När mjölken börjar sina..

B

babyfoal

Dottern är ju nu sju månader, och äter en massa mat på dagarna. MUMS :d tycker hon!
Därmed ammas hon ju allt mindre. Faktiskt inte alls på dagarna längre. Så självklart börjar ju min mjölk sina.
Ibland ammas hon om hon har svårt att finna ro och somna.
Hon vaknar fortfarande på natten ungefär vid midnatt och någon gång mellan 3-4. Då lägger jag henne till, men jag undrar om hon egentligen får i sig något, och om inte det är mer närheten hon vill ha?
Hon verkar inte bekymrad över att jag är 'tom' utan somnar gott i min famn.

Häromnatten sov hon dock från 21-08 :banana: Första hela natten sen hon föddes! Jag kunde iof sig inte sova igenom, för jag vaknade hela tiden och måste kolla att hon andades- är ju inte van att hon sover så länge!
På morgonen då spännde det lite i ett bröst, men jag ville inte ändra på hennes morgongröts-rutin, så hon fick äta gröt som vanligt, och sen försökte jag om hon villa ammas lite för att lätta på trycket. Det gick sådär.

I alla fall. Ni som ammar när barnen fortfarande är typ 1-2 år, hur ofta ammar ni?
Det känns lite sorgligt att jag inte kan amma henne längre, samtidigt som det också känns lite bra, för kanske hon börjar sova hela nätter istället?
Jag har ju inte fått sova en hel natt sedan hon kom till världen, och det hade gjort underverk med en full natts sömn. :laugh:

Nu menar jag inte att hon är jobbig, jag älskar min dotter över allt annat, och självklart kan jag ge henne sömnlösa nätter hur länge som helst.

Välling är hon inte intresserad av.
Ibland kan hon dricka en halv- MAX 1 dl. Men det är på dagen.
Går inte om hon vaknar på natten, eller när hon är trött på kvällen.
Då får hon ammas.

Vatten älskar hon och dricker massor under dagen, hon har även en flaska i sängen som jag ibland hör att hon dricker ur om hon vaknar före mig på morgonen, men vaknar hon och är ledsen, är vatten ingen höjdare. Då är det jag och mina tomma ? bröst som hjälper.

När slutade ni amma? Hur gick det till? Bestämde ni er för att sluta eller ni sinade?
BVC säger att det låter helt normalt det jag beskriver nu när hon är 7 månader.

Det känns bara så märkligt, jag har ju tagit hand om henne varje natt sedan hon föddes, sambon har inte tagit en enda, eftersom att jag har ammat henne. Och gör fortfarande. Frågan är ju bara om hon egentligen får i sig något. Och vad händer om jag blir helt tom och hon inget får och inte vill ha välling? Stackaren kan ju inte gråta sig till sömns..?!

Låter säkert jätteluddigt allt.
Inte säker på vad jag vill säga eller få fram.
 
Sv: När mjölken börjar sina..

För mig var det precis som du beskriver.

Sonen ammade mindre och mindre, ville bara ha vanlig mat på dagen (skrek som en stucken gris om jag försökte amma då, kanske kanske att jag lyckades om jag ammade direkt efter att han sovit middag...) och ammade på slutet bara 1ggn/natt, då var han lite mer än 7 månader.

Min mjölk försvann mer och mer och jag försökte hålla uppe produktionen med att pumpa men det var lönlöst. Det var bara att inse att jag inte skulle kunna amma 1-2 år vare sig jag ville eller inte.

När han var nästan 8 månader så ammade han bara ett par minuter den enda gången han ammade, och då bara ena bröstet = bara för att mysa, inte för mat, och då gav mina bröst upp helt och det började göra ont. Dessutom så bet han mig i sömnen då några gånger, för att det helt enkelt var tomt. Aj aj ont ont.

Så då gav jag upp.

Avvänjningen tog ett par nätter bara, då jag gav honom vatten när han vaknade för att amma, samtidigt som jag lyfte upp honom i vår säng som vanligt för att inte ta bort närheten också samtidigt. Första natten var han vaken 2 h men inte ledsen, bara "övertröttsspeedad" (amningen var väldigt sövande för honom). Andra natten var han vaken 1h. Tredje natten lät jag honom ligga kvar i sin säng och erbjöd inte ens vatten utan gav honom nappen och vyssjade och sedan dess har det gått hur bra som helst! Han verkar inte sakna amningen ett dugg. Oftast sover han nu hela nätterna med 1-2 uppvak (då det bara är att ge honom nappen och stoppa om honom så somnar han om direkt, tar knappt ens 30sek) och ganska ofta helt utan uppvak :bump:

En bonus att inte amma är ju att nu kan sambon lika gärna ta nätterna, precis som du skriver :bump: Så intet ont som inte har något gott med sig.

Vår son gillar inte heller välling något vidare, så han får helt enkelt inte det, det fungerar lika bra utan :)

Så här i efterhand (nu har jag inte ammat på en månad) så är jag otroligt glad över hur himla smidigt det blev :). Han är - helt på eget bevåg! - avvand i god tid innan jag börjar jobba (om 1,5 månad, vi skall dela på föräldraledigheten jag och sambon) och vi gläds nu åt att det gick superbra att amma sålänge det varade. Så gläds jag inte minst åt att sonen äter så himla bra med vanlig mat, och det är ju trots allt det de skall äta genom livet sedan!
 
Senast ändrad:
Sv: När mjölken börjar sina..

Våra tvillingtjejer vägrade bestämt att amma vid 7, 5 mån ålder, bara med några dagars mellanrum.
De var mer intresserade av mat och hade inga problem att bli tröstade utan bröstet. Så jag accepterade bara deras beslut (hade själv tänkt amma till 1-års åldern) och vi gick vidare!

Mina hade inga problem att ta flaskan, det tog dock att de blev riktigt hungriga innan de gillade vällingen men sedan fungerade det bra. Hela nätter (över 5 h sammanhållen sömn) sov jag efter 3 månader.
 
Sv: När mjölken börjar sina..

Jag slutade också först på dagen och sen trappade vi ner på natten. Slutade vid 18 månaders ålder, då hade vi bytt ut mjölken mot välling efter att jag ammat sista målet i soffan istället för i sängen. Så när han gick och la sig förklarade jag att han redan fått mjölk och om han var mer hungrig kunde han få välling. Efter ett par dagar gick det ner!

Det är lite sorgligt att sluta amma, oavsett om det är du eller barnet som bestämmer. Men när jag gråtit en skvätt var det faktiskt rätt så skönt också :D
 
Sv: När mjölken börjar sina..

Ammar på morgonen innan vi går upp (morgontrött! ;) ), minst 1 gång under dagen och precis innan han ska sova. Han är 2 år. När han var så liten som 7 månader ammade vi ungefär 100 gånger om dagen. :p

Jag har inte gjort det så krångligt, vi ammar när vi vill. Men vi slutade nattamma när jag inte orkade det längre. Vill du hålla igång mjölken med få amningar är dock nattamning bättre för produktionen. Det kanske sakulle funka med morgon och kväll för er? Och de nätter hon behöver tröst. Det funkar ju även om tillgången är dålig, det är inte bröstmjölken utan amningen som tröstar. :)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 419
Senast: G-uldlock
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 707
Senast: Madalitso
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 033
Småbarn Vi håller på bryta ihop lite halvt här hemma då vår snart 2 år gamla son sover så dåligt om natten alltför ofta. Handlar om att han...
Svar
12
· Visningar
1 331
Senast: cherie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp