Bukefalos 28 år!

Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Alexandra_W

Trådstartare
Jag fattar inte vad jag gjort för ont egentligen??

Kele in på ÅB på klinik igen, ni som inte hängt med får be om en resume eller leta upp gamla trådarna, orkar inte dra en resume just nu =/

Lindrig initialhälta VF, böjning kotor båda fram gav extrema reaktioner. Kele ställde sig rakt upp bara veterinären försökte böja ihop benet, och trots EXTREMT försiktig böjning så var hon 3 grader halt BF, en aning mer HF. Med normalt böjprov hade hon varit blockhalt. Reagerade 1grad på böjning av knäet VF. Ren BB. Vi longerade inte, fanns ingen anledning.

In på rtg för falanger runt om. Jag var halvvägs in i en depression (ihop med veterinären) efter böjprovet, och det var inget roligare med röntgen. Dessutom så bläigt att de både hittade rtgfynd men inget som eg kan förklara hennes problem.

Iaf, lindrig hovbroskförbening BF. Inget att bekymra sig om alls just nu, var inaktiv och fin, så bara det inte blir värre med åren så no worries. Vad som däremot oroade var att hon har bendpression BF, dvs det är för lite ben på ett område. Jag fick KALLA KÅRAR när jag såg plåtarna, jag har sett samma sak förr, på Visions hasled. För de som 'kan' så: 'Bendpression vid dorsala plikan Mclll BF'.

Och som om det där inte räckte så har hon en lösbenbit höger bakkota, sk POF.
Veterinären vill ta bort benbiten men tror inte att bolaget kommer betala eftersom HB är symptomfritt.. nu. Dock vill hon ha bort den dels för att se OM det är den som ger 'alla andra' problem, de kan ju vara halta på alla ben utom det med problem, och dels för att undvika framtida problem. Så jag ska höra med bolaget men jag tror ju inte heller de tänker betala (däremot säkert erbjuda mig utdömning..). Dock tror alltså vet INTE att benbiten är den gyllene nyckeln till lösningen =/

Vi tog blodprov för HB, vita och diff för att se om skumfebern beror på infektion, och så togs blodprov för analys avseende erlichios och borrelios. Behöver jag säga att jag ÖNSKAR att de provsvaren kommer vara positiva utav bara helvete. Det känns just nu som det enda som kan förklara damens problem....

Varken vet eller jag ville gå in och spruta kotlederna, så hon fick tuppkam i blodet och kortison intramuskulärt, och så ska jag spruta kortison i.m igen om 3 dagar och sen om 3 dagar ytterligare. I övrigt avvaktar vi blodprovssvaren.

Jag pressade veterinären på prognos och hon vill ju inte säga något nu, dels vill hon avvakta provsvaren och ev B/E-behandling, och dels så vill hon inte säga något förrän det gått typ ett halvår och sett vad som kan läkas ut, och gärna få bort benbitsfan först med. Men när jag PRESSADE och vi diskuterade lite kring det, t ex att damen fått dessa kotledsreaktioner fast hon 10 dagar stått på antiinflammatoriskt, att hon är 2 år gammal och inte i arbete och har sådana här problem och ffa det faktum att den period hon var fräsch (mellan andra cartophensprutan och skoavtrampningen) så var hon så fräsch som jag i princip ALDRIG sett henne förr, den trav hon visade då trodde jag inte 'fanns' hos henne och den har jag bara sett EN gång förut under hennes levnad. Dvs vi har ganska stor risk för att damen haft mer eller mindre problem sen den jäkla dag hon föddes =/ Och med bilden sammantagen som den ser ut nu och har sett ut, och under press som sagt så tycker veterinären inte det ser bra ut och ser inte speciellt positivt på prognosen. Jag personligen har sedan ett tag själv börjat ifrågasätta om det här kommer gå vägen, så..

Men nu håller jag tummarna för ett positivt B/E-prov..

Och undrar vad FAN jag gjort för ont egentligen? Ska jag behöva se fjärde hästen på fyra år bli utdömd? Det här är inte roligt längre, och om det skulle sluta med att (Gud förbjude!) jag måste ta bort Kele så vetefan om jag inte lägger ner helt och hållet alltså.. Men men, den dagen den sorgen isf, och jag hoppas det inte ska behöva sluta så..

Damen skötte sig kanon vid lastning, och stod ovanligt still vid rödljusen. Sen har hond ock blivit vaneknarkare, nomaldos Domesedan fungerar numera i ungefär fem minuter, sen är hon glad i hatten och vaken igen..

Glömde säkert en massa, men det får jag ta sen, jag är milt sagt ledsen nu =/
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Tråkigt att det var såpass dåligt med Kele. Jag beundrar dig för det du lägger ned på dina hästar, men någonstans måste man ju sätta gränsen - men det är ju en sak för både dig och f-bolaget att diskutera. Förhoppningsvis kanske B/E-provet kan ge någon klarhet i varför Kele mår som hon mår...

Är det den "nya" eller "gamla" kvinnliga veterinären du har?
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

har du krossat någon spegel med din otur :confused:

skickar lycko önskningar att det löser sig snart.
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Näe Alexandra, det var det ledsammaste jag hört. Fy sjutton vad jag tycker synd om dig. Finns inte så mycket att säga som kan hjälpa känner jag, skickar tröst kramar.... :cry:
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

åh hjälp!
Du har fått din andel sorg nu tycker jag!
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

break_a_leg skrev:
Är det den "nya" eller "gamla" kvinnliga veterinären du har?

'Gamla' tror jag, beror lite på hur du menar? Men har inte E, utan A.H
. Och hon har ju jobbat där längre än E om det är så du tänker?
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Det var så jag menade...E fanns nog inte där när vi var stammisar en sommar.
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Vet inte vad man skall skriva... Tyvärr verkar det som vissa får all otur här i världen. Kanske vi andra skall vara tacksamma för att ni tar en stor del av den totala oturskakan.

Lider med dig... någon gång MÅSTE bara din otur ta slut. Livet är inte rättvist!
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Nej.. Nu räcker det med sånt för din del tycker jag bestämt.

Fy så tråkigt. Hoppas det går bra till slut i alla fall!!
19.gif
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Ajaj, låter inte kul.

Tänkte bara berätta ang operation av benbiten, jag berättade ju om min treåring som vi hittade en benbit i v hasen på tidigare i våras. Han hade en liiiten reaktion i höger kota, annars ingen hälta öht. Vet sa då att försäkringen inte tar op om de inte är halta, och tyckte att jag skulle sätta igång lite lugnt med inridning och löshoppning som planerat. Gjorde så, sedan pratade vi med vår "hemma"vet, som tyckte det var helt uppåt väggarna att de inte ville operera då eftersom reaktionen på hf med största sannolikhet berodde på diagonal avlastning av vb. Så jag bokade tid för åb, min vet ringde till kliniken (vad h*n sa vet jag ej, men de var väldigt tillmötesgående när vi kom dit...). Gjorde böjprov, märkte direkt att han hade ont och visst var han halt på hf. Han är friröntgad där så det finns ingen skit som stör. Så nu tyckte de att det fanns anledning nog att operera, fick komma in dan efter så nu är biten borta! :) Behandlade även kotan fram, för att minska risken för fortsatta problem där.
Så nu är det väl bara att hålla tummarna och hoppas på att förs.bol. inte opponerar sig....
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Hannely skrev:
Ajaj, låter inte kul.

Tänkte bara berätta ang operation av benbiten, jag berättade ju om min treåring som vi hittade en benbit i v hasen på tidigare i våras. Han hade en liiiten reaktion i höger kota, annars ingen hälta öht. Vet sa då att försäkringen inte tar op om de inte är halta, och tyckte att jag skulle sätta igång lite lugnt med inridning och löshoppning som planerat. Gjorde så, sedan pratade vi med vår "hemma"vet, som tyckte det var helt uppåt väggarna att de inte ville operera då eftersom reaktionen på hf med största sannolikhet berodde på diagonal avlastning av vb. Så jag bokade tid för åb, min vet ringde till kliniken (vad h*n sa vet jag ej, men de var väldigt tillmötesgående när vi kom dit...). Gjorde böjprov, märkte direkt att han hade ont och visst var han halt på hf. Han är friröntgad där så det finns ingen skit som stör. Så nu tyckte de att det fanns anledning nog att operera, fick komma in dan efter så nu är biten borta! :) Behandlade även kotan fram, för att minska risken för fortsatta problem där.
Så nu är det väl bara att hålla tummarna och hoppas på att förs.bol. inte opponerar sig....

Då andra gången ni var in, fanns det någon reaktion i benet med benbiten då? Och - betalade bolaget i slutändan?

JAG tycker ju f-bolaget borde betala, de har en tvååring med multipla ledhältor. Hon är ju behandlad för knäledsinflammation BB, höger bak var 'värst' (i HB kota som benbiten sitter), hon har en muskelatrofi HB som dock är mycket bättre nu än innan, ochy nu har hon tokreaktioner kotlederna fram. JAG tycker ju det är självklart att det borde ligga i deras intresse att operera. Jag KAN ju behandla ihjäl henne annars, rent teoretiskt kan jag vägra gå med på utdömning och i ett åar år åka in och behandla, och behandla igen och behandla igen. Snart har hon kostat dem många gånger mer än OP då liksom.

Så som sagt får vi se vad de säger, och jag har som sagt en vet som tycker vi ska operera som ju underlättar det hela.

Däremot är jag helt säker på att de kommer erbjuda utdömning. De har ju en ganska ny klausul som säger att om en behandling har dålig prognos och vida överskrider livvärdet kan djurägaren själv välja att istället ta bort hästen och få ut livvärdet. Och det lär de garanterat erbjuda mig, de har redan (innan dagens besök) betalat ut nästan 26 000 kr för henne i ersättning för vetvård. Hon står i 10 000 kr i liv..

Och nej, jag är INTE intresserad av det 'erbjudandet', men jag är ganska säker på att det är det de först kommer försöka. Men ska prata med dem imorgon få se. Och OM de säger ja ska jag banne mig ha det skriftligt innan OP :devil:

Men, om de säger nej så får vi väl se vad B/E-provet visar och behandling gör (om det är positivt). Och ta nya tag i benbiten sen.

Men, med negativt B/E-prov och utan OP så.. tja.. :cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Alexandra_W skrev:
Då andra gången ni var in, fanns det någon reaktion i benet med benbiten då? Och - betalade bolaget i slutändan?

Ingen reaktion alls i vb. Vid böjprov av den leden där biten satt stod han mest och så oförskämt glad ut. Men han har till och från varit gallig på in/framsidan av hasen, där venen går, vilket tydligen är ett ganska säkert tecken på att nån slags aktivitet är igång. Jag har även läst (tillgång till braiga databaser på skolan, där en massa vet-forskning finns) att benbitar i hasleden sällan orsakar problem i den aktuella leden vid låg/normal belastning, utan att hältor ofta dyker upp nån annanstans pga avlastning.
Vet var efter op mkt glad att vi opererade, biten låg helt fri från broskvävnad vilket antagligen hade inneburit att den snart gett sig iväg och orsakat stora problem. Det underlättade ju även op, de behövde inte bruka ngt våld utan kunde smidigt bara plocka bort biten.
Han opererades i förrgår så om bolaget tar det eller inte återstår att se. Men eftersom klinikens vet och min egen vet båda ansåg att det fanns goda skäl att operera så hoppas jag de godtar det. Om inte så hade jag innan bestämt mig för att operera iaf, så då får jag bita i ett mkt surt äpple och hosta upp pengarna själv.

Håller tummarna för din pålla, E/B låter ju inte helt otroligt med tanke på alla problem hon haft. Otäcka fästingar!
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Hannely skrev:
Håller tummarna för din pålla, E/B låter ju inte helt otroligt med tanke på alla problem hon haft. Otäcka fästingar!

Du får gärna tala om vad bolaget säger, dvs om de ersätter.

Jo, just nu hoppas jag verkligen på B/E, valacken har ju haft E, och han hade oförklarliga ledinflammationer på tre ben, fem leder. Blev helt återställd av behandling. SJälvklart finns det ett flertal hästar som INTE blir bra eller inte blir fullt återställda, veterinärerna var FÖRVÅNADE att valacken repade sig helt, säger ju en del. Men eftersom jag sett det ske en gång iaf så finns ju iaf CHANSEN att det ska kunna inträffa igen.

Och B/E känns som sista halmstrået, soms agt utan op och neg B/E då vetefan vad man ska göra alltså? SKulle gärna betala operationen ur egen ficka om pengarna bara fanns, det är länge sen min buffert tömts och är på noll pga hästveterinärräkningar, och jag har redan ett lån som delvis gick till veträkningar. Så jag kan knappast låna mer i bank (eller KAN kan jag kanske men då sitter jag i en jävla kass sits om t ex bilen pajar, och utan bil kan jag inte ta mig till jobbet och tja.. ). Den enda jag vet som har de pengarna och skulle kunna låna ut dem till mig utan problem är pappa, och han anser sedan länge att jag borde ta bort både valacken och Kele och skaffa en ponny/kallblod istället så att han ska låna ut pengarna till OP till KELE, och med den prognosen så.. nä.. =/
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Pengar är såklart ett problem, hade det inte varit det hade jag nog opererat med en gång när vi hittade biten och betalat själv.
Men nu är det som det är, som student finns det liksom inget utrymme för utgifter av den kalibern. Dock gjorde mina föräldraroch jag en deal när jag fick möjlighet att köpa min första egna häst, att om något oförutsett inträffar under min studietid så lånar de mig pengar tills jag har jobb och kan betala tillbaks :love: . Hade de inte sagt så hade jag nog vackert väntat med att köpa häst tills pluggandet är avslutat ( ett halvår kvar nu.... :D )
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Har nog inte skrivit i dina Kelefrågor innan men måste nog tyvärr erkänna att med den prognosen och bara TVÅ år... Så näää jag hade inte lagt ner den kostnad du kommer komma upp i innan du vet att/om det går att göra "häst" av henne...

Visst det är jättesorgligt att du inte haft de mest "hållbara" hästarna på sistone men DE FINNS (de hållbara)... Och jag vet att du älskar dina hästar över allt annat men det måste ju vara roligare att ha häst när den ständiga "formen" pekar uppåt i små framsteg än som just nu ser värre ut en en riktig bergå dalbana med mer dalar en bergstoppar (där då mina metaforiska "toppar" är BRA tider)...

Du sliter ENORMT mkt på ditt egna psyke med all den negativa press omkring Kele... Du kanske inte tänker SÅ mkt på det nu då du har Keles bästa för ögonen, men det kommer slita ut dej förr eller senare å då kommer du nog inte orka nånting...

Så "elakt" sagt så tycker jag du måste tänka mest på dej själv.
Ekonomiskt, psykiskt och själsligt... Sen naturligtvis även på hästen... Hon kommer TROLIGEN (obs jag vet ju bara de du berättar, så hon kanske e bättre än du "ger intryck av") inte hålla som ridhäst, och då e frågan ska du sitta å betala alla veterinär, kiropraktor å andra kostnader för Kele bara för att hon ska "ha det bra" å inte avlivas ?

Mkt att tänka på förstår jag ... Å tyvärr kan ingen ta initiativet från dej utan detta är ju ett beslut endast du själv kan ta... Vi andra kan ju bara ge dej våra synpunkter... (ur en synvinkel vi läser dina inlägg)
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Vilket ben var det såret satt på ? Var det det andra benet bak (alltså det som inte har lösbenbit) ? Om det var så och hon känner något av benbiten så har hon ju nu en period haft två ömma bakben vilket gjort att hon kraftigt överbelastat frambenen. Är hon dessutom i tillväxt så klarar ju inte frambenen lika mkt som normalt och du får en rejäl reaktion fram. Är det i tillväxtzoonerna fram som hon uppvisar bendepressionen så har jag sett detta tidigare på en 2½åring som vid 4 var helt normal igen på röntgen. Enligt min klinikvet (ansed som mkt skicklig på röntgendiagn) så behöva inte mer än en tillfällig överansträngning för att plåtarna skall uppvisa detta om det sker i fel läge i tillväxtfasen (som han uttryckte det kan uppkomma av att den växande hästen drar lite för tuffa repor i hagen), han sa också att det är sällsynt att det blir bestående men av detta utan det brukar rätta till sig igen.
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Har nog inte skrivit i dina Kelefrågor innan men måste nog tyvärr erkänna att med den prognosen och bara TVÅ år... Så näää jag hade inte lagt ner den kostnad du kommer komma upp i innan du vet att/om det går att göra "häst" av henne...

Kostnadsmässigt så har damen redan kostat mig sådana astronomiska summor att säg ett år till inte gör någon större skillnad i den totala konkursen. Visst får jag betala op själv sticker kostnaden, men i övrigt så veterinärvården kostar mig inte många kronor, får ny självrisk nu och så B/E-provet dvs ca 2500 kr, men sen kostar vetvården mig ingenting närmsta dryga tre månaderna, och kostar inga stora summor hemma heller iom att det är bete nu. Och kommer upp i samma kostnad för foder, strö etc med bara en häst med. Så just vad gäller kostnaden så känns den inte som något problem just nu, innan hösten lär man ha betydligt mer svar varthän det barkar, och kan sen göra en ny bedömning utefter det (sett till vad provet etc visar, om det blir någon OP och om damen blir bättre eller sämre)

Visst det är jättesorgligt att du inte haft de mest "hållbara" hästarna på sistone men DE FINNS (de hållbara)... Och jag vet att du älskar dina hästar över allt annat men det måste ju vara roligare att ha häst när den ständiga "formen" pekar uppåt i små framsteg än som just nu ser värre ut en en riktig bergå dalbana med mer dalar en bergstoppar (där då mina metaforiska "toppar" är BRA tider)...

Ta bort Kele ger ju ingen garanti för någon ändring alls på den fronten så..


Så "elakt" sagt så tycker jag du måste tänka mest på dej själv.
Ekonomiskt, psykiskt och själsligt... Sen naturligtvis även på hästen... Hon kommer TROLIGEN (obs jag vet ju bara de du berättar, så hon kanske e bättre än du "ger intryck av") inte hålla som ridhäst, och då e frågan ska du sitta å betala alla veterinär, kiropraktor å andra kostnader för Kele bara för att hon ska "ha det bra" å inte avlivas ?

Kele blir endera bra eller tas bort, hon kommer INTE bli haghäst eller så, utan som jag redans krev, den dag jag anser att det är kört med att hon kommer bli ridhäst så kommer hon få vandra vidare. Men hon kommer, liksom alla andra krakar i min ägo, först få en chans inom rimliga gränser. Lika lite som jag har lusta tt hålla liv i henne bara för att, har jag att ta något förhastat beslut. Men det finns en gräns och det finns bara ett mål och det är fungerande ridhäst. Det är såklart svårt att kunna garantera även om hon skulle bli bra nu, hur hon kommer hålla i framtiden, men du fattar hur jag menar.
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Vilket ben var det såret satt på ? Var det det andra benet bak (alltså det som inte har lösbenbit) ? Om det var så och hon känner något av benbiten så har hon ju nu en period haft två ömma bakben vilket gjort att hon kraftigt överbelastat frambenen.

Såret sitter på motstående bakben, men hon hade reaktioner fram redan innan det kom. Och som sagt, så fräsch som hon var när hon var fräsch en kort period har jag aldrigs ett henne innan så det har nog spökat lite av varje sen hon var föl..

Är hon dessutom i tillväxt så klarar ju inte frambenen lika mkt som normalt och du får en rejäl reaktion fram. Är det i tillväxtzoonerna fram som hon uppvisar bendepressionen så har jag sett detta tidigare på en 2½åring som vid 4 var helt normal igen på röntgen. Enligt min klinikvet (ansed som mkt skicklig på röntgendiagn) så behöva inte mer än en tillfällig överansträngning för att plåtarna skall uppvisa detta om det sker i fel läge i tillväxtfasen (som han uttryckte det kan uppkomma av att den växande hästen drar lite för tuffa repor i hagen), han sa också att det är sällsynt att det blir bestående men av detta utan det brukar rätta till sig igen.

Det är ju inte i en tillväxtzon, de är slutna för länge sen, hon är inte i växtfas heller, har inte växt på ett bratag nu (mätte igår och hon står still). Nu vet vi dock inte hur länge bendepressionen har funnits eftersom vi inte röntgat lågt fram någon gång förr.

Hon har fått cartophen intramuskulärt vilket ju då hjälper alla leder, men fram reagerade ändå, redan under tiden hon fick cartophen. Sen har hon fått 10 dagar antiinflammatoriskt samt vila i samband med såret, och sen hagvila. Och ändå har kotledsreaktionerna ökat så kraftigt. Sist vi var in, innan såret, dvs i april, minns inte exakt nu, kalendern ligger i bilen, så var hon ren bak men halt BF, inte bättre en vecka efter att ha fått skor på sig så då skulle vi in igen. Sen fick hon såret precis innan det, stod tio dagar på box med antiinflammatoriskt, och sen har hon gått i vanlig hage. Och fortfarande ren bak men kass fram då som sagt. Hältan fårn såret har aldrig gått över en grads hälta och det var första dagen, sen har hon varit ohalt eller haft en halv grad som max, så hon har inte haft någon direkt hälta från bak.

Jag var ju också inne på överansträngning bakifrån men det var inte speciellt troligt enligt vet, och jag måste jutyvärr hålla med i att det inte LÅTER troligt. Sen kan man aldrig VETA. Och soms agt har vi en erlichios/borrelios i botten så kan DE förklara hältorna. (Dock inte bendrepressionen men man får ju försöka ta en sak i taget här)

Ska ringa bolaget idag när jag får en stund öve rpå jobbet och höra hur de ställer sig till OP av benbiten, så får vi se det, och sne hoppas jag provsvaret på B/E kommer i början på nästa vecka..
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Näe, detta är bara inte sant :( Tycker så himla synd om dig, det måste ju finnas någon rim och reson i hur man ska behöva drabbas av diverse "sorg och olyckor".

Skickar massor med tröstkramar och håller tummarna hårt för att det till sist ska ordna sig.

/Lizzie
 
Sv: Vad har jag gjort för ont? =/ ÅB på kliniken för unghästen

Maken till otur har jag nog aldrig varit med om. *Skickar många tröst-kramar*
Jag som tyckte att jag hade det jobbigt nu men jag minns nu att jag läst om alla problemen med dina hästar.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 638
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 471
Senast: s957
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 110
Senast: Ajda
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 657
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp