När önskar man "god fortsättning"?

När önskar man god fortsättning?

  • Efter julafton som i "god fortsättning på julhelgen"

    Röster: 55 55,0%
  • Efter annandagen som i "god fortsättning efter julen"

    Röster: 16 16,0%
  • Efter nyår som i "god fortsättning efter helgerna och på det nya året"

    Röster: 26 26,0%
  • Något annat, skriv i så fall vad :)

    Röster: 3 3,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    100

Hajfisk

Trådstartare
Detta är något jag aldrig någonsin funderat på men nu har det plötsligt dykt upp som diskussion både på jobbet och i min familj, och ingen konsensus verkar råda! Inser dock att möjligheten finns att jag gjort fel i alla år :nailbiting:
 
  • Gilla
Reactions: Sel
I min kontext används det från juldagen.

Jag trooor att det är så det använts under min uppväxt också men blev osäker när diskussionen kom upp :laugh:

Jag vet inte så jag vågar inte använda det. Jag säger glad helg hela vägen istället. 😅 Flera av mina vänner firar dessutom i Januari och lite här och där och jag kommer aldrig ihåg när.

Bra alternativ med glad helg! :idea: Jag har inte firat jul på flera år och har också många runtomkring mig som inte firar alls eller firar på annat sätt/tidpunkt vilket nog bidrar till min osäkerhet.
 
Detta är något jag aldrig någonsin funderat på men nu har det plötsligt dykt upp som diskussion både på jobbet och i min familj, och ingen konsensus verkar råda! Inser dock att möjligheten finns att jag gjort fel i alla år :nailbiting:
Passar på att lägga till att frågan bara är ställd för skojs skull, blev nyfiken på vad kutym är men det är inte så att jag faktiskt biter på naglarna över om det blir rätt eller inte :p
 
Jag trooor att det är så det använts under min uppväxt också men blev osäker när diskussionen kom upp :laugh:



Bra alternativ med glad helg! :idea: Jag har inte firat jul på flera år och har också många runtomkring mig som inte firar alls eller firar på annat sätt/tidpunkt vilket nog bidrar till min osäkerhet.
Jag sitter lite i samma båt, med tillägg att det inte (såvitt jag vet) finns någon motsvarande fras på engelska så här används den inte alls. När jag bodde i Sverige kändes det mest som någonting de äldre generationerna sa till varandra så det blev aldrig riktigt befäst.
Happy Holidays/Glad helg är svårt att få fel om man inte stöter på fanatiska julförsvarare. :D
 
Alla hälsningsfraser den här tiden på året är ju fullkomligt förvirrande. Men här önskas god fortsättning som "god fortsättning på julen". Sedan kommer ju "gott slut" innan det blir nytt år. Då är det gott nytt år. Så har jag i alla fall uppfattat det 😆
 
Jag sitter lite i samma båt, med tillägg att det inte (såvitt jag vet) finns någon motsvarande fras på engelska så här används den inte alls. När jag bodde i Sverige kändes det mest som någonting de äldre generationerna sa till varandra så det blev aldrig riktigt befäst.
Happy Holidays/Glad helg är svårt att få fel om man inte stöter på fanatiska julförsvarare. :D
Skulle precis fråga om det finns motsvarande på engelska för kom inte på något! Happy continuation känns inte som en grej. 😂😂 Däremot så är nog just Happy Holidays mycket mer etablerat än Glad helg (eller egentligen Glada högtider?!) men känner ett behov nu av att börja med det. :)
 
Alla hälsningsfraser den här tiden på året är ju fullkomligt förvirrande
Haha!
Men här önskas god fortsättning som "god fortsättning på julen". Sedan kommer ju "gott slut" innan det blir nytt år. Då är det gott nytt år. Så har jag i alla fall uppfattat det 😆
Ahhh just det! "Gott slut" hade jag helt glömt bort! Då blir det ju mer logiskt... eller vänta, mer ologiskt... eller jag vet inte :rofl:
 
Skulle precis fråga om det finns motsvarande på engelska för kom inte på något! Happy continuation känns inte som en grej. 😂😂 Däremot så är nog just Happy Holidays mycket mer etablerat än Glad helg (eller egentligen Glada högtider?!) men känner ett behov nu av att börja med det. :)
Jag tycker ändå att Glad Helg/God Helg eller Gott Firande och liknande börjar spridas mer och mer. Det är ju så praktiskt!
 
Här säger vi god fortsättning från juldagen till typ trettonhelgen, med ett avbrott för att önska gott nytt år. Dvs först blev det god fortsättning från julen och sen god fortsättning på det nya året. Ingen aning om det är korrekt, men enligt en snabb googling så verkar det vara något i den stilen
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 387
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 876
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 928
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 620
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp