Bukefalos 28 år!

När ska man (avlivningsvånda)

T

Tasja

Åhhh jag har sån vånda. Min ena katt, Emma, lever på övertid det vet jag. Är 15 år i vinter och har elakartade tumörer som sitter så dom inte kan tas bort sedan lite över 1 år. Hon har alltid varit en stillsam katt som mycket gärna sover 20 timmar om dygnet men brukar i varje fall en gång om dagen komma förbi och titta vad jag gör och gosa lite. Ibland har hon också dragit en repa bus eller ett "slagsmål" med kompisen Julia.

Men sedan ungefär 1,5 vecka så äter och sover hon bara. Har magrat av utan att tappa i vikt (jag antar tumörerna "äter" upp vikten). Men går jag dit hon ligger och sover så tittar hon upp och pratar gärna med mig en stund. Ser ut som vanligt när hon är upp och äter och spinner när jag gosar med henne. Och det är det som gör det så svårt! Lider hon och bör tas bort NU eller kan hon få vara kvar några veckor till? För det handlar nog inte om mer än några veckor. Men jag skulle så gärna vilja skjuta upp det tills min semester börjar (om 14 dgr). Men mår hon dåligt åker jag ju så klart på stört! Jag flyttar om 1 månad och har väl bestämt mig för att om hon inte blir piggare än så här så slipper hon flytta i varje fall och får somna in före flytten.

Dom andra katterna jag fått ta bort när dom blivit gamla har varit enklare för alla dom tre gick från jättefriska till urdåliga på 1-2 dagar och där fanns ingen tvekan om att nu var det dags.

Är jag bara självisk som vill få några veckor till med henne? Mår hon dåligt där hon ligger och sover? Hur skulle du ha gjort? (svår fråga jag vet). Är det bättre för henne att somna in redan nu?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När ska man (avlivningsvånda)

Det är jättesvårt att ge råd på en sådan sak.
Kan bara berätta hur jag tänkte....

Jag hade en 14årig katt som fick elakartad cancer som inte heller gick att operera för några år sedan.

Och jag tänkte så här...ska han leva tills han får svår smärta för att jag har svårt att skiljas från honom eller
ska han få somna in INNAN smärtan kommer...
Jag valde det senare och lät han få somna in medans han fortfarande var samma glada katt.

Men självklart var det ett mycket smärtsamt beslut för mig men kände efteråt att det var rätt beslut när han ändå aldrig kunde bli frisk.

Ang att din katt blivit smal kan vara symtom på njurarna,levern eller liknande.
Min katt rasade i vikt när han var 16år (är 19år nu) p.g.a. njursvikt men äter njurfoder nu.

Hoppas din katt piggnar på sig...
 
Sv: När ska man (avlivningsvånda)

Bara du känner ju din katt väl. Hade någon av mina bara velat sova hade det varit ett mycket allvarligt tecken, men katter är olika. Jag tycker det verkar ok att ha kvar henne så länge tillståndet är någorlunda stabilt. Att låta henne slippa flytten verkar humant om hon inte är en väldigt flyttvan kisse innan.
 
Sv: När ska man (avlivningsvånda)

Hon är väldigt flyttvan iof men. Det blir nog hej då imorgon som det känns. Jag jobbar sedan torsdag och fredag med 8 tim jobb, 8 tim ledig i 48 tim och blir hon dålig då kan jag inte komma iväg hur som helst. Sen blir det helg och händer något då får jag lov att åka ända till Strömsholm. Vill inte utsätta henne för en jobbig bilresa det sista jag gör.

Beslutet är värst, sen känns det rätt ok på något sätt. Jag vet ju jag lånat henne i över ett år extra trots allt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När ska man (avlivningsvånda)

Är det lever eller njurar (troligt) så är det ju pga tumörerna och det känns inte som något alternativ med njurfoder eftersom det inte är enbart det felet.
 
Sv: När ska man (avlivningsvånda)

Nu är det inte långt kvar. Vi har nyss varit ute en sista gång, Emma och jag. Hon ville in rätt snabbt och det är inte normalt. Sen åt hon en massa och ligger nu igen på sin kartong. Känns rätt även om man tvekar när man ser henne ute och när hon äter. Hon ser ju rätt pigg ut.

Emmaute.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När ska man (avlivningsvånda)

Är verkligen inte avundsjuk på dig, stackare.

Jag vill råda dig att hålla fast vid din plan och ta bort katten, innan du flyttar, innan hon blir jättedålig. Oavsett hur svårt det är måste man vara stark när såna här dagar kommer (säger mesiga jag som nästan lipar över tråden redan nu)

Bättre att katttjejen kommer till katthimlen, gläds åt att hon fått ett långt liv och fått avsluta det med värdigheten i behåll
 
Sv: När ska man (avlivningsvånda)

Jag har en hund som är 14 år och sjunger på sista versen. Han har en tumör i rumpan, men den är inte elak och sprider sig inte. Han har inga som helst problem med det. Han är däremot blivit tröttare nu senaste halvåret och orkar inte lika mycket, det är väl inte så konstigt heller i hans ålder.

Men den dagen jag märker att han inte är sig själv så går jag till en veterinär med honom och frågar vad dom tycker. Dom är väl bättre än jag på att bedöma sånt eftersom jag kanske är lite "hemmablind".

Kan tro att det blir så att jag älskar honom så att jag liksom förnekar lite att han inte mår som han ska. Så för mig blir det veterinär-råd..
 
Sv: När ska man (avlivningsvånda)

Jag följde planen. Emma är borta nu. Känns rätt ok nu efteråt trots allt. Jag vet ju det var rätt. Väntan på att klockslaget skulle komma var värst. Jag har ju två kissar till här hemma så jag är inte själv. Tungt när dom blir gamla. Har på mindre än 2 år tagit bort 3 kissar nu.
 
Sv: När ska man (avlivningsvånda)

Det var skönt att höra. Stackars dig - men du kan åtminstone trösta dig med att du gjorde ditt bästa för Emma :bow:
 
Sv: När ska man (avlivningsvånda)

Stor tröstekram till dig
Fasar redan för denna dag för mina kissar men de är bara 2 år så de borde leva länge till
 
Sv: När ska man (avlivningsvånda)

*tröstkramar*
Jag bävar för den dagen. Min gamling är "bara" 12 och än så länge superfräsch, men det går ju väldigt fort när de väl börjar bli dåliga. :crazy:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Nattdjur som dom är så kommer mina gärna igång lagom till att man ska sova/mitt i natten 😅 Någon som har bra tips på någon leksak som...
Svar
9
· Visningar
640
Senast: MJLee
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
975
Senast: Sassy
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
919
Senast: Hazel
·
Övr. Katt Vi har en härlig katthere som fyller 13 i augusti med stor, extrovert personlighet. Han är den sortens katt som alltid är med i dom...
Svar
6
· Visningar
808
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp