När kommunens agerande är åt skogen

Jag vet inte vad en nämnd är eller vad det har för syfte. Inte heller vet jag vilka som sitter där och varför.

Gå in på din kommuns sida så kommer du garanterat hitta vad du söker.
Nämnderna kan heta lite olika beroende på kommun men det brukar vara ganska lätt att hitta och se vad som ligger på varje nämnd samt också se vilka som sitter i vilken nämnd.
Du har ju gott om tid så det är ju perfekt att sätta sig in i hur din kommun styrs :)
Jag har själv på sista tiden pluggat på just detta och det är helt enkelt bara gå in på respektive kommuns hemsida och söka sig fram! Jag har gått igenom Region Stockholms 26 kommuner på sista tiden.
 
Det verkar som det skiljer sig lite beroende på vilken kommun man bor i.

En annan skillnad gällde tillgänglighet. I en kommun skulle boendestödet finnas tillgängligt kontorstid måndag till fredag och brukaren skulle ha möjlighet att få stöd på kvällar. I två av kommuner var tillgängligheten större, och boendestödet skulle finnas tillgängligt både dagtid och kvällstid alla veckodagar. Även omfattningen av boendestödet varierade, från 1 timme varannan vecka till fyra gånger per vecka.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/ovrigt/2019-3-7.pdf
 
Hur kollar man den lagliga grunden då?

Jag hade börjat med att fråga handläggaren och bett hen hänvisa till vad de baserar detta på. Oftast är det smartast att bara ställa en öppen fråga. "Hur kommer det sig...".

Kommuner kan ha massa skumma "riktlinjer" som inte är förenligt med lagar. Ofta försöker de säga att "behovet är tillgodosett på annat sätt". Många kommuner avslår tex notoriskt kontaktperson om den som ansöker bor i gruppbostad (vilket det inte finns ngt lagstöd för). Tyvärr är det också så att vissa får höra att "det är ingen idé att du ansöker om denna insats eftersom du kommer få avslag". Sen presenteras statistik med kontentan "det är så få som söker denna insats". Man ba no shit sherlock?
 
Det vet jag förstås inte, men det är ju diskriminerande att inte ge boendestöd andra tider än kontorstid.

Det håller jag såklart med om!

Jag menade att om kommunen har sådan skyldighet så gör de ju fel nu och du kan ta det till andra instanser.

Om det inte finns några sådana skyldigheter handlar det ju om politiska prioriteringar. Då är det bara genom att påverka de lokala politikerna som man kan få till en ändring.

Tillägg, man kan också givetvis gå via tjänstemännen. De ser ju också vilka behov som finns även om de bara kan fatta beslut enl direktiv och budget.
 
Min första fråga är, har kommunen en skyldighet (juridiskt alltså) att erbjuda boendestöd på obekväm arbetstid? Påverkar ju en del vilka möjligheter man har att strida för saken.

Speciellt om det inte är krav på att det ska finnas alla tider kan vägen via politiken vara framgångsrik. Politikerna kan ju se det som en bra verksamhet även om det inte finns uttryckligt lagkrav.

Rapporten från socialstyrelsen är ett sätt att uppmärksamma brister och skillnader och inte laginnehåll (har inte läst hela så kan inte svara på om det framgår någonstans). Skillnaderna mellan kommunerna verkar vara om de har stöd på helger eller inte. Alla verkar ha stöd på kvällarna enligt citatet.

Jag blir inte klok på om boendestöd ingår i LSS (själva ordet står inte där, men hittar en några år gammal motion om det) eller om det ingår i Socialtjänstlagen (SoL). Någon som vet? LSS är ju tydlig med att stödet ska anpassas så att man kan leva ett bra liv med funktionsnedsättning.
 
Speciellt om det inte är krav på att det ska finnas alla tider kan vägen via politiken vara framgångsrik. Politikerna kan ju se det som en bra verksamhet även om det inte finns uttryckligt lagkrav.

Rapporten från socialstyrelsen är ett sätt att uppmärksamma brister och skillnader och inte laginnehåll (har inte läst hela så kan inte svara på om det framgår någonstans). Skillnaderna mellan kommunerna verkar vara om de har stöd på helger eller inte. Alla verkar ha stöd på kvällarna enligt citatet.

Jag blir inte klok på om boendestöd ingår i LSS (själva ordet står inte där, men hittar en några år gammal motion om det) eller om det ingår i Socialtjänstlagen (SoL). Någon som vet? LSS är ju tydlig med att stödet ska anpassas så att man kan leva ett bra liv med funktionsnedsättning.
Det är en insats inom SoL. Många som inte innefattas inom LSS har boendestöd, typ @Wille .
 
Det är en insats inom SoL. Många som inte innefattas inom LSS har boendestöd, typ @Wille .

Du kan också tillhöra personkrets och ha insatser via både LSS och SOL.
Att lägga boendestöd på LSS hade troligen gett mer flexibilitet då LSS är en rättighetslag som ska garantera de som omfattas av den ett gott liv som andra.
(Sen hur det fungerar i praktiken kan ju iofs ofta diskuteras).
 
Edit jag hade fel: Socialutskottet tillstyrkte motionen.
Tolkade det så också, men hittade inte just ordet "boendestöd" i lagtexten.

Jag tycker det var intressant att motionen lyfte att beslut enligt LSS riskerade skjuta över målet när den inte omfattade boendestöd. Dvs win-win både för kommun och den som behöver stöd om boendestöd ingår i LSS.
 
I min kommun kan man inte få boendestöd på kvällar eller helger. Så om man jobbar eller går i skolan under kontorstid så blir man utan stöd. Man får inget beslut på att man blir utan stöd så det finns inget att överklaga. Boendestöd uteblir bara.

Det finns inga andra utövare av boendestöd heller som man kan vända sig till. Biståndshandläggaren konstaterar bara att det är så här det ser ut. Personligt ombud konstaterar det samma. Inget man kan göra något åt säger de.

Men får kommunen verkligen diskriminera på det här sättet? För det är det det är när man inte kan gå i skolan eller jobba som andra människor och klara resten av livet samtidigt.

Det finns som sagt inga beslut att överklaga. Men jag skulle vilja få kommunens hanterande av detta prövat. Hur gör man?
Begär ett skriftligt avslag på din ansökan, gör det skriftligt, det måste de hantera.
 
Tolkade det så också, men hittade inte just ordet "boendestöd" i lagtexten.

Jag tycker det var intressant att motionen lyfte att beslut enligt LSS riskerade skjuta över målet när den inte omfattade boendestöd. Dvs win-win både för kommun och den som behöver stöd om boendestöd ingår i LSS.

Jag har precis mailat en person som är expert på detta. Mkt intressant känner jag.

Nu är ju LSS inte aktuellt för TS i nuläget men en intressant fråga!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 496
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 322
Senast: Rosett
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 458
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 148

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp