när kan jag släppa hästarna på bete?

Buck

Trådstartare
på grund av att dumma jag släppte hästarna i sommarhagen när vinterhagen var en lerpöl så blev sommar hagen också upptrampad :(, vi har nu ringharvat och plattat till hagen igen + sått nytt gräs. det har växt upp en del men tror att det är mest det gamla gräset som kommer :(.

min fråga är nu då, vi sådde in hagen i början på mars och hagen är inte allt för stor, för stor för en ensam häst att beta ner på en sommar men 2 hästar är precis vad hagen klarar. (ingen stor hage dvs)

när ungefär tror ni att hagen är tillräckligt uppväxt för att man ska våga släppa hästarna i hagen utan att den blir uppäten på en vecka och upptrampad?

innan så har denna hagen varit super fin oavsett väder :D. jämn och fin utan oätligt ogräs, väl dränerad och fri från sten efter år av stenplockning :love:. har klarat av får och ponnyer året runt utan att det knappt blivit upptrampat vid grinden, men 2 stora hästar en regnig vinter klarade den inte :(.

så, när borde hagen vara häst vänlig igen?
 
Sv: när kan jag släppa hästarna på bete?

Om ett år ungefär.
Det tar TID för gräsrötter att etablera sig så pass att de klarar av slitaget från hästhovar.
 
Sv: när kan jag släppa hästarna på bete?

Håller med Nixehen. Det tar minst ett år för gräsrötterna att bli så pass starka att de klarar av att betas och trampas på utan att det blir en lervälling på 10 minuter. Så räkna inte med något lyckat bete i den hagen detta året.
 
Sv: när kan jag släppa hästarna på bete?

Tyvärr så har de andra rätt. Man ska vara rädd om sina sommarhagar på vintern.
 
Sv: när kan jag släppa hästarna på bete?

:cry: ush det låter inte roligt alls, jag hade tänkt vänta med att släppa hästarna i hagen fram tills juli, men kan vi inte använda hagen på ett år så blir det till att stöd fodra hästarna hela sommaren och shettisen kommer få gå ensam hela året också då hennes hage ligger vid sommarhagen och de andra hagarna som används nu är på andra sidan huset :C.

men om det nu spelar någon roll, jag var ute i hagen idag och den var väldigt grön, mest av maskrosor, grodblad och klöver men den hade återhämtat sig bra, det som vi sådde in har knappt börjat växa än men det är samma gräs som grannen sår in sin vall med = det borde vara högt gräs i tid till andra skörden antagligen i augusti(?).
vet att om man plöjt upp hagen och sått så hade det tagit längre tid, men nu när det är fullt av gamla gräsrötter, mossa, nytt ogräs m,m kan den vara ok i år då?
 
Sv: när kan jag släppa hästarna på bete?

Alltså du kan ju släppa hästarna där, men förvänta dig inte att det gräs du sått in ska ta sig något vidare utan det kommer vara det gamla som kommer finnas där, det nya kommer det inte bli mycket med detta året.
 
Sv: när kan jag släppa hästarna på bete?

Risken finns väl att betet inte räcker hela sommaren om du släpper dem där i år och då har du kvar problemet nästa vår också.
 
Sv: när kan jag släppa hästarna på bete?

Visst växer det, men rötterna behöver tid för att inte trampas sönder. Släpper du för tidigt har du samma problem varje år, istället för att vallen växer sig stark.

I och med att gräset inte får en chans på allvar, kommer ogräset att ta över och vallen försämras år för år.
 
Sv: när kan jag släppa hästarna på bete?

:rofl: aaah vad surt det ska vara!, hästarna brukar bara få en 2-3 veckor på bete och gå in på natten resten av sommaren så de är inte jätte beroende av att gräset ska täcka hela grovfoder intaget. kommer vänta att släppa ut dem i sommarhagen tills gräset är högt/om det blir högt, får vara extra noga nu då och slänga in dem i vinterhagen de dagar det regnar(den är jag inte lika rädd om då dom ändå trampar upp den till vintern igen).

men kan man hjälpa gräset att växa upp genom att klippa det? har hört ngt om ju oftare man klipper ju snabbare växer det?(eller var det om hår...)
 
Sv: när kan jag släppa hästarna på bete?

Visst kan du göra det, men du blir så fixerad av det som händer ovan jord. Det som förstörs av hästar är det UNDER jord, d v s rötterna. Du kan klippa hur mycket du vill, men hjälper det rötterna att etablera sig?

Får du inte ett bra, tåligt rotsystem har du ingen vall. Det är så enkelt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
636
Senast: yamyam
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 583
Senast: Juli0a
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
407
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 021
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp