När man inte orkar längre, vad gör man då?

Tack för era svar! Igår var jag väldigt ledsen och uppgiven. Men kände att jag kunde inte ge upp denna underbara hund! Så vi kämpar på! Ska kontakta hundpsykolog igen.

Håller på och försöker hitta någon hundvakt som kan ta dom en helg då och då för avlastning. Sedan tänker jag kontakta hunddagiset som jag har full förtroende för och där hon trivs bra!

Mina föräldrar hjälper till så gott de kan med hundarna. Känner mig mer hoppfull i dag! Det måste gå! Jag älskar dom båda gränslös mycket!

Tack alla för era svar!
 
Tack för era svar! Igår var jag väldigt ledsen och uppgiven. Men kände att jag kunde inte ge upp denna underbara hund! Så vi kämpar på! Ska kontakta hundpsykolog igen.

Håller på och försöker hitta någon hundvakt som kan ta dom en helg då och då för avlastning. Sedan tänker jag kontakta hunddagiset som jag har full förtroende för och där hon trivs bra!

Mina föräldrar hjälper till så gott de kan med hundarna. Känner mig mer hoppfull i dag! Det måste gå! Jag älskar dom båda gränslös mycket!

Tack alla för era svar!
Jag tycker det är en mycket dum ide att ta med en skällande hund i lägenhet. Klagomålen kommer fort !
Men lycka till :)
 
Men hade du testat ha dom i lägenhet? Hur har du hanterat skällandet då?
Jag har ju själv larmande hundar, och bor i lägenhet. Men dels så vänjer de sig.Och dels så är de väldigt lätta att träna genom att slänga ut lite godis om de visar tendenser till att låta.

Säger inte att ALLA hundar blir mindre skälliga av det. Men på många verkar det hjälpa :)
 
Min Dvärgschnauzer är MYCKET skälligare nu när vi bor på landet än när vi bodde i lägenhet. Nu har han tagit på sig gårdsvaktrollen på allvar.
 
Ja, som sagt vad gör man då? Har känt under en längre tid att det här går inte med att vara ensamstående hundägare till två hundar. Vad gör man då? Jag tar nästan 100 % ansvar för hundarna fast jag bor med mina föräldrar för tillfället. Min pappa jobbar mer en heltid och orkar inte hjälpa till så ofta med promenaderna på kvällarna och mamma har har yrsel och vill inte gå själv med dom förutom en kissrunda.

Själv lider jag av regelbundna depprissioner och har även värk i kroppen som ingen vet vad det kommer i från. Främst i fötterna. Har varit hos doktorn men ingen bra hjälp där inte. Jag har ont av att gå promenader och plus min panikångest har blivit värre.

Jag måste alltså ta ipren och atarax ( som inte hjälper ett dugg) för ta mig ut på promenader. Jag känner mig kvävd och låst för tillfället. På helgerna får jag hjälp med promenaderna av släkt och pappa. och då försöker jag att andas.

Hundarna får mindre promenader än tidigare och är understtimulernade. Der märks pga. de skäller och är pigga förutom när jag vilar, för då ligger de hos mig. De får långa promenader på helgerna.

Jag klarar knappt av att gå i hem området, pga. folk ska stanna mig och fråga efter vägbeskrivningar. Jag har PTSD och klarar inte av vissa människor och sitauioner. Jag får ta med mig min mamma för att gå promenader på förmiddagarna. Sedan går jag på eftermiddagarna och tar bilen till ett annat bostadsområdet. Men panikångesten är mindre då. För ingen känner mig där och jag går tider där folk jobbar och möter inga hundar.

Min ena hund är okomplicerad medan andra har jag fått jobba med konstant. Seperationsångest. Kani inte vara helt själv. Men tillsammans med min andra hund. Skäller på andra hundar. Skäller i bilen. Skäller i hemområdet. osv.

Jag är slut och trött och depprisiv. Jag har börjat med naturrliga tillskott för att få ner stressnivån på hundarna. Det funkar, men dom kan inte gå på det hela livet?! Här uppe i vinterstugan, är de lugna och trivs väldigt bra. Det ligger på landet. Märks inte av några beteenden, eftersom vi inte har några triggers här.

Eftersom jag inte får omplacera dom för föräldrarna, så måste jag hitta en hållbar lösning. Var hittar jag en hundvakt för avlastning? Har ett jättebra hunddagis i stan som jag har full förtroende för. Det är bara det kostar lite när man har två hundar på heltid. Helt korrekt tycker jag! Dom måste också kunna överleva på sin lön!

ALt. 1: Jag kollar upp det hunddagiset och ser om dom har något ledigt. Tar ut pengar från bufferten och betalar.
Alt. 2 Jag försöker hitta någon bra och pålitlig hundvakt som kan ta mina hundar mot betalning, fast mindre betalt. Kan tänka mig att ge 150 kr på per gång för två hundar.
Alt.3 Omplacera hundarna. Det är sista alternativet och det vill jag verkligen inte göra, för då går jag under. Dom är mitt allt. Jag skulle sakna dom enormt.

Behövde skriva av mig, tack för att du läste! Har du några ideer och tankar får du gärna skriva det!
Tack på förhand!
dogbuddy.com ?
 
Jag har erfarenhet av att bo i lägenhet med en hund som gjorde utfall och skällde på andra hundar. I lägenheten var han dock så tyst att grannarna blev förvånade över att jag hade hund...
När vi flyttade hus började han vakta tomten, för då kunde han ju se hundekipage som gick förbi och när det var mörkt ute var det ju säkrast att skälla på alla som var ute och promenerade. :meh:

Separationsångest är ju ett problem men det är det å andra sidan även när man bor i hus - det är ju inte bara för att inte grannarna ska slippa störas som man låter bli att lämna en hund med separationsångest.

Att försöka hitta någon som avlastar dig är en jättebra idé. Om man har en hund som är krävande på det viset som en reaktiv hund är så tror jag att det är jätteviktigt att man får lite andningspauser ibland. Inte minst om man inte mår bra!

Om du inte redan gör det så tycker jag också att du ska använda nosgrimma eller liknande på de promenader då du inte orkar med att träna så att du slipper oroa dig för utfall. Visst finns det folk som rynkar på näsan åt allt sådant, men att använda det som en tillfällig hjälp för att hundarna ska få komma ut och få motion utan att du ska ha ångest och må dåligt tycker jag är helt rätt användningsområde för den typen av hjälpmedel.

Lycka till!
 
Men hade du testat ha dom i lägenhet? Hur har du hanterat skällandet då?
Jag har ju själv larmande hundar, och bor i lägenhet. Men dels så vänjer de sig.Och dels så är de väldigt lätta att träna genom att slänga ut lite godis om de visar tendenser till att låta.

Säger inte att ALLA hundar blir mindre skälliga av det. Men på många verkar det hjälpa :)
Hej och tack för ditt svar!
Dom är båda är uppvuxna i lägenhet, så det är vana vid stan och så. Men det är dock den ena hunden som skäller vid ljud/ eller mot trapphuset.

Jag har inte gjort så mycket helhjärtat, eftersom av personliga skäl flyttade hem till föräldrarna igen. Jag däremot avgränsade mot hallen med grindar från köket och vardagsrummet, när jag var hemma med dom. Så hon ej kunde belöna sitt beteende genom att rusa mot ytterdörren. Den andra hunden skällde bara i trapphuset när man gick ut, med båda. Självklart var dom med mig hela tiden i lägenheten så avgränsade aldrig dom från mig.

När jag lämnade dom själva hade jag en rutin, att de fick vara i köket med kompostgaller för dörrhålet, med radion på. Dock enbart några timmar. Det funkade fint. Båda var tysta och lugna då.

Det är enbart när man själv är med dom som den ena skäller lite i lägenheten.
Kanske blev lite långt:) Ursäkta!
 
Jag har erfarenhet av att bo i lägenhet med en hund som gjorde utfall och skällde på andra hundar. I lägenheten var han dock så tyst att grannarna blev förvånade över att jag hade hund...
När vi flyttade hus började han vakta tomten, för då kunde han ju se hundekipage som gick förbi och när det var mörkt ute var det ju säkrast att skälla på alla som var ute och promenerade. :meh:

Separationsångest är ju ett problem men det är det å andra sidan även när man bor i hus - det är ju inte bara för att inte grannarna ska slippa störas som man låter bli att lämna en hund med separationsångest.

Att försöka hitta någon som avlastar dig är en jättebra idé. Om man har en hund som är krävande på det viset som en reaktiv hund är så tror jag att det är jätteviktigt att man får lite andningspauser ibland. Inte minst om man inte mår bra!

Om du inte redan gör det så tycker jag också att du ska använda nosgrimma eller liknande på de promenader då du inte orkar med att träna så att du slipper oroa dig för utfall. Visst finns det folk som rynkar på näsan åt allt sådant, men att använda det som en tillfällig hjälp för att hundarna ska få komma ut och få motion utan att du ska ha ångest och må dåligt tycker jag är helt rätt användningsområde för den typen av hjälpmedel.

Lycka till!
Hej och tack för ditt svar!

Som det är nu när jag bor hos föräldrarna så skäller hon på tomten också:( Därför får hon inte vara ute själv utan mig då.

Jag var nog lite otydlig med seperationsångestbiten. Hon kan inte vara helt själv men med min andra hund är hon lugn och tyst. Men kan ej sitta uppbunden eller i bur på kurs, då skäller hon både hundar och för att hon ligger själv.

Jag har kanske hittat hundvakt, vi får se. Men det vore skönt med avlastning i bland. Dock vet jag inte vad jag ska betala hundvakten? Hur mycket betalar man per gång?

Jag använder selar med ring på både bröstet och på ryggen. Brukar växla. Använder främst ringen vid bröstet och försöker motbetinga hundmöten med mjukost och med avstånd. Men runt kvarterert är hon för på helspänd och skäller:(

Har försökt med;
- Triggersfria promenader. (För att få ner stressnivån.)
- Motbetinga hundmöten. (Där vi har det jobbigt)
- Skvallerträna ( Är på motbetingning fortfarande)
- I bilen sitter hon i täckt bur. ( För minska skällande)
- Naturliga tillskott mot stress. ( Där tycker jag funkar bättre, jag når henne bättre då, mindre stressad.)

Blev lite långt:) Ursäkta!
 
Men hade du testat ha dom i lägenhet? Hur har du hanterat skällandet då?
Jag har ju själv larmande hundar, och bor i lägenhet. Men dels så vänjer de sig.Och dels så är de väldigt lätta att träna genom att slänga ut lite godis om de visar tendenser till att låta.

Säger inte att ALLA hundar blir mindre skälliga av det. Men på många verkar det hjälpa :)
Men hur gör du? Motbetingar du ljudet då från trapphuset?
 
Och jag har haft att göra med flera hundar som vrålar på allt både i lägenhet och hus så bara för vissa blir lugnare i lägenhet är det ingen garanti, speciellt inte när det handlar om en understimulerad skällare, en trött hund ställer sällan till nåt.
 
Hej och tack för ditt svar!

Som det är nu när jag bor hos föräldrarna så skäller hon på tomten också:( Därför får hon inte vara ute själv utan mig då.

Jag var nog lite otydlig med seperationsångestbiten. Hon kan inte vara helt själv men med min andra hund är hon lugn och tyst. Men kan ej sitta uppbunden eller i bur på kurs, då skäller hon både hundar och för att hon ligger själv.

Jag har kanske hittat hundvakt, vi får se. Men det vore skönt med avlastning i bland. Dock vet jag inte vad jag ska betala hundvakten? Hur mycket betalar man per gång?

Jag använder selar med ring på både bröstet och på ryggen. Brukar växla. Använder främst ringen vid bröstet och försöker motbetinga hundmöten med mjukost och med avstånd. Men runt kvarterert är hon för på helspänd och skäller:(

Har försökt med;
- Triggersfria promenader. (För att få ner stressnivån.)
- Motbetinga hundmöten. (Där vi har det jobbigt)
- Skvallerträna ( Är på motbetingning fortfarande)
- I bilen sitter hon i täckt bur. ( För minska skällande)
- Naturliga tillskott mot stress. ( Där tycker jag funkar bättre, jag når henne bättre då, mindre stressad.)

Blev lite långt:) Ursäkta!
Har du nångång testat att bara skita i allt och bara ta hundfan och gå :) ibland hjälper det faktiskt att vara lite mer bestämd bara. Har en kompis som är totalt hundovan , nu passar hon 2 tollare som kan leva om en del, men hon är så lugn och bestämd så hundarna försöker inte ens nåt med henne, medans ägaren håller på och går åt sidan och sätter hundarna och krånglar massor till vardags så.
Bevis på att de faktiskt kan bete sig finns ju i och med att de är coola med hundvakten.
 
Men hur gör du? Motbetingar du ljudet då från trapphuset?

Precis! Jag säger typ bara "Här!" med glad röst och slänger ut godis på golvet :)

Om man märker att hunden passar på dörren och inte slappnar av så har jag "tvingat" hunden att ligga hos mig. Det gjorde hane lite hos en vän i sthlm, då förbjöd jag att han låg där,och belönade när han kom tillbaka till mig när han hörde ngt.

Sen alltså, klart hundarna får skälla någon gång om något låter extra högt eller någon stökar eller så. Bara hunden inte blir helt fixerad vid dörren och verkligen lyssnar efter ljud att skälla på.

Sen tror jag inte du behöver vara rädd för att cykla med dom pga utfall, om du hade små hundar? Sätt fast koppel med sele i pakethållaren och sen har du typ retrieverkoppel i handen som du kan korta in vid möte så hundarna har väldigt lite spelrum. Så cyklade jag mycket både med min fd schäferhane på 42 kg som kunde göra utfall och en kompis drever som kan fara rätt ner åt sidan mot skogen om han får upp spår på djur :angel::D Blir väldigt lättstyrt och stabilt faktiskt!

Retrieverkoppel tänker jag är bra så hundarna inte kommer ur halsbandet + att det blir lite att hålla i handen på styret :)
 
Precis! Jag säger typ bara "Här!" med glad röst och slänger ut godis på golvet :)

Om man märker att hunden passar på dörren och inte slappnar av så har jag "tvingat" hunden att ligga hos mig. Det gjorde hane lite hos en vän i sthlm, då förbjöd jag att han låg där,och belönade när han kom tillbaka till mig när han hörde ngt.

Sen alltså, klart hundarna får skälla någon gång om något låter extra högt eller någon stökar eller så. Bara hunden inte blir helt fixerad vid dörren och verkligen lyssnar efter ljud att skälla på.

Sen tror jag inte du behöver vara rädd för att cykla med dom pga utfall, om du hade små hundar? Sätt fast koppel med sele i pakethållaren och sen har du typ retrieverkoppel i handen som du kan korta in vid möte så hundarna har väldigt lite spelrum. Så cyklade jag mycket både med min fd schäferhane på 42 kg som kunde göra utfall och en kompis drever som kan fara rätt ner åt sidan mot skogen om han får upp spår på djur :angel::D Blir väldigt lättstyrt och stabilt faktiskt!

Retrieverkoppel tänker jag är bra så hundarna inte kommer ur halsbandet + att det blir lite att hålla i handen på styret :)
Tack för tips linsan, lät supersmart med retriverkoppel så som säkerhet:)
 
Det ska vara roligt och avkopplande att gå på promenader med sina hundar, ni har säkert hamnat lite i en om cirkel. Spänd matte, pigg, vaktig hund som skäller, spänd matte.
Försök ta ett djupt andetag och bara gå... njut av ensamtid, väder m.m
För dina fötters skull försök lära dem cykla, du kommer med lite tur orka långre runder utan smärta (om färre människor stannar en människa på cykel och frågar om väg mm)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en hanhund på ungefär 1,5 år. Han är min första hund, så jag skulle behöva lite hjälp på traven. Han ska nu börja på...
Svar
10
· Visningar
1 210
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Skäll kan ni ta för er själva. Jag har en stövare sen ett par år. Hon skadade sig i ett framben och jakthundskarriären var över. Då fick...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 981
Senast: Sonic76
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
680
Senast: Trassel12
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 590
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp