När man flyger

Shaggy

Trådstartare
Är ett tag sedan jag flög så har inte riktigt koll på vad som är ok och inte i handbagaget.
Man får inte ha med sig sin vattenflaska för den riskerar att vara ett vapen men hur är det med sisådär sjuttioelva laddkablar? Tror de man ska strypa någon med dem eller kan de ligga där?
Sen är det det där med incheckningen? Hämtar man ut boardingcardet på flygplatsen om man checkar in online eller har man det i mobilen. Har hittat lite olika info om det här. hur är det med bagage taggen den skriver man ut själv på flygplatsen eller?
/Shaggy som plötsligt inser att hon gillade att stå i kö till incheckningen
 
Du kan ta med en tom vattenflaska genom säkerhetskontrollen och sen fylla den med vatten. Kablar är inget problem. Oftast checkar du in online och har den i mobilen, det går också fint att göra det på flygplatsen och få den i "pappersform". Bagagetaggen kan du skriva ut själv på flygplatsen eller få hjälp med. 😊
 
Du kan ta med en tom vattenflaska genom säkerhetskontrollen och sen fylla den med vatten. Kablar är inget problem. Oftast checkar du in online och har den i mobilen, det går också fint att göra det på flygplatsen och få den i "pappersform". Bagagetaggen kan du skriva ut själv på flygplatsen eller få hjälp med. 😊
Tack :)
Tror jag avstår flaska och fylla med vatten. Sist jag var på Arlanda smakade vattnet i kranen vidrigt, man blir ju van vid sitt hemmavatten. Får helt enkelt köpa asdyrt vatten :(
 
Tack :)
Tror jag avstår flaska och fylla med vatten. Sist jag var på Arlanda smakade vattnet i kranen vidrigt, man blir ju van vid sitt hemmavatten. Får helt enkelt köpa asdyrt vatten :(
En flaska för 30 kr behöver inte vara en katastrof heller. Du får dricka hemmavatten hela vägen till säkerhetskontrollen 😁
 
Man kan ta med en flaska vatten på arlanda nu i de nya kontrollerna
får man det? Jag googlade och transportstyrelsen tramsar fortfarande med den där genomskinliga plastpåsen på 1 liter som allt ska få plats i. Det finns mig veterligen ingen vattenflaska som får palts i en sådan ens när den är i halvlitersformat
 
får man det? Jag googlade och transportstyrelsen tramsar fortfarande med den där genomskinliga plastpåsen på 1 liter som allt ska få plats i. Det finns mig veterligen ingen vattenflaska som får palts i en sådan ens när den är i halvlitersformat
Jag tror det är som du beskriver. Har inte hört att man får ta med en vattenflaska?
 
Kablar i rimlig mängd är inga problem, men det kan vara knepigt om du tänkt ta med dig en powerbank av större modell. Kolla vad som gäller för bolaget du ska flyga med. Upp till en viss storlek är alltid okej, sen finns det ett område där vissa är godkända men inte alla.

Powerbank och andra saker med litiumbatteri ska alltid vara i handbagaget.
 
1699637818879.png

Gäller enbart nya säkerhetskontrollen i Terminal 5
 
Precis när jag tänkte posta samma bild :rofl:
Där står ju inget om volym eller hur förpackning ska gå till. Det känns som ett totalt innehållslöst uttalande. Skriv för sjutton vad som gäller och inte "mer"
Jag reagerade också på att det inte står något mer än just "mer".
 
Nästa fråga. Hur vet man vilken terminal man åker från. Det står ju inget på biljetten.
 
För övrigt angående boarding card, så brukar det vara att man kan ha det i mobilen, eller välja att skriva ut. Nu har jag visserligen inte flugit reguljärt på 5 år, så det kan ju ha ändrats sedan dess (även om jag även innan hade bytt till att köra mobil redan innan)
 
Toppensmidigt att flyga ut ur sverige nu med de nya reglerna, stoppade allt i väskan, vattnet kunde vara kvar i min vattenflaska i metall och alla papper i mobilen.
 
Toppensmidigt att flyga ut ur sverige nu med de nya reglerna, stoppade allt i väskan, vattnet kunde vara kvar i min vattenflaska i metall och alla papper i mobilen.

Det är inte nya regler, det är den nya terminalen som har annan utrustning.
Övriga terminaler och flygplatser gäller exakt samma som förr, dvs 1 literspåse med förpackningar om 100 ml med vätskor. Dator och större elektronik tas ut, som ett absolut minimum.

Sen beror det lite på hur kablarna ser ut och vad för annat man har i väskan. Är man osäker kan man alltid ta ut kablarna eller fråga personalen hur de vill att man gör.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp