Bukefalos 28 år!

Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Alltså jag har inte gjort så extremt seriösa tester själv:rofl: utan mest för eget konstaterande att där faktiskt var skillnad... bara konstaterat genom att mjölka ur x-antal droppar i ett genomskinligt rör och genom att hälla det mellan två olika rör konstaterat att den blev extremt mkt tjockare...som att jämföra 3% mjölk med grädde.

Det ska finnas ett gammalt inlägg här på Buke då jag fick svar angående olika sorters mjölk etc då tester utgjorts av en person...bla på ett utav de största arabstuterierna i Polen.Det var ganska intressant saker hon skrev...jag fick uppgifterna av henne personligen...här finns en länk till hennes hemsida:

http://www.waho.org/History/ArabianMaresMilk.htm

Det har ju förekommit en del problem i Argentina bland annat då man haft arbetshästar som mammor till embryotransfer från polohästar.

Enligt deras utsago gav arbetshästarna fetare mjölk.Från början tyckte man att det var en bra idé men man fick problem av nåt slag och jag minns ärligt talat inte om det hade med tillväxthastigheten att göra...minns bara att fölen blev för feta och att det därmed blev tidig belastning på benen.
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Att olika raser har olika fetthalt är ju inget konstigt egentligen. Och såklart kan det bli problem om man byter sto-föl mellan raser. Någonstans fins det väl en programmering efter mjölkens innehåll och hur mycket fölet behöver. Men det kan säkert bli problem för vissa individer ändå. Kanske speciellt om man korsar två helt olika raser.

Av vad jag fick ut av det exjobbet jag hittade så kompenserades den fetare mjölken med mindre mängd och tillväxten skiljde sig inte så mycket mellan fölen (menjag skumläste bara så jag kan ha fått det fel).

Tack för länk! Ska läsa så fort jag får tid över.
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Enligt de kobönde rjag pratat med så ges luzern för att det ökar mängden mjölk.
Själv rekommenderade barnmorskan mig att dricka luzernte...men vid testerna gjorda på sjukhuset så var där en liten ökning men ingen skillnad i näringsinnehållet o fett.

Fettmängden varierar ju också vilken tid på dygnet man testar.
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Och i fallet med lucern skulle det kunna vara den höga kalciumhalten som ger resultat. Eller ökat proteinintag.
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Jag kan tillägga att det kraftfoder som gjorde störst skillnad på stonas mjölk som jag testat här hemma var just lusern fodret.

Jag noterade också...och lägger till detta som en liten varningsnotis...jag undrar nämligen om inte lusernen orsakade en väldigt tjock fosterhinna...hade jag inte varit med vid fölningen det året hade fölet garanterat druknat i fostersäcken.Fosterhinnan var så pass tjock att jag fick SLITA isär den med mina händer...och då menar jag inte peta hål utan verkligen slita.Har aldrig sett nåt liknande.

Det är väl som med allt annat förmodligen att "lagom är bäst".Man kan förmodligen ge ganska stora mängder kraftfoder utan att det ger skada, men som lusernen tex har extremt hög protein och kalciumhalt jämfört med övriga foder.

Jag tror inte heller normalt sett att mjölken påverkar tillväxthastigheten speciellt mkt...men tror att det finns undantagsfall vid användandet av lusern.Som du säger skillnad från ras till ras.

I övriga fall när man sett föl växa fort som unga har det ofta handlat om att fölet själv är glupskt och snor mat från mamma krubba i betydligt större mängder än vad som är bra för fölet självt.
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Vill bara tillägga att lucern inte räknas som ett kraftfoder utan är ett grovfoder men nerhackat i småbitar och sammanpressat till pellets. Rent fysiologiskt är det jämförbart med hö. Och så extremt högt i protein är det inte heller, de flesta avelsfärdigkraftfoder som finns på marknaden har liknande proteinhalt. Men kalciumhalten är hög.
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Jag vet att det räknas som grovfoder...men vill inte kalla det grovfoder då fiberstrukturen är en helt annan när det är pressat på det viset.Jag vet dock att det går under grovfoder.

Det är ungefär som när man pratar om Fibergi som då är ett kraftfoder...där man har hackat ner halm i småbitar...halm är ju inte heller ett kraftfoder...men ändå ingår det i fodret.De flesta blandar ju även sin lusern med kraftfodret.

Ja det är väl möjligen Krafft Breed & Krafft Protein & nåt mer (?) som ligger lika högt i protein?(har inga siffror framför mej).

Även Krafft Breed är ett foder där jag själv sett en viss påverkan när det gäller utfodring av föl...det verkar lätt leda till diarré...förmodligen pga av proteinhalten skulle jag gissa på.
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Fiberstrukturen är densamma. Men fibrerna är kortare naturligtvis, fast det har ingen praktisk betydelse fysiologiskt på häst (som det har på t ex ko). Fibergi innehåller mycket riktigt en stor del halm men det innehåller ju också havre m.m vilket inte lucernpelletsen gör (möjligen någon procent melass för att hållla ihop pelletsen) men jag tycker inte det är riktigt jämförbart.

Krafft groov 125 innehåller ungefär lika mycket protein, K protein tre gånger så mycket som lucern. Tom K müsli innehåller nästan lika mycket protein som lucern. Sen finns det ju andra fabrikat (EDEL, Mustang, Hippo m.fl) som har avelsfoder där de flesta har lika hög proteinhalt som lucern. I många av dem ingår dessutom lucern som faktiskt är en skonsam proteinkälla om man jämför med t ex soja eller liknande.

Ang diarré på föl; har de sett det på föl som fodrats med lucern med?
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Nu blir jag nervös!:eek: Vårt sto har fått bla lusern under hela dräktigheten! Hon går ju ute på bete och tanken är att hon ska få föla ute vilket hon är van vid...
Men om nu fosterhinnan kan påverkas av lusernet... och man inte är där!!!

Har fler av er märkt av att fosterhinnan varit tjockare och ert sto fått lusern???
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

*KL*

K:s mamma fick lucern och Krafft Breed/Krafft PLuss Grön (bytte ju namn) och utan konstigheter med fosterhinnan.

Jag har svårt att tro att det varit någon skillnad oavsett vad jag gett, jag hade ju uträknad foderstat, och om hon fått soja och Krafft Protein t ex så hade ju summan av kardemummen blivit densamma som för lucern och Krafft Breed/KPG. Det had eju fortfrande blivit lika mycket MJ, lika många gram SRP och lika många gram Calcium, Fosfor etc.

K är uppfödd på Krafft Breed/Krafft Pluss Grön och inte haft någon diarré förutom den på mammas fölbrunst (då hon ju inte ens åt eget kraftfoder).

Alla mina hästar genom åren har tålt lucern och med god aptit ätit det, däremot vet jag många andra hästar som reagerar på lucern, med överkänslighetsreaktioner. Men med tanke på att en hel del hästar i andra länder, och många tävlingshästar, har lucern som enda stråfoderkälla så borde det i generella fallet vara ganska harmlöst?

Jag kommer dock under K.s ev dräktighet försöka så långt det går att basera den på Krafft Rehab, och så långt det går även ha det som huvudkraftfoder på fölet. Jag är VÄLDIGT förtjust i Rehab, och det uträttade ju mirakel med :s hull (och läkte antagligen ut någon liten magkänning hon hade) och jag gillar verkligen tanken att knna erbjuda ett föl ett foder som är anpassat för att vara skonsamt för magen och lättupptagligt.
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Nej jag har aldrig sett att nåt föl här fått diarré av lusern.I 2 fall så har fölen inte tålt Krafft Breed...bägge blev riktigt dåliga och fick behandlas med kol...det var ändå inga mängder det handlade om som de fick i sej.Efter det har jag tagit bort Krafft Breed ur mitt sortiment och kör istället med gamla grooven som har en grövre fiberstruktur och som verkar funkar bra på fölismagar.
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Tror inte du behöver vara nervös.

Vi utfodrade med ganska stora mängder lusern-det var hö-kris efter allt regn då och därför fodrades de med ganska stora mängder lusern...dvs de fick max rekommenderad mängd enligt vad som står på säcken.

Det kan ha varit tillfälligheter.Men vid första fölningen hade det stoet normal fostersäck...detta var vid andra fölningen som denna sega konstiga fostersäck kom.

Enda skillnaden jag kan se är förändringen i foderstaten att vi var tvugna att ge större mängd lusern för att klara av vintern igenom.Lusernen innehåller ju också 10% melass.

I USA fodrar man mkt med varmluftstorkat hö blandat med lusern/alfalfa...och de verkar inte ha några såna problem alls vad jag har hört.

Men jag har aldrig sett eller känt en fostersäck som sett ut och varit så seg och stark.Jag ställer bara ett frågetecken på varför det blev så...
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Krafft Rehab är väl också ett havrefritt foder?Många verkar nöjda med det.Lantmännen här säger att de två mest likvärdiga typerna ska vara Rehab och gamla Krafft Groov (enligt vad de säger).Har dock inte hunnit kolla upp och jämföra dem.

Men bägge fodersorterna är sådan typer som folk pratar mkt gott om...både vad det gäller känsliga magar samt när det gäller en del av oss som kanske har pållar med lite mer glöd under hovarna-att det har inverkan på temperamentet och gör dem lugnare än annat foder.
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: ginnies
·
Avel Stoet är tre år, hingsten står på naturlig betäckning (handbetäckning). Stoet opererades i tisdags för birkelandsfraktur/POF i en...
Svar
13
· Visningar
1 139
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 325
Senast: Spirax
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 291
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp