Bukefalos 28 år!

Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Det är onekligen många olika bud om det där med upprätade kotor. Slog på kul i Håll Hästen Frisk för att se vad det stod:

"Hos 2 - 4 månader gamla föl uppträder reaktioner i tillväxtzonerna runt kotlederna. Fölet får upprätade, uppdrivna kotleder och stel, försiktig gång. Vid denna ålder vistas fölen oftast ute natt och dag. Underlaget är ibland hårt och betesgräset av sämre kvalitet. Stona vandrar mycket. Flugor irriterar fölen så att de inte får tid at vila ordentligt. De känsliga tillväxtzonerna reagerar. Behandlingen består av absolut vila i box under någon månads tid. Fölet vilar största delen av dygnet och reser sig endast för att dia."

Så där rekommenderas till och med ABSOLUT boxvila.

/Alexandra - som inte uttalar sig om vad som är rätt eller fel, jag har ju inte haft problemet på mina hästar, men blev lite nyfiken nu när det verkade skilja så totalt i råd. Svårt som djurägare att veta vad som är bäst om till och med veterinärerna säger olika =/
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Jag menade inte att det var applicerbart på ditt föl, utan det svaret var till Bubbla ang det där att det var svårt att påverka stomjölken via utfodringen. Det hade alltså ingenting med ditt föl att göra =)
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

elle12 skrev:
Problemet är att om han skulle ordineras vila som Quinn föreslog, så diar han mycket mer och oftare än om han går ute, vi försöker hålla nere på diandet så mycket som möjligt.

Jag menade inte att hans skulle stå stilla hela tiden, utan mer som Alexandra skriver, utevistelse kombinerat med boxvila. Vid senkontraktur/början till detta tror jag de flesta rekommenderar vila, stretching, promenader på fast underlag, raspa trakter lite i taget som 1:a åtgärd i de milda fallen. Blir de överansträngda och trötta i växtperioderna finns risk att de rätar upp sig ännu mer. Se ovanstående citat ur håll hästen frisk t ex. Står även som rekommendation i utländsk litteratur. Jag tror inte man kan hålla nere på diandet. Det är nog mer "programmerat" hos fölen hur ofta de diar så länge de går med stoet hela tiden. Det får man nog korrigera med att dra ner på kraftfodret hos stoet, vilket ju i många fall bara för med sig att stoet magrar av och fortsätter mjölka på hullet till fölungen.... Svårt dilemma. Man kan ju i alla fall se till att fölet inte får i sig av kraftfodret eller som Alexandra skriver begränsa betet lite om det är mycket kraftigt.
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Fast Elle's föl hade ju inte senkontraktur, det var min som hade det som liten. Elle's föl har upprätade kotor och uppdrivna tillväxtzoner. Något jag inte har personlig erfarenhet av alls, men klippte ju in vad som stod i HHF, och där skilde det sig ganska mycket i rekommendationerna mot de för senkontraktur. HHF rek total boxvila i någon månad vid de problem som Elle's föl har.

Medan hennes veterinär (som som jag fattar det sett hästen i verkligheten, något vi inte har) rekommenderade absolut inte vila utan utevistelse dygnet om.

Himla knepigt när rekommendationerna skiljer sig så mkt som sagt.

Men, hon har alltså inte senkontraktur på sitt föl utan upprätade, uppdrivna tillväxtzoner, och det är ju inte riktigt samma sak.
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Som sagt, man kan blir lite lätt förvirrad av olika läror ibland, men som det ser ut just nu får han nog gå ute hela tiden som vår veterinär har rått oss eftersom han blir mindre stel då och inte diar lika mycket.

Jag tycker ändå det är bra att höra olika åsikter från flera håll eftersom vi själva trodde att det bästa var att han vilade sina ben, men mer di ger ju mer tillväxt då, så det blir en ond cirkel om han står inne.

Eftersom stoet inte får något kraftfoder längre så kan han inte få i sig det i alla fall.

Tack i alla fall för era synpunkter på fölet ( som jag inte vet om jag ska kalla föl eftersom han inte ser ut som ett föl...) Jag kan lägga in en bild på honom när jag kommer hem så kan ni få se hur han ser ut.
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Kan inte riktigt skillnaderna mellan senkontraktur och bara upprätade kotor. Men iaf, ett av fölen vi fick förra sommaren växte alldeles för fort och rätade upp sig både fram och bak på kort tid. Musklerna blev väldigt spända därav.

Klinikens råd var ordentligt bandage och 2 veckors boxvila. Fölet sov som en stock första tiden och man såg hur hon slappnade av och rätt snabbt såg man även skillnad på benen som med tiden blev helt fina.

Vår vet sa att det inte är så hysteriskt viktigt med mycket utevistelse när de fortfarande är föl, det är först som unghästar de har det behovet.

Tvärtemot vad man innan hört och svårt att avgöra vem som har rätt. Denna gången funkade iaf denna metoden.
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Det är de råden jag hört de flesta får nu för tiden! Jag har också egen erfarenhet av att detta verkar fungera bäst då fölen börjar räta upp sig i kotorna och röra sig stelt. Det brukar ju inte vara så länge de behöver vila.
Om man är osäker om de råd man får är rätt eller fel kan man ju alltid ringa och fråga någon/några andra veterinärer för att få en uppfattning av vad som verkar vara bäst.
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Bubbla skrev:
Fast stomjölkens innehåll är relativt konstant (alltså det ändras under digivningsperioden men går inte att förändra så mycket med foder).
Måste säga att jag är benägen att tro dig. Det som behövs till mjölken tas från stoet oavsett vad man ger henne.

Fick själv barn för 8 månader sen...(har 3 sen tidigare, den yngsta11År),har alltid varit som en mjölkkossa,o tom sålt en liter om dagen till sjukhuset. Ungarna har varit övergödda:angel: o jag har ammat i ett år med alla.
Men med den här sista killen...det fanns massor av mjölk, men han gick inte upp i vikt som han skulle.
Så de tog test på mjölken för att se fett halten(när de gjort alla andra tester på pojken). fett halten var dålig!!!
Jag frågade vad jag kunde äta eller dricka för att påverka den , men de sa att det där är hormoner i kroppen(o att jag var äldre nu:mad: )som styrde, inget jag kunde göra något åt alls.
Inget som säger att det skulle bli lika om jag fick en bebis till.

Så jag tror att sto o fölunge mår bäst om mamma får den mat hon behöver för att föda sin unge.

Sen tror jag också att det är viktigt på unghästar att följa årstiden. med det menar jag att det är ok om de blir rundare på sommaren då de växer som mest o behöver det.
På vintern går hästar i det vilda in i en svältperiod o växer inte lika mycket. Jag tror att man ska försöka hålla igen på fodret till den unga hästen under vintern så den kommer ner i ett mer slimmat hull än på sommaren(då menar jag inte mager).
Då får hästen vintern på sig att hinna ikapp i leder o skelett o muskler, senor osv det den skenat iväg under sommaren.
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Alexandra_W skrev:
Intressant, du får jättegärna utveckla om du vill?

För det var ju det råd som var helt gemensamt från de tre veterinärerna jag pratade med, att se till att minska överskottet som stoet fick i sig. Först då genom att ta bort allt kraftfoder (som jag inte ens gav då, men), och eftersom jag inte gav kraftfoder se till att begränsa stoets bete. Och att se till att vänja av fölet så snart det någonsin var möjligt. Helst ville de se henne helt avvand som fem-månaders, men det blev inte så eftersom hon ju fick en luftvägsinfektion. Men jag vande av henne nattetid när hon var 5 månader, och såfort jag började med det så märktes det en positiv förbättring, trots att hon då fick kraftfodergiva. När hon var 6 månader avvande jag helt.

Jag har alltså, eftersom veterinärerna propsade så hårt på att du kommer inte åt problemet om du inte får bort henne från mammas mjölk, tyckt att 'ja men det stämde ju'. (Ingen ansåg dock att ställa de i 'svälthage' och höutfodra var ett alternativ eftersom det ju samtidigt var viktigt att fölet fick beta bra gräs. Utan det var att få bort henne från diandet som var det som måste till)

Men det kan ju lika gärna ha berott på att det där råkade sammanfalla med att stoet gav 'sämre' mjölk då? Fast hur går det då ihop med att vi lyckades bromsa den negativa utvecklingen genom att plocka hem dem på sämre bete halva dygnet?

Nu blev det snurrigt. Men du får som sagt jättegärna utveckla, för som sagt alla veterinärern ansåg att det var mammas mjölk som var för bra, pga för 'bra' utfodring (bete då). Och om det var/är fel så är ju det väldigt bra att veta för ev Keleföl, om nu samma problem skulle uppstå?

Hur fungerar det förresten med de ston som ser ut som spjälstaket vid digivning, hur mycket mat de än får? Men ju mer du matar i stoet, dessto trindare blir fölet, men mamma är lika smal?

Du kan förändra stoets mjölkmängd med foder men inte mjölkens innehåll.
Visa mig den veterinär som har läst foderlära på hög nivå. De är inte många.
Men de läkare jag träffade jobbade bara med mjölkfrågor ...o ¨så mycket skiljer sig det inte mellan oss "däggdjur".
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Alexandra_W skrev:
Den stolte fadern blir Szkopul 929. Jag gör alltså ett hbl.

Jag tror som sagt inte att själva växttrasslet är något Kele ärvde, iom att stoet inte haft något föl innan med det problemet.Hon kan ju ärvt det från PAPPAN. Hade du samma hingst till de andra fölen?
tex Arram hästarna är kända för att vara små taxar tom 4 år då de "skenar" iväg i storlek(så även min.160.5-170 cm på 1 år) Robin Z avkommor brukar växa tidigt o ta tid på sig innan de växt i kostymen.
Däremot har hon alltid gett stort, och det är möjligt att Kele kommer ge det också. Och är man stor från början och sen går på turbobete borde det kunna lägga lök på laxen och skapa större problem än om fölet är normalstort alt litet och sen går på turbobete. Gick hon inte på samma bete med de andra?

Hon växte ju fort hela tiden, men inte så fort att det gav problem förrän Kele själv började beta i någon större omfattning (hon var 4 månader när det blev ett problem).

Men som sagt, jag kommer om samma tendenser skulle dyka upp på en Keleavkomma plocka bort från det kraftiga betet mycket tidigare. Skulle K ge ett föl med problem så kommer hon självklart inte betäckas igen. (Nu har jag inga planer på att hon ska få mer än ett föl, men mycket kan hända och det kan säkert komma en tid när jag om utfallet av det här var lyckat funderar på att ta ett till. Men det är inte med i plan nu)
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Hon har en helbror som inte har de problemen. Stor som nyfödd redan och blir stor - ja. Men inga problem av för snabb tillväxt. Inga andra helsyskon.

Hur menar du om gick på samma bete som de andra? Vilka andra? Hänger inte riktigt med?
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

kicket skrev:
Du kan förändra stoets mjölkmängd med foder men inte mjölkens innehåll.
Visa mig den veterinär som har läst foderlära på hög nivå. De är inte många.
Men de läkare jag träffade jobbade bara med mjölkfrågor ...o ¨så mycket skiljer sig det inte mellan oss "däggdjur".

Okej, så att det blev bättre när vi först då drog ner på betet, och sen vid avvänjning har mer med att fölet då fick mindre mängd mjölk snarare än att mjölkens innehåll blev sämre?

Det låter fullständigt logiskt förvisso
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Här finns bilder på det stora fölet och hans ben om någon är intresserad av att se hur stor han är och hur rakt han står på sina ben. Stoet är i bakgrunden på någon bild, 166 cm hög, 19 år, hon ser fet ut, men hon har fått den magen eftersom hon har haft 11 föl, så hon är inte fet. http://www.dropshots.com/day.php?userid=91022&cdate=20060519&ctime=114201
Han var mindre stel i dag då han har gått ute i natt. Kompisen tog in dem i går i ca tre timmar för det regnade mycket, och då var han sedan väldigt stelbent när han gick ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Alexandra_W skrev:
Hon har en helbror som inte har de problemen. Stor som nyfödd redan och blir stor - ja. Men inga problem av för snabb tillväxt. Inga andra helsyskon.

Hur menar du om gick på samma bete som de andra? Vilka andra? Hänger inte riktigt med?

Menade om stoet gick på lika kraftigt bete med de andra fölen?
Och det problemet inte uppstod då....då borde det inte bero på betet.
Inte mjölkmängden heller.
Men den här kanske är en liten gottegris....:) o vill äta mycket.
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Nej,de gick inte på samma bete. K gick ju häruppe på mitt turbobete, de andra gick på helt annat bete nere hos stoets ägare. Jag lånade ju stoet sen, så K har haft helt andra förutsättningar/annan miljö/annat bete än de tidigare.

Och mitt bete är som sagt verkligen 'hemskt' på att skapa julgrisfeta hästar. Så jag tror att det var en stor anledning vad gällde Kele. Och aptiten har det aldrig varit fel på nej ;)

Spinoff ang Keles betäckning, hingsten hade ett imponerande resultat från de avkommor som gick treårstestet på Strömsholm nu. Har ju ganska få startande avkommor, och ändå:

1 avkomma med 50 poäng och dubbeldiplom (50 p hopp, 50 p dressyr)

1 avkomma dubbeldiplom (47 p dressyr, 48 p hoppning)

1 avkomma med 50 poäng och hoppdiplom. 47 poäng och klass 1 dressyr.

1 avkomma med 43 poäng, klass II, dressyr

1 avkomma med 41 poäng och klass III

5 visade, tre med diplom varav två hade dubbeldiplom. Inte fy skam alls *ser nöjd ut*
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Jag ska kolla om jag hittar mina källor till detta så kan jag utveckla det lite bättre.
Men jag vet att man gjort flera försök på ko att påverka innehållet i mjölken åt olika håll och inte lyckats något vidare och jag har svårt att tro att hästmjölk skiljer sig så mycket i det avseendet.

Tror snarare att det är som Kicket skriver att det du påverkat är MÄNGDEN mjölk och kanske stoets vilja att ge fölet mjölk. Stoet kanske var mer benägen att ge mer mjölk när hon kände att hon själv hade ett överskott av näring. Eller också hon ägnade mer tid åt sitt eget födointag i den sämre hagen och gav mindre (eller kanske i detta fall mer normal?) mängd mjölk till fölet.

Det finns ju av de flesta djurslag mammor som ger allt till sina barn och ser ut som spjälstaket själva, och sen finns det de som inte är så benägna att dela med sig mer än det de måste. Sen finns det ju också genetiska skillnader i mjölkmängd och lite i mjölksammansättning. Så där har du kanske något du ska ha koll på med ditt sto vid hennes digivning.
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Tackar för förklaring, det låter ju rimligt, och förklarar ju också varför det hjälpte dels att dra ner stoets intag av bete, och när fölis avvänjdes. För även om det var samma drag i mjölken så mindre mjölkmängd ger ju mindre totalt intag för fölet.

Och kommer som sagt hålla tvärkoll på Keles ev föl, och dra ner på betet direkt vid minsta tecken på att det blir 'för mycket'.
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Angående kraftfoder/bete...så har jag gjort tester på mjölken beroende på vad stona utfodrats med...tex lusern gör mjölken väldigt fet....så nog är där skillnader alltid.
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Definiera gärna "väldigt fet". Och hur du gjorde testerna. Om man kollar på komjölk så tycker man att det är en jätteskillnad bara man höjer fetthalten en procent eller så. I praktiken blir det ju inte så stor skillnad i MJ.
 
Sv: Eftersom det engagerade så många - Keles betäckning

Jag googlade lite (sto mjölk och fetthalt) och hittade ett mycket intressant exjobb gjort på SLU (Jan 2006) angående både tillväxt hos föl på olika foder och stomjölkens sammansättning och hur den påverkas av fodret. Lite snabbt sammantaget så får man upp fetthalten något med fetare ston och mer grovfoder/bete. Men inte så mycket att man borde få någon rakettillväxt på fölet.
 

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: ginnies
·
Avel Stoet är tre år, hingsten står på naturlig betäckning (handbetäckning). Stoet opererades i tisdags för birkelandsfraktur/POF i en...
Svar
13
· Visningar
1 139
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 325
Senast: Spirax
·
C
Avel Tänkte att jag skulle visa för alla uppfödare här inne vad Heimdal sa på föreläsningen i Västerås på Häst 2006. Tråden är startad med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 291
Senast: Animor
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp