När kan jag börja hoppträna i grupp?

Nickelodion

Trådstartare
Har tagit mig an syrrans varmblods sto som är 10år och ska hoppa in henne.
Hästen i fråga har varit ridhäst i ca 3år och tävlas i dressyr (startat lokalt)
Hon har trav hoppat några ggr tidigare och har fattat själva grejen med hinder men nu har jag kört lite "riktig" hoppning med henne typ studs och lite mer avancerat markarbete några gånger. Har alltså precis börjat nu.

Hon kan galoppera riktigt fint men är svagare i höger galopp.Galoppen är dock fortf lite knackig. Och jag har hoppat lite små hinder i galopp vilket har funkat fint. Hon har bra rund galopp och bjuder fint på hinder. Hon gillar att hoppa helt enkelt! =)

Men nu till frågan. Hur pass väl tränad/förbered bör hon vara för att kunna vara med och hoppa i en grupp? De andra i gruppen tävlar lokalt med sina.
Vad bör jag tänka på så här i början ang vilka hoppövningar jag använder?
Mkt gymnastik hoppning? Hoppa bana?
Jag vet att min tränare säkert kan anpassa träningen för oss så att jag kanske bara är med på uppvärmningen i början tex. Men jag vill endå känna att hon är väl förbered och inte tycker det känns för svårt/tufft.

Jag har tävlat hoppning med mitt fullblod upp till reg nivå så känner att jag har kunskapen att hoppa in henne själv utan tränare nu i början.
Mitt mål med henne är att kunna starta en lokal 80-90cm till nästa termin. :)
 
Sv: När kan jag börja hoppträna i grupp?

Prata med din tränare. det kanske finns en grupp som är till för gröna hästar/unghästar som precis börjat att hoppa. brukar ju finnas sådana grupper.
 
Sv: När kan jag börja hoppträna i grupp?

tänkte jag oxå.
Eller om du kan träna privat till en början.

Värsta som finns när det är folk med som inte platsar, tar så jäkla mycket tid om det ska ändras o sänkas o än värre om de vägrar o måste göra om o om o om...
 
Sv: När kan jag börja hoppträna i grupp?

du känner inte nån privat tränare som du kan träna för? kostar ofta inte mer än vad ridskola kostar (dvs lektions avgift + medlems avgift).
då kan ni ta det i hästens takt och så får ni mer träning för pengarna ^_^.

för att rida i grupp så ska ni kunna så mycket och vara så förberedda att ni kan få ngt utav lektionerna, så att instruktören inte bara låter er hoppa låga hinder och nöjer sig med att hästen kommer över och fokuserar mer på de andra eleverna.

när det är hästen som ska lära sig så är det bättre med en privat tränare/instruktör, då all fokus ligger på en häst och en ryttare istället för 5 hästar och ryttare där 4 vill hoppa högre och träna teknik medan en vill hoppa in hästen och lära den grunderna.
 
Sv: När kan jag börja hoppträna i grupp?

Min Simba hadde inte sätt ett hinder (om man inte räknar med nedfallna träd) innan jag började träna i grupp.
I gruppen fanns jag på häst och 5 A/B ponnyer så höjden var samma för oss :D

Kram och lycka till.
 
Sv: När kan jag börja hoppträna i grupp?

Jag tycker inte att hästen ska behöva kunna så mkt för att vara med. Man får ju anpassa det efter hästen. Märker man att hästen börjar bli trött (psykiskt eller fysiskt) så är det ju bara att avsluta.

Men sen måste man såklart vara i en hyfsat lätt grupp också. Om den gruppen du har tänkt vara med i håller på med svåra övningar så är det inte säkert att ni platsar in Varje gång. Många gånger gör man ju både lätta och avancerade övningar så så kan man ju hoppa över de svårare.

Finns det bara en grupp?
 
Sv: När kan jag börja hoppträna i grupp?

Har du bara nagon med dig nar du hoppar hemma, och du kanner dig ganska saker pa vad du gor (vilket det verkar som!) behover du ju inte ha jattebrattom att trana i grupp.

Hemma kan du trana mycket styrketraning/gymnastikhoppning, precis som du ar inne pa. Speciellt om det ar en travare behover den starka sig da den naturligt inte har en stark galopp, sa den inte vanjer sig vid att hoppa pa fart.
Enkelt ar ju att travhoppa ett racke med en travbom ca 2m framfor (sen ska hasten alltid landa i galopp). Aven enkla serier, t.ex.5-o-en-halvan, studs, serier.

2 bommar i varsin ande av langsidan som du galopperar over och forsoker vaxla antalet galoppsprang mellan.

Nar hasten kan hoppa lite serier, lite olika typer av hinder, landar i galopp och tanker framat, och ar styrbar runt en enkel bana, da ar det val lagom att ta med den pa traning :)
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 419
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
825
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
964
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp