När ringa vet? - sårskada...

Sv: När ringa vet? - sårskada...

ok, skönt att höra :)
Har faktiskt börjat slappna av lite nu när jag kollat runt lite här och på nätet men ibland stöter man på vissa sidor där det låter som om man ska kalla på ambulans för minsta lilla :crazy:

// Train :)
 
Sv: När ringa vet? - sårskada...

min häst hade ett sår som svullnat lite och som jag var lite smått orolig att det kunde varanågot som fastnat därinne, då sa vet att jag skulle bara tvätta med klohexidin tills en skorpa bildats och det slutat att gegga. Om det sedan svullnade upp igen så skulle veterinärvård behövas. (jag var hos veterinären i ett annat ärende och passade på att visa upp såret)
 
Sv: När ringa vet? - sårskada...

Tack för svaret :)
Ska försöka få tag i vet. imorron om det inte blir bättre...

Jo, det är lymfagnit jag är mest rädd för just nu, men har "tyvärr" aldrig riktigt stött på det förut så har ingen aning om hur det ska se ut... :crazy:
Men nu vet jag iaf att jag kan ha anledning att misstänka det...
Hur svullet ska det vara isf? (fick för mig att det skulle vara värre.. han är än så länge bara svullen på insidan, men det kanske är olika från häst till häst..?)

// Train :)
-
Min häst fick lymfagnit i somras- hemska sak. Hon svulna i hela benet, kunde inte röra det, inte gå. Benet blev hårt. Och allt detta från ett sår på 2 cm. Vet kom, hon fick penicilin som jag sprutade i halsen, verkpasta i mun och sköljning med saltlösning. Efter 3 dagar var hon bra. Hoppas du sliper detta.
-
 
Sv: När ringa vet? - sårskada...

Tack för tipset! :)

Har tyvärr inga BoT-lindor :(
Finns det något annat som kan hjälpa?

// Train
Köp bomull (såndär på rulle) o linda den runt benet med elastisk gasbinda. Sen dränker du in hela "paketet" med alsolsprit.
Brukar funka bra för att dra ur svullnaden. Men håll koll på tempen o svullnaden för om hästen får feber eller om svullnaden inte vill ge med sej så skulle jag iaf ringa o höra med veterinären. Ibland behövs en liten medicinkur.
 
Sv: När ringa vet? - sårskada...

Svarar alla:
Svullnaden har försvunnit helt nu! :)
Men tack för alla svar och tips!

Susanne: Tack för att du delar med dig av din erfarenhet :bow: har införskaffat en sårspray med klorhexidin i nu istället för jodopaxen.

Noblesse: Usch! lät inte så kul :( tur att hon blev bra så fort när hon fick behandling iaf :)
Är glad att jag verkar ha sluppit detta denna gången men tänkte bara fråga så att jag fattat rätt om det skulle hända nån gång: De svullnar alltså i hela benet vid lymfagnit eller kan det bli så att det bara är från knät och neråt?

Klabbarparn: Tack för tipset!
ska tänka på det om han skadar sig och svullnar igen, men nu verkar han ha blivit bra för den här gången :)

// Train
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 462
Senast: MiniLi
·
Hästvård Mitt 3-månaders föl rev sig på insidan av skenan vänster fram för ett par veckor sedan. Såret är ca 2x2 cm, inte djupt, inte infekterat...
Svar
7
· Visningar
809
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
832
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Min häst har flera gånger blivit (vad ska man säga...) "attackerad" av sin hagkompis. Den hästen är väldigt speciell. Min bestämmer...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: ygenda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp