Bukefalos 28 år!

När räknas valpen som rumsren

N

nybörjare

Det har varit lite rumsrens trådar här o då slog det mej

När räknas valpen som rumsren?
För om man springer ut varje timme med den o den inte gör inne imellan är den verkligen rumsren då? Eller är det först när valpen säger till själv typ gnäller är det då den är rumsren. Eller är det när den kan klara 4 timmar mellan rastningarna?
Jag räknar rumsren när valpen/hunden klarar av att hålla sej o säger till själv när den är nödig.
Vad räknar du som rumsren?
 
Sv: När räknas valpen som rumsren

Jag låter det inte gå så långt att min hund säger till själv att hon är nödig utan jag brukar gå ut med henne regelbundet var fjärde eller max var femte timme.

En unghund som håller sig 3-4 timmar utan problem även om det händer någon enstaka olycka inomhus ser jag som rumsren.
 
Sv: När räknas valpen som rumsren

Jag räknar det som att hunden är rumsren när den själv förstått att man gör behoven utomhus. Helst ska den också säga till om den behöver ut.
 
Sv: När räknas valpen som rumsren

Jag räknar den som rumsren när den klarar av att hålla sig, i alla fall ett litet tag, och säger till när den vill ut.
När den börjar säga till så "är den rumsren men klarar inte av att hålla sig" för mig.
Öht så tänker jag inte allt för mycket på det där med rumsrenhet. Behöver hunden gå ut så tar jag ut den. Behöver den det inte så får den vara inne. Händer det någon olycka så är det bara att torka upp. Förr eller senare så löser sig allt.
 
Sv: När räknas valpen som rumsren

Om man inte räknar hunden som rumsren förrän den själv säger till, så har jag inga rumsrena hundar ;) Jag räknar hunden som rumsren när den gör sina behov ute, och inte måste ut genast den vaknar etc. 4 mån valpen jag har nu är så gott som rumsren. Hon gör ifrån sig ute, och vi har inga olyckor inne, men jag skulle inte räkna med att hon kan hålla sig när hon är nyvaken.
 
Sv: När räknas valpen som rumsren

Om man inte räknar hunden som rumsren förrän den själv säger till, så har jag inga rumsrena hundar ;) Jag räknar hunden som rumsren när den gör sina behov ute, och inte måste ut genast den vaknar etc. 4 mån valpen jag har nu är så gott som rumsren. Hon gör ifrån sig ute, och vi har inga olyckor inne, men jag skulle inte räkna med att hon kan hålla sig när hon är nyvaken.

Samma här.

Min 4,5 mån valp ilar iväg ner för trappan och ut som en raket för att kissa ute på gräset och avslutar ofta med att kissa innan vi går in så jag räknar nog rumsrenhet from när dom har fattat poängen.:)
 
Sv: När räknas valpen som rumsren

Jag ser de som helt rumsrena när de kan kontrollera blåsan, förstått att man gör ifrån sig ute, och det inte är NU GENAST som de måste ut om/när de säger till.

Dvs även om de säger till, inte gör inne om de kan undvika det etc, så ser jag dem inte som fullt rumsrena förrän efter iaf 6 månadersålder - med stora individuella variationer. För mig sitter själva pricken över i:et att kunna kontrollera blåsan/hålla sig, och de kan de ju inte rent fysiskt förrän ganska sent.

Dvs om en 6 - 7 månaders som inte är könsmogen råkar göra en pöl inne, så rycker jag på axlarna åt det. Om en RUMSREN hund gör en pöl inte blir jag bekymrad då det är något som är 'fel' t ex fysiskt (urinvägsinfektion, inkontinens etc).

Min lilla säger inte till tyvärr, gör det ibland men oftast inte (har dock haft hundar som aldrig lärt sig säga till), dock vet han att det är ute man gör ifrån sig, och börjar lära sig kontrollera blåsan. Men han är inte helt rumsren, just för att han inte helt kan kontrollera blåsan än (han är strax 8 månader)

Han kissar såfort man släpper ut honom, även om han eg inte är kissnödig så pressar han iaf fram några droppar, mycket behändigt.

Så, även en valp som vet den inte ska kissa inne, och säger till, är inte fullt rumsren i mina ögon förrän den kan hålla sig också. Dvs om den är kissnödig och inte kommer ut, ska de kunna knipa igen (rimlig tid givetvis, ingen hund kan hålla sig hur länge som helst). Men det sitter mest i - definitionen på rumsren - hur jag 'betraktar' en pöl/hög inne. En icke fullt rumsren är det 'jaha' om det blir en pöl/hög inne enstaka gånger, medan en fullt rumsren aldrig ska hamna i det läget om allt är som det ska utan det då indikerar fel.
 
Sv: När räknas valpen som rumsren

Jag tycker hunden är rumsren då den kan hålla sig och vet att man ska kissa ute. Olyckor ska hända endast ifall hunden är sjuk/dålig i magen.
Händer det olyckor nu och då så är hunden på väg att bli rumsren enligt mig.:)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
824
Hundträning Jag har en 7 månaders valp som inte är rumsren. Skulle behöva få tips på hur jag ska få min hund att bli rumsren eller börja säga till...
Svar
7
· Visningar
1 095
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 186
Senast: Mabuse
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 529
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp