När höet tryter...

PopcornPlayer

Trådstartare
Jag läser och hör mkt om desperara djurägare som inte får tag på hö, bönder som fått avliva äldre besättningar för att maten ska räcka, folk som inte får tag på hö och får ge massvis med lucernhack istället.

Nu klarar jag mig, men vi fastnade i en rätt intressant diskussion i stallet om vad man kan ge när höet tryter...

Morötter innehåller tydligen en hel del fibrer, men i princip nada protein o fett.
Förr gav man djuren potäter, hur mycket potatis behöver en häst egentligen?
Utomlands fodras hästar med en hel del majs?
Olja kan ju komplettera fettdelen en bit, men det är ju inga större mängder som kan tas upp.

Spåna gärna vidare. Vad ger man hästar utomlands där man inte kan ge samma hömängder som här?
 
Hay stretchers är populära på vissa ställen i USA, ett 'fodermedel' som skall fungera som 'ersättning' för delar av höransonen. (innehåll saxat från en tillverkares sida: Oat Hulls, Soybean Hulls, Dehydrated Alfalfa Meal, Wheat Middlings, Cane Molasses, Calcium
Carbonate). vet inte om vi har något liknande här.

Befor/betfiber, sly och halm/gräsfröhalm kan man ju också dryga ut grovfodret med. Sen finns gräspellets som kompliment till lucern.

Betfor ska man kunna ge upp till 1/3 av grovfodermängden utan att det ska bli knas i magarna (även om det kanske blir knas i fosfor/kalk balans osv.
 
Nu har jag inte det problemet, men spontant tänker jag att halm och lucern borde bli en okej ersättning?

EDIT: det kanske inte blir superbalanserat vad gäller makro/mikromineraler men det är inte hö alltid heller.
 
Det enklaste är ju halm men problemet i år är ju dock att även den tryter på många platser. Här har jag inte hört om höbrist men tjänlig halm går inte att uppbringa för pengar.
 
Hade det hänt så hade jag gett betfiber istället och hoppats att jag fått tag på halm för att få längre sysselsättningstid. Nu äter inte min ena halm alls men i det läget hade det ändå kunnat bli annorlunda. Sly hade de också fått i större mängd än i dagsläget. Betfiber är ett grovfoder precis som lucern så det går att ersätta hö med det vid behov. Lucern tål inte min ena så det hade därför varit uteslutet. Jag hade en häst som pga dåliga tänder inte kunde tillgodogöra sig hö. Hon levde på enbart betfiber (hon ansåg att lucern var oätligt) som grovfoder och mådde bra på det. Självklart får man ju komplettera med det som fattas precis som alltid.
 
Jag läser och hör mkt om desperara djurägare som inte får tag på hö, bönder som fått avliva äldre besättningar för att maten ska räcka, folk som inte får tag på hö och får ge massvis med lucernhack istället.

Nu klarar jag mig, men vi fastnade i en rätt intressant diskussion i stallet om vad man kan ge när höet tryter...

Morötter innehåller tydligen en hel del fibrer, men i princip nada protein o fett.
Förr gav man djuren potäter, hur mycket potatis behöver en häst egentligen?
Utomlands fodras hästar med en hel del majs?
Olja kan ju komplettera fettdelen en bit, men det är ju inga större mängder som kan tas upp.

Spåna gärna vidare. Vad ger man hästar utomlands där man inte kan ge samma hömängder som här?

Ang grovfoderbristen i Sverige som basunerats ut i media tycker jag den är missvisande som många fått den till sig.
Det handlar om att det är brist i vissa län jämfört med bättre år. Och att då främst folk som varit vana att kunna få tag på mer foder i mindre partier åt gången på kort varsel och inte köpt in /bokat årsförbrukningen i förväg nu får det svårare/brist . Foderleverantörerna avsätter fodret i första hand till de som bokat upp tidigt och köper stora volymer utifrån det.

Det finns foder i andra delar av landet att köpa men då blir det dyrare Pga transport .

Ang utomlands så fodras det ju med div men tycker inte riktigt hetsen ang foderbrist här just hör till det . Här finns ju alltid möjligheten att kompensera med halm, lusern pellets , lusernhack etc . Halm finns tex långt ifrån alltid att tillgå på många andra platser i världen .

Att det självklart blir dyrare att måsta fodra med lusern är ju en faktor . Men det finns och löser problemen till stor del vid brist .

Gamla hästar med väldigt dåliga tänder går ju att fodra helt ok för deras hälsa och välmående med lucern som gröt primärt fodermässigt som exempel .
 
Senast ändrad:
Det enklaste är ju halm men problemet i år är ju dock att även den tryter på många platser. Här har jag inte hört om höbrist men tjänlig halm går inte att uppbringa för pengar.

Här är det lite kärvt med både hö(silage) och halm.
Jag tror att min foderleverantör är ganska glad - för andra kunders skull - att jag sensommaren och hösten -17 hade rätt mycket bete till mina så jag hade mindre åtgång på stråfoder än vanliga år (jag tror att jag gjort åt tio ton mindre hittills, men nu är jag på "normal" konsumtion).

Jag hade bokat full mängd och leverantören har lagt undan så det räcker till mig.
Grannen hade inte räknat lika duktigt, så de får ingen mer leverans utan har fått leta på annat håll och tvingats välja torrare än de med anledning av en host-häst vill ha.
 
I Spanien, där det inte finns så mycket hö och det som finns är dyrt, fodrar man ju oftast med halm och så strösslar man lite hö/lucernhack ovanpå, sedan ger man förstås kraftfoder också. Här i Sverige tycker jag ju att det är mycket svårare att få tag på bra halm än bra hö...

Fast just i år har vi fått jättefin halm som hästarna fullkomligt vräker i sig, vår halm är ju tänkt som strö i ligghallen och inte som mat, nu har vi fått skära ner lite på hösilaget istället och kommer ha massa hösilage över, men måste åka och hämta mer halm! Det har ju också gått mindre hösilage än beräknat, eftersom vintern har varit så mild här i mellansverige, ända fram till nu.
 
Känns bra att ha hö ändå. Jag har till efter första skörd, kanske enda till andra.
Nog fick jag fanimej betala 100% över mitt vanliga pris per kilo på ett hö som redan är svindyrt (inplastat och fantastisk kvalitet).
Det bästa är att jag faktiskt har halm också, så även om plånboken svider i år så känner jag ingen som helst panik. Jippie!!
 
Det finns ju foder, men kanske inte så nära eller till så billigt pris man är van vid. Folk vill ju såklart ha så billigt o nära som möjligt. I min del av Sverige finns de fortfarande endel hösilage åtminstående, i mittersta värsta Götaland. Jag hörde mig runt och fick tag i mer mat när jag köpte en ny häst och på så sätt behövde mer foder. Så alla kanske inte heller utannonserar.
 
Jag läser och hör mkt om desperara djurägare som inte får tag på hö, bönder som fått avliva äldre besättningar för att maten ska räcka, folk som inte får tag på hö och får ge massvis med lucernhack istället.

Nu klarar jag mig, men vi fastnade i en rätt intressant diskussion i stallet om vad man kan ge när höet tryter...

Morötter innehåller tydligen en hel del fibrer, men i princip nada protein o fett.
Förr gav man djuren potäter, hur mycket potatis behöver en häst egentligen?
Utomlands fodras hästar med en hel del majs?
Olja kan ju komplettera fettdelen en bit, men det är ju inga större mängder som kan tas upp.

Spåna gärna vidare. Vad ger man hästar utomlands där man inte kan ge samma hömängder som här?
vart kan man köpa gräspellets?
 
Med dagens foderleverantörer finns det nog i de flesta fall hösilage att köpa och som man får hemlevererat typ horsehage - vet även andra foderleverantörer i mitt område som kör lite längre men kostar mer. men det är klart det är en merkostnad som man som hästägare kanske inte räknat med.

Det många hästägare i min trakt är besvikna på är när de tror sig "bokat" och fått bekräftat av bönder att de ska få köpa hela året. men att sen bönderna har insett att de har brist och då inte vill sälja för att de prioriterar sina egna djur.
 
Känns bra att ha hö ändå. Jag har till efter första skörd, kanske enda till andra.
Nog fick jag fanimej betala 100% över mitt vanliga pris per kilo på ett hö som redan är svindyrt (inplastat och fantastisk kvalitet).
Det bästa är att jag faktiskt har halm också, så även om plånboken svider i år så känner jag ingen som helst panik. Jippie!!

Jag har också hösilage.
Dock till normalpris från samma utmärkta leverantör som vanligt.
Och han har lagt undan åt mig så det räcker fram tills nästa skörd, då det förstås blir nytt, friskt foder till nästa säsong.
 
Min leverantör varnade redan tidigt i höstas att han ev inte kunde leverera hela året pga skörden, vilket gjorde atr jag kunde leta alternativ tidigt.
Vi tar en del själva, fick inte ens in 1/4 mot förra året i år...

Skulle inte vilja påstå att mitt vanliga hö är billigt direkt, men sett folk som säljer oanalyserat småbalshö för 9.-/kg. I år kan äntligen bönderna göra lite vinst.
 
Min leverantör varnade redan tidigt i höstas att han ev inte kunde leverera hela året pga skörden, vilket gjorde atr jag kunde leta alternativ tidigt.
Vi tar en del själva, fick inte ens in 1/4 mot förra året i år...

Skulle inte vilja påstå att mitt vanliga hö är billigt direkt, men sett folk som säljer oanalyserat småbalshö för 9.-/kg. I år kan äntligen bönderna göra lite vinst.
Fast bönderna gör stor förlust då dom inte fått in hö/halm/korn osv från åkrarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 668
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 301
Senast: svea
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 690
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp