NÄR ska han lugna sig vid tandborstning?

Fibusen

Trådstartare
Nu har vi bråkat med detta över ett halvår! Tandborstningen! Gick hyfsat ett tag,men nu är det fullkomligt panikskrik igen, och jag känner mig hemsk!

Bvc sa i början att det är ok att han får tandborsten själv med lite tandkräm på och tuggar lite på den alldeles när tänderna började komma,för redan då så var det panikskrik och jag bad om råd. Det funkade till en början,men vi försökte hjälpa till en sväng en gång om dagen iaf, med blandade resultat.

När vi börjat borsta regelbundet några veckor så började han protestera ordentligt igen,och i samband med det så ville han inte äta,och vart snuvig och febrig,visade sig att han var jätteröd i halsen och hade då drabbats av halsont,1-2 veckor senare åkte jag på halsfluss och kunde knappt borsta tänderna på mig själv för det gjorde så ont att gapa. Efter det så har det liksom aldrig gått bra,han skriker,sprattlar,slår,gråter. Jag försöker göra det roligt,och vi har tom 4 olika tandbortsar att växla mellan då det är olika figurer på alla som vi brukar titta på och berätta en kort historia om varje gång.

Vi har samma rutiner varje gång,tex på kvällen tvättar vi av honom lite lätt/badar,sen på med ny blöja,pyjamas,sen tandborstning,och sen får han välja en napp ur nappburken,vilket jag också lagt in för att han ska tycka det är roligt och ha något att se fram emot. Vi har slutat med napp helt på dagarna nu,så det är jättespännande och mysigt att få öppna locket på nappburken och välja precis vilken napp han vill,och äääääntligen få snutta lite,men det har inte heller gjort tandborstningen lättare.

Vi var nyligen till tandläkaren också för allmän info,och hon sa att vi MÅSTE se till att borta tänderna jättenoga varje kväll åtminstonde,men på morgonen så var det ok att han fick tugga och gnaga på tandborsten lite själv,så nu får vi nästan bokstavligen brotta omkull han i knäet varje kväll,försöka hålla fast armarna lite lätt,och samtidigt borsta försiktigt så man inte gör illa honom,håller man inte emot armarna så slår och vevar han så han så man kan råka bli knuffad på armen så risken finns att man kör in tandborsten alldeles för hårt,så vi måste ju hålla i armarna lite,vilket såklart känns fruktansvärt för oss som föräldrar,känns som vi misshandlar han! Han är jätteledsen och upprörd,och "mammamammamamma",och tårarna rinner nästan på mig varje gång,behöva avsluta dagen med honom på detta vis varenda dag! :cry: :cry: :cry: :down: Känns som om detta bara orsakar ännu mer panik för honom såklart,att bli fasthållen och påtvingad. Och jag är livrädd att han ska råka slå till en så man kör in tandborsten för hårt eller nått så det blir ännu värre.

Har pratat med BVC här i dagarna,och dom säger också att det är bara att fortsätta vara bestämd,att han lär sig tillslut,men jag ser ingen förbättring alls nästan. Liiiite lite bättre kanske det har blivit,men när man fortfarande får lov att tvinga fast han varje kväll så anser jag att det inte gått tillräckligt bra.

Nån mer som haft sånna här extrema problem? Vad ska man göra? Det enda råd jag får är som sagt att fortsätta tvinga han,för han lär sig tillslut..... :cry: Så fort vi lagt undan tandborsten så är han glad och gosig igen,så han släpper det ju direkt,men aj aj aj vad det värker i mammahjärtat.... :cry:

Han är 1,5 år.
 
Håll fast och borsta, gör det snabbt. På 30 sekunder har man gjort tillräckligt. Att du gråter gör nog inte saken bättre, försök förmiska hela grejen istället för att göra en stor sak av det.

Jag har en 1,5 åring som börjar borsta själv och efter ett tag hjälper jag till lite. Ibland får jag borsta jättelänge, ibland knappt nåt alls. Min äldsta var precis som din. Mitt mittenbarn aldrig några problem.
 
Har ni elektrisk borste? Vår envisa gosse tyckte att det var mycket bättre då borsten var still och bara stråna rörde sig.
 
Vi har två borstar och han borstar i min mun samtidigt som jag borstar i hans. Ibland behöver vi tre borstar då han vill ha en i varje hand och borstar med.
 
Först och främst: Att du gråter visar ju att det är jättejobbigt. Om du inte kan bita ihop och låta bli att gråta, finns möjlighet att pappan borstar tänderna på sonen en period nu istället?

Annars är det väl bara att fortsätta traggla. Vår stora son var likadan. Idag går det utmärkt att borsta tänderna på honom. Lillebror är tvärtom, han bryter ihop totalt när han inte får ha kvar tandborsten...
 
Vi har haft problem i perioder. Rådet jag fick vara att inte ge med mig, tandborstning är inte valfritt och det blir inte bättre för att man låter bli en kväll. Vissa gånger blir dock tänderna inte jätteväl borstade, men iaf lite och att man visar att det faktist inte är ett val.
Som andra har skrivit: olika tandkräm, elektrisk tandborste, låta pappan borsta om du blir så påverkad är bra tips tycker jag.
För oss blir det bättre iaf, fast vi har dock inte haft bekymmer under en så pass lång tid som ni har utan det kommer o går snarare. Vår dotter är 3 år nu.
 
Vi har periodvis också problem med tandborstningen och personligen vägrar jag våld. Det känns inte rätt för mig.

Jag vill att tandborstningen ska förknippas med något bra, inte något dåligt.

Har märkt att dottern reagerar väldigt om man trycker minsta lilla för hårt. Hennes pappa har varit lite för hårdhänt (absolut inte hård, men hon behöver ännu lättare) någon gång och det kommer hon ihåg.

Under perioder har hon verkligen inte velat och så några dagar senare har det dykt upp en tand, dvs det har gjort ont när vi borstat.

Vissa gånger (trött, grinig, trots whatever) är jag nöjd med att bara snabbt få gnugga lite i några sekunder och avsluta INNAN det blir skrik och panik, så tar vi mer ordentligt nästa gång.

Men tänker lite som med hästarna, att vissa dagar är de redo för ett krävande atbetspass med nya jobbiga övningar, vissa dagar får man sänka kraven rejält och vara nöjd med en korrekt utförd halt. :p
Dvs efter en fullsmockad dag och barnet börjar bli gnällig = passa på att borsta medan hon har fokus på annat eller bara borsta några sekunder. För att nästa dag när alla är på bra humör kunna borsta länge och ordentligt.

Jag bestämmer tandborstningens längd men måste vara väldigt lyhörd för att inte kräva för mycket vid fel tillfälle :)
 
Hej. Å vad jag förstår att det skär i hjärtat. Jobbigt :(. Jag håller med DarkInNight och är en av dem som enligt erfarenhet anser att postitiv förstärkning brukar funka bäst på både människor och djur. Teilanis tips brukar jag praktisera i alla möjliga sammanhang. Jättebra!
Men alltså; Det är jätteviktigt att borsta tänderna, men har man bra kosthållning och låter tänderna vila mellan måltider är det inte hela världen om det inte blir världens bästa borstning under en period. Nej, han ska inte få slippa, men att avdramatisera det hela och nöja sig med att borsten är in och vänder i munnen, föjt av beröm, bäddar (återigen enligt min erfarenhet) för en snabbare lösning än det ångestfyllda harvandet ni håller på med nu. Sonen märker ju förstås att du tycker det är hemskt att "tvinga" och då blir det inget bra. Jag har faktiskt gått igenom det här med alla tre barnen (den minsta har haft svårast aversion mot tandborstning eftersom hon så lätt får kväljningar) och alla tre har fina tänder idag. Den yngsta är fyra nu och vi har nog borstat ordentligt i ungefär ett år. Innan dess fick vi vara glada om det fastnade lite tandkräm på tänderna när tandborsten var in och vände OCH " TÄNDERNA ÄR SÅ RENA OCH FINA" SA TANDHYGINISTEN IGÅR :D Så kära @Fibusen; Hav förtöstan, och låt dig inte skrämmas upp (inte ens av proffsen) att göra sådant som går emot dina känslor och principer. Det ordnar sig! Kram
 
Jag tycker det låter hemskt att ha det som du beskriver, mitt mammahjärta skulle också blöda ihjäl sig :(.

Kan ni inte börja lägga tandborstar av olika sorter lite "överallt" så att ni kan hitta på någon lek runt att ta tandborsten och "tugga" eller "borsta" med den UTAN krav? Inte ihop med kvällsrutinen just nu.
Jag tänker att ni skulle avdramatisera hela tandborstgrejjen i lugn och ro först.
Det verkar som ni hamnat i en konflikt som står och stampar eller i värsta fall blir värre.

Det är inte superviktigt att det fungerar klockrent när han är så liten, det är bättre att det sker med glädje så att han fortsätter borsta i hela livet.

Jag tycker BVC ska vara lite återhållsamma med att säga att man ska hålla fast ett barn och tvinga... det blir ju att förstärka en försvarsmekanism hos barnet :mad:.
 
Vi har två borstar och han borstar i min mun samtidigt som jag borstar i hans. Ibland behöver vi tre borstar då han vill ha en i varje hand och borstar med.

Det var ett bra tips,det ska vi absolut testa! :)

Ikväll gick det bäst hittils,vart inte så mycket borstat dock,men vi gnuggade runt lite snabbt och han satt still och lugn,så vi avslutade efter bara 20-30 sekunder. Jag tror att han måste få känna att det är ok igen,och då börjar vi med korta stunder och satsar på att hålla det någorlunda lugnt istället. Känns väldigt skönt att vi kunde lägga han utan att ha bråkat innan. På morgonen får han tugga själv på tandborsten medans vi borstar våra än så länge.
 
Först och främst: Att du gråter visar ju att det är jättejobbigt. Om du inte kan bita ihop och låta bli att gråta, finns möjlighet att pappan borstar tänderna på sonen en period nu istället?

Annars är det väl bara att fortsätta traggla. Vår stora son var likadan. Idag går det utmärkt att borsta tänderna på honom. Lillebror är tvärtom, han bryter ihop totalt när han inte får ha kvar tandborsten...

Jag gråter ju inte så att han ser det,utan värker i hjärtat sen kommer tårarna när jag sköljer av tandborten och han går ut i köket och väntar på nappburken,just för att såklart inte visa.
 
Har du testat olika sorters tandkräm?

Vi har iaf 3 olika sortes tandkräm,men alla smakar lätt mint,har ingen som smakar godis typ. Vill inte riktigt ha det,men har funderat på om det kanske kan hjälpa lite?... Har en colgate och zendium och något mer,alla för barn naturligtvis.
 
Vi har periodvis också problem med tandborstningen och personligen vägrar jag våld. Det känns inte rätt för mig.

Jag vill att tandborstningen ska förknippas med något bra, inte något dåligt.

Har märkt att dottern reagerar väldigt om man trycker minsta lilla för hårt. Hennes pappa har varit lite för hårdhänt (absolut inte hård, men hon behöver ännu lättare) någon gång och det kommer hon ihåg.

Under perioder har hon verkligen inte velat och så några dagar senare har det dykt upp en tand, dvs det har gjort ont när vi borstat.

Vissa gånger (trött, grinig, trots whatever) är jag nöjd med att bara snabbt få gnugga lite i några sekunder och avsluta INNAN det blir skrik och panik, så tar vi mer ordentligt nästa gång.

Men tänker lite som med hästarna, att vissa dagar är de redo för ett krävande atbetspass med nya jobbiga övningar, vissa dagar får man sänka kraven rejält och vara nöjd med en korrekt utförd halt. :p
Dvs efter en fullsmockad dag och barnet börjar bli gnällig = passa på att borsta medan hon har fokus på annat eller bara borsta några sekunder. För att nästa dag när alla är på bra humör kunna borsta länge och ordentligt.

Jag bestämmer tandborstningens längd men måste vara väldigt lyhörd för att inte kräva för mycket vid fel tillfälle :)


Jag vill inte hellar använda våld,utan att det som du säger ska förknippas med något bra (därför jag har "nappburken" efter som belöning) men både tandläkaren och bvc säger att det är bara att hålla fast han,att han kommer lära sig tillslut... Såg idag att det är påväg en tand till nu,så det kanske har gjort ont i munnen nu ett tag? Hur som så borstar jag väldigt väldigt försiktigt iallafall,så jag tror då inte att vi varit för hårdhänta någon gång. I dag gick det väldigt bra,så får hoppas att det fortsätter någorlunda.

Han har ett favoritklipp på youtube,kan man slå på det medans man borstar,eller är det dumt? (Är en pekbok typ med teknade djur och hur dom låter)
 
Vi har iaf 3 olika sortes tandkräm,men alla smakar lätt mint,har ingen som smakar godis typ. Vill inte riktigt ha det,men har funderat på om det kanske kan hjälpa lite?... Har en colgate och zendium och något mer,alla för barn naturligtvis.
Vår som hade en Hello Kittytandkräm som verkligen smakade godis ( jag bytte ut den rätt direkt), jag hade faktiskt provat en sådan för att komma över tandborstningströskeln!
 
Hej. Å vad jag förstår att det skär i hjärtat. Jobbigt :(. Jag håller med DarkInNight och är en av dem som enligt erfarenhet anser att postitiv förstärkning brukar funka bäst på både människor och djur. Teilanis tips brukar jag praktisera i alla möjliga sammanhang. Jättebra!
Men alltså; Det är jätteviktigt att borsta tänderna, men har man bra kosthållning och låter tänderna vila mellan måltider är det inte hela världen om det inte blir världens bästa borstning under en period. Nej, han ska inte få slippa, men att avdramatisera det hela och nöja sig med att borsten är in och vänder i munnen, föjt av beröm, bäddar (återigen enligt min erfarenhet) för en snabbare lösning än det ångestfyllda harvandet ni håller på med nu. Sonen märker ju förstås att du tycker det är hemskt att "tvinga" och då blir det inget bra. Jag har faktiskt gått igenom det här med alla tre barnen (den minsta har haft svårast aversion mot tandborstning eftersom hon så lätt får kväljningar) och alla tre har fina tänder idag. Den yngsta är fyra nu och vi har nog borstat ordentligt i ungefär ett år. Innan dess fick vi vara glada om det fastnade lite tandkräm på tänderna när tandborsten var in och vände OCH " TÄNDERNA ÄR SÅ RENA OCH FINA" SA TANDHYGINISTEN IGÅR :D Så kära @Fibusen; Hav förtöstan, och låt dig inte skrämmas upp (inte ens av proffsen) att göra sådant som går emot dina känslor och principer. Det ordnar sig! Kram

Åhh,tack,vart helt rörd! :o:love: Den där kramen behövde jag! Hela dagarna har varit såååå glada och vi har busat massor (för annars så är han glad jämt,och jag menar verkligen JÄMT! Han gnäller i princip aldrig,utan har alltid ett leende på läpparna!),sen ska man behöva avsluta med bråk och tvång och massa tårar! :( Och när man sitter där med han i knät och "tvingar sig på han" och han gråter och bara säger "mamma-mamma-mamma" så känns det fruktansvärt,och det värker verkligen i mammahjärtat som sagt. Är första barnet så jag har noll erfarenhet av både barn och tänder,men det har aldrig någonsin känts rätt att tvinga han som bvc och tandläkare säger. Kändes som en lättnad att din fyraåring har så fina tänder trots att ni bara kunnat borta riktigt ett år,i mitt huvud så kommer tänderna vara fulla med hål och försörda till vintern typ. :eek:

Vi får fortsätta traggla på,men nu känner jag att jag kan slappna av mer och nöja mig med att tandborten bara åker in och ut vissa kvällar,på morgonen så tuggar han på ganska bra på tandborten själv så det lär väll försvinna lite skit då med hoppas jag.

Tack åter igen för din kram! :bow:
 
Han har ett favoritklipp på youtube,kan man slå på det medans man borstar,eller är det dumt? (Är en pekbok typ med teknade djur och hur dom låter)

ALLT som fungerar är väl bra? Självklart ska du använda youtube om det fungerar! Din son är ju bara 1,5 år och jag tycker faktiskt att det är väldigt hårda ord från tandläkare/bvc att tvångshålla jag skulle faktiskt backa massa steg som ni gjorde ikväll och vispa runt med tandkräm om det är vad som inte ger strid. Visst man kan vålda sig till en lösning men eftersom det är något som MÅSTE göras varje kväll känns det som helt fel väg att gå då det bara brukar trappas upp särskilt med så små barn som faktiskt inte förstår.

Vi har hitta på sagor om tandtroll som vi ska borsta bort så de inte mumsar på tänderna (till föjd att min son en kväll stod och låtsas tuggade i luften i badrummet och svalde tandtroll och stolt sedan deklarerade att han nu ätit upp trollen och inte behövde borsta :p ), borstat liggande (tycker de är jättekul) eltandborste var en hit så den kan vi rekomendera brummade roligt så låtsades vi att det var ett flygplan) en tandkräm som smakar godis
pepsodent.jpg
är denna men den är från 2 år Å andra sidan så är det kanske det som hjälper?
 
Är första barnet så jag har noll erfarenhet av både barn och tänder,men det har aldrig någonsin känts rätt att tvinga han som bvc och tandläkare säger. Kändes som en lättnad att din fyraåring har så fina tänder trots att ni bara kunnat borta riktigt ett år,i mitt huvud så kommer tänderna vara fulla med hål och försörda till vintern typ. :eek:

För inte alltför länge sen trodde man att det inte spelade så stor roll då det ändå bara var mjölktänder och skulle bytas och de flesta av oss har ju en hyfsad tandstatus idag!

Mina barns tandläkare sa att det viktigaste var att få in fluoret i munnen och inte skölja efteråt i den åldern om man sen inte får borsta så mycket må det vara och var inte alls lika på som din sons tandläkare här går de inte till tandläkaren före de är 3 år så i den åldern hade vi inte ens varit där. Det viktigaste är att inte få karies som kryper ner till de permanenta tänderna och som jag förstod var det därför fluoret var viktigt MEN det var ngt år sen nu och jag kan komma ihåg fel MEN det viktiga var att det var inte alls lika stor press på oss att borsta som det verkar vara för dig. Hade mina barn varit så hysteriska hade vi mest borstat för att man "ska" borsta på kvällen men bara för att få in tandkräm i munnen och absolut inte någon regelrätt tandborste.

Det kommer att lösa sig när han blir äldre och går att diskutera med, det är ju hemskt att avsluta varje dag med bråk.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
608
Senast: Hazel
·
Hundhälsa Har en liten bichonblandning på 8 1/2 år som jag nu ikväll hittade en lös tand på när jag borstade hennes tänder. Sist jag var hos...
Svar
12
· Visningar
1 769
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 055
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp