När röntga höftleder?

Alexandra_W

Trådstartare
Viktor är ju 1½ år nu. Och jag undrar när det eg är 'optimalast' läge att Hd-röntga honom? Med optimalt menar jag för att få så rättvisande svar som möjligt - inte att försöka få ett bättre svar än verkligheten, men slippa få felsvar pga diverse anledningar.

Han är (tyvärr) STOR, på tok för stor, han har växt kraftigt och snabbt, jag vet inte om han är klar nu, men i slutet av sommaren var han INTE färdigväxt (syntes på rtg). Han är fortfarande gänglig och 'valpig/unghundig' i kroppen och rörelserna - och ffa är han 'tunn'. För tunn, men jag har gett upp. Han är milt sagt pigg och energisk, verkar må bra etc så han får väl se ut som ett skrangel då.

Men just att han är tunn, ffa hullmässigt men jag tycker han är det muskelmässigt med, typiskt skrangelgänglig unghund och hur han växt och storleken gör att jag tvekar om jag ska röntga nu eller ej?

Ni som 'kan' - vad säger ni?
 
Sv: När röntga höftleder?

Du ser ju bäst på din hund om han är "färdig".
Om han fortfarande är tunn och gänglig så skulle jag spara ett tag. Det är så olika på raser när de är färdig i kroppen, skelettet och muskler. Min hund är alldeles för stor och jag röntagde honom vid ett år och 4 mån då fick han C. Jag röntgade om honom två senare och han fick A. Han var inte färdigvuxen första gången jag röntgade honom.

Du kanske kan förröntga och kolla om det är ide att skicka in plåtarna för avläsning.
 
Sv: När röntga höftleder?

Kan man göra det, förröntga, utan att det 'gills'? Trodde inte jag, eller menar du typ be min hemmavet rtg och säga vad han tycker, och om han tycker att 'jodå' så ta 'riktiga bilder till SKK?

Men just lite så jag känner, att vänta. Samtidigt skulle jag gärna vilja cykla etc med honom, men törs jag inte innan rtg. Och de flesta är väl inte klara vid 12 - 18 mån tänkte jag, därför det var bäst att fråga de som 'kan' =)
 
Sv: När röntga höftleder?

Har röntgat alla mina hundar mellan 1 år och 1,5 år. Alla har varit Ua. En riesenhane som nog såg ut lite som din, 75 cm hög o verkligen gänglig. En schäferhane som också var väldigt stor o tunn röntgades också vid 1 år med Ua. Så skulle man bara gå efter mina erfarenheter har det ingen betydelse att hunden är stor o tunn o ganska ung....
 
Sv: När röntga höftleder?

Nej jag vet ju verkligen inte. appas tik röntgades ju 12 mån gammal, i fruktansvärt underhull. Hon var samma sort som Viktor, INGET fastnar, hon blev 'normal' som tvååring ungefär, då började det fastna och hon fick vettigt hull, idag är hon normalfödd mot det svårfödda hållet ungefär. Men pappa fick gå ner ett snäpp i mat då hon blev lite för trind när hon var 2. Hon hade dock dubbelt problem, då hon åt krattigt med, Viktor äter allt och hur mycket som helst, men det försvinner ut i tomma intet helt enkelt.

Hon var dock normalstor och hade växt normalfort och inte haft problem av det. Viktor ligger nånstans kring 75-76 cm om han inte växt ännu mer, väger strax över 30 kg, brukar pendla mellan 30 - 32 kg. Och han har ju haft upprepade problem med panosteit för han växt så hemskt, så riktigt jämförbara är de inte.

Hursomhelst, när pappas tik röntgades fick hon C, och 'alla' sa i princip att 'för ung, för tunn, röntga om sen ska du se'. Och jag kände bara 'eh va, är inte en bra höft alltid bra?'. Men sen har jag läst såmycket om folk som röntgat om, vilken STOR skillnad valet av sederingsmedel etc kan göra - så det känns som ett veritabelt jäkla lotteri för amatörjag.

Nu i pappas hunds fall, så min hemmavet 'tyckte till' om bilderna innan de skickades och han gissade på B/C, men hon fick C på båda. Hursom så vid rutinvetundersökning för blodgivning när hon var 3 år konstaterades att hon kände av den 'sämsta' höften lite i maxlägen, och hade en liten liten reaktion i diagonala fram. Dock är hon högaktiv, musklad som en belgian blue och jämnt musklad och har aldrig haltat i sitt liv, så inget som då (snart dags för ny koll) iaf påverkade henne. Men röntgenresultatet VAR ju rätt visade det sig ändå.

Och då blev jag än mer förvirrad ;)

Jag vill ju inte försöka 'fuska' till mig ett bättre resultat än han ska ha (hört om de som ägnar en hel vinter åt att pulsa djupsnö etc så de ska bygga maximalt med muskler för att stabilisera), men det vore ju tråkigt om han fick ett C 'bara för att han är tunn/omusklad'. Om det nu är möjligt att få ett C pga det? Där folk säger olika.

Livet går ju inte under för ett C, och han ska ändå inte i avel eller något (han har ju inte ens kulorna kvar), men det sätter ju ändå en del begränsningar tyvärr med ett C, så vill inte ha ett 'oäkta' C - lika lite som jag vill ha ett 'oäkta' A.

Hade tänkt röntga hos Audell, undrar om man kan ringa och be om råd måntro?
 
Sv: När röntga höftleder?

Hade tänkt röntga hos Audell, undrar om man kan ringa och be om råd måntro?

Ja, om någon borde veta så är det ju han :). Ring och kolla!

Rent spontant skulle jag säga att du borde vänta ett tag till eftersom han verkar så omogen i kroppen.
Gör du en preliminärröntgen som alltså röntgande veterinär får ta ställning till så måste du ju ändå betala för röntgen, du slipper bara avgiften till SKK och vet ändå inte hur de skulle ha bedömt det hela (jag tror inte att man kan bestämma sig för att skicka in plåtarna beroende på utslaget men det beror väl på veterinären. Folk skulle sätta det i system för att slippa skicka in plåtar med dysplasi).
 
Sv: När röntga höftleder?

Å andra sidan bör väl pulsa i djupsnö vara bra även om hunden har hd ;) men "fusk" tjänar man ju knappast på, om det är att räkna som det.

Vad får man för begränsningar med C? Menar du just cykling eller annat? (ja avel och så givetvis, men nu var ju inte det aktuellt oavsett. Fick för mig att du menar tävling etc men har aldrig hört om det förut?)
 
Sv: När röntga höftleder?

Fast vänta lite nu... Vad skulle "tunnhet" ha att göra med höftledens konstruktion och evetuell uppkomst av pålagringar?
Höftkulans läge i skålen avgörs ju inte av vare sej vikt eller hundens storlek.

Jag röntgar alltid alla hundar oavsett ras, storlek, vikt mm så nära deras ett års dag som möjligt. Det enda som skulle kunna få mej att skjuta upp undersökningen är om hunden varit i extremt passivitet - ex. pga långvarig vila efter skada eller liknande.

Har hunden bra höfter så har den bra höfter!

Danska polisen röntgar sina hundar när de är ca 6 månader! Om allt är bra då så röntgas de aldrig mer om höfterna är dåliga så kasseras hunden.

/Swat
 
Sv: När röntga höftleder?

JAG vet inte? Det enda jag kans e är väl som med pappas hund, det var ett helsike få en vettig bild, när hunden ligger och 'vinglar på ryggraden'. Dvs ryggraden stack upp. Det hade väl som jag fattar det dock lätt kunnat avhjälpas med vagga, och vi fick ju bilderna ändå.

Men den förklaring jag hört är att är de tunna och tunt musklade så är leden 'rörligare' än den är annars, vilket kan ge bilder som är sämre än vad de skulle vara om hunden var normalt musklad.

Att hullet i sig är sak samma så, men tunna hundar ofta (inte alltid, ta en titt på en greyhound) är tunt musklade?

Men JAG vet som sagt inte, jag har ingen som helst aning - därför jag frågar =) Att jag inte röntgat när han var ett år är mest för jag inte velat röntga när han haft panosteit, inte för jag vet om det påverkar bilden, men 'taskigt dra i onda ben' typ. Och sen nu här på hösten har jag helt enkelt inte haft råd, så tänkt att jag 'gör det efter jul' (fin lön i jan, storhelgsob i jul).

Men så börjar folk tycka att 'vänta, han är så stor och skranglig än', och andra säger 'äh, en bra höft är en bra höft', och jag vet inte vem som har rätt/fel?
 
Sv: När röntga höftleder?

Å andra sidan bör väl pulsa i djupsnö vara bra även om hunden har hd ;) men "fusk" tjänar man ju knappast på, om det är att räkna som det.

Vad får man för begränsningar med C? Menar du just cykling eller annat? (ja avel och så givetvis, men nu var ju inte det aktuellt oavsett. Fick för mig att du menar tävling etc men har aldrig hört om det förut?)

Ffa möjligheten att bli Korad. Dvs sånt som eg inte spelar någon roll varken för (hobby)hundens användningsområde eller annat, men jag ändå gärna vill ha möjlighet till.
 
Sv: När röntga höftleder?

kl

Men av vilken anledning röntgar man större hundar senare då?

Första gången gången vi röntgade vår hund så var han väldigt gänglig och han låg och vickade på en tunn filt på bordet. Tre plåtar behövdes för att få en bra som man kunde skicka till SKK. Andra gången låg han i vagga och jag tror förstårs att det hade betydelse att det var lättare att få honom rak. Han är i XXL storlek.


Förröntgen kan man väl göra enkelt! Röntga hos A och få ett utlåtande om det är någon ide att skicka plåtarna till SKK, det bestämmer man själv. Och de läser inga plåtar om man inte betalar för det. Om plåtarna är tveksamma så är det bara att vänta i ett halvår och göra om det.
 
Sv: När röntga höftleder?

är det så enkelt? systemet har ju otroligt stora luckor och vilken bokstav hunden får verkar vara lite av ett lotteri. OM det går att påverka resultatet genom att ha hunden väl musklad (och det verkar det göra i det allra flesta fall) så är det väl att kasta pengarna i sjön att röntga en skranglig hund.
 
Sv: När röntga höftleder?

Hade tänkt röntga hos Audell, undrar om man kan ringa och be om råd måntro?

Ja det kan man. Han är väldigt trevlig och är förnuftig. Han hjälpte mig att bedöma när Billie var "färdig" här pga sina höfter. Med andra ord engagerar han sig mer i sina patienter än att "bara" ta en röntgenbild.
Tycker absolut du ska röntga hos honom, bra beslut.
 
Sv: När röntga höftleder?

Systemet har enorma luckor tyvärr. Det är himla synd.. Den där vinkeln är inte något jag anser att man kan gå på ens!

Därutöver kan jag lägga till att min ras, som landar på någonstans mellan 25-35 kg rent generellt, inte får röntgas officiellt förrän 2 års ålder i USA. Dom anser inte att hunden är klar före dess, och får mest rättvist resultat.
Deras röntgen är mer noggrann än vår tycker jag också, där är det ovanligt med det allra högsta resultatet och vårat vanliga A ger sällan Excellent där.
 
Sv: När röntga höftleder?

Jag har noterat att en del uppfödare av staffordshire använder sig av Penn hip-resultat (?), har du nån erfarenhet/åsikt om den?
 
Sv: När röntga höftleder?

Riktigt bra metod :love: Tyvärr är den inte "godkänd" som metod här, utan vi ska ju röntga enligt SKK för att vara bra uppfödare.. Men jag gillar den skarpt, framför allt att man belastar höfterna med tryck i samma vinkel som dom faktiskt står i/rör sig i. Det är ju DÄR dom får problem i sådana fall, enligt mig. Inte när dom ligger utsträckta i en vagga ;)
 
Sv: När röntga höftleder?

är höftskålen eller ledkulan fel spelar det ingen roll hur ung eller gammal hunden är. Är leden slapp beror det på om hunden är omusklad inte om den är skranglig i hullet. Det får man bedöma själv. En normalt aktiv hund. Inte en hund som behandlas som bomull. Sen kan jag ifrågasätta en höft som behöver så ENORMT mycket muskler för att hålla ihop. Normalt unghundsliv ska väl räcka??? Min yngsta hund följde med på lättare fjällturer redan mellan 6-7 mån ålder. Sen mycket bus med syrran och jag tvekade inte en sekund att röntga på ettårsdagen.
 
Sv: När röntga höftleder?

Jag fick höra på SLU förra våren att det ev. är en ny metod på väg. En BLUP-index mätning som tar hänsyn till mer än röntgenresultat (föräldrars resultat, avkommor, vilket medel som använts m.m.). Den man håller på att testa den nu på fyra stora raser i Sverige.
 

Liknande trådar

Avel Hoppas tråden är okej, annars får moderator skälla på mig, den passar inte in i någon av de trådar som finns, då diskussionen uppkommit...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 423
Senast: crazy
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 313
Senast: Spirax
·
Hästvård Jag fattar inte vad jag gjort för ont egentligen?? Kele in på ÅB på klinik igen, ni som inte hängt med får be om en resume eller leta...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 046
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp