När önskar man "god fortsättning"?

När önskar man god fortsättning?

  • Efter julafton som i "god fortsättning på julhelgen"

    Röster: 55 55,0%
  • Efter annandagen som i "god fortsättning efter julen"

    Röster: 16 16,0%
  • Efter nyår som i "god fortsättning efter helgerna och på det nya året"

    Röster: 26 26,0%
  • Något annat, skriv i så fall vad :)

    Röster: 3 3,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    100
Jag behöver kunna välja flera alternativ egentligen. Men valde första nu.
Både god forsättning på julen efter julafton och god fortsättning på nya året.
Men det senare säger jag hela "God fortsättning på det nya året " alltid.
Julen säger jag nog bara God fortsättning om oftast.
 
I min värld har nog "God fortsättning" använts från det att det huvudsakliga julfirandet (24:e eller 25:e) varit avklarat, och fram till ungefär 30:e. Sen är det två-tre dagar av "Gott nytt" innan "God fortsättning" tar över igen.

Tycker att "Happy Holidays" är mycket användbart i sammanhanget! :D ("God helg" låter dock lite lamt...?)
 
Mina internationella kollegor önskar glad [veckodag] mest hela tiden. "Happy Monday!", "Happy Tuesday!" o.s.v. :D

Kändes lite speciellt/fånigt i början men jag har märkt att jag själv blir lite gladare av att de gör så så nu försöker jag komma ihåg att bidra till stämningen genom att göra likadant. 😁
Så gör vi på jobbet också men det är mer sarkastiskt med "glad måndag" t.ex. 😬 Menade en mer allmän "Glad vardag" som man säger alltid, men får nu idén att börja med "Gott slut" inför varje helg, "Gott nytt" varje måndag och ” God fortsättning" nånstans tisdag, onsdag! :laugh:
 
Vi har alltid sagt "god fortsättning på det nya året" dvs efter nyårsafton. God jul säger vi hela julen och sen är det ju mellandagarna (som börjar den 27:e december) och då säger man ingenting speciellt. Förvirrande att så många röstar annorlunda...
 
Detta är något jag aldrig någonsin funderat på men nu har det plötsligt dykt upp som diskussion både på jobbet och i min familj, och ingen konsensus verkar råda! Inser dock att möjligheten finns att jag gjort fel i alla år :nailbiting:
Ah, ett av mina favoritämnen! :up: :D

Det är alltid fritt fram att säga "god fortsättning" så fort julafton är över. Man kan nog säga det fram till midsommar om man så vill, det är alltid ett säkert kort.

Men - om man vill göra det lite mer spännande så kan man köra med god jul tom annandagen, sedan god fortsättning, framåt nyårsafton "gott slut" och from nyårsdagen "gott nytt år". När det nya året känns aningen mindre nytt (sådär runt 2-3 januari) då kommer det igen: God fortsättning! :D
Eftersom det känns lite krystat med "god trettonhelg" så är det således god fortsättning som gäller fram tom tjugondedag Knut, eller om man så vill ända fram till fastan. Eller påsken. Eller då föralldel midsommar. :D
 
God fortsättning från 25/12 och fram till nyår, på nyårsafton Gott nytt år också god fortsättning igen typ 1v lr så efter nyår ☺️ När jag bodde i Sverige önskade jobbet en en trevlig ledighet över julen, men det låter kanske lite väl formellt att använda i tal till familj, vänner och bekanta 😅
 
Jag tycker det är förvirrande och så lite…töntigt?… så jag håller tyst och undviker folk till efter trettonhelgen…
 
Jag upplever att det används friskt både i formen "god fortsättning på julhelgerna" direkt efter julafton men också som "god fortsättning på det nya året"- senast igår bokade min chef ett teamsmöte med arbetsgruppen som hon döpte till "god fortsättning". :D
 
Jag fick typ en utskällning på jobbet för att jag sa fel förut. En av de sista kunderna innan nyårsafton, sent på lördagen. Jag råkade då säga "gott nytt år", och det var visst extremt fel. "God fortsättning!" skulle det vara, fick jag bestämt höra. Helst säger jag inget alls, men ibland måste man ju prata med folk och då önskar jag att det kunde vara enkelt att åtminstone använda rätt uttryck. Att bara säga "Hejdå" eller "Ha en fortsatt trevlig dag" framstår visst också som otrevligt om det är just kring jul/nyår eller annan högtid.


(Tillägger: Det var alltså kunden som inte gillade hur jag uttryckte mig. Mina kollegor + chef har aldrig haft annat än positiva ord om mitt kundbemötande.)
 
Jag använder God fortsättning efter nyår i betydelsen God Fortsättning på det nya året. Har knappt hört det användas i mellandagarna, så det var förvånande och intressant att så många använder det där.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 387
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 620
Senast: Mabuse
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 756
Senast: Ramona
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 278
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp