När höet tryter...

Fast bönderna gör stor förlust då dom inte fått in hö/halm/korn osv från åkrarna.

Ja och typ ingen av dessa bönder säljer sitt grovfoder för 9 kr/kg heller för har de sån brist så är det snarare så att de prioriterar sina egna djur dvs behåller själva, alternativt som sagt tidigare är fodret bokat sen länge av kunder som bokat upp större volymer . Då säljs inte det bokade fodret helt plötsligt till x drastiskt plötslig prishöjning .

Men som sagt tidigare : självklart innebär ett år som detta (många liknande år tidigare) att det inte finns grovfoder i överflöd för småkunder att bara ta hem /ringa närhelst för mindre partier .

@PopcornPlayer förstår inte hur du resonerar ang att bönderna skulle göra vinst i sammanhanget.
 
Senast ändrad:
Med dagens foderleverantörer finns det nog i de flesta fall hösilage att köpa och som man får hemlevererat typ horsehage - vet även andra foderleverantörer i mitt område som kör lite längre men kostar mer. men det är klart det är en merkostnad som man som hästägare kanske inte räknat med.

Det många hästägare i min trakt är besvikna på är när de tror sig "bokat" och fått bekräftat av bönder att de ska få köpa hela året. men att sen bönderna har insett att de har brist och då inte vill sälja för att de prioriterar sina egna djur.

De stora leverantörerna här drabbades lika hårt som alla andra. HorseHage är lokalproducerat det med. Enda som skiljer är pris och förpackning. Så nej det är inte riktigt så enkelt att ”bara” ringa någon av de stora och betala lite mer i bristområdena. De fick inte in fulla skördar de heller, och har mindre att erbjuda samtidigt som efterfrågan skenade.

Halm av ät-kvalitet är helkört här. Jag står inackorderad och det finns mer än tillräckligt foder tack och lov (egenproducerat. Däremot har stallägaren inte kunnat sälja lika mkt externt som innan). Värdena är inte någon höjdare men i år är man mer än nöjd med kvantitet och hygieniskt bra kvalitet. Stallägaren har halm med. Den är inte rolig..
 
Ja och typ ingen av dessa bönder säljer sitt grovfoder för 9 kr/kg heller för har de sån brist så är det snarare så att de prioriterar sina egna djur dvs behåller själva, alternativt som sagt tidigare är fodret bokat sen länge av kunder som bokat upp större volymer . Då säljs inte det bokade fodret helt plötsligt till x drastiskt plötslig prishöjning .

Men som sagt tidigare : självklart innebär ett år som detta (många liknande år tidigare) att det inte finns grovfoder i överflöd för småkunder att bara ta hem /ringa närhelst för mindre partier .

@PopcornPlayer förstår inte hur du resonerar ang att bönderna skulle göra vinst i sammanhanget.

De bönderna som har över o kan sälja dyrt kan äntligen göra vinst. Säger de själva.
 
De bönderna som har över o kan sälja dyrt kan äntligen göra vinst. Säger de själva.
Så kanske 1% av bönderna har lyckats med sin skörd och kan tjäna pengar. Dom 99% som har misslyckats förlorar stort.. påhittade procent men jag har inte pratat med någon som lyckats och har överflöd.
 
De bönderna som har över o kan sälja dyrt kan äntligen göra vinst. Säger de själva.

Jag är lite osäker på galghumorn hos de som tycker de lyckats. Det finns nog ingen/extremt få som har fått normala skördar. Vilket innebär att visst, det kan gå att få mer vinst per kg, men å andra sidan ger färre kg mindre vinst totalt. Så det blir ett fattigt år ändå, och det är så de producenter jag känner ser det.
 
Min höbonde kunde slå våtängar i somras och fick ihop ganska många balar på det. Jag köpte hela lagret. Tur det för det verkar sannerligen inte lätt att få ihop bra hö i år! Halm var dödsdömt, var och tittade hos några men det var inte tjänligt som foder (eller ens strö för den delen).

Vi får hoppas kommande säsong blir bättre!
 
Jag skulle haft hö fram tills i alla fall April. Men för tre veckor sedan fick jag veta att det inte blir mer hö alls. Bonden hade slut. Jag hade hö så jag klarade mig i 15 dagar om jag snålade rejält. Kul att få det beskedet några dagar innan man ska hämta nästa leverans.

Jag har ökat på min giva av lusernpellets. Kompletterade med lusernhack för att få lite tuggtid.
Lyckades hitta en bonde som kunde sälja 100 småbal med likvärdigt hö. Men efter det...då vet jag inte vad jag ska göra. Hoppas på att snön försvinner snart. :(
 
Jag skulle haft hö fram tills i alla fall April. Men för tre veckor sedan fick jag veta att det inte blir mer hö alls. Bonden hade slut. Jag hade hö så jag klarade mig i 15 dagar om jag snålade rejält. Kul att få det beskedet några dagar innan man ska hämta nästa leverans.

Jag har ökat på min giva av lusernpellets. Kompletterade med lusernhack för att få lite tuggtid.
Lyckades hitta en bonde som kunde sälja 100 småbal med likvärdigt hö. Men efter det...då vet jag inte vad jag ska göra. Hoppas på att snön försvinner snart. :(

Fy fan vad jobbigt!! Hoppas det löser sig. Dyrare hö med lång transport?
 
Här kostar småbalshö (oanalyserat) 4,50 kr/kg. Och det går ju under en övergångsperiod i väntan på bete. Detta hö kommer uppifrån, så visst finns det hö att få tag på - det är en kostnadsfråga. Både per kg och för transporten.
 
Det lär nog inte bli några betäckningsston i år, för det lär inte finnas grovfoder så att det räcker till dem. Fullt upp med våra egna hästar, även om det kommer räcka till dem.
 
Vi klarar oss i år pga av att Vi är prioriterade. Kanon fint tidigt skördat hö de behöver knappt kraftfoder.
Resterande regnade bort, både hö och halm .
 
Jag läser och hör mkt om desperara djurägare som inte får tag på hö, bönder som fått avliva äldre besättningar för att maten ska räcka, folk som inte får tag på hö och får ge massvis med lucernhack istället.

Nu klarar jag mig, men vi fastnade i en rätt intressant diskussion i stallet om vad man kan ge när höet tryter...

Morötter innehåller tydligen en hel del fibrer, men i princip nada protein o fett.
Förr gav man djuren potäter, hur mycket potatis behöver en häst egentligen?
Utomlands fodras hästar med en hel del majs?
Olja kan ju komplettera fettdelen en bit, men det är ju inga större mängder som kan tas upp.

Spåna gärna vidare. Vad ger man hästar utomlands där man inte kan ge samma hömängder som här?
Hört om en helt fascinerande diet på dadlar fårfett osv i kakor till hästar i öknen. Antagligen förr.

(Frågan är dock om det inte var "kraftfodret")

I Sverige så hamlade man väl ibland förr? https://sv.wikipedia.org/wiki/Hamling men det är ju lite sent påkommet såhär års. Dvs det blev lövkvistar att gnaga på.
 
Min höbonde kunde slå våtängar i somras och fick ihop ganska många balar på det. Jag köpte hela lagret. Tur det för det verkar sannerligen inte lätt att få ihop bra hö i år! Halm var dödsdömt, var och tittade hos några men det var inte tjänligt som foder (eller ens strö för den delen).

Vi får hoppas kommande säsong blir bättre!
Hade du sagt det till mig så kunde jag ordnat det åt dig ;)
 
I min ände av Småland verkar det finnas foder. Förstaskörden blev skral men 2-3e hel normal minst.
Mitt häst hösilage blev för bra för mina ponnys även om det fick stå en bra bit in i juli. Har balar så det räcker. :)
Svärfar med mjölkgård har så det räcker, sålt några bilar+släp iår.
Halmen/spannmål var dock svårare. Mognade sent och då hade det äntligen börjat regna lite mer. Fick iaf en omgång bra foderhalm men nu är den snart slut så måste få tag i mer:crazy:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 666
Senast: Lhas
·
Foder & Strö Hej, Jag har problem med att få upp min tunna 3-åriga Oldenburgare i hull. Betet är slut så jag fodrar med grönt och fint hö. Höet har...
2
Svar
24
· Visningar
4 301
Senast: svea
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
1 877
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 690
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp