När kastrera?

Sv: När kastrera?

oki de va inga stygn om skulle tas när kompisen kastrerades liggandes. de va sånna där som försvann av sej själv..

men vad e bäst å göra? stående eller liggande.

Bra fråga - alla har sin åsikt ;)

Narkos och sövning/uppvak har ju alltid sina risker och många undviker det till varje pris. Risken för komplikationer efteråt är ju mindre med sydda sår. Det är betydligt dyrare med liggande kastrering.

Vid stående slipper du riskerna narkos ger men har i stället risken för blödning och framfall och större infektionsrisk. Det är betydligt billigare och "enklare" att göra en stående hemma i stallet.

Jag är ett nervvrak varje gång jag har en häst som sövs (som tur var inte hänt så ofta) samtidigt vet jag att jag kommer oroa mig till max för komplikationer efteråt och springa där och titta minst en gång i timmen.
Behöver jag säga att jag ännu inte kunnat bestämma mig säkert hur jag skall kastrera till hösten :angel: Har faktiskt hittills enbart kastrerat en enda hingst och den blev ett mellanting då vi la den ner hemma i ridhuset (på en ny ren presenning) dock gjordes den med öppna sår som en stående men iom den låg så hade vet möjlighet att snabbt sy om det skulle behövas då det handlade om en 5 års hingst och iom det större kärl, dock var det en liten shettis på 86 cm så inte så svårt att lägga omkull på hemmaplan utan narkos.
 
Sv: När kastrera?

på våran klinik kostar de bara 200 kr mer å lägag dom än å göra de stående så penga frågan spelar ej roll i detta fallet. vill bara göra de som e bäst för lill killen =)
 
Sv: När kastrera?

på våran klinik kostar de bara 200 kr mer å lägag dom än å göra de stående så penga frågan spelar ej roll i detta fallet. vill bara göra de som e bäst för lill killen =)

? Är de dyra för stående då eller är de extremt billiga för liggande ? Brukar skilja flera tusen :confused:

Stående brukar kosta runt 1500:- och liggande från 5000:- och uppåt beroende på klinik.
 
Sv: När kastrera?

Kompisen gav 3500 för en stående på en 3 åring hemma.


Min 15 månaders hingst har ännu inte släppt ned sina kulor, han ska kastreras, men det är lite besvärligt om dom inte tittat ned än. :crazy:
Jag kan hålla honom som hingst lite till då stona är dräktiga & han befinner sig just nu med annat hingstsällskap. Men jag hoppas verkligen att dom trillar ned i vinter så jag kan kastera innan snön försvinner.
 
Sv: När kastrera?

? Är de dyra för stående då eller är de extremt billiga för liggande ? Brukar skilja flera tusen :confused:

Stående brukar kosta runt 1500:- och liggande från 5000:- och uppåt beroende på klinik.

På våran klinik kostar de 3500 kr för stående å 3700 för liggande.. gär man de därimot stående hemma så gick de på 2200 kr.. men känner att de e bäst å göra de på klinik...
 
Sv: När kastrera?

Verkligen intressant, jättetack för lästipset! :laugh:
Har lusläst! :laugh:

Då kan jag alltså dra slutsatsen att min förra häst som jag nämnde i originalinlägget blev "stor och ståtlig" för att han kastrerades tidigt? Han var förhållandevis grov, inte klumpig, hoppade hus och hade kapacitet för svår dressyr enligt dressyrfolket, och var 169cm som 4-åring och 171cm som vuxen. Med tanke på att han var född 1993 så var han ju i den övre storleksklassen på den tiden, även om 170cm nu är mer vanligt. Han kastrerades när han var 13 månader.

Någon som vet hur hållbarheten påverkas? Alltså om hästen blir mer eller mindre hållbar om den kastreras tidigt? Eller spelar det ingen roll?

Vet ju att "min" veterinär inte vill kastrera tidigt, men det blir väldigt intressant att diskutera med henne nu när jag själv läst på fakta! :)

Och faktum är att nu när jag börjat tveka om jag ska sälja min hingstunge ju vill ha en större häst! Ett orosmoment är ju att han ska bli för liten för mig, jag är ju 179cm lång och behöver ha en häst som är runt 170cm!
 
Senast ändrad:
Sv: När kastrera?

kl
Kastrerade min ena travunge vid 10 mån ålder eftersom han klättrade på allt och alla. Funderar på om detta kan försämra hans prestationsförmåga? Det manliga könet har ju en bättre fysik även på hästsidan. Vet att det finns många bra valacker, men frågan är när dom blev kastrerade.
 
Sv: När kastrera?

Nog är det väl så att hingstar kan prestera mer än valacker. Men i allafall i mitt fall så är hingstfölet inte tänkt att gå svår hoppning eller dressyr, och då går ju valack lika bra som hingst.
 
Sv: När kastrera?

kl

Jag har kastrerat en fölunge vid ca en månads ålder pga pungbråck. Var inga som helst problem med själva ingreppet medan boxvilan var allt annat än kul.

Hans bror kastrerade vi som tvååring under narkos med tanke på att brorsans inguinalkanaler var 4 resp 5 fingrar breda. Denna killens var också vida och således syddes han.

En annan bror har vi kastrerat ståendes som sen åring och där var inga problem.

De två första gossarna är ungefär lika stora liksom den bror som idag är sex år och fortfarande hingst (två är dessutom helsyskon). Medan den siste kastrerade är klart mindre än sina syskon, men det är även hingsten som är far.

För att återgå till den som kastrerades som föl... Han gick tillsammans med tre andra hingstar födda samma år och han var den som var mest hingstig och stökig i hagen. Alltid den som gasade på de andra för att få ut full pott på busandet.


Jag har alltid väntat sålänge som möjligt med att kastrera, dvs sällan innan tre års ålder. Nu försöker vi kastrera som åringar men detta mest av hänsyn till vår avelshingst som har låg tolerans mot andra hingstar även på avstånd och stressar då han springer mest hela tiden och snabbt tappar i vikt. Blev dock betydligt bättre efter att han fick ett eget "haremssto" att bo med året om. Försökte med val först men det gick inte.
 
Sv: När kastrera?

Det lutar åt att min hingstunge blir kastrerad tidigt om kulorna kommer ner som de ska! :laugh:
Har ju sett här på Buke, läst på veterinärer och klinikers hemsida att det ju inte alls är några problem att kastrera när hästen är runt året!

Rent praktiskt så är det bästa för min häst ju om han får gå kvar med samma kompisar på bete och lösdrift som han går med nu! Och eftersom alla utom han är ston så måste han ju kastreras tidigt eller flytta!
 
Sv: När kastrera?

Du får nog ändå fundera på att flytta honom pojkarna behöver jämnåriga pojkar att leka med oavsett om de är kastrerade eller inte. Deras lek är av helt annan typ än flickornas så pojkarna är oftast alldeles för tuffa mot flickorna i den åldern för att det skall funka.
 
Sv: När kastrera?

Har två stycken halvblod, 6 resp 3 år, som kastrerats vid 10 månader. Den ena är dryga 170 cm, men allt annat än skranglig och lever jävel med andra hästar ibland precis som en sent kastrerad kan göra....
Den andra var vidrigt jobbig innan han skars och blev en ängel, normalstor och normalbyggd (vad nu det är ;) )
 
Senast ändrad:
Sv: När kastrera?

Just det, den sista av de två hade båda kulorna ännu inte kommit ner, men eftersom det var en klinikkastrering så gick det finfint ändå!
 
Sv: När kastrera?

På de jag vet när de kastrerades som jag haft genom åren så har det faktiskt alltid varit så att de som skurits tidigt har alltid varit hingstigare som valacker än de som uppenbart upptäckt att de var hingstar innan de blev kastrerade.
Blir kanske fel när de går in i någon form av pubertet (de måste ju också ha sådan) som redan kastrerade.
 
Sv: När kastrera?

Intressant!
Ja, de store elake vet jag inte hur han var som liten, fick den som 4 åring, men den är otroligt trevlig med människor, mindre trevlig med andra hästar då...
Den yngre var gapig, klättrig, vallig och allmänt störig redan från ca 8 månader och den blev som sagt from som ett lamm efter kastreringen, både med människor och andra hästar.
 
Sv: När kastrera?

Vi har två hingst åringar för tillfället. Den ena är fjording/tinker (mammas) och väldigt jobbig. Han hoppade på sin mamma tidigt och hon lät honom hållas. Han håller ofta på att sparka med frambenen när man håller honom och så. Han ska kastreras nu till hösten.
Men sen har vi min egen arabiskt fullblod/halvblod åring. Han är nyinköpt och väldigt snäll.

Han har inte visat några hingstfasoner överhuvudtaget. Efter att ha läst här vet jag inte vad jag ska göra. Han får gärna bli så stor som möjligt då risken är att han inte blir tillräckligt stor för mig. Men jag vill inte att han ska bli jobbig när vi väl kastrerat honom... Kanske ska vänta tills våren med honom och se om han blir hingst innan dess. I vinter ska hingstarna gå ihop och även en valack och första hingstens mamma. Vi tror inte det kan bli några föl då hingsten är väldigt låg i rang och stoet högt och inte kommer låta honom närma sig henne. (Sin egen får göra vad som helst men ingens annan föl röra henne) Sen får man nog vara snabb i vår bara.
Vad tror ni? Nu till hösten eller till våren?
 
Sv: När kastrera?

Jag tror att det är väldigt dumt att ha ett sto ihop med hingstar. När ett sto är brunstigt kan hon strunta i rang, en betäckning kan gå på tio sekunder, hon kan brunsta mitt i vintern. Dessutom kommer hon att skapa konflikter mellan hingstarna och valacken bara genom att vara där och då kan de främst skada varandra.
 
Sv: När kastrera?

Håller med Görel, den grinigaste märr kan bli ytterst medgörlig vid brunst.... Liksom rivalitet handjuren emellan, inte en bra idé, alltså.
Jag tror iofs att den valack som blivit kastrerad tidigt och sedan går igenom puberteten som valack i stället (om det nu är så, vi spekulerar ju bara hejvilt bland olika teorier :laugh:)aldrig blir så jobbig som en okastrerad hingst kan bli.

Alla är ju individer, det måste man komma ihåg. Jag har haft dem som vi fått kastrera som 10 månaders och även de som varit änglar fram till 2.5-3 års ålder och äldre. Det finns nog ingen regel när det gäller ålder eller grad av fromhet från kastrering, utan man får se till hur individen är.

Men ston och hingstar över föl-ålder tillsammans tror jag aldrig är en bra idé :cool:
 
Sv: När kastrera?

Jag har fått många bud om när det är lämpligt att kastrera sin hingst om man vill göra det så tidigt som möjligt.

Vad är er åsikt om den saken, när är tidigast? Och motivationen till det?

Min förra häst köpte jag som 1-åring och han kastrerades när han var precis ett år. "Blir liten och outvecklad" sa en och annan. Hästen i fråga blev 171cm hög och grov och rejäl, mer lik sin morfar Cortez än pappa Leuthen.

Bästa tiden enligt min vet är 1,5 år så det kör vi på om de inte blir bråkiga eller är hingstämne. Lagom att kastrera dem i oktober när de kommer från betet och det inte är så varmt. Om de är bra att hantera så kan jag behålla en hingstunge för att låta denne "växa ut mer" om man kastrerar dem tidigt så får de ju mindre könskaraktär dvs hingstnacken infinner sig inte och de grovnar inte på samma ställen, en valack tenderar att bli rundare i formerna mer "stolik" kanske man kan säga, medans en hingst grovnar i nacken, bogen och får upplever jag en annan muskelansättning (kanske för att de spänner upp sig mer och tenderar att röra sig mer) men iaf. En valack kan även bli högre än vad den skulle ha blivit som hingst alltså mer "luftig" då den tenderar att växa under en längre tid eftersom rörbenen sluter sig senare.:) de blir normalt könsmogna vid ett - två års ålder
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 452
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 053
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp