När så grönsaker?

C

CeciliaW

Ja, vad säger ni? Är det tillräckligt varmt i jorden för att börja så grönsaker nu? Kan tillägga att jag bor i växtzon 4, ca 10 mil norr om dalälven.
 
Sv: När så grönsaker?

Vet inte hur varmt ni har? Vi hade 4-5 plusgrader på nätterna ett par nätter, sen sådde jag. Ville inte riskera frostnatt. Så länge frostnätterna är över så är det lugnt. Så vi sådde för ett par veckor sedan, och jag bor i Västmanland.
 
Sv: När så grönsaker?

Rädisa, morot, spenat, sallad kan man så vid jordtemp på 5grader, bönor och känsligare saker vid jordtemp 10 grader, sånt som du har förkultiverat måste vänta tills frostrisken är över.
Om man täcker sådderna med fiberduk så håller de värmen bättre å man kan så tidigare, så jag tror nog att du kan börja nu!
 
Sv: När så grönsaker?

Man brukar prata om "när jorden reder sig" att ytan ser ockej ut och man kan stoppa ner handen ca 1dm, dä kan man som sagt så de härdigaste, som rödbetor och de andra som nämnts. (Det finns naturligtvis en risk för att de tvååriga grönsakerna som rödbetta går i blom första året (stoklöpning) men det brukar gå bra)

Fler saker som är okey att så tidigt är sockerärtor (dock är bönor svåra de vill ha en varm jord +10 minst) men ett undantag - bondbönor, de är mer härdiga än andra bönor.
 
Sv: När så grönsaker?

Jag har börjat ... :cool:
Det tar ju några dar för allt att komma upp.

Järnnätterna infaller f ö i början av Juni. Wikipedia har mycket att säga, bl a: I Sverige har vi tagit till oss uttrycket och olika delar av landet har utnämnt vissa nätter till järnnätter. En vanlig uppfattning i mellansverige är att järnnätterna inträffar första veckan i juni, speciellt natten till den 2 juni och nätterna mellan 13 och 18 juni. I Norrland tar man också med 28-31 juli och 11-19 augusti som särskilt utsatta nätter. Detta är dock mest folktro då det ej går att finna statistiska stöd för att vissa dygn skulle vara mera utsatta för frost.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 680
Senast: Ramona
·
  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 676
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Jag har blivit kallad till hälsokontroll. Det står i brevet att man får inte äta 10 timmar före, förstår att det har med värdena att...
2
Svar
20
· Visningar
1 103
Senast: movi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
8 817
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp