När myntet trillade ner..

J

julia_v

Aha, så gick det äntligen!!!

Leo har alltid varit extremt svår att få att apportera,
när han var ung så hade han en extrem "äganderätt"om allt
och VÄGRADE att komma tillbaka med sakerna,,, när han sedan
väl lärde sig att komma till oss så VÄGRADE han att släppa
föremålet :crazy: ( han har VÄLDIGT stor kamplust)
Nu menar jag bokstavligen VÄGRADE släppa ifrån sig ..
En tränare en gång som var med när hunden under en sökträning,
skulle komma tillbaka med kamprullen till föraren när han hittat figgen ( kör med rullmarkering, och under inlärningen kör man med andra föremål innnan man tar på den riktiga rullen , tex kamprulle ) och vägrade släppa ifrån sig, sade att: Äsrch, det är bara att höja strypet så släpper han..nä nä, han totalvägrade, spelade ingen roll vad vi/hon
gjorde.. ( lösningen blev fläsk, att byta rullen mot fläsk..denna gång)

Detta med kampandet är iallafall löst nu med mycket träning och lite knep..

Men nu tillbaka till apporteringen...
Han har som sagt alltid haft lätt för att bära på föremål, samt hämta
dem men inte velat komma tillbak med dem.
Steg två där är ju att de ska hämta-komma-sitta med apportbocken i munnen-släppa på kommando-sitta kvar..

Så när han tillslut hämtade-kom tillbaka-släppte så
vägrade han att sitta med bocken kvar i munnen ( en förklaring till varför är enligt tränare att han inte KAN kampa med den när han sitter..)


Iallafall, så har jag under sommaren kört appotering i sjön från en klippa
med honom, och har han inte kommit med den och suttit med den kvar i munnen, nä då blev det inget mera apporterande i vattnet (det är det BÄSTA han vet) Så tilslut så fungerade det och han satt
med den i munnen tills man sade loss!

I går var vi i väg till brukshundklubben och skulle träna lite,
tänkte då testa just detta med apportering, det stod även ett hinder på plan så vi tänkte. ja då kör vi hela momentet :D
( han har aldrig förr gjort detta moment, eftersom själva apoorteringen inte har fungerat)

Och hunden gör momentet nästintill perfekt, hoppar, hämtar, hoppar
sätter sig med bocken kvar i munnen, hallelulja!!!! :D

det var väldigt kul, för just detta monentet ingår ju i apellen
( ?) och även i BHP´n!!

Oj oj oj, vad mycket beröm det blev!!!

Jag ville väl inget med detta egentligen, bara skriva ner min glädje
över att något fungerar och att all träning man lägger ner hjälper!! :)
 
Sv: När myntet trillade ner..

grattis! tack och lov har jag inte såna problem... har du kontaktat TC ännu?
 
Sv: När myntet trillade ner..

Hi hi så kul för Er! :bump: Hoppas det fortsätter i samma goda anda. :D :banana:
 
Sv: När myntet trillade ner..

Apportering med hopp ingår inte i appell. Det är bara vanligt hopp och vanlig apportering.

Kul att det går bra.
 
Sv: När myntet trillade ner..

Nä, har inte gjort det, vi ska ju testa den där "metoden", du vet först..fungerar inte det så får vi kontakta han :smirk:
 
Sv: När myntet trillade ner..

Ok, då är det i BHP 1 det ingår..
men det kändes bra att det fungerade, lite typiskt han,
helt plötsligt så fungerar det med RÅGE.. :D
 
Sv: När myntet trillade ner..

Det med att inte sitta med apporten är för att hunden har en reflex (fråga mig inte hur), som gör att den spottar då den sätter sig, hos vissa är den starkare än hos andra. Min W har väldigt stark reflex, och hon är väldigt mån om att vara till lags, så jag slet ju mitt hår, men fick detta förklarat för mig. Hon håller om man har kampat lite innan och hon inte tänker på det så mycket...

grattis!!!

//E
 
Sv: När myntet trillade ner..

Det kan säkert stämma, men leo är INTE en hund som "vill" vara till lags, så i hans fall tror jag mer på kampandet..
Men jag vet ju inte. ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 507
Hundhälsa Hej djurfolk! Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av läkemedlena Onsior och Fenemal till hund? Min Pekingesekille har fått...
Svar
2
· Visningar
7 662
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
6 645
Senast: Modig_Korn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp