När kastrera?

kopparberg

Trådstartare
Jag har fått många bud om när det är lämpligt att kastrera sin hingst om man vill göra det så tidigt som möjligt.

Vad är er åsikt om den saken, när är tidigast? Och motivationen till det?

Min förra häst köpte jag som 1-åring och han kastrerades när han var precis ett år. "Blir liten och outvecklad" sa en och annan. Hästen i fråga blev 171cm hög och grov och rejäl, mer lik sin morfar Cortez än pappa Leuthen.
 
Sv: När kastrera?

Kastrerar man tidigt så blir hästen högre. Rörbenen växer mer då.
Sen vet jag inte direkt vad "tidigt" är, men skulle gissa på att hästen ska vara max 1 år.
 
Sv: När kastrera?

Höga och skrangliga är typiskt för tidigt kastrerade. Min känsla är ofta att de blir väldigt "det" när de blir tidigt kastrerade de saknar totalt könskaraktär.
 
Sv: När kastrera?

Vår grabb blev kastrerad som 11 månaders för han var på väg o bli rätt bufflig redan då och eftersom han inte var hingstämne, så kastrerade vi.

Han är inte direkt skranglig utan en rejäl bit men stona uppfattar inte honom som hingstsubstitut iaf vilket är mycket bra då han kan gå med dem.

Har en hög och skranglig (dock numera musklad och fin) valack i stallet som var hingst i flera år så jag vet inte om det stämmer helt.
 
Sv: När kastrera?

Tänkte precis starta en tråd i exakt samma ämne eftersom jag står med min första manliga häst nånsin;)

Skulle gärna ha en "det" efter snart 10 år med en som är både och, men såklart fin i kroppen. Får väl se vad tråden säger!
 
Sv: När kastrera?

Vi kastrerade vår på hösten efter hingstbete när han var 1,5 år. Att de skulle bli annorlunda byggda p g a tidig kastrering är nog mycket marginellt och absolut ingen anledning att tveka att kastrera om det behövs.
Som "normalryttare" med flera ston i stallet är det inte kul att ha en unghingst att hantera.
Just nu är en klart olämplig tid p g a rötmånad och att det är varmt. Så är det inte gjort så släpp på bete om du inte kan ha honom hemma och kastrera senare i höst innan uppstallning.
 
Sv: När kastrera?

Med 1,5 år kallar jag det inte tidigt. Men nog blir många TIDIGT kastrerade annorlunda byggda. Detta gäller inte bara hästar.
Jämför med denna text om kastratsångare, dvs unga pojkar som kastrerades för att behålla sin ljusa röst.


En sidoeffekt av kastreringen var att sångarna fick en säregen kroppsform: kroppslängd över medel, långa fingrar och tår, smala armar och överkropp samt att höfterna var något bredare än normalt. Hur framträdande detta var berodde på var i barnens utveckling själva kastreringen utfördes.
 
Sv: När kastrera?

Men när blir de egentligen könsmogna..? Jag hade för mig att runt 7-8 månader, men det kanske bara är nåt jag har fått för mig som sagt.

Min lilla hingst går just nu med 2 hingstföl till och ett stöföl, stofölet är sålt och flyttar väl efter avvänjning, men en av hingstarna ska behållas som hingst och jag har alltså möjlighet att låta min gå som hingst så länge jag tycker det är lämpligt... Men är klart kluven då det är min första hingst.
 
Sv: När kastrera?

Då kapar jag tråden lite å frågar när kan man tidigast kastrera???

har en hingst unge super trevlig (Änn sålänge) men klättra HELA TIDEN på mamma. han e 2½ månad nu å bägge kulorna e nere på han.. Han har inget avelsvärde å ska därför bli valack,. men när kan man göra d esom tidigast? mvh misen
 
Sv: När kastrera?

Min förra häst som kastrerades som 1-åring växte upp till en rejält grov häst! Mycket massa och rejäl hals. Men å andra sidan kanske han skulle blivit FÖR grov om han inte kastrerats tidigt?
 
Sv: När kastrera?

Just det där med att bli bufflig är ju något som styr när det ska kastreras i mitt fall! Känns ju helt onödigt att börja krångla om unghingsten börjar krångla! :crazy:
 
Sv: När kastrera?

Min hingst är än så länge föl, han är född i slutet av maj! :p

Han står uppstallad på ett stuteri just nu, där ska han stå även efter avvänjningen. Problemet är att det kommer förmodligen bara bli han och ston där till sommaren när han är 1 år! :crazy:

Och funkar det då att jag tar hem honom (jag är inackorderad) så vill inte heller jag att det ska vara någon hingst bland stona, en hingst för andra att hantera etc! Så då känner jag att kastrering efter 1-årsbetet skulle vara praktiskt! Skulle det komma en eller fler hingstar till stuteriet där han står nu, då får han gärna gå kvar där ett år till!
 
Sv: När kastrera?

Min förra häst (som kastrerades som nybliven 1-åring) hade precis börjat intressera sig för stona omkring sig när han kastrerades! Han är född i april och jag köpte honom i maj året därpå. Och då hade han kommit på att han var hingst, uppfödaren (stort stuteri) hade just uppmärksammat "problemet" och planerade på att skilja stona från hingstarna i lösdriften.

Han kastrerades ett par dagar innan jag hämtade honom, och när jag kom till stuteriet stod han och uppvaktade en gammal avelsmärr i boxen bredvid! :D
Han skrek, hingstade sig, kråmade och uppvaktade. Avelsmärren i boxen bredvid stod och sov, totalt ointresserad av en liten slyngel på 1 år! :D
 
Sv: När kastrera?

Gick han med ston tills han var 13 månader kan man nog säga att den uppfödaren hade tur som inte stod med ett antal oönskade dräktighter.
 
Sv: När kastrera?

Första vintern var inga problem att ha honom som hingst med 3 ston i stallet eftersom stona inte brunstar då. Det började på vårkanten. Han är född i april och vi skickade på bete 15/5. Månaden innan dess fick vi dela hagar - jobbigt. Han stod och skrek och sprang omkring (ensam) och var allmänt besvärlig även om han inte var dum. Men inte bara det, stona var heller inte så kul att hantera. Så det var en lättnad när vi skickade honom till bete. på hösten tog vi honom till klinik innan han kom hem. Men vilken skillnad på häst! från dag ett var han lugn och trevlig att hantera. Det hade ju inget med kastreringen att göra för det går inte på en dag, utan att han varit och fajtats med andra hingståringar. Det var väldigt fostrande, så det kan jag rekommendera alla - skicka på hingstbete!
 
Sv: När kastrera?

Jag vet inte om många kastrerar SÅ tidigt att det har den effekten. Man kan väl inte kastrera förrän testiklarna kommit ner, eller? Är de könsmogna innan dess?
1,5 år är kanske inte så tidigt, det är nog ganska normalt när jag tänker efter.
 
Sv: När kastrera?

*kl*

Min fölunge var hingst redan när han kom ut :crazy: kulorna har varit nere sedan dag ett. Nu är han snart 3 månader och de andra hästarna inkl hans mamma kräks snart på honom :devil: Hingstnacke har han dessutom också.. så jag är också intresserad av att vet hur tidigt ni tycker det är ok att kastrera.

Har haft två hingstar tidigare men den ena (hans helbror trillade inte kulorna ner förens vid nästan 2 år och han var hur snäll och lugn som helst) Den andra kastrerades vid 3 år då han inte förens då började visa lite temprament.

Och när blir de könsmogna? han tränar ju redan på sin mamma... Med den hingstkaraktären han uppvisar nu så kan man ju redan tro att han är det redan...:eek: Som tex när jag kom tillbaka efter en ridtur och han fick syn på oss så kom han galopperandes och skrek och kastade sig över sin mamma och skulle "betäcka" henne precis som om han ville visa att detta var hans sto.. Min häst som jag ridit blev livrädd och kaste sig åt sidan trots att det var staket emellan fölet och honom.
 
Sv: När kastrera?

De hade tydligen kollat om hingstungarna intresserat sig för stona vilket de inte gjort. Är så unga ston i brunst på vintern över huvud taget?
 
Sv: När kastrera?

Nog ska det bli hingstbete! Blir det fler hingstar där han står är det ju enklast, annars får det bli hingstbete någon annanstans!

Det är så typiskt, uppfödaren på stuteriet ville bara ha hingstföl, hon hade tom spekulanter på hingstar. Och så får hon bara ston! :grin:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 452
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 053
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp