När kastrera?

Sv: När kastrera?

Vad betraktas som det "normala" för kulorna att trilla ner?

Min första hingstunge är nu 3½ månad och de är inte nere, tycker dock det ser ut att vara på g. Han klättrar mkt på mamman men det gör det väl ändå.

Den andra fölungen som är en månad yngre ganska exakt har bägge kulor nere.
 
Sv: När kastrera?

Båda mina föddes med sina nere den ena drar dem upp och ner när han känner för det dock gör hans far likadant och han är 10, även om han nu har svårt att lyckas få upp båda då de är lite för stora, så vi får hålla tummarna att lillkillen inte gömmer dem när han skall kastreras till hösten känns som att risken finns.

Vad gäller ålder så har jag alltid hört att kastrering påverkar höjden när den görs innan tillväxtzonerna i benen har slutit sig vilket inte sker förrän vid 2-2,5 år.
 
Sv: När kastrera?

Ok då verkar det variera i ganska stor skala alltså. Om våran håller sig kvar så blir det unghingstbete nästa vår där de sedan kan gå kvar på lösdrift.
Så vi kommer vänta med att skära honom tills hemkomsten.

Imponerande att kunna dra in kulorna titt som tätt:D Jag trodde att om dom väl var nere så stannade de där..:o;)
 
Sv: När kastrera?

@Gylle:

Väldigt intressant, tycker jag! Så om man har ett hingstföl som riskerar att bli lite litet förordar du att man kastrerar tämligen tidigt?
Hoppas du har rätt, för kan man påveka mankhöjden som färdigvuxen bara med två-tre centimeter så är det ju jättebra!
Någon annan som läst ngt liknande eller kanske har stort kunnande i frågan?
 
Sv: När kastrera?

draken;14603637Hoppas du har rätt skrev:
Varför skulle det vara så jättebra?
Enda grejen jag kan se är väl att man kasterar de ponnyföl sent, som riskerar att kunna bli övervuxna.
 
Sv: När kastrera?

men när tidigast kan man göra de?? e bägge kulorna nere nu så borde man kunna kastrera nu???? elelr inte för att jag tänker göra de men man KAN alltså?
 
Sv: När kastrera?

Klart man kan kastera direkt. Det gör man på smågrisar efter ett par tre dagar, och på kalvar efter några veckor.
 
Sv: När kastrera?

Kastrerar man tidigt så blir hästen högre. Rörbenen växer mer då.
Sen vet jag inte direkt vad "tidigt" är, men skulle gissa på att hästen ska vara max 1 år.

*Harkel*
Räknas 10 månader som tidigt? Köpte nämligen en ettåring som vart kastrerad vid 10 månader,och han skulle landa på ca 170. Kommer jag få en 175 plussare nu? :eek::o:angel:
 
Sv: När kastrera?

Inte alls omöjlig att den blir stor. Om nu den beräknade höjden 170 stämmer.

Har ofta märkt att i alla fall många som säljer arabunghästar har orimliga beräkningar på hur höga hästarna ska bli. (men det klart, säger man att man tror araben blir 156 så hittar man ju fler köpare...)
 
Sv: När kastrera?

Ja,han är ju halvblod,och både mamman och pappan är ganska stora (har för mig 167 resp. 165?),min ettåring är stax över 150 cm nu.
 
Senast ändrad:
Sv: När kastrera?

Är väl fullt normalt att dom flesta kan dra upp dom när dom vill, deras sätt att reglera temperaturen. Sen är det nog obekvämt för hingstarna att springa fort med dom nere ;).

Min kallblodstravare är 4 år och tillväxtzonerna är inte slutna än (röntgades i Juni). Enligt vet. kommer han växa 1-2 cm till innan han är färdig. Klapphingst kastrerades när han var ca 1½ år och är över standardmått för rasen, mättes till 160cm i våras så han kan vara lite större nu.
 
Sv: När kastrera?

Menar ni stor synonymt med hög? Alltså inte mycket massa i kroppen utan bara hög mankhöjd? Någon nämnde ju "skranglig".

För min del så kan hästen inte bli för hög (förutsatt att den inte växer sönder), jag är 180 cm lång och mitt enda problem med min trevliga fölunge är att han kanske blir för liten för mig när han är vuxen! Så då kan jag alltså tjäna på att kastrera tidigt?
 
Sv: När kastrera?

Varför skulle det vara så jättebra?
Enda grejen jag kan se är väl att man kasterar de ponnyföl sent, som riskerar att kunna bli övervuxna.

Enkelt, CK. Jag ser hellre att min häst blir 164 istället för 161 om jag kan välja! Har du problem med det?
 
Sv: När kastrera?

Nej, men du kanske har.
För det finns ingen forskning som bevisar att de som växer "onödigt" mycket pga tidig kastrering har samma hållbarhet som om de fått växa till opåverkad höjd.
 
Sv: När kastrera?

Nej, men du kanske har.
För det finns ingen forskning som bevisar att de som växer "onödigt" mycket pga tidig kastrering har samma hållbarhet som om de fått växa till opåverkad höjd.

Nej, det gör det säkert inte. Finns det forskning som visar motsatsen? Att tidigt kastrerade hingstar växer någon centimeter mer och av just denna anledning håller sämre?
 
Sv: När kastrera?

Jag har alltid kastrerat hingstarna som åringar. På våren innan de släpps ut på bete. Jag tar de gärna i mars-april så att de är läkta innan betessläppet. Då kan jag slappna av och ha blandad flock på bete utan att oroa mig för att någon ska bli dräktig som jag inte vill ska bli dräktig. Dessutom behöver jag inte tänka på flera olika hagar med flera olika vattenkärl etc. Det blir enklare så helt enkelt.

Jag har gjort den där biten flera gånger med att ta fram unghingstar och få dem godkända. Aldrig mer säger jag. Det är alldeles för mycket jobb för att det ska vara roligt i längden.
 
Sv: När kastrera?

Vad bra att det fungerar att kastrera så pass tidigt! :)
Tyvärr är det ju väldigt opraktiskt att ha en hingst, ung eller inte! Tex krångel att hitta stallplats osv.

Nu är mitt föl inget hingstämne, men även om han vore det så skulle jag inte visa honom! Har förstått att det är som du säger, det är alldeles för dyrt och krångligt! :crazy:
 
Sv: När kastrera?

Då har jag en fråga till... jag å kompisen har 2 fölungar som nu snart e 3 mån. bägge har kulorna nere å allt sånnt. när de e dags för kastrering kommer vi göra det liggande MEN vad e bäst?

Om de e snö å kallt ute å ingen gegga.. e de inte bättre å ha dom ute då än inne i en box?

Vet kompisen kastrerade sin hingst förrförra hösten å då blev han rekomenderad box vila men vet ej om de kan berott på flugor mm..

förstår självklart att dom ska ta de lugnt så stygn mm ej går upp men vad säger ni.. en liten hage ute som e fri från gegga eller stå i boxen???
 
Sv: När kastrera?

Vid liggande kastrering så är de sydda och de skall stå på boxvila till att börja med har dock hört väldigt olika bud om hu länge allt från några dagar upp till 2 veckor (vilket alltså blir tills stygnen är tagna) dagliga promenader vid hand är det enda motion för dem.
Vid öppen kastrering (stående) så skall hästen röra sig så mkt som möjligt för då skall såret hålla sig öppet så att ev sörja kommer ut därav mkt rörelse för dem.
 
Sv: När kastrera?

oki de va inga stygn om skulle tas när kompisen kastrerades liggandes. de va sånna där som försvann av sej själv..

men vad e bäst å göra? stående eller liggande.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 452
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 054
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp