänsten. Behöver man rehabilitering kan man få gå till företagshälsovården (efter beslut i rehabgruppen) för att utreda om besvären är arbetsrelaterade. Är de det så blir det fortsatt rehab via FH annars remitteras man till det allmänna....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
1 961
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 996
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 172
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 634
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp